TYRANNY

TYRANNY

9.0

Sladká príchuť tyranie

Tyranny je skvelý názov pre hru, zvlášť pre RPG. Jednak evokuje násilie, čo však nemusí nevyhnutne znamenať, že je brutálna a zaslúži si nálepku 18 +. A potom je to skvelá menovka, vďaka ktorej je titul ľahko identifikovateľný. Tyraniu nám navyše prináša Obsidian Entertainment, ktorý exceloval hrou Pillars of Eternity. A novinka má so spomínaným hitom minulého roka veľa spoločného.

Niekedy zlo zvíťazí a čo bude nasledovať potom, to už záleží na vás - týmto sloganom sa autori prihovárajú hráčom
a pokúšajú sa charakterizovať obsah Tyranny. Skutočne to znie lákavo. Nie je to síce prvá RPG, v ktorej sa postavíte na stranu tých zlých, ale tentokrát si to naozaj užijete. Predstavíte sa v úlohe sudcu a vyslanca mocného overlorda a na začiatku vás prakticky všetci neznášajú - vrátane armád, ktoré tiež slúžia neľútostnému dobyvateľovi. Obidve hlavné vojenské frakcie, ktoré podliehajú tomu istému diktátorovi, poslušne plnia vôľu svojho pána a snažia sa udupať posledný odpor v násilne zjednotenej krajine. Ale pritom každá z nich sleduje svoje vlastné záujmy a vzájomne sa neznášajú.

Kooperácia elitných bojovníkov Disfavored s početnými, ale horšie organizovanými hordami Scarlet Chorus, je veľmi krehká. A vašou úlohou je udržať situáciu pod kontrolou a zavŕšiť dobyvačnú kampaň. To je ale iba začiatok. Všetko sa náhle skomplikuje a v krajine namiesto očakávaného pokoja zavládne chaos. Zistiť, čo je príčinou a kto má na tom svoj podiel, je vašou hlavnou úlohou, ktorou vás poverí ten najmocnejší osobne v hlavnom meste Bastard City. A najväčším problémom sú ničivé edikty - extrémne silné kúzla, ktoré dokážu devastovať celé územia silou vetra, ohňa alebo sú sprevádzané iným efektom.

Tyranny
Tyranny V hre si sami vyberiete svojich spojencov a nepriateľov.
V hre si sami vyberiete svojich spojencov a nepriateľov.

Tyranny Dialógy majú bohaté možnosti a zásadne ovplyvňujú ďalšie udalosti.
Dialógy majú bohaté možnosti a zásadne ovplyvňujú ďalšie udalosti.

Tyranny Môžete si vytvoriť vlastné kúzla.
Môžete si vytvoriť vlastné kúzla.

Skôr ako sa pustíte do veľkolepého dobrodružstva plného intríg, politiky a bojov, vytvoríte si svoju postavu, ktorá môže mať hneď dve bojové zamerania. Napríklad sa stanete zručným bojovníkom s obojručnými zbraňami a špecialistom na astrofyzikálne kúzla. Rozhádžete prvé body do atribútov a úvodných schopností a môžete si zvoliť rýchly štart. Ale zaujímavejšia je voľba Conquest, ktorá nevšedným spôsobom definuje minulosť vášho borca. Tú históriu vlastne určíte sami. Hra pred vás postaví niekoľko výziev spojených s uplynulou inváziou v krajine. Vy sa rozhodnete, ku ktorej armáde sa pridáte pri niekoľkých konfliktoch a aké kroky podniknete. Všetko je to len vo forme textov s voľbami na mape krajiny. Na základe toho sa vyformuje vaša osobnosť a jej vzťahy s obyvateľmi a frakciami, ktoré už potom ďalej rozvíjate v plnohodnotnej hre. Tam už sa presuniete do aktuálneho obdobia. Aké tvrdé podmienky vás čakajú, záleží od úvodnej voľby obťažnosti. Progres si môžete bežne ukladať s výnimkou najtvrdšieho režimu Trial of Iron, ktorý vám dovolí len jednu save pozíciu a ak vtedy vaša partia zahynie, je to permanentná smrť a koniec hry.

Iste ste postrehli, že som hovoril o partii. Váš (anti)hrdina síce začína sám, ale zakrátko stretne prvú potenciálnu spoločníčku Verse, ktorá je šikovná v boji nablízko aj streľbe z luku. Môžete, ale nemusíte ju pribrať do družiny, rovnako ako ďalšie zaujímavé postavy, na ktoré narazíte pri putovaní. Vaša skupinka smie byť maximálne štvorčlenná, ale spolubojovníkov si môžete vymieňať. Tí prebytoční vás čakajú na vrchole vysokej veže, ktorá je sídlom vašej moci.

Vežu ale najskôr musíte získať a potom môžete ovládnuť aj ďalšie štyri. Najskôr ich ale treba lokalizovať a objaviť nákresy, na základe ktorých zostavíte symbol, ktorý vám ich sprístupní. Jedná sa o vaše základne, kam sa utiahnete, aby ste si oddýchli, načerpali sily aj získali kúzla a rôznu výbavu. Všetky veže môžete vylepšovať, pristaviť knižnicu, zbrojnicu, ošetrovňu a ďalšie súčasti. Následne prikúpite personál - trénerov, obchodníkov, odborníkov, ktorí vám z vami prinesených materiálov zhotovia artefakty, magické zvitky, zbrane a zásoby. Skrátka si to tam vybavíte podľa chuti a finančných prostriedkov. Veže slúžia aj na rýchlejší postup v krajine. Bežne trvá presun do novej lokality po mape krajiny niekoľko (hrou definovaných) hodín až dní. Z jednej veže do druhej sa dostanete teleportom okamžite a sú vhodne rozmiestnené, takže slúžia ako výborné skratky.

Hra je veľmi komplexná v každom smere. Už len samotné dialógy sú nesmierne bohaté a majú zásadný vplyv na ďalší priebeh prakticky všetkého a aj vašu reputáciu. Rozhovory sú priam prepchaté textom, niektoré nahovorené, iné nie. Pri tom obrovskom počte slov, ktorý zahrňuje aj (možno až zbytočné) opisy nálad a úkonov a k tomu zvýraznené pojmy, čo po označení upresnia niektoré fakty, by bol kompletný dabing azda nemožný. Ak ste hrali Pillars of Eternity, viete, o čom hovorím. Čítania je skrátka veľa a s obsahom sa popasujú aj jazykovo zdatní angličtinári (nemčinári, francúzštinári atď. podľa lokalizácie) a čeština v hre bude mnohým chýbať. No snáď sa niekto časom chopí prekladu, ale bude to beh na dlhé trate.

Niekedy stačí jeden zle pochopený výraz, aby ste urobili chybné rozhodnutie v dialógu, na základe ktorého sa dotyčný môže uraziť, vzrastú jeho obavy alebo dokonca zaútočí. Na to si treba dávať veľký pozor či už pri rozhovoroch s dôležitými postavami, vojakmi, bežnými NPC, alebo aj vašimi spoločníkmi. Prakticky s každým v hre si totiž budujete vzťah. Na základe vašich činov, ale aj volieb (neraz s extra možnosťami, ak máte napríklad vysokú úroveň vedomostí) pri debatovaní totiž vždy vzrastá náklonnosť (lojalita) alebo hnev (strach) dotyčnej osoby, niekedy aj celej frakcie. A to môže vyústiť do spojenectva a ústupkov alebo vyvolá agresiu, nedôveru a nenávisť. Sú to dve strany jednej mince. Pritom je pozoruhodný sprievodný jav, ktorým je získavanie špeciálnych schopností. Extra vymoženosť vám môže priniesť dostatočná obľúbenosť u jednej vojenskej strany, ale aj vystupňovaná zlosť v prípade druhej. Pri jednaní so spoločníkmi vo vašej družine takto odomknete napríklad aj kombo útoky.

A to už sa dostávame k bojovej zložke, ktorá je taktiež pozoruhodná. Popri silných stránkach má však aj svoje slabiny a je Achillovou pätou hry. Boj prebieha v reálnom čase s možnosťou dať pauzu a udeliť príkazy každému členovi družiny. Ovládate ľubovoľnú postavu z tímu alebo aj všetky naraz. Tie zvyšné má pod palcom AI, ktorú môžete nastaviť zvlášť každému jednému parťákovi. Ďalej môžete zvoliť formáciu družiny aj vytvoriť dve vlastné. Pri spoznávaní a progrese vašim druhom pribúdajú aj bojové postavenia, napríklad  s bonusmi k útoku alebo obrane. Každý jednotlivec v tíme sa rozvíja rovnako ako borec, ktorého ste si vytvorili - získava skúsenosti, levely, zvyšujete mu atribúty, odomykáte nové útoky a sily v stromoch schopností. Každému môžete meniť výbavu (až na špecifické prípady, ako je napríklad Barikovo brnenie), všetci majú individuálny priestor na odvary či jedlo, ktoré použijú v boji. K tomu máte jeden spoločný inventár s neobmedzenou kapacitou, aj malé pre každú osobu zvlášť (obsahuje aj triedenie podľa druhu predmetov). A rozhodne ich naplníte zaujímavými vecami, vrátane artefaktov a zbraní s bonusovými vlastnosťami.

Ale späť k boju. Postavám označíte cieľ alebo si samé nejaký nájdu a potom ho zasypávajú údermi, strelami a kúzlami. Tie nevyžadujú manu či staminu, ale potrebujú určitý čas na regeneráciu, aby mohli byť znovu použité. Spomínané kombo útoky vykonávajú obvykle dve konkrétne postavy z tímu, najčastejšie vy a jeden spolubojovník. Jedná sa o veľkolepé schopnosti, ako je vyvolanie hromadného liečenia celej skupiny, ktorá sa pritom vznesie do vzduchu, koordinovaný útok s ochromením nepriateľa z dvoch strán, ohnivé ochranné pole či spŕška ničivých šípov. Kombá a najsilnejšie útoky sa zvyčajne dajú použiť len raz počas jedného boja, niekedy dokonca len raz dovtedy, kým si družina neoddýchne.

Pri fáze oddychu sa spotrebuje jedna dávka zásob, ktoré by ste mali mať vždy pri sebe. Všetkým postavám sa doplní zdravie a plne sa zregenerujú. Nemusíte oddychovať stále. Ak v boji niektorá postava zahynie (a neoživíte ju napríklad špeciálnym odvarom), po boji znovu precitne - stačí aby prežil aspoň jeden z tímu. Zranenia však zostávajú, spolubojovníci majú menej bodov života, sú labilnejší a ľahšie podľahnú. Pri kempovaní s použitím zásob sa všetky tieto neduhy odstránia.

Tyranny
Tyranny Generál a jeho armáda nám preukazuje česť.
Generál a jeho armáda nám preukazuje česť.

Tyranny Vzťahy si budujete prakticky s každým. Vrátane spoločníkov, ktorí potom odomknú špeciálne schopnosti.
Vzťahy si budujete prakticky s každým. Vrátane spoločníkov, ktorí potom odomknú špeciálne schopnosti.

Tyranny Ocitnete sa na zaujímavých miestach.
Ocitnete sa na zaujímavých miestach.

Boje však znepríjemňuje umelá inteligencia - či už hovoríme o vašich druhoch alebo nepriateľoch. Aj keď nastavíte AI partnerom, niekedy sa správajú dosť hlúpo. Na druhej strane sa dá pekne využiť hlúposť vašich protivníkov. Zasekávanie, ale najmä vzájomné prekážanie postáv v boji, je, bohužiaľ, pomerne časté. Najbežnejšie je to v úzkych chodbách a priestoroch. Niekedy vidíte, ako váš tank márne skúša obísť kúzelníka a keď sa mu nedarí pretlačiť dopredu, chaoticky pobehuje a stáva sa ľahkým cieľom. Alebo keď sa nakopí viacero postáv, nemôžete vykonať kombo, lebo dve prepojené osoby sa skrátka nevedia k sebe dostať dosť blízko. Vzhľadom na to, že sú boje pomerne náročné, sú podobné nedostatky nepríjemné, pretože kvôli tomu môžete aj prehrať bitku.

Určite treba spomenúť aj možnosť vyrábať vlastné kúzla. Potrebujete na to získať aspoň dve základné zložky (jadro a rozšírenie) a výsledný efekt, napríklad silu alebo dĺžku trvania, zlepší ešte tretia - akcent. Takýmto spôsobom si najčastejšie vylepšíte už naučené kúzla, ktoré sa potom stanú mocnejšími a majú pridané účinky.

V teréne delenom na menšie sektory, z ktorých sa na vyznačených okrajoch prechádza do vedľajších alebo na mapu krajiny, máte aj ďalšie možnosti. Praktickým osvietením zvýrazníte nielen korisť po padlých, ale aj sudy či skrýše, kde nájdete nejaký bežný predmet (označené modrou) alebo niečo zaujímavejšie (fialové). Nepriateľov môžete skúsiť obísť s použitím zakrádania. Často sa objavujú alternatívne cestičky alebo úkazy, ktoré prekonáte s dostatočnou úrovňou určitých atribútov. Skúsená postava odhalí pasce a s veľkou šikovnosťou ich deaktivuje. To je klasika. Lenže môžete napríklad aj odvaliť kameň alebo sa vyšplhať na hradby či bralo, ak má niekto v tíme vyspelé atletické schopnosti. Len dostatočne učená osoba prečíta nápisy, ktoré môžu priniesť významný objav a bonus. Pri putovaní krajinou zohrajú úlohu rôzne poveternostné či iné vplyvy, napríklad vietor a edikty, ktoré pridajú vašim postavám (aj NPC) bonus alebo postih, kým sa tam pohybujete.

Je zaujímavé, že si Obsidian vybral na hru Unity engine a je ešte zaujímavejšie, čo z neho dokázali tvorcovia vytĺcť. Najmä vďaka výbornému dizajnu jednotlivých sektorov a ich rozmanitosti (osady, lesy, bludiská,  pustatiny, ruiny) s vizuálne zaujímavými doplnkami (veterná smršť, kryštálové polia, láva) tu máme izometrickú RPG ako lusk, a tak sa to celé nielen dobre hrá, ale je to aj príjemné na pohľad. Ozvučenie je skromnejšie, čiastočný dabing som už spomínal a hudba pasuje k fantasy, respektíve historickej tematike. Možno by sa dalo trochu viac urobiť s užívateľským rozhraním, najmä pri manažmente postáv, ale celkovo je to dostatočne pohodlné a rýchlo si zvyknete.

Tyranny
Tyranny Ak máte dobre rozvinuté schopnosti, využijete ich aj pri rôznych úkonoch v teréne.
Ak máte dobre rozvinuté schopnosti, využijete ich aj pri rôznych úkonoch v teréne.

Tyranny Priatelia či nepriatelia? Uvidíme.
Priatelia či nepriatelia? Uvidíme.

Tyranny Boje sú zaujímavé, ale majú aj isté nedostatky.
Boje sú zaujímavé, ale majú aj isté nedostatky.

Ako to všetko napokon skončí, záleží predovšetkým od vás - od vašej diplomacie, vynaliezavosti v rozhovoroch aj taktiky na bojisku. Môžete si zvoliť spojencov a nepriateľov, využiť jednotlivé frakcie, poštvať ich proti sebe, oslabiť ich extrémnou silou alebo dokonca ich ovládnuť. Viete, k čomu to všetko smeruje, ale spôsobov, akými to dosiahnete, je niekoľko. A aj keď reprezentujete zlo, v skutočnosti môžete byť práve takými neľútostnými (dá sa aj skopnúť niekoho z veže) ako aj milosrdnými. V konečnom dôsledku ani to zlo nemusí byť také zlé. Veď veci nebývajú len čierne alebo biele, ale sú skôr sivé. Takže to možno všetko dobre skončí. Alebo aj nie. Je to na vás. Každopádne ak vás neodradí more textu a sadla vám hra Pillars of Eternity, túto RPG budete milovať kvôli jej komplexnosti a bohatým možnostiam, ktoré ponúka.

napísal uni 25.11.2016
Páči sa mi! (+2)
9.0