FORZA HORIZON 3: BLIZZARD MOUNTAIN

FORZA HORIZON 3: BLIZZARD MOUNTAIN

8.0

Slnečnú Austráliu striedajú zasnežené kopce

Recenzia na Xbox One verziu

Forza začala na známych pretekárskych okruhoch, aby sa o niekoľko rokov neskôr vydala aj na otvorené cesty v rôznych kútoch sveta. Z odbočky Horizon sa stala nová plnohodnotná séria, ktorá sa sústredila na zábavné arkádové jazdenie, nie na snahu o simuláciu. A zašla ešte ďalej v expanziách, ktoré sériu posúvali vždy do trošku väčších extrémov oproti tomu, čo ponúkla základná hra. Colorado z jednotky nám predviedlo svoje rally trate. Storm Island nahradil slnečné morské pobrežie kopcami, extrémnymi zmenami počasia a búrkami, cez ktoré ste nevideli pred seba.

Tento rok vyšla Forza Horizon 3 a priniesla takmer bezchybný arkádový zážitok v otvorenom prostredí Austrálie. Teraz nastal čas, aby ho autori posunuli trošku extrémnym smerom. A prinášajú presný opak základnej hry. Ako už názov napovedá, Blizzard Mountain vymení slnkom zaliatu Austráliu za zasnežené hory s lanovkami a neodhrnutými cestami, po ktorých sa môžete preháňať, no nemusíte sa nimi obmedzovať. Celé prostredie je otvorené a nikto a nič vám nebude brániť v tom, aby ste odbočili z cesty a vychutnali si zasneženú krajinu mimo nej. Môžete sa tak rútiť dole kopcom priamo po svahu, či sa ísť šmýkať na zamrznuté jazero.

Preskočím mnoho vecí a hneď v úvode prezradím, že aj napriek kvalitám má táto expanzia aj nejaký ten problém. A najväčším je, že sme takto pred dvoma rokmi hrali práve Storm Island. Playground Games totiž práve touto expanziou nasadili latku veľmi vysoko. Zobrali nás loďou na úplne nové a neznáme miesto, na ktorom fungovalo počasie takým spôsobom, aký v skutočnosti len tak nevidíme. A fungovalo to výborne. Oproti pôvodnej hre sa zmenil ráz prostredia, atmosféra a pribudli aj preteky, ktoré boli iné ako tie, čo sme hrali predtým. Najvýraznejšie sa u hráčov zapísal Gauntlet.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain
Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Počasie je vaším novým nepriateľom.
Počasie je vaším novým nepriateľom.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Vizuálnym úpravám kladie hranice len vaša predstavivosť.
Vizuálnym úpravám kladie hranice len vaša predstavivosť.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Jazdenie na snehu je zábavné.
Jazdenie na snehu je zábavné.

A tu, bohužiaľ, nič také nenájdete. Stále sú tu kvality pôvodnej hry, ktoré znamenajú, že vás čaká naozaj parádna jazda, ale možno by ste čakali niečo viac. Blizzard Mountain je celý postavený na snehu a ľade, čo sa môže javiť ako veľký prínos a z hľadiska hrateľnosti to tak aj je, avšak nejako výrazne to nemení atmosféru. Stále zostávame v Austrálii, prostredie svojim rázom vyznieva možno trochu povedome, len pod snehovou pokrývkou. A výrazne sa nezmenili ani preteky, minimálne nie až tak, ako nám to predviedol Storm Island.

V zásade narazíte na dva nové typy dlhších pretekov, ktoré v pôvodnej hre neboli. A oba typy súvisia s ústredným kopcom, ktorý je jasnou témou hry. Je tu Hillclimb a aj keď to možno neznie revolučne, má to gule. Zvlášť keď uvážite, čo vás počas cesty na vrchol čaká. Narazíte na kúsky asfaltu, zasnežené cesty, krkolomné zákruty a ľad. Nepotrebujete ani Pikes Peak. A keďže idete hore, musí to ísť aj dole. Downhill je druhým typom nových pretekov a je to rovnako zábavná a aj trochu adrenalínová jazda, len opačným smerom. V novom prostredí tiež nájdete na jeden rallycross okruh, na ktorom si tiež párkrát zajazdíte a to je tak všetko.

Okrem toho vás čakajú bežné preteky na mnohých vytvorených okruhoch v prostredí, jazdy z bodu A do bodu B a ďalšie veci, ktoré poznáte z pôvodnej hry. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že vy ste riaditeľom celého Horizon festivalu a môžete si tak všetko prispôsobiť podľa svojej chuti. Prídete na miesto pretekov a nevonia vám téma offroadov? Tak si vytvorte vlastný plán pretekov, nastavte si pravidlá, počiatočnú dennú dobu a počasie a tému. V tomto prostredí sa ideálne hodí prevetrať beštie zo skupiny B – Ford RS200, Audi Quattro S1 alebo Lancia Delta čakajú len na vás. Alebo si nastavíte duel fenoménov – Impreza verzus Lancer. To všetko je len na vás a táto sloboda hre opäť veľmi pomáha.

Vracia sa aj bucket list so svojimi špeciálnymi výzvami. A tie vám na snehu dajú zabrať ešte viac ako v pôvodnej hre. Budete skákať, driftovať a uháňať po ceste čo najrýchlejšie, aby ste splnili podmienky výzvy. A keď vás omrzia, môžete si na niektorých miestach vytvoriť plán vlastnej Bucket list výzvy. Nastavíte si trať, podmienky splnenia, počasie a aj hudbu, ktorá má pritom hrať. Potom už len zdieľajte výzvu s priateľmi, nech sa ukáže, kto je kráľom ciest. Z ďalších výziev nechýbajú skoky, meranie rýchlosti a podobne.

A keď už píšem o kráľovi, práve o tom je Blizzard Mountain. Váš cieľ je jednoduchý – získať titul King of The Hill. Kým sa však k nemu dopracujete, chvíľku si počkáte. Musíte ísť po jednotlivých krokoch a tým najjednoduchším je vyhrávať preteky a zbierať hviezdy. Na nich je v expanzii založený váš progres. Fanúšikov už máte hromadu, teraz ide do tuhého. Každý pretek vám môže dať maximálne 3 hviezdy. Jedna je za účasť, druhá za výhru a tretia za splnenie špeciálnej výzvy, ktorá sa vždy týka nejakej schopnosti. Musíte tak získať 200000 skill bodov, driftovať ako o život, nazbierať určitý počet drift tapov a podobne. Hra je vďaka tomu náročnejšia.

Výhra sa odvíja len od vašich schopností a nastavenia Drivatarov. Ale splnenie každej výzvy je už o šikovnosti a umení jazdiť v hre. A takáto zvýšenie náročnosti hre len prospeje. Celkovo môžete získať 160 hviezd, pričom okrem tých z pretekov získavate hviezdy aj za kaskadérske kúsky, rýchlosť a bucket list výzvy. O titul však zabojujete už skôr. Pozvánka vám pristane na stole už po získaní 100 hviezd. Takže aj po získaní titulu vás hra stále motivuje vrátiť sa k nej a skúšať doplniť resty a získať hviezdy tam, kde vám predtým unikli.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain
Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Ak chcete naplno bodovať, musíte plniť aj náročné výzvy.
Ak chcete naplno bodovať, musíte plniť aj náročné výzvy.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Nesmiete zabudnúť prezuť pneumatiky.
Nesmiete zabudnúť prezuť pneumatiky.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Drobných zmien sa dočkal aj váš pretekár.
Drobných zmien sa dočkal aj váš pretekár.

Čisto v reči čísel je Blizzard Mountain na tom síce zaujímavo, no na zadok nepadnete. Čaká vás tu 26 eventov, 27 šampionátov, 6 rýchlostných pascí, 6 rýchlostných zón, 5 nebezpečných miest, 6 drift zón, 25 tabúľ s bonusovými XP bodmi, 5 lokalít na objavenie a 5 bucket list výziev. To všetko na 50 cestách a aj v prostredí mimo nich. Je tu jedna stodola so skrytým klasickým vozom a expanzia prišla aj so 7 úplne novými autami: Ford GYMKHANA 9 Focus RS RX, Lancia Delta S4 Group B, Lancia Stratos HF Group 4, Nissan Titan Warrior Concept, Ford F-100 Flareside Abatti Racing Trophy Truck, RJ Anderson #37 RZR-Rockstar Energry Pro 2 Truck a Subaru #199 WRX STI VT15r.

Mohlo toho byť viac, aj prostredie mohlo byť väčšie, ale aj tak si ho zamilujete. Je vystavané s citom pre detail a obľúbite si zamrznuté jazero aj horúce pramene, potrápi vás cesta hore k satelitu a budete tiež čeliť premávke v drobnej dedinke v strede. A do toho všetkého ten sneh, ktorý takmer dokonale simuluje každoročnú situáciu na slovenských cestách, keď biela pokrývka všetkých prekvapí. Budete sa kĺzať, tu a tam aj vojdete do hlbokého snehu  a ak si na auto nedáte zimné gumy, zalietate si po ceste ako papier v prievane. Počasie sa tu mení rovnako ako denná doba a neraz počas pretekov zažijete také husté sneženie, že by ste to najradšej odparkovali niekde na krajnici a počkali, kým to prejde.

Okrem zimných gúm a nejakých nových klaksónov sme sa nedočkali žiadnych ďalších nových možností úprav. Čo sa týka vizuálu, jeho úpravy sú opäť obmedzené len vašou fantáziou. Zachovaná zostala aj ponuka rádií, ktorých playlist sa nerozšíril, aj keď komentár moderátorov reflektuje zimu. Aj tieto dve veci sú také drobnosti, ktoré by hre pomohli k vyššiemu hodnoteniu. Možnosť nahodiť si napríklad snežné reťaze by bola fajn výstrelkom. A ak by ste si mohli vytvoriť bucket list výzvu za zvukov skladby „Let it snow“, bola by to paráda.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain
Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Do hry pribudli nové rally esá a klasické rally legendy.
Do hry pribudli nové rally esá a klasické rally legendy.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Raz za čas sa oplatí prevetrať aj niečo iné ako rally alebo offroad auto.
Raz za čas sa oplatí prevetrať aj niečo iné ako rally alebo offroad auto.

Forza Horizon 3: Blizzard Mountain Stále si môžete užívať slobodu jazdenia v otvorenom svete.
Stále si môžete užívať slobodu jazdenia v otvorenom svete.

Čo sa týka grafického spracovania, od vydania pôvodnej hry ubehlo len pár mesiacov a ťažko očakávať nejaké výrazné zmeny. Graficky je to prakticky tá istá hra, len odetá do bielej. Práve v tej hromade snehu už ale hra akosi nevyniká. Pôvodná Forza Horizon 3 bola krásna hra, ktorá ťažila z vizuálne bohatého a pestrého prostredia. To všetko je teraz preč a hra vizuálne pôsobí skôr fádne. Na druhej strane v tomto ohľade hra pripomína realitu. Len sa pozrite von oknom, asi to tam pestrou krásou nesrší.

Forza Horizon 3 sa v podobe Blizzard Mountain dočkala kvalitnej expanzie, no má jednu smolu. Predchodca dostal predsa len o niečo zaujímavejší prídavok, ktorý ponúkol aj úplne iné pretekárske zážitky, nielen zmenu prostredia. Navyše mohlo byť všetkého o niečo viac - viac eventov, viac nových áut, viac nových drobností, ktoré by celkový dojem výrazne potiahli. Stále sú tu však bohaté komunitné možnosti, kooperatívne jazdenie a aj multiplayer ako v pôvodnej hre. Rozhodne sa nudiť nebudete, práve naopak, stále sa skvele zabavíte. A ak už máte celú mapu z pôvodnej hry dávno prejdenú, smelo sa vrhnite na snehové radovánky. Dlhšie ako týždeň vám ale nevydržia.

napísal matus_ace 22.12.2016
8.0
9.1