Recenzia pre PS4 (recenzovaná verzia), PS Vita

objavovanie sveta a jeho súčastí
známe postavy a atmosféra Dragon Quest
príbehové aj vedľajšie úlohy majú zmysel
vhodné ovládanie
občas hnevá kamera
nutnosť stavať základne nanovo

Klonov Minecraftu nájdete neúrekom a mnohí mávnu rukou, že sa ani neoplatí do nich púšťať, keď je základná hra dostatočne silná. Iní hráči povedia, že stavanie sveta bez hlbšieho zmyslu nie je pre nich žiadnou motiváciou – zdieľam ten názor, preto som tomu neprepadol. Ale Square-Enix ide s Dragon Quest ďalej. A nie je to hodená licencia na existujúci žáner ani opačný prípad, že sa do existujúcej RPG dostane pár stavebných elementov. Jedná sa o výživný mix aj pre neznalcov a opäť sa potvrdila odlišnosť japonského herného dizajnu od západného a eventuálne mi viac imponuje.

Ako v správnej RPG si vyberiete hrdinu i vzhľad, no rýchlo končíte v krypte, kde zlý lord rozpráva čosi o dobytí sveta. Ocitnete sa na alternatívnom konci úplne prvého Dragon Questu, ale v pozícii porazených – Dragonlord vytiahol na svet závan temnoty a dostanete úlohu všetko napraviť. Čo sa stalo, sami neviete (zlatá amnézia!), ale je tu poradný hlas, ktorý vás rýchlo dostane z tmavej krypty do veľkého sveta. V diaľke je svetelný lúč a tam sa treba dostať. Cestou budete musieť získať a zachrániť oveľa viac. A najmä budovať. Hoci prvé minúty tomu nenapovedajú a dialógy sú relatívne rozťahané a nie príliš inšpirujúce, treba zotrvať a Dragon Quest Builders dokáže, prečo patrí do tohto sveta. Prídu zaujímavé postavy aj nečakaná dejová línia, kde budete mať čo sledovať.

Obri, slimy, hrdina, všetko ako v pravom Dragon Quest dobrodružstve, len treba stavať.
Na základni sa to po čase začne hemžiť rôznymi postavami i aktivitami.
Aaaaa, kocôčky ako ich čakáte v stavebnej hre, nesmú chýbať ani tu.

V prvom rade si treba uvedomiť možnosti a princípy hry. Nemáte tradičné levely a nebudete získavať skúsenosti ako iní RPG borci. Súčasne nie ste budujúci superman, máte ukazovateľ staminy (takže treba pripravovať jedlo a hľadať naň recepty) a HP (lebo vo svete nie ste sami a bude sa aj bojovať). Inak máte voľné pole pôsobnosti. Hra je rozdelená do dejových kapitol, ktoré sa odohrávajú zakaždým na inom mieste, takže začínate budovať základňu odznova, čo vám môže byť občas ľúto, ale zvyknete si.

Stavanie je prístupné a inštinktívne. DQ Builders vás naučí funkcie tlačidiel, rýchlo sa viete orientovať. Budete sa hrabať v hline a stavať kocky, aby ste sa dostali z krypty. Zmastíte prvé recepty či potrebné nástroje. Odtiaľ je už blízko k tuctom možností, častému stavaniu základní a ich prispôsobeniu. Veľmi dobre a starostlivo tvorená základňa bude otestovaná pri nájazdoch, netreba ju podceniť a stavať halabala v domnienke, že v ďalšej kapitole si ju aj tak vytvoríte inak. Stavanie základne je jednou z najlepších súčastí a spolu s obyvateľmi objavíte nové možnosti, recepty, predmety, práve tu sa budete realizovať. Inventár je spracovaný hravo – najprv cez rýchle a často používané vecičky, neskôr určite investujte do prenosného kufra, ktorý vám razantne zväčší priestor a už so sebou terigáte celé desiatky.

Príbehové i vedľajšie úlohy sa postupne menia, spoločné menovatele odhalíte rýchlo. Objavovanie zeme je výborné vďaka familiárnemu svetu plnému slimov či iných ikonických Dragon Quest príšeriek. Funguje aj pravidlo: čím ste ďalej, tým sú náročnejšie druhy a radi vám buchnú po papuli. Hľadanie materiálov a tvorba predmetov sú esenciálne súčasti, ak sa chcete pohnúť ďalej – plniť vedľajšie úlohy či priamo nahrabať dostatočné počty vecí pre vytváranie častí základne. To, že sa plní obyvateľmi a tí majú isté požiadavky, je iba plus – môžete ich plniť a nemusíte. Tráviť dlhý čas doma je fajn, ale osobne viac oceňujem spracovanie sveta a objavovanie nečakaných miest – zabudnuté ruiny, tajomné jazerá, nikdy neviete, čo vás čaká. A vďaka kapitolám si užijete rozmanité zákutia či iné ostrovy ako v tej prvej.

Spomínaný boj sa odohráva v dvojakej podobe. Ak putujete sólo s bakuľou či mečom v ruke, stačí sa oháňať a uberať HP nepriateľom. Nečakajte prepracované ťahy, bojuje sa v real-time a pohyb je kľúčový - keď sa vyhnete úderu, ušetríte viac ako pri sofistikovanom sústredení sa. Bez pokročilých úderov i levelov je iba jedna cesta ako byť v boji zdatnejší - mať lepšiu výbavu a zbraň. A tú si treba postaviť. Herní dizajnéri teda postupovali jednoznačne – všetko, čo sa dá vytvoriť, namiešať, vybudovať, je už využité a zakomponované do herného dizajnu. Aj väčší ukazovateľ zdravia získate cez vypestované či nájdené semená života alebo za splnenie questov.

Obrana základne je iný kumšt. Vyvalia sa nepriatelia zo všetkých strán, niektorí obyvatelia sa vám schovajú, iní ostanú bojovať. Jednotlivé prvky základne vám môžu pomôcť (ako napríklad vo Fire Emblem Fates). Aj súboje s bossmi sa odohrávajú na základni, nie v bludisku. Hľadáte triky, ako ich prekabátiť. Niektorí lietajú, iní obliehajú, občas pomôže hrubá sila.

Jednotlivé kapitoly (ďalšia sa sprístupní po zdolaní bossa) núkajú nielen nové prostredia, ale aj nutnosť budovať od začiatku a získavať výbavu i vlastnosti. Prvé razy vás to nemrzí, neskôr sa vyhráte s detailmi a zrazu začínate od nuly. Hranie má teda iný nádych, ale v niečom pripomenie legendárneho Dungeon Keepera - aj tam ste sa vypracovali na veľkého bossa a zrazu štartovali odznova a kopali hlinu...

Jeden z najkrajších grafických efektov, makáte, až triesky a kocky naokolo lietajú.
Aaaa-ha, a ty si nejaký veľký známy boss či len robíš bežnú náhodnú neplechu?
Toto je Dragon Quest, ako ho musíte milovať, Smile Slime kam len oko dozvidí...

Kto túži po väčšej spojitosti, po prvej kapitole objaví Terra Incognita mód, kde sa môže vyšantiť. Tu sa totiž hrá voľne, ale z príbehových kapitol sem prúdia predmety, takže hru neoklamete tým, že zdoláte prvú kapitolu a budete si stavať iba svoje veci. Prepojenie funguje a lepšie je do Terra Incognita ísť až na konci hry a užiť si čo najviac z ostrovov, základní i ponuky predmetov.

Hra Dragon Quest Builders vyšla paralelne na PS4 a PS Vita a budete prekvapení, ako málo zaberajú miesta. PS4 verzia má niečo cez 900 MB, Vita je ešte kompaktnejšia, no máte tu zábavu na desiatky hodín. Grafika je štylizovaná, zvládajú ju obe platformy a hudba dobre doplní dianie.

Ak ste roky odolávali Minecraftu a jeho súpútnikom, lebo nemali dostatočné lákadla, môžu vás presvedčiť Japonci. Nasekali chytľavé, prístupné systémy. Vytvorili bohaté svety, ktoré môžete ďalej rozširovať, kde budete bojovať so známymi nepriateľmi i bossmi, plniť desiatky úloh a najmä dáte celému snaženiu hlbší zmysel. Na hru pod jedno giga to nie je málo...

napísal Korec 16.2.2017