URBAN TRIAL FREESTYLE 2

URBAN TRIAL FREESTYLE 2

7.5

Dávka adrenalínu do vrecka

Recenzia na 3DS verziu

Priznám sa, o prvej hre som v živote nepočul a bol som prekvapený, že vyšla na takom širokom zástupe platforiem. A dokonca aj dvojka mi úplne unikala a všimol som si ju až vďaka My Nintendo programu, kde je na ňu zľava. Ale mal som rád Trials a podobné 2D cross/BMX hry som hrával už dávno. Vyžadujú si zručnosť, trpezlivosť a aj poriadnu dávku cviku, takže im musíte venovať svoj čas. Vedia vás ale odmeniť skvelým pocitom z toho, keď prejdete náročný úsek a uvidíte svoje meno vo svetových online tabuľkách na čelných priečkach. Naozaj, o viac im často vôbec nejde. Chcú len zabaviť a to je všetko.

Aj preto som siahol po Urban Trial Freestyle 2. Po multiplatformovom vydaní na všetko, od mobilov, cez konzoly a handheldy, až po PC, je veľkým prekvapením, že pokračovanie vyšlo exkluzívne pre 3DS a zdá sa, že je hra šitá na mieru tejto platforme. No to nemusí byť nutne na škodu. Ambície hra stále nemá veľké a chce vás zabaviť. Jeden level raz za čas alebo pokojne aj celý herný svet. Aj vďaka tomu je vhodná na malé prenosné zariadenie, na ktorom sa môžete zahrať doma do sýtosti, či len rýchlo počas cesty na tých pár minúť.

Poďme ale poporiadku. To, že hra nemá nejaké obrovské ambície, je pravda. Od toho sa odráža aj jej ponuka a koncept. Ten sa nijako nelíši od toho, čo poznáte. Existuje tu nejaký herný svet, ktorý je v tomto prípade poskladaný zo 6 častí a každá ponúka 8 levelov. Všetky sú zasadené do mesta, niektoré do predmestia s domami a ihriskami, iné do periférnych častí so skladmi alebo kanalizáciou, no a ďalšie zas do centra, kde lietate z jednej výškovej budovy na druhú. Je fajn, že sa autori držali jasne danej témy a len ju gradovali a nenechali sa uniesť. Aj napriek tomu sú prostredia stále dostatočne rozdielne a nezačnú sa vám zlievať dokopy.

Urban Trial Freestyle 2

Autori si pre vás pripravili pasáže z rôznorodými prekážkami.
Urban Trial Freestyle 2

Neraz sa dostanete do nebezpečenstva.
Urban Trial Freestyle 2

Kamera vie sama pracovať pekne dynamicky.

Aby ste sa v hre dostali ďalej, musíte nazbierať určitý počet hviezd, pričom maximálny počet je 5. Tie dostávate za celkové zvládnutie daného levelu, teda za čas, ktorý vám trvá jeho prejdenie, taktiež za nazbierané body, zvládnuté triky, ale aj počet úmrtí. A tu sa naozaj nedá hovoriť o neúspešných pokusoch. Pri rôznych krkolomných pádoch postava naozaj zomrie. Ak máte hviezd málo, musíte to skúsiť znova, inak sa ďalej nedostanete. A samotný záver je výzva pre tých najviac odhodlaných. Musíte totiž získať 5 hviezd z každej časti, aby ste si odomkli tú poslednú.

Aby ste tomu rozumeli, táto hra vám dá máločo zadarmo. Tie levely nejako prejdete, no ak chcete postúpiť ďalej, budete hre musieť obetovať pár kvapiek svojho potu a taktiež slušnú porciu svojho času, aby ste zvládli jej princípy. Je plná rôznych rámp, skokov, mostíkov, traverz, ale aj hojdačiek, pričom sa stane aj to, že budete musieť ísť kolmo hore po stene. A vy budete namiesto toho padať a vracať sa na posledný checkpoint. Keď už budete mať na konte toľko márnych pokusov, že by ste z levelu odišli bez bodu, tak ho radšej pustíte znova. Ale učíte sa po krôčikoch, pokojne aj na vlastných chybách, lebo vás to baví a fakt sa chcete vidieť na prvých priečkach svetového rebríčka.

Urban Trial Freestyle 2 sa dá rozdeliť zhruba na dve polovice. Tá prvá je taký žánrový štandard, ktorý prejdete relatívne jednoducho a bez ujmy na mentálnom zdraví. Naučíte sa finty a princípy. Zistíte, že niekedy vám viac pomôže gravitácia ako motor vašej motorky. Alebo, že niekedy je cesta vzad vlastne cestou vpred. Kvalitne spracovaná fyzika vycerí zúbky, no trestať vás začne až v tej druhej polovici hry. A vtedy prídu momenty, kedy vám začne vrieť krv a začnete sa sami seba vnútorne pýtať, či vôbec aspoň jeden z vývojárov prešiel tú prekážku, ktorú máte pred sebou. Ale prešiel a prejdete ju aj vy, len to chce zažiť niekoľko omylov, aby sa dostavil úspech.

Občas ale tie omyly nie sú úplne vašou vinou. Hra je 2D v 3D prostredí. Pohybujete sa teda len po 2 osiach. Kamera na všetko nazerá zboku a inteligentne sa presúva, a dokonca aj priblíži/oddiali podľa toho, v akej ste situácii. Pôsobí to naoko dobre a tiež vhodne pre herný zážitok. No občas to nefunguje úplne ideálne a nevidíte pred seba toľko, koľko by ste chceli. Nevidíte tak, či letíte rovno do steny, prípadne či máte dostatok času a priestoru na svoj 360° backflip. A často nemáte, takže sa vraciate na checkpoint. Možno to má byť súčasť hry, ale keď dokáže kamera pekne dynamicky pracovať väčšinu času, v týchto momentoch by ste to chceli tiež.

Jednotlivé levely nie sú úplne lineárne. Je tu síce jeden štart a jeden cieľ, medzi ktorými vedie vaša cesta, no tá vie byť občas aj trochu kľukatá. Ak si totiž myslíte, že vám hra neponúka dostatočnú výzvu, môžete sa vybrať  na „rozdvojke“ tou náročnejšou cestou. Ak na nej uspejete, môžete získať mešec s bodmi, ktoré sa vám pripočítajú a môžu zaručiť ako hviezdu, tak aj posun v online rebríčku vyššie. Hra teda ponúka aj istú formu znovuhrateľnosti, aj keď to neznamená, že budete mať rozdielny herný zážitok.

Každý z levelov navyše môžete prechádzať dvojako. Buď teda pôjdete už vyššie opísaným štýlom na bodovanie a triky, alebo sa vyberiete radšej smerom časoviek. V tom prvom prípade nerobíte vlastné triky, ale určené na dopredu pripravených miestach. Niekde je to skok do diaľky, inde do výšky či flip a ďalšie. Podľa vášho úspechu dostanete body. Ako asi predpokladáte pri časovkách, hviezdy dostávate na základe času, za aký daný level prejdete. Medzi režimami si vyberáte pred potvrdením levelu v menu.

Urban Trial Freestyle 2

Editor dokáže veľké veci, no je zbytočne neintuitívny a obmedzený na friend kódy.
Urban Trial Freestyle 2

Motorku si môžete postupne upraviť.
Urban Trial Freestyle 2

Splnenie niektorých úloh dá zabrať.

Ale kým „kariéra“ je v hre podarená, to isté už neplatí o ďalších častiach hry. Jednou z nich sú úpravy. Môžete si zarobiť na upravovanie jazdca či motorky, no necítite, že by ste si tým nejako pomohli. Reálny dopad tu pri motorkách nejaký je, ale hra vás nemotivuje. Taktiež úpravy jazdca sú len vizuálne. Na konte sa vám teda povaľuje virtuálna mena, tu a tam si kúpite nové tričko a to je tak všetko. Potom si odomknete novú motorku a už vás ani úpravy v tejto oblasti nebudú zaujímať. Navyše tu celkovo nie je nejako veľa možností. Je to škoda, hra by si zaslúžila viac.

S editorom tratí je to komplikovanejšie. Ponúka aj svetlé aj tmavé stránky. Medzi tie svetlé patria jeho možnosti. Editor je naozaj prepracovaný a viete v ňom vytvárať veľmi komplexné trate, pričom výber dielov máte na spodnej obrazovke a ovládate ho dotykom. Bohužiaľ, celé to však nie je také intuitívne, ako by ste si želali. Editor by rozhodne mal byť viac priateľský. Občas pôsobí zbytočne komplikovane. Vytvoriť môžete až 30 tratí a tie smiete zdieľať online, rovnako ako môžete sťahovať trate iných hráčov. No aj tu sa nájde chyba. Trate sa dajú sťahovať len cez kódy, neexistuje tu žiadny browser. Opäť veľká škoda.

Graficky Urban Trial Freestyle 2 na pomery 3DS neurazí. Hra by mohla vyzerať aj lepšie, ale ujde. Skvele je však spracovaný 3D efekt, ktorý si naozaj užijete pri danej hĺbke prostredia a 2D hrateľnosti. Hudba je taká, aby tu nejaká bola. Nijako zvlášť neosloví, ale tiež neurazí. Ani jedna z týchto vlastností výrazne nehýbe finálnym dojmom z hry. Ten je naozaj pozitívny. Za málo peňazí dostanete dobrú zábavu a aj slušnú výzvu. Škoda, že sa to autorom nepodarilo dotiahnuť vo viacerých ohľadoch. Editor je prepracovaný, no ťažko ovládateľný. Motivácia k úpravám jazdca a motorky tu nie je žiadna. Ale zábava, tá sa počíta.

napísal matus_ace 22.6.2017
7.5
6.7