FATED: THE SILENT OATH

FATED: THE SILENT OATH

5.5

Cesta bojovníka, z ktorej môže rozbolieť hlava

Od príchodu virtuálnej reality sa firmy začali predbiehať v tom, kto dokáže priniesť ten najlepší hardvér za najlepšiu cenu. Pri PC si túto bitku nebudeme teraz bližšie rozoberať, no v kategórii herných konzol je víťaz jasný. Sony s PlayStation VR nemá prakticky žiadnu konkurenciu a darí sa jej až prekvapivo dobre. Už by to chcelo len poriadne hry, s ktorými by sme ju mohli aj využiť. Popri veľkých tituloch od väčších štúdií sme sa dočkali aj množstva kratších hier, minihier či doplnkov, ktoré nám umožnili nazrieť do sveta virtuálnej reality v menšom rozsahu. Presne medzi takéto tituly sa zaraďuje aj hra od štúdia Frima Studio - FATED: The Silent Oath.

Od FATED: The Silent Oath neočakávajte veľa. Hra sleduje príbeh z čias Vikingov a vy sami dostávate do úlohy jedného z nich. Ako pravý Viking sa musíte zhostiť úlohy ochrancu rodiny vo svete, ktorý čelí útokom tajomných obrov. Príbeh je tu dôležitý, no autori v popise lákajú najmä na pôsobivý vizuál, ktorý má priniesť silný zážitok z virtuálnej reality.

Celá hra je rozdelená len do štyroch kapitol, čo už vám môže napovedať, že dĺžkou rozhodne nevyniká. A je to skutočne tak. Od úvodného spustenia hry po záverečné titulky sa viete dostať za niečo malo cez 60 minút, no ak sa na to pozrieme z druhej strany, je to aj dobre. Ešte predtým, ako si priblížime ovládanie či obsah, musím povedať, že spomínaná herná doba bola pre mňa možno až priveľa. Asi po dvadsiatich minútach hrania s nasadenými okuliarmi som musel hranie prerušiť a dať si ich dole, pretože som začal pociťovať silnú nevoľnosť. Mohli by ste mať výhrady, že je chyba vo mne, ale skúšal som aj iné hry s inými okuliarmi virtuálnej reality a pri žiadnej som sa necítil tak zle ako pri hraní Fated.

Príbeh hry sa odohráva v bežnom 3D prostredí, graficky v štýle rozprávky, pričom sa musíte po svete pohybovať klasicky gamepadom. Problém je, že gamepadom sa síce môžete hýbať do všetkých smerov, no vždy vidíte len pred seba a tam, kam sa môžete obzerať voľným pohybom hlavy. Ak už chcete ísť a hľadieť dozadu, musíte použiť pravú páčku ovládača, s ktorou sa horizontálne prepínajú pohľady do prednastavených polôh. A v tom je celý problém. Samozrejme, tvorcovia sa nejako snažili vyriešiť tento nedostatok pri pohybe, no očividne nejde o najšťastnejšie riešenie. Práve kvôli tomuto prepínaniu mi totiž už po niekoľkých minútach prišlo nevoľno.

Aby som však o hre nehovoril len v zlom, odhliadnuc od zdravotných komplikácií je zážitok z virtuálnej reality na dobrej úrovni. Rozprávkové prostredie pôsobí dobre a skutočne sa viete ponoriť do prostredia okolo vás aj príbehu. A to aj napriek slabšej vizuálnej stránke, ktorá je aj na štandard pri PlayStation VR slabšia. Dohľad do diaľky je veľmi chabý, pričom objekty vzdialené od vás len niekoľko desiatok metrov sa náhle zjavujú. To platí aj o animáciách, ktoré sú úplne základné, najmä čo sa týka mimiky postáv pri rozhovoroch. Pohyb bez ohľadu na spôsob otáčania kamery a ovládanie je neraz dosť ťažkopádny. Aby postava išla, tam kam chcete vy, musíte chodiť často cikcak, teda raz rovno a potom vľavo alebo vpravo, čo tiež nezlepšuje dojem z hry.

Aj keď je titul krátky, prežijete v ňom toho dosť veľa. Autori do tohto času dokázali vtesnať základ s úvodom, počas ktorého sa bližšie zoznámite so svojou osobou a taktiež zistíte, že neviete rozprávať. Aj napriek tomu ale viete komunikovať s postavami okolo vás. Ak k vám totiž nejaká z nich príde a položí vám otázku, dokážete jej odpovedať kývaním hlavy zľava doprava alebo hore a dole. Čo sa týka komunikácie s postavami, tam možnosti hry končia. Aby z Fated nebol len walking simulator, občas môžete vykonávať aj nejaké tie aktivity. Pôjdete na lov jeleňov a taktiež príde rad na riešenie jednoduchých puzzle.

Pri love mierite nastavením pohľadu, ovládanie je tu teda vyriešené úplne prosto, no môžete pritom naraziť na veľmi slabú animáciu. Naťahovanie luku je spravené skutočne len tak naoko a ak sa na to nesústredíte, ani by ste si nevšimli, že postava vôbec luk natiahla. Riešenie hlavolamov príde na rad dvakrát - raz musíte rukami označovať správne znaky, pričom opäť je mierenie riešené vaším pohľadom / otáčaním hlavou, no a v druhom prípade ide o klasické stúpanie na správne znaky pri prechádzaní z jednej strany na druhú. Tu celkom dobre pôsobí moment, keď sa netrafíte a pod vami sa prepadne zem. Pri postupe narazíte na menšie chyby. Napríklad raz sa mi pri skupinovej chôdzi nespustil skript jednej z postáv, ktorý mal príbeh posúvať ďalej. Po viacerých pokusoch a behaní hore-dolu som sa nakoniec vrátil do menu, hru spustil znova a už všetko fungovalo tak, ako má.

Frima Studio chcelo priniesť hru, ktorá by využila všetko to, čo ponúka virtuálna realita. Je však škoda, že zakopáva už pri prvom prvku, kedy by sa mala snažiť najmä o to, aby hráčom pri hraní neprišlo nevoľno. Môže to byť individuálne, no mne aj napriek skúsenostiam s virtuálnou realitou prišlo vo FATED veľakrát zle, čo som musel riešiť dlhšou prestávkou. Keď sa však nepozerám na tento veľký nedostatok, samotný zážitok z virtuálnej reality je aj napriek určitým chybám a rozporuplnému ovládaniu pomerne dobrý, no rozhodne nemôžem povedať, že by šlo o najlepšiu hru, ktorú som vo VR hral.

napísal play3man 18.4.2017
5.5
FATED: THE SILENT OATH