SHIFT HAPPENS

SHIFT HAPPENS

8.0

Keď to bez spolupráce jednoducho nejde

Logických skákačiek, plošinoviek a podobných titulov, ktoré to hrajú na istú kreatívnu vlnu, je v hernom svete habadej. Ak si chcete zahrať titul, v ktorom musíte prechádzať lineárne levely zostavené s rôznych prekážok, určite nemusíte hľadať dlho a nájdete presne to, čo chcete. Ide o vývojármi veľmi obľúbený žáner, čo začína byť z istého uhľa pohľadu aj na škodu, kedže prísť tam s niečim novým nie je vôbec jednoduché. Keď sa pozrieme na tituly, ktoré vyčnievajú v rámci tohto žánru za posledných pár rokov, môžeme spomenúť veľmi kvalitný Trine. Autori v tomto konkrétnom prípade stavili na zaujímavé príbehové pozadie spojené s veľmi pôsobivým grafickým spracovaním. Tentokrát tu však máme titul od nemeckého štúdia Klonk Games, ktorý chce zaujať už pri prvom pohľade, a to názvom.

Shift Happens ale určite nechce povedať o vývojároch, že si pri zadávaní názvu hry zabudli vypnúť automatické opravovanie chýb na ich smartfóne. Slovná hračka má, samozrejme, svoje opodstatnenie, ktoré spočíva v jednoduchom dôraze na kooperáciu. Shift Happens je totiž výrazne kooperátivna hra pre dvoch hráčov, v ktorej sa dostávame do úlohy dvoch želatínových postavičiek - Bisma a Ploma. Títo dvaja kamaráti sa však nestali spoločníkmi len tak dobrovoľne, ale vďaka nehode, ktorá ich spojila a vznikli dve neodlučiteľné bytosti. A práve tu sa dostáva do pozornosti hlavný prvok celej hry - prepínanie (shift). Skrátka Bismo aj Plom sú malí aj tuční zároveň, no len jeden z nich dokáže byť v určitom momente tučný a veľký alebo chudý a malý. Kvôli tomu musia vždy držať spolu, lebo iba tak dokážu zdolať prekážky, ktoré sa ukrývajú v jednotlivých úrovniach.

Shift Happens
Shift Happens Synchronizácia je základ.
Synchronizácia je základ.

Shift Happens Vzájomná pomoc je v hre kľúčová, aj keď hráte sami.
Vzájomná pomoc je v hre kľúčová, aj keď hráte sami.

Shift Happens V tréningových centrách si nacvičíte základné prvky ovládania.
V tréningových centrách si nacvičíte základné prvky ovládania.

Aj napriek tomu, že je Shift Happens zameraný na kooperáciu, autori vedeli, že len s ňou určite neprerazia. Preto do hry zapracovali aj režim pre jedného hráča, ktorý je však pomerne rozporuplný. Aj v tomto režime totiž sú stále na obrazovke dve postavičky, ktoré však musíte ovládať sami. Samozrejme, ak by v režime jedného hráča len pridali možnosť, aby si sám hráč ovládal obe postavy, nebolo by to vôbec šťastné riešenie. Preto sa rozhodli hru rozdeliť na dve časti, v závislosti od toho, či hráte sami alebo sa do hry púšťate vo dvojici. Zakaždým teda dostanete odlišný zážitok, pretože autori vytvorili zvlášť pre kampaň s jedným hráčom 30 exkluzívnych úrovní, zatiaľčo multiplayerová časť pre dvoch pozostáva zo 40 levelov. Každopádne toto riešenie je dosť rozporuplné, pretože ak hráte hru sami, a zrazu chcete pozvať kamaráta, musíte hru vypnúť a pokračovať v úplne iných leveloch, ako sú tie, ktoré máte rozohrané sólo. Dáva to síce zmysel, no praktické to naozaj veľmi nie je.

Tridsať, respektíve štyridsať úrovní, je rozdelených do štyroch rôznych oblastí, ktoré musíte postupne zdolávať. Samotné úrovne sú postavené tak, aby ste sa pri ich prechádzaní mierne potrápili, no nikdy nenarazíte na level, ktorý by bol až taký zákerný, že by ste ho nevedeli po krátkom premýšľaní bez problémov vyriešiť. Postupom v hre sa musíte zoznamovať s novými prvkami, s ktorými budete musieť pri prechádzaní úrovní pracovať. Ide pritom o jednoduché herné mechaniky, ako je napríklad práca s kockami, s ktorými si pomôžete pri zdolaní prekážky, prípadne hádzanie predmetov či trampolíny. Najväčší dôraz je tu kladený na fyziku v spojení s veľkosťou postavičiek. Menšia postavička vie prejsť cez úzky otvor, rýchlejšie behá a ďalej doskočí, väčšia dočiahne vyššie, no a kedže je aj silnejšia, vie svojho parťáka hádzať kade-tade a dostať ho na nedostupné miesta.

Fakt, že svoje telesné proporcie si postavy vedia „posúvať", hrá taktiež neustále významnú úlohu. Väčší hlavný protagonista vie toho menšieho hodiť na vysokú prekážku, následne si vymenia objem a veľký, ktorý je zrazu hore, vie chytiť toho menšieho. Takýmto jednoduchým spôsobom dokážete prejsť cez menšiu prekážku, no, samozrejme, musíte sa pripraviť aj na oveľa komplikovanejšie, ktoré, ako som už spomínal, nie sú ani také náročné na pochopenie ako skôr na dôkladnú spoluprácu. Tým sa opäť dostávam k faktu, že hra je primárne tvorená pre dvojicu hráčov. Ak hráte sólo, dá sa to, po pár úrovniach si na prepínanie ovládania z jednej postavy na druhú zvyknete, no stále je to do určitej miery obmedzujúce. Skrátka ak máte možnosť hrať hru vo dvojici, určite radšej voľte túto možnosť.

Tvorcovia sa v úrovniach pohrali aj s vodou, konkrétne s jej hladinou. Občas si musíte dať pozor na to, s ktorou postavou vkročíte do vody, aby ste sa neutopili. Práve v kontexte s vodou je hra za obe postavy (v kampani pre jedného hráča) dosť háklivá. Stačí jeden zlý pohyb a vaša postava, ktorou ste pôvodne ani nechceli hýbať, končí vo vode. V takýchto prípadoch poteší, že hra celkom dobre dokáže vaše chyby tolerovať. Ak zomrie len jedna z postáv, viete ju oživiť, pričom väčšinou vás hra vráti na posledné miesto, kde ste sa pohybovali. Toto museli tvorcovia veľmi dobre premyslieť, pretože veľakrát sa stretnete so situáciami, kedy by ste pri obnovení na nesprávnom mieste zostali zaseknutí na konci úrovne a museli ju prejsť celú odznova. Level si budete musieť zopakovať aj vtedy, keď zomrú obe postavy a nezostane vám už žiadny život.

Levely nestačí len prejsť, musíte aj zbierať body a špeciálne predmety. Na záver každého levelu prichádza zúčtovanie, kedy sa dozviete, koľko ste nazbierali. Tento princíp teda funguje na štýl Rayman hier. Čo ma však zaujalo, je, že ak level raz dokončíte, odomkne sa vám možnosť prejsť ho na čas, čo mi pripomenulo Crasha Bandicoota. Práve vylepšovanie vášho skóre alebo času sú aktivity, ktoré môžete plniť po dokončení hry. Tá vám s celkovým počtom 70 úrovní, plus zopár bonusových, postačí na niekoľko hodín a s ohľadom na sumu, ktorú si autori za hru pýtajú, ide určite o dobrý obchod.

Shift Happens je síce štandardná skákačka, v ktorej je vaším cieľom zdolať rôzne prekážky a dostať sa na koniec úrovne, no zameriava sa výhradne na kooperáciu postáv. Tá je, samozrejme, lokálna, no nechýba ani tá po sieti, ktorá však funguje iba na pozvánky, respektíve môžete zadať presnú IP adresu vášho spoločníka. Zaujať vie aj roztomilým spracovaním a atmosférou rôznych prostredí, ktoré ponúkajú jednotlivé oblasti. Ak hľadáte hru z tohto žánru, so Shift Happens nešliapnete vedľa.

Shift Happens
Shift Happens Ohľad musíte brať aj na váhu.
Ohľad musíte brať aj na váhu.