Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox360, Xbox One

rôzne maličkosti, ktoré ozvláštňujú klasický pinball
zdĺhavý progresívny systém úloh
miestami frustrujúce
nič pre príležitostných hráčov
rozšírenie obsahuje len jeden stôl
po čase stereotypné

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, aké by to bolo vrátiť sa do čias minulých, kedy mnohí z nás podľahli čaru pinkania guľôčky preháňajúcej sa po ploche stola, na ktorom boli rôzne objekty pridávajúce  k vášmu skóre jeden bod za druhým? A ešte k tomu všetkému máte radi Star Wars? V tom prípade čítajte ďalej, pretože toto bude pravdepodobne niečo pre vás. Zen Studios totiž dali dohromady zážitok, ktorý prepája tieto dva spomínané aspekty v podobe Star Wars Rogue One stola, ktorý prichádza ako rozšírenie do ich klasickej hry Pinball FX2 (na konzlách Zen Pinball 2). Mnohých fanúšikov tento stôl určite nenechá chladných, a tak sa poďme pozrieť na to, či má Star Wars Rogue One v pinball sfére potenciál alebo sa jedná len o žmýkanie značky tam, kde by ste to pravdepodobne nečakali.

Jednu vec titulu a ani spomínanému rozšíreniu Rogue One nemôžeme uprieť už v úvode. V prípade, že ste s pinballom nemali čo dočinenia niekoľko rokov, prípadne ste ho nevideli od vašej dávnej mladosti, budete žasnúť nad tým, ako sa digitálna verzia tejto pre mnohých obľúbenej hry vyvinula. Už tu zďaleka nejde len o drevený stôl pod priehľadným sklom, kde vidíte jednoduchú plochu s pár svietiacimi cieľmi rôznej hodnoty, ktoré sa snažíte zasiahnuť kvôli čo najvyššiemu skóre. Hneď v úvode vás teda ohromí podanie, akým sa Zen Studios vyhrali s myšlienkou zapojenia Rogue One do ich Pinballu FX2. V prvom rade tu neexistuje žiadny stôl ako taký, aj keď tomu možno budeme tak hovoriť kvôli zrozumiteľnosti.

Hra vás do deja uvedie krátkym popisom v menu.
Dokážete trafiť Hviezdu smrti čo najčastejšie za určitý časový limit?
V úvode nechýba detailný pohľad na celý stôl, ktorý predstaví rôzne stanoviská.

Namiesto nudného či klasického stola sa totiž pozeráte na slnečnú pláž s tematikou planéty Scarif, ktorá vystupuje do 3D prostredia a zaberá celú obrazovku. V strede toho celého vidíte známe tunely, rampy, páčky a všetky tie typické veci, ktoré vo vás má poriadny pinball evokovať. Plocha obrazovky je rozdelená tak, že jej spodná časť reprezentuje vaše územie, kde stojí 3D postava Jyn Erso. Z jej strany sa vystreľuje guľôčka. Tú sa potom snažíte odrážať až na vrchol obrazovky, ktorá reprezentuje konfrontáciu s Orson Krennicom.

Princíp hry je jednoduchý a typický pre guľôčkový automat. Snažíte sa odrážať svoju guľôčku pomocou štvorice páčok (ovládate dve a dve po stranách naraz), pričom vám ide o čo najvyššie skóre. V prípade, že vaša guľôčka spadne, strácate jeden život. Dej na stole je dynamický, akčný a rýchly, pričom strieda sériu rôznych udalostí. Stáva sa, že vám na stôl vbehnú 3D postavičky stormtrooperov alebo Jyn Erso, ktoré vykonávajú určité akcie. Tie vyvoláva aj trafenie tých správnych bodov na ploche, ktoré môže priniesť napríklad súboje lietadiel Tie Fighters a X-Wings. Po získaní určitého počtu bodov sa horná strana stola mení a z hĺbky sa vynorí napríklad obrovská Hviezda smrti. Tá pre vás vytvára nový, časovo obmedzený cieľ, ktorý musíte triafať čo najčastejšie. Tento fakt a rôzne ďalšie bočné animácie pridávajú relatívnu hĺbku tomu, čo by sa inak javilo ako stereotypné herné mechaniky.

V hre sa nachádza množstvo úloh, ktoré musíte splniť, aby ste získali rôzne bonusy, maximalizovali svoje skóre a dočasne zmenili dianie na stole. Bohužiaľ, pre mnohých však dosiahnutie rôznych cieľov nie je jednoduché a po čase sa určite nevyhnete pocitu frustrácie. Všetky ciele sú totiž viazané na rozprávanie progresívneho príbehu a musíte ich plniť po poradí. Jeden cieľ odomyká druhý, dočasne mení stôl, pridáva bonusy a podobne. Celý tento postup je zdĺhavý a musí byť vykonávaný vždy presne po poradí. Vždy, keď potopíte svoju poslednú „loptu", totiž začínate odznova. Musíte sa teda zas presekať nudným začiatkom, ktorý ste už videli niekoľký raz, znovu až do bodu, kedy to pre vás začne byť zase zaujímavé.

Pocit frustrácie umocňuje aj fakt, že stôl sám osebe nie je nijako zvlášť náročný a vo väčšine prípadov nemáte problém udržať na ňom guľôčku. Problémy spočívajú v splnení časových požiadaviek, kedy máte len pár sekúnd na to, aby ste niečo zasiahli. Príbehové, respektíve progresívne úlohy sa vám tak budú javiť ako výnimočné a čas, ktorý budete tráviť tým, aby ste sa k nim dostali, sa vám bude neskôr zdať ako zbytočný alebo zdĺhavý.

Vítaným sprievodcom v hre je malá LED obrazovka v rohu, ktorá vám zobrazuje prehľad skóre a rôzne ďalšie správy. V zápale hry ju však často nestíhate sledovať. Dôležitou súčasťou pinball hier je aj fyzika guľôčky. Tú zvládal Pinball FX2 skvele aj predtým, pričom stôl Star Wars Rogue One nie je výnimkou. Fyziku guľôčky môžeme považovať za realistickú, pričom skvelý pocit z nej podtrhávajú animácie, špeciálne efekty a zvuk. Vďaka týmto aspektom a Rogue One zasadeniu vynikajú tiež tradičné prvky pinballu, ako multiballs, rôzne kombá alebo jackpot. Nakoľko sa jedná o guľôčkový automat, možno povedať, že celková grafika hry je vydarená. Efekty sú naozaj pekné, plocha stola sa leskne, všetko dynamicky bliká, svieti a žije. Skvelú Star Wars atmosféru dopĺňajú aj 3D postavičky na stole a tiež výborná filmová hudba.

Pinball FX2 s rozšírením Rogue One určite nešliapol vedľa a nejedná sa o zlý guľôčkový automat. Ponúka veľkú úroveň detailov, ktorú kombinuje s mechanikami zo starej školy, pričom nechýba interaktivita a dynamika. Hra vám vytvára priestor na to, aby ste zdokonaľovali svoje schopnosti, porozumeli dianiu na hracej ploche a dokázali udržať loptičku na stole čo najdlhšie. Stôl však trpí nešťastne zvolenými úlohami, ktoré vás budú frustrovať najmä vďaka svojim časovým nárokom, progresívnym systémom a zdĺhavosťou. Fantázia tvorcov pôsobí tiež trochu zdržanlivo v prípade, že si tento stôl porovnáme napríklad s Bethesda Pinballom. Fanúšikovia Star Wars univerza, ktorí majú radi aj pinball, by ale tento stôl jednoznačne nemali vynechať, pričom v ňom určite zúročia každú svoju skúsenosť s guľôčkovými automatmi. Príležitostných hráčov úlohy skôr odradia a ak si teda budú chcieť raz za čas zapinkať, mali by to spraviť niekde inde, pretože stôl Rogue One nie je pre nich.

Nevyhnete sa ani konfrontácii s Orson Krennicom, ktorý je hlavným záporákom vo filme.
Klasický pohľad na stôl, ktorý možno vyzerá nudne, no ponúkne skutočne dynamický priebeh
Horná strana stola sa mení v závislosti od prekonania rôzneho počtu bodov, pričom ponúka príležitosti nahrať ešte viac