SUNLESS SEA: ZUBMARINER

SUNLESS SEA: ZUBMARINER

6.5

Z hladiny na morské dno

Starostlivosť o svoje virtuálne dielko skončí u mnohých vývojárov krátko po jeho vydaní. A je jedno, či za ním stojí obrovský moloch, alebo nezávislí začiatočníci. Dodatočný servis si vyžaduje nemalé prostriedky, či už finančné, alebo ľudské zdroje. Ak však nenecháte komunitu napospas osudu, vráti sa vám to aj s úrokmi. Tak ako sa to stalo Failbetter Games pri Sunless Sea. V kladnom zmysle slova. Aby tvorcovia potešili svojich fanúšikov, vydali nedávno rozširujúce DLC Zubmariner, ktoré nás prenesie pod morskú hladinu.

Svet Sunless Sea je dostatočne zaujímavý a taktiež detailne spracovaný, aby zaujal milovníkov weird fantasy žánru. Ak ste doposiaľ univerzum, ktorého pomyselným stredom je Fallen London, vôbec nepoznali a radi sa ponárate do príbehov od Miévilleho či VanderMeera, máte najlepšiu príležitosť túto chybu napraviť. Nielenže sa môžete ponoriť do mrazivo temných vĺn nebezpečného Zee, ale zároveň podporíte vývojárov v tvorbe obdobne ladeného Sunless Skies, v ktorom sa presunieme z morskej hladiny na chladnú oblohu. Nepredbiehajme však, teraz nás čaká poriadne depresívna plavba.

Hoci sme ohodnotili pôvodnú hru Sunless Sea pomerne prísnou šestkou, nemôžeme jej uprieť pôsobivú atmosféru a dobre napísané mikro príbehy. To je však takmer všetko, čím vás nekonečná plavba po mori ohromí. Dvojrozmerné spracovanie dýcha temnými a chladnými farbami a napriek jednoduchšej forme má svojsky náročne uchopiteľné čaro. Hrateľnosť však pôsobila mierne strnulo a hlavne jednoducho. Plavili ste sa s posádkou neznámymi prostrediami, objavovali nové ostrovy, a to všetko s nutnosťou starania sa o pohonné hmoty, posádku a taktiež vlastné vrecko, aby ste to mali vôbec z čoho zaplatiť.

Sunless Sea: Zubmariner
Sunless Sea: Zubmariner Pod morskou hladinou je všetko temnejšie a nebezpečnejšie.
Pod morskou hladinou je všetko temnejšie a nebezpečnejšie.

Sunless Sea: Zubmariner Veľkosť menu a fontov si môžete konečne v nastaveniach zmeniť.
Veľkosť menu a fontov si môžete konečne v nastaveniach zmeniť.

Sunless Sea: Zubmariner O originálne miesta nie je ani tentoraz núdza.
O originálne miesta nie je ani tentoraz núdza.

Lenže Sunless Sea nič neodpúšťa a hráčovi ani na samotnom začiatku nepodá pomocnú ruku. Hardcore publikum môže stráviť dlhé minúty a hodiny odhaľovaním sveta, no titul Sunless Sea, ktorého základným pilierom zábavy je príbeh a jeho rozprávanie, tým ide vlastne sám proti sebe. Trestá za každú chybu a odpútava od toho, čím sa môže chváliť: prezentovanou zápletkou. Na pozadí musíte citlivo balansovať so svojimi surovinami, bojovať proti strachu, pirátom a neznámym a bizarným potvorám, avšak akonáhle skončíte kdesi v neznámych vodách bez podpory alebo sa znovu a znovu potopíte, čaká vás rovnaký kolotoč podávanej zápletky. A začínať zas a znovu, podľa toho akého potomka si ako nasledujúci kapitán zvolíte, je značne únavné a nudné. Napriek tomu, že všetky tie postranné misie a krátke príbehy majú príťažlivé pôsobenie na zmysly milovníkov písaného slova.

Nesadlo nám to na sto percent minule, nie je to tak ani tentoraz. Navyše ostalo všetko po starom a sťažovať sa pri podmorskom dobrodružstve v Zubmariner musíme na tie isté problémy. Spracovanie (dvojrozmerný svet videný zhora) vám nemusí sadnúť, ale do šedých farieb zahalený svet aspoň môže ponúknuť pestrosť fantastickými ostrovmi a objektmi. Dokonca sme ochotní akceptovať aj fakt, že na kvalitný dabing neboli prostriedky, preto nám zo slúchadiel znie niekoľko skladieb, ktoré sa však obohrajú a taktiež zopár zvukových efektov. No nariekanie prečo by sme sa znovu nútili čítať tony textu v malých oknách, navyše s malým fontom, je tentoraz nadobro odvrátené, Je tu možnosť prispôsobenia si nielen veľkosti užívateľského rozhrania, ale aj samotného fontu v hre. Síce to vyzerá neohrabane, ale ďakujeme.

Ak chcete nasávať jednotlivé questy a ich príbehový potenciál, nebude to teda bolieť ako minule, patch z minulého leta od komunity nás nesmierne potešil. Je to veľké plus - akonáhle však budete chcieť viac hrať a necháte príbehové pozadie za sebou, precitnete do zjednodušeného modelu hrania. A tu je najväčšia diera v lodi, ktorá Sunless Sea neuveriteľne potápa. V podstate sa plavíte od prístavu k prístavu, a teda priložíte pod kotol a už len manévrujete. Žiadne výrazné RPG prvky. Môžete obchodovať (a aby ste prežili, aj musíte), je tu nákup nových plavidiel, ale všetko je to hudba ďalekej budúcnosti, nakoľko zväčša ledva prežívate. Väčšie zžitie sa s posádkou - alebo dokonca akékoľvek - to sme jednoducho nezažili.

A čím teda Zubmariner môže zaujať? Sú tu nové príbehy, nové prostredie, nové prístavy, ale to už je zrejmé z názvu. Ponoríte sa pod morskú hladinu a weird fantasy atmosféra vás okamžite chytí pod krk o čosi silnejšie, ako je to tam hore. Depresívny feeling dokáže zaujať, minimálne zo začiatku. Avšak ako uvádzame vyššie a navyše pre absenciu akýchkoľvek iných noviniek a vylepšení (dobre, tentoraz musíte sledovať aj zásobu kyslíka) tu je po čase trochu pusto. Znovu teda ovládate plavidlo, hoci podmorské, no je to objekt, ktorým hýbete a nijako inak vás nenechá vcítiť sa do kože skutočného kapitána. Pritom sa stačí pozrieť na fenomentálne FTL: Faster Than Light, ako sa to má robiť. Starostlivosť o posádku je takmer nulová, rovnako interakcia s ňou, no to sa znovu len opakujeme.

Zatiaľ je to skôr retrospektívny pohľad na Sunless Sea - a, žiaľ, pri hraní Zubmariner sa neubránite pocitu, že je to len prídavok pre skutočných fanúšikov a nové tváre nedostanú nič, prečo by mali zmeniť rozhodnutie a tráviť hodiny čítaním síce pútavých príbehov, ale s nudnou a nedotiahnutou hrou okolo. Koncept Sunless Sea je však pevne daný a to, že nesadol nám, ešte neznamená, že nemusí byť pohodlným relaxom pre skupinu hráčov, ktorí chcú príbeh skôr čítať, než hrať. Hernými prvkami a postupným rozprávaním a gradovaním zápletky Sunless Sea a Zubmariner neoplýva. Zaujímavé prostredia očaria v momente, keď ich vidíte prvýkrát, no potom sa to všetko zvrhne na únavné hľadanie nových miest, kupovanie paliva a jedla.

Na menší projekt, akým Sunless Sea s prídavkom Zubmariner je, ponúka fascinujúce lokácie. Tie podvodné, v ktorých sonar vašej ponorky odhaľuje zákutia okolo vás, ani s reflektorom umiestneným vpredu neuvidíte všetko poriadne a stále sa budete plaviť v temnotách, z ktorých na vás ľahko zaútočia podivné monštrá, sú zaujímavé a originálne. Má to ohromnú atmosféru, absencia svetla je často desivá, avšak niekedy i zbytočne obmedzujúca. Sunless Sea je svojimi prvkami a princípmi jednoduchou hrou, avšak paradoxne napriek tomu sa do nej ťažšie dostanete a naplno ponoríte.

Sunless Sea: Zubmariner
Sunless Sea: Zubmariner Plavba po morskej hladine vás pri odhaľovaní nových miest dokáže nadchnúť.
Plavba po morskej hladine vás pri odhaľovaní nových miest dokáže nadchnúť.

Sunless Sea: Zubmariner Škoda nevyužitého potenciálu celej hry, ktorá je príliš zjednodušená.
Škoda nevyužitého potenciálu celej hry, ktorá je príliš zjednodušená.

Sunless Sea: Zubmariner V každom prístave sa dozviete nové príbehy, ktoré je radosť čítať - ale my by sme chceli viac hrať.
V každom prístave sa dozviete nové príbehy, ktoré je radosť čítať - ale my by sme chceli viac hrať.

Na hranie a užívanie si Sunless Sea: Zubmariner potrebujete presne definovanú náladu, kedy akceptujete jednoduchosť, priamočiarosť a pomerne skromné survival prvky spojené s niekedy bláznivou náročnosťou. Smrť nič nepokazí, môžete s nadobudnutými skúsenosťami odovzdať kormidlo ďalej, avšak na dlhodobejšie hranie to nie je. Pár desiatok minút denne a odchádzali sme znudení. UI je znovu zbytočne komplikované a núti vás klikať na mnohé miesta, kým nájdete potrebnú informáciu o tom, kam máte ísť. A chvíľu to trvá. Ak vás bavilo Sunless Sea, Zubmariner je povinnosť, v opačnom prípade sa DLC vyhnite. Boje sú stále rovnako nudné, rýchlosť plavby pomalá, priestor na objekty v sklade malý, herné mechaniky obchodovania plytké. Ale má to správnu atmosféru, ktorá vás možno chytí. Na chvíľu. A potom na hru znovu spokojne zabudnete.

napísal kordi 8.3.2017
6.5
8.1