OCULUS RIFT + OCULUS TOUCH

OCULUS RIFT + OCULUS TOUCH

9.0

Ponúka Oculus plnohodnotnú virtuálnu realitu?

Oculus minulý rok otvoril ponuku zariadení virtuálnej reality vydaním Oculus Rift headsetu, aby ju na konci roka uzavrel doplnením Oculus Touch ovládačov a ponúkol tak kompletný zážitok. Popritom vyšlo aj množstvo hier a aplikácii využívajúcich VR a môžeme si teda spraviť lepší prehľad o ponuke, možnostiach a aj ovládaní Oculusu.

Oculus bol pôvodne hnacím motorom novej vlny virtuálnej reality, ktorá mala posledných 20 rokov pauzu. V minulom storočí boli prvé, neohrabané pokusy o virtuálku, kde masívne okuliare dosahovali rozlíšenie 320x200 pixelov, boli drahé a nevyužiteľné (pamätám sa, ako som v Brne na Invexe skúšal cestu Roverom po Marse - voxely, pixely ako päsť a 256 farieb). Teraz sa však vďaka technológiám VR headsety zhmotnili do reálne použiteľných produktov. Nie je to ešte dokonalé, ale je to už tu a plne použiteľné. Oculus v tom nie je sám, ale hlavne vďaka nemu tu máme aj ďalšie PC headsety, jeden konzolový headset a veľa mobilných verzii. Samozrejme, všetko má svoju cenu.

Konkrétne v USA si teraz za komplet Oculus aj s Touch ovládačmi predajcovia pýtajú prijateľnejších 598 dolárov. Nedávno totiž zlacneli o 200 dolárov - znížila sa ako cena Riftu, tak aj z Touch ovládačov. Nie je to vôbec zlá suma, ale len v Amerike. Naše obchody sú stále s cenami príliš vysoko, pričom samotný Rift stále kúpite až od 640 eur a Touch ovládače od 280 eur. Spolu je to cez 900 eur, čo je už príliš vysoká cena. Približne rovnako stojí aj konkurenčný HTC Vive.

Oculus Rift + Oculus Touch
Oculus Rift + Oculus Touch Oculus je rozdelený na samotné okuliare a ovládače. Každé balenie má po jednom senzore.
Oculus je rozdelený na samotné okuliare a ovládače. Každé balenie má po jednom senzore.

Oculus Rift + Oculus Touch Okuliare sú veľmi kvalitne spracované, dobre držia na hlave, nechýba ani zvuk cez odnímateľné slúchadlá.
Okuliare sú veľmi kvalitne spracované, dobre držia na hlave, nechýba ani zvuk cez odnímateľné slúchadlá.

Oculus Rift + Oculus Touch Touch ovládače majú zvláštny tvar, ale držia sa veľmi dobre a rovnako dobre fungujú.
Touch ovládače majú zvláštny tvar, ale držia sa veľmi dobre a rovnako dobre fungujú.

Balenie a inštalácia

Oculus vám príde zabalený v luxusnom balení, v ktorom ho môžete ďalej prenášať, alebo kam ho môžete odkladať, ak ho aktuálne nepoužívate. Okrem okuliarov máte pribalený jeden senzor potrebný na detegovanie polohy, malý diaľkový ovládač len pre základné klikanie. Je tu aj wifi adaptér pre Xbox One gamepad, ktorý je rovnako dodávaný spolu s Oculusom. Doplnené sú aj kvalitné slúchadlá, ktoré sa dajú odobrať z headsetu, ak chcete použiť svoje slúchadlá.

To bolo pôvodné balenie Oculusu, teraz je k tomu už priam potrebné dokúpiť aj nové motion ovládače, ktoré virtuálnu realitu robia kompletnou. Touch ovládače sú v samostatnom balení, tiež majú jeden senzor, ktorý bude dopĺňať pôvodný pre presnú lokalizáciu ako Oculusu, tak aj ovládačov. Ovládače sú dva, fungujú na AAA batérie, v každom je jedna a o výdrž sa nemusíte báť. Ako doplnok k Touch ovládačom pridáva Oculus do balenia aj Guitar Hero connect, ktorý prilepíte na gitaru a zasuniete do neho jeden Touch ovládač pre pohodlné ovládanie.

Inštalácia je jednoduchá, softvér všetko nainštaluje bez problémov, vy len musíte nájsť dva USB 3.0 porty na dva senzory a jeden na okuliare, ktoré zároveň potrebujú aj HDMI port. Obšírnejšia je už samotná konfigurácia zariadenia, kde si musíte nastaviť senzory do vzdialenosti meter od seba a následne Touch ovládačmi vytvoriť zónu okolo vás. Je ideálne mať aspoň 2x3 metre priestoru pre voľnejší pohyb. Zmestíte sa aj na menšiu plochu, ale môže sa vám ľahko stať, že budete udierať do stola alebo okolitého nábytku. Na bezpečný pohyb si vytvoríte aj zónu, ktorú ak prekročíte, zobrazí sa vám mriežka ako upozornenie.

Pohodlie

Samotné pohodlie pri používaní Oculusu je dostatočné a veľmi dobré. Popruhy si môžete suchým zipsom pritiahnuť na bokoch a aj na vrchu hlavy. Dobre to funguje ako pre dospelých, tak aj pre deti, a to aj vďaka manuálnej možnosti nastavenia vzdialenosti šošoviek. Kábel je mäkký a výrazne neťahá, ak sa do neho pri prípadnom pohybe nezamotáte. Možno malý detail, ktorý by sa mohol doriešiť vo výrobe, je otvor na nos - ak máte menší nos, môže vám tadiaľ svietiť svetlo a rušiť vás. Dá sa to prípadne vypchať ďalšou penou, alebo nehrať pri príliš veľkom svetle. Svetlo sa totiž odráža do šošoviek a ruší vám čistý pohľad.

Okuliare sú dosť veľké aj na použitie so štandardnými dioptrickými okuliarmi, ale tie nesmú byť príliš široké lebo sa vám nezmestia do púzdra a nesmú byť príliš vpredu, aby sa nedotýkali šošoviek Oculusu. Môžete si ich totiž poškriabať a potom veľa šťastia so zháňaním náhradných šošoviek alebo s opravou. Rovnako pri čistení je ideálne používať len handričku na šošovky alebo okuliare. Ak si headset dobre vyčistíte, pritiahnete a nastavíte (aj pohybom hore a dole sa vám mení uhol a čistota obrazu), získate čistý ostrý obraz a máte veľmi dobrý zážitok z virtuálnej reality.

Headset nie je ťažký a vydržíte hrať aj hodinu - dve, samozrejme, za predpokladu, že vás z toho nebudú bolieť oči alebo hlava. Tam záleží na tom, akí ste citliví a aj akú hru hráte. Niektoré neoptimalizované hry sú totiž mučiarne pre mozog. Hry sa musia správať prirodzene vzhľadom na pohyb hlavy, musia byť dotiahnuté, mať vysoký framerate. Aj preto, aby nezaťažovali hlavu, firmy vo FPS hrách radšej používajú na pohyb postavy teleport .

Oculus Rift + Oculus Touch
Oculus Rift + Oculus Touch Zakládný jednoduchý ovládač využívajú skôr jednoduché aplikácie, ktorým stačí len kliknutie.
Zakládný jednoduchý ovládač využívajú skôr jednoduché aplikácie, ktorým stačí len kliknutie.

Oculus Rift + Oculus Touch Senzory si rozmiestnite okolo monitora, aspoň meter od seba. Budú snímať pohyb Riftu a Touch ovládačov.
Senzory si rozmiestnite okolo monitora, aspoň meter od seba. Budú snímať pohyb Riftu a Touch ovládačov.

Oculus Rift + Oculus Touch Optika je kvalitná, nastaviteľná na šírku očí, len si dávajte pozor na škrabance, špeciálne ak používate dioptrické okuliare.
Optika je kvalitná, nastaviteľná na šírku očí, len si dávajte pozor na škrabance, špeciálne ak používate dioptrické okuliare.

Možnosti

S Oculusom môžete hrať na stoličke za stolom alebo postavení v priestore. Ak nemáte Touch ovládače a ďalší senzor, stôl je ideálny, ak však už máte Touch ovládače a senzor, už sa môžete roztiahnuť do priestoru na spomínané dva-tri metre. Ak si dokúpite ďalší senzor, môžete prostredie ešte rozšíriť. Samozrejme, za predpokladu, že máte dostatok miesta. Osobne by som povedal, že dvojsenzorový systém je primeraný, len je vždy potrebné odsunúť sa ďalej od stola a až potom spustiť hru. Väčšina hier si totiž deteguje vašu nulovú pozíciu pri spustení a to aj s výškou. Takže sa rozhodnite, či budete sedieť, alebo stáť. Pri niektorých hrách stačí sedieť, pre niektoré je lepší voľnejší pohyb.

Z technických detailov má Rift kvalitný 2160x1200 displej, ktorý sa delí na dve časti - pre každé oko polovica. Funguje na prijateľných 90 Hz, ktoré sú potrebné na virtuálnu realitu. Danú frekvenciu však musia zvládať aj hry, a preto musia byť dobre optimalizované a treba mať aspoň kartu GTX 970 a i5 procesor. Osobne to mám a nestretol som sa s problémami so sekaním. Čo však hry automaticky spravia, ak máte nižšiu konfiguráciu a potrebujú viac výkonu, je zníženie rozlíšenia. To bolo na niektorých náročnejších hrách aj badateľné.

Samotné rozlíšenie displeja je na prvú generáciu viac ako dobré. VR má najkvalitnejší displej z aktuálnych headsetov. Pixely má blízko seba, no keď sa pozorne zahľadíte, všimnete si iba tenkú sieťku na obrazovke, ktorú však po chvíli prestanete vnímať. Uvidíme, kedy autori spravia 4K verziu, tá by mohla byť úplne ideálna. Čo ešte aktuálne VR a ani Oculus neriešia, je obmedzený uhol pohľadu. Bežný výhľad je síce dostatočný, no ak sa očami zahľadíte do strán, už vidíte čierne plochy.

Odozva je bezproblémová, či už pri pohybe hlavy alebo pri ovládaní, prakticky splýva a necítite, že by bolo niečo oneskorené. Aj preto musí ísť hra pri 90 fps. Občasné seknutie v hrách nie je problém, ale ak snímkovanie klesne, už vás môže rozbolieť hlava, alebo vám bude zle. Ja som cítil tlaky na hlavu hlavne pri tituloch, kde nebol synchronizovaný pohyb hlavy a pohľadu. Napríklad Minecraft má ako otáčanie hlavou, tak aj otáčanie gamepadom. Ak použijete oba typu pohybu, mozog sa v tom nevie zorientovať.

Niektoré hry však nepotrebujú žiadne ovládače a všetko koordinujete pohľadom - ak sa na niečo dlhšie zahľadíte, aktivuje sa to. Iné prísne dbajú na snímanie pohybov ruky, ktorou musíte stláčať alebo púšťať podľa činnosti, ktorú vykonávate. V tomto sú ovládače veľmi dobre navrhnuté.  Každý má páčku a dve tlačidla navrchu, dve tlačidlá okolo rúčky, ktoré zachytávajú ako máte stlačenú ruku. Je to veľmi dobré, ale k dokonalosti by to ešte chcelo vzdialenostné senzory na detegovanie presných pohybov prstov.

Oculus Rift + Oculus Touch
Oculus Rift + Oculus Touch Oculus má vlastný obchod, ktorý ponúka free a aj platené VR hry a aplikácie, je jednoduchý a funguje veľmi dobre.
Oculus má vlastný obchod, ktorý ponúka free a aj platené VR hry a aplikácie, je jednoduchý a funguje veľmi dobre.

Oculus Rift + Oculus Touch Ponuka VR titulov je slušná, ale za tie väčšie si treba priplatiť.
Ponuka VR titulov je slušná, ale za tie väčšie si treba priplatiť.

Oculus Rift + Oculus Touch Takto sa hra alebo aplikácia zobrazuje na displeji v zariadení - optika vám to rozdelí na každé oko.
Takto sa hra alebo aplikácia zobrazuje na displeji v zariadení - optika vám to rozdelí na každé oko.

Hry a aplikácie

Oculus má za rok už peknú zbierku aplikácii, ktoré môžete sťahovať rovno z Oculus store, ktorý je zapracovaný v základnej aplikácii. Nepotrebuje tak Steam, ale aj tam nájdete ďalšie hry, ktoré Oculus vo svojom obchode nemá. Oculus má pri každej položke vyznačený komfort, typy ovládania a, samozrejme, aj cenu. Veľa položiek je aj zadarmo, ale za tie kvalitnejšie si zaplatíte. Ceny sú väčšinou od 5 do 20 dolárov, občas pri masívnejších veciach 30-40 dolárov. Hry však nemusíte spúšťať len z obchodu, ale aj štandardne z PC, ktoré si aktivuje Oculus samé.

Ak budete skúšať VR prvýkrát, o obsah sa nemusíte sa báť. Veľmi veľa základných vecí je zadarmo a virtuálku s nimi pekne spoznáte. Samotný Oculus má Oculus First Contact a Dreamdeck aplikácie, ktoré vás zoznámia s milým robotom, ukážu možnosti VR a predvedú aj rôzne virtuálne prostredia. Podobne na Steame je The Lab od Valve, ktorý vás vtiahne do Aperture firmy a ponúkne sériu minihier. Pridala sa aj Nvidia s VR Funhouse, čo je pekne spracovaný zábavný park zameraný na využitie fyziky. Sú to veľmi pekné veci na predvedenie možností VR.

Je tu aj veľká ponuka VR prehrávačov s VR videami alebo fotkami, 3D scény, prekvapivo veľa je VR rozprávok, kde sa pozeráte na príbeh, uprostred ktorého ste. Je tu napríklad aj Xbox VR, ktorý vám spustí Xbox na veľkom plátne v prostredí, podobne nájdete aplikácie na virtuálny desktop. Veľká škoda, že virtuálny desktop je len ako platená aplikácia a nie je priamo zapracovaný v Oculus ponuke. Navyše Oculus nemá priamo integrovaný internetový browser.

Vo väčších hrách je podpora zatiaľ len občasná, ale vo VR si užijete napríklad Project Cars, Dirt Rally, WarThunder, ale nie sú to najlepšie tituly pre Oculus. Najlepšie sú presne určené a vyvinuté veci pre VR. Špeciálne Epic je v tomto veľmi dobrý a ukázal to na Bullet Train deme a najnovšie vydal Robo Recall, už plnú hru v meste nepriateľských robotov. Veľmi dobre dokázala zachytiť streľbu a akciu. V behačkách je veľmi dobré Lucky's Tale, ktoré je prakticky arkádovkou vo virtuálnej realite alebo adventúra Edge of Nowhere, VR sci-fi vesmírna akcia Eve: Valkyrie, stratégie pekne prezentoval Airmech, lezenie na skaly jedinečne spracoval Crytek v titule The Climb. Zaujímavá je aj Monzo VR, viac aplikácia ako hra, v ktorej skladáte modely lietadiel, áut a zbraní a aj si ich maľujete a vyskúšate.

Celkovo je ponuka pestrá, ale stále chýba niečo veľké, niečo ako bol film Avatar pre 3D. Ale možno je to aj dobre, keďže Avatar vytvoril 3D bublinu, ktorá postupne spľasla. VR ide síce dopredu pomaly, bez veľkého ťahúňa, ale ukazuje, že dokáže expandovať a posúvať sa vpred. Vytvorí si tak reálne publikum a vývojársku komunitu, nielen príležitostných hráčov a firmy, ktoré sa na tom chcú rýchlo nabaliť. Budúcnosť síce VR nemá istú, ale potenciál tam je veľký. Len ceny musia byť prijateľnejšie.

Oculus Rift ponúka veľmi kvalitné zariadenie pre virtuálnu realitu. Najkvalitnejšie na trhu. HTC Vive síce bolo vpredu vďaka voľnému pohybu, ale Oculus to už dohnal a ponuka je veľmi vyrovnaná. Oculus poskytuje kvalitný displej a dobrý zvuk - aj keď to má svoju cenu. Čo sa týka samotných hier a aplikácií, pribúdajú veľmi rýchlym tempom a určite sa na obsah nedá sťažovať. Možno stále chýba killer titul, ktorý by prilákal masy, ale ak vás to až tak netrápi, užijete si virtuálnu realitu aj bez neho.

Oculus a Oculus Touch nám na test zapožičali Madfinger games.

napísal saver 31.3.2017
9.0