KARMA. INCARNATION 1

KARMA. INCARNATION 1

8.0

Keď nebudeš poslúchať, pôjdeš do pekla...

Menšie indie štúdio AuraLab, ktoré má korene v Rusku, pred viac ako dvomi rokmi zaujalo netradičnou hrou, v ktorej činy hráčov nie sú len výkrikom do neznáma. S hrou Karma. Incarnation autori zavítali na IndieGoGo, kde požadovali od hráčov 35,000 amerických dolárov, z tejto sumy sa im však podarilo vybrať necelú desatinu. Kampaň teda skončila masívnym neúspechom, čo pravdepodobne má aj za následok tento veľký časový odstup, po ktorom sa s hrou opäť stretávame. Autori sa dokázali s vývojom aj napriek tomu popasovať a prvá časť sa dostala na Steam v októbri. Koľko častí bude hra mať, nie je v tejto chvíli známe a ani to, kedy sa tá druhá dostane k hráčom.

Príbeh v Karma. Incarnation je zaujímavý, má romantický nádych, no rozhodne nebude sladký. Skôr sa nesie v pochmúrnom duchu, aj keď sem-tam na obrazovke uvidíte vtipný moment, na ktorom sa zasmejete. V hre sa ocitnete v úlohe nepekného červa menom Pip. Ten sa však do tejto podoby dostal po nešťastnej náhode. Kedysi tvoril pár s jednou dušou, boli do seba zamilovaní a obaja nádherní, no keď jeho partnerku uniesli zlí duchovia, rozhodol sa premôcť zlo. Aby to dokázal, potreboval sa premeniť na draka. Pri tejto premene sa však niečo pokazilo a z vajca sa namiesto draka vyliahol nepekný červ. Aj napriek tejto nehode sa však Pip nevzdal a rozhodol sa bojovať za dobro, no vy mu na tejto ceste budete musieť pomôcť.

Karma. Incarnation 1
Karma. Incarnation 1 Dokonalý stroj na prepravu.
Dokonalý stroj na prepravu.

Karma. Incarnation 1 Jedlo je vaše hobby.
Jedlo je vaše hobby.

Karma. Incarnation 1 Skvelý zrak namiesto ohnivých plameňov.
Skvelý zrak namiesto ohnivých plameňov.

Hra je má zaujímavý vizuál. Autori stavili na kreslenú grafiku s ručne vytvorenými animáciami postáv, pričom každá z nich bola animovaná samostatne. Prostredie žiari farbami a už pri prvom kontakte s hrou zistíte, čo od nej môžete čakať. Jej umelecká hodnota je nesporná, čo autori môžu podložiť viacerými oceneniami. Na jednej strane je to, pochopiteľne, veľmi dobré, na druhej strane je to aj istá nutnosť, pretože hra, postavy a herný svet s vami nekomunikujú slovne. Na úvod vás Karma privíta krátkym animovaným videom, v ktorom vám priblíži príbeh hry - samozrejme, tiež bez slov - a zavedie vás do momentu, keď sa z nebojácnej duše zrodí namiesto silného draka červ Pip. Jeho osud v tejto chvíli dostanete do rúk vy a cesta za dobrom sa môže začať.

Karma je klasická 2D point-and-click adventúra, kde jedným kliknutím dávate príkaz na akciu a interakciu s okolitým prostredím. Pri činnostiach a predmetoch, s ktorými môže prebehnúť interakcia, sa mení klasický kurzor myši na ruku, prípade nohy, keď ide o pohyb po mape. Hrateľnosť je z tohto pohľadu veľmi jednoduchá, navyše pri komunikácii s podstavami vám vyskočí rovno aj bublina s danou akciou, takže nemusíte behať po mape a hľadať, čo máte spraviť a za kým sa máte vydať. Hra vám to týmto spôsobom uľahčí, no aj napriek tomu sa pripravte na menšie puzzle. Ide však o úplné drobnosti, ktoré by možno ani puzzle prvkami nemali byť a jedná sa skôr o zoznamovanie sa s hrou. Pip sa totiž môže meniť. Ide o základný princíp hry, pričom sa k vám okolie správa podľa toho, čo ste vykonali - karma.

Prostredie k vám prehovorí obrazovými vnemami a zvukmi. Postavičky si bľabocú slová v nezrozumiteľnej reči a okolitý svet si žije svoj vlastný život. Vy ste však tu a viete do toho priamo zasiahnuť. Po pár minútach v hre sa dostávate do kolotoča udalostí. Nastúpite do vášho podivného prepravného prostriedku, s ktorým preskúmate niekoľko rôznych typov prostredí. Vaše „lietadlo" však funguje na zvláštnom princípe žiaroviek a skladačky. Žiarovky predstavujú miesta a skladačka pomyselné tlačidlo na označenie lokality, kam chcete ísť. Pri každej žiarovke je teda začiatok obrazu, ktorý otáčaním dvoch menších kruhov musíte poskladať. No pozor, tieto obrazy nevidíte voľný okom. Musíte využiť svoje pokročilé zmysly a zapnúť astrálny zrak, ktorý vám umožní vidieť na druhú stranu - do sveta duchov. Oheň teda chrliť neviete, a tak ste dostali aspoň túto nadprirodzenú schopnosť. V aktuálnej epizóde ju však až tak často využívať nebudete - teda áno, sám som prepínal videnie pomerne veľakrát, no skutočne ho uplatníte asi iba trikrát. Prvý raz hneď na začiatku, druhýkrát pri už spomínanom cestovaní a tretíkrát pri riešení hlavolamu.

Kedže si hra zakladá na karme a reakciách okolia na vaše dobré a zlé činy, v niektorých situáciach sa musíte rozhodovať, čo chcete spraviť. Môžete herným postavičkám pomôcť, správať sa milo, no taktiež sa môžete zachovať zle, ba dokonca zaútočiť. A kto je zlý, tak tomu sa stane čo? Pôjde do pekla... a narastú mu rohy. To je minimálne prípad Pipa, takže si dávajte pozor, komu podáte pomocnú ruku a koho pošlete k vode.

Vašou primárnou úlohou počas celej hry je najmä zbieranie rôznych predmetov, ktoré od vás požadujú ostatné postavy v hre. Nie vždy ich však budete musieť priniesť - a práve tu sa prejaví vaša karma. Mne sa prvú epizódu hry podarilo dokončiť v zlom svetle. Do neba som sa teda nedostal a poputoval som rovno do pekelného kotla. Autori sa ale v tejto epizóde rozhodli len pre jeden možný kladný variant ukončenia hry. Rozmýšľal som, či vám ho vôbec prezradiť, no kedže sa príbeh točí okolo lásky, asi vás príliš neprekvapí, keď poviem, že sa k „poslednému súdu" musíte dostať ako malý poslušný červ.

Karma. Incarnation 1 je kvalitný titul, ktorý má čo ponúknuť. Zaujímavo spracovaný vizuál so zmyslom pre detail je podporený skvelými animáciami, ktoré postavám dodávajú nevídané emócie. Z ich radosti a strachu vám bude behať mráz po chrbte, čo vás bude ešte viac motivovať, aby ste pokračovali ďalej v objavovaní prostredia a prekonávaní zla. Žijúci svet ešte vylepšujú premyslené puzzle prvky, ktoré vás nachvíľu potrápia. Prvá epizóda hry, ktorú prejdete do dvoch hodín, vytvára veľmi výživnú pôdu pre ďalšie pokračovania.

Karma. Incarnation 1
Karma. Incarnation 1 Párty ako sa patrí.
Párty ako sa patrí.