VROOM IN THE NIGHT SKY

VROOM IN THE NIGHT SKY

1.5

Snáď už na Switchi nič horšie neuvidíme

Recenzia na Switch verziu

Snáď každá konzola si tým musí prejsť. Je to ako ten prvý bozk v živote. Neviete ako na to, je to trápne, zlé, pri niektorých možno aj plné slín. Jednoducho niečo strašné, čo musíte prekonať, aby ste sa dostali k niečomu lepšiemu. Launch každej novej konzoly je skvelou príležitosťou, ktorej sa často (alebo snáď vždy) chopia aj veľmi zlé hry. Pre mnohých to môže byť prvá konzola, iní sa zas nechajú stiahnuť hypom a radosťou z nového zariadenia, ďalší len z nevedomosti, no v rukách mnohých hráčov nakoniec skončia aj takéto katastrofy, ktoré navyše skúšajú využiť situáciu s menším počtom hier pri štarte.

Už-už sa zdalo, že Nintendo Switch takýto prípad nestretne a vyhne sa tejto tradícii, pričom prinajhoršom skončí len s priemernými hrami. Ale to by tu nesmeli byť Poisoft, ktorí sa rozhodli na Switch priniesť túto vec. Naschvál o Vroom in the night sky zatiaľ nepíšem ako o hre. Od hry totiž očakávam interakciu. To síce Vroom spĺňa, no interakciu ponúka aj menu filmu na DVD. Taktiež od hry očakávam hrateľnosť, nech už je akákoľvek. A už tu začína Vroom prepadať na plnej čiare. Už len v tom, že vôbec neviete, čo od vás hra chce. A tou treťou podmienkou je snaha o zábavu. Hry majú byť predsa o zábave. Len tu asi autorom niekto toto prísne strážené tajomstvo zabudol prezradiť.

Nebudem klamať, indie titul Vroom budí naozaj strašný prvý dojem. A čo je na ňom najhoršie? On zostáva počas celej doby, čo s titulom strávite. Ono to nakoniec ani tak nie je prvý dojem, skôr celkový dojem, čo však nemení nič na tom, že je úplne strašný. V noci sa budete s potom na čele a mokrou plachtou pod vami strhávať z nočnej mory, lebo sa vám bude zdať, že vás niekto núti hrať to. A aj keď už máte na konte niekoľko hodín, stále nemáte tušenie, čo tam máte robiť.

Vroom som prešiel. Pravdepodobne. Nejako som sa skrátka dostal ku koncu, alebo mi titul aspoň neponúkol nič ďalšie, čo by sa dalo zapnúť. No nemám poňatia ako a o čom to celé bolo. Bola tu jedna mapa, lietal som, zbieral som veci, prišiel do vysvieteného kruhu a zrazu tu bola druhá mapa. Medzitým som vymenil motorku a zas lietal. Teraz mi ale novú mapu neotvorilo. Tak som lietal zas na tej istej a už mi novú otvorilo. V čom bol rozdiel? Neviem. A bol by som prekvapený, keby to vedeli autori.

Ale nevadí, som profesionálny recenzent, robím to kvôli miliónom na konte a fanúšičkám, ktoré každé ráno spred dverí odhadzujem lopatou. Podobné neúspechy sa opakujú, ale idem ďalej. Vroom pridáva nové „mechanizmy“. Stále neviem, o čom to je, tak musím siahnuť po internete. Ten mi pomáha zistiť, že Vroom je o kúzelnom svete, ktorý obsahuje niekoľko nočných oblôh, ktoré ale nefungujú samé. Existujú čarodejnice na motorkách, ktoré zbierajú hviezdny prach - z nejakého dôvodu. Teda okrem toho zjavného. Hviezdny prach je totiž platidlo, ktoré používate na kúpu novej motorky. A pravdepodobne je to aj droga, keď sa tak pozerám na Vroom.

Áno, naozaj tu lietate po nočnej oblohe, zbierate hviezdičky aj niečo biele. A keď máte všetkého dosť, idete ďalej. Prach však získavate aj rýchlosťou, akou prejdene daný level a ovplyvniť to vie aj motorka. Čakáte asi nejaký systém progresu, výrazné zmeny hrateľnosti a priebehu s novou motorkou či niečo podobné. Nič také tu nie je. Pri hraní som dostal do rúk niekoľko motoriek a rozdiel som si nevšimol, aj napriek papierovo rozdielnym atribútom. S tými pomalšími ste len dlhšie trpeli. Neskôr sa tu objavia aj nepriatelia. Alebo niečo také. Jednoducho po mape lieta aj iná čarodejnica. Ak sa niekde nezasekne. Tá vám asi spôsobuje nejaké komplikácie, opäť, ak sa niekde nezasekne. A vy máte možnosť ju zastreliť hviezdnym prachom a nerušene si tu opäť poletovať a zbierať to všetko okolo, kým si neotvoríte bránu do ďalšieho levelu.

Opäť si môžete kúpiť novú motorku, opäť neuvidíte žiadny rozdiel a opäť môžete pokračovať v sebatrýznení. To, našťastie, nie je až také dlhé. Aj s nejakým tým zakysnutím (keďže nebudete vedieť, prečo vás táto vec neposunula do ďalšieho levelu) vám Vroom zaberie maximálne dve hodinky. Z pohľadu herného sveta sú to dve veľmi fádne hodiny, keďže levely sú prakticky totožné, len je tam niekedy niečoho viac, inokedy menej. Z hľadiska mechanizmov absolútne absentuje progres. Z pohľadu hrateľnosti a zábavy je to naozaj koncentrovaná nuda v množstve, ktoré už je životu nebezpečné.

Graficky je to hnus. Tu nemá zmysel predstierať akúkoľvek snahu o distingvovaný prejav. Zvukovo...no, zvuk tu je. A to je to najlepšie, čo sa o ňom dá povedať. Vroom však najviac zaujme niečím iným, a to je strašný preklad. Možno sa v ňom skrýva nejaká pokrútená poetika a nepoznáme všetky rôzne kvetnaté variácie anglického jazyka, no neraz tu narazíte na vety a popisy, ktoré jednoducho nedávajú zmysel. Alebo ho dávajú len po poriadnom zapojení fantázie (a pár pivách). Vyzerá to ako preložené cez prekladač. A nie ten najlepší. Titul je však vďaka tomu neúmyselne vtipný a verte mi, že toto je ten prípad, keď sa budete baviť na tom, aké je to strašne zlé.

S Vroom in the night sky je to ťažké. Táto vec u nás zatiaľ ani oficiálne nevyšla. Vyšla v Japonsku, ale Switch už nerieši regióny, takže si to môžete zahrať. A nestojí to veľa. Oficiálne vydanie sa pripravuje a príde spolu so záplatami a aj poriadnou lokalizáciou. Otázne je, či je čo zachrániť. Neexistuje  patch, ktorý by to opravil. To môže rovno prísť nová hra. Neúmyselný humor vás síce pobaví, no to sa možno stratí s regulárnou lokalizáciou do angličtiny. Čo teda s tým? Myslím, že existujú rezolúcie OSN o týraní a zbraniach hromadného ničenia, do ktorých pôsobnosti by mohlo spadať aj toto...

napísal matus_ace 10.5.2017
1.5
1.7