DAYS OF WAR

DAYS OF WAR

Ďalší návrat na pláž v Omahe

Dojmy

Po období, v ktorom sa veľkí aj menší vývojári hnali do budúcnosti s cieľom vytvoriť tú najoriginálnejšiu sci-fi prestrelku, nastal dopyt po kvalitných hrách z prvej či druhej svetovej vojny. Ako sa hovorí, história sa opakuje, a síce všetci dúfame, že spomínané vojny sa už opakovať nebudú, ale proti hrám z tohto obdobia nič nemáme. Fikcie bolo dosť a treba si opäť pripomenúť to, čo sa stalo. Niečo také si pravdepodobne povedali aj vývojári zo štúdia Driven Arts, ktorí už dlhšiu dobu pracujú na hre Days of War zameranej práve na boje z druhej svetovej vojny. Titul, v ktorom sa postavíme na dobre známe bojiská, je už niekoľko dlhých mesiacov v príprave. No len nedávno sa autori odhodlali ponúknuť Early Access verziu na Steame, kde sa budú snažiť získať pozornosť hráčov a hru spolu s ich pomocou ju dotiahnuť do zdarného konca.

Days of War je vo verzii s predbežným prístupom od konca januára. Odvtedy ubehlo niekoľko týždňov a autori do hry priniesli hneď niekoľko aktualizácií, ktorými opravovali menšie či väčšie chyby, prípadne dolaďovali rôzne drobnosti, a to od UI, cez mapy, optimalizáciu, upravovanie zbraní, až po FOV. S takýmito častými zmenami musí v rozpracovanej hre každý počítať, kedže neustála aktivita vývojárov je pri komunikácií s hráčmi, ktorí už boli ochotní investovať svoje vlastné peniaze, naozaj nutná.

Days of War
Days of War Hlavná úloha v režime Demolition je (nečakane) ničiť.
Hlavná úloha v režime Demolition je (nečakane) ničiť.

Days of War Návrat na dobre známu pláž...
Návrat na dobre známu pláž...

Days of War Celkom efektné výbuchy, no v podstate nulová deštrukcia.
Celkom efektné výbuchy, no v podstate nulová deštrukcia.

Days of War je čisto multiplayerová záležitosť, v hre teda nenájdete žiadnu kampaň ani nič podobné a pripravte sa čisto na boj proti skutočným hráčom. Tvorcovia chcú vo finále dosiahnuť čo najlepšiu atmosféru bitiek z druhej svetovej vojny na historických mapách a vo všeobecne známych prostrediach. Tie si navyše hráči budú môcť vytvárať sami a zdieľať s ostatnými v bitkách 16 vs.16. Aktuálne sa teda počíta maximálne s 32 hráčmi na jednej mape, čo nie je práve najviac, no z pohľadu veľkosti máp je to dostatočný počet. Aj keď je, samozrejme, možné, že sa to zmení, a to by hre určite prospelo - nielen po hernej stránke, ale aj z pohľadu atraktivity.

Samotné boje sú odvodené od režimov hry. Aktuálne sa v hre nachádzajú dva - Detonation a Domination. Z názvu už asi tušíte, o čo ide. Každopádne v režime Domination sa proti sebe postavia dva tímy, ktoré musia obsadzovať body na mapách. Tieto body sú označené znakom krajiny, za ktorú hráte, čiže momentálne ide o Nemecko a Spojené Štáty Americké. Po zvolení krajiny si musíte vybrať jedného z deviatich typov vojakov, od snajpera, cez podporu, až po útočníka. Tím, ktorý obsadí všetky body ako prvý, vyhráva. Princíp hry je jednoduchý, no v spojení s historickými zbraňami a prostredím ide o poriadnu výzvu. Do rúk nedostávate žiadne inteligentné zbrane a špeciálne zariadenia, ale napríklad iba obyčajnú MP44, klasický granát alebo dymovnicu. Pomôcť si tak musíte sami taktikou a presným mierením. Najmä automatické zbrane majú veľmi silný spätný ráz, takže udržať ich pri mierení na cieľ nie je vždy jednoduché a vyžaduje to aspoň krátky tréning pre správny odhad.

Druhým spomínaným režimom je Detonation, v ktorom sa taktiež postavia proti sebe dva týmy, no na mapách sú tentokrát označené body, ktoré musíte súperovi odpáliť, pričom ten ich, samozrejme, musí brániť. Spravidla ide o taktické body, ktoré nepriateľský tím dobre stráži a zničiť ich nie je vôbec jednoduché. Každopádne ak už máte čistú cestu, stačí, ak k danému objektu prídete a bombu pripevníte a aktivujete. Následne hra dáva súperom pár sekúnd čas na zneškodnenie a bomba zvyčajne detonuje. Na začiatok ide o podarené módy, no jednoznačne ich musí pribudnúť viac.

Podobná situácia je aj sa mapami. Momentálne sa v hre nachádzajú tri, pričom jedna z nich je dobre známa pláž Omaha. Všetky sú veľkosťou približne rovnaké, no jednoznačne by mohli byť väčšie. S tým súvisí aj dizajn máp, ktorý by mohol byť ich zväčšením o niečo sofistikovanejší. Teraz doslova pozostávajú iba z pár uličiek a menších úkrytov v interiéroch okolitých domov, ktoré nie celkom postačujú pre vytvorenie správnej atmosféry, tempa a v podstate aj napätia, ktoré by takýto typ hry rozhodne mal mať. Síce po chvíľke viete približne odhadnúť veľmi dobré pozície a rizikové miesta, po ktorých by ste sa nemali pohybovať, no aspoň o tretinu väčšie mapy by určite neuškodili. Na tomto aspekte skrátka budú musieť tvorcovia zapracovať.

Z ďalších nedostatkov by som vypichol zvuky zbraní, ktoré vôbec nie sú kvalitné a v mnohých prípadoch sú až otravné. Z každej strany totiž počúvate podobné monotónne efekty sprevádzané výbuchmi granátov, čo vás zaskočí možno ešte skôr, ako sa vydáte na bojisko. Každopádne práve zvuky patria medzi tie veci, ktoré autori plánujú do plnej hry určite vylepšiť, takže určite bude zaujímavé sledovať, ako sa im to podarí. Z môjho pohľadu by sa mohli určite pozrieť aj na chôdzu, ktorá sa nezdá taká prirodzená ako v iných súčasných hrách. Čo by som ale určite spomenul je fakt, že počas môjho testovania hry bolo na serveroch strašne málo hráčov. V podstate iba jeden server bol natoľko plný, aby sa hra dala normálne hrať. Ďalšie nedostatky sú skôr vizuálneho typu a zatiaľ ich nemá zmysel hodnotiť. Days of War po grafickej stránke vyzerá skôr podpriemerne, no ide len o ďalší prvok,  ktorý sa zrejme v priebehu vývoja zlepší.

Days of War je v súčasnej podobe hrou, ktorá má potenciál. Autori majú pekné plány do budúcnosti a splniť ich nie je vôbec nereálne. Po obsahovej stránke zatiaľ titul nevyniká, no aj tak dokáže zabaviť. Najväčšou slabinou je aktuálne menšia rozloha máp a nízky počet hráčov. Toto všetko sa však môže do vydania hry zmeniť k lepšiemu, a tak nám zostáva len čakať, či sa dočkáme výnimočnej multiplayerovej akcie z druhej svetovej vojny alebo len ďalšej priemernej hry.

Days of War
Days of War Aktuálne v hre nájdete iba Nemecko a USA.
Aktuálne v hre nájdete iba Nemecko a USA.