911 OPERATOR

911 OPERATOR

7.0

Neľahký údel dispečera tiesňovej linky

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo obnáša práca dispečera na tiesňovej linke? To vám tak na začiatku smeny príde hlásenie o ukradnutom aute. Na taktickej mape hľadáte najbližšiu policajnú jednotku, ktorú to pošlete preveriť. Medzitým dostanete informáciu o mužovi, ktorý sa zasekol vo výťahu a o prebiehajúcom domácom pôrode. Do toho vám zavolá chlapík, že ho bolí brucho, ale po chvíli vysvitne, že sa minulú noc strašne ožral. Počas toho, ako mu vysvetľujete, že to nie je dôvod volať na linku 911, a zároveň posielate ambulanciu a hasičov na zásah, strhne sa prestrelka medzi policajnou hliadkou, ktorú ste poslali preveriť kradnuté auto, a zlodejmi. Snažíte sa v tom chaose zorientovať a správne zadať cestu záchranným zložkám. Chlap vo výťahu si bude musieť ešte chvíľu posedieť, lebo prioritu má požiar, ktorý medzitým vypukol na vzdialenom sídlisku. Počas toho sa vám v centre mesta pobijú dvaja asociáli a jeden skončí s nožom v bruchu. Keďže sa každá sekunda počíta, posielate rýchlo ďalšie jednotky na zásah. Celé to zaklincuje „zhulený" tínedžer, ktorý vám zavolá, že si chce objednať jednu veľkú salámovú pizzu. Aj takto nejako vyzerá práca dispečera v hre 911 Operator.

Za hrou stojí malé poľské štúdio, ktoré svoj projekt prvýkrát predstavilo minulé leto na Kickstarteri. O tom, že je o podobné hry zo strany hráčov veľký záujem, svedčí aj fakt, že štúdio vyzbieralo štvornásobok požadovanej sumy. Pred pár mesiacmi vyšla na Steame plná verzia a zdá sa, že svojich podporovateľov z Kickstarteru nesklamala.

911 Operator
911 Operator New York. Pohyb záchranných jednotiek je tu rýchlejší vzhľadom na štruktúru ulíc. Hustota premávky v hre ale, žiaľ, nehrá úlohu.
New York. Pohyb záchranných jednotiek je tu rýchlejší vzhľadom na štruktúru ulíc. Hustota premávky v hre ale, žiaľ, nehrá úlohu.

911 Operator Policajné jednotky sa neraz ocitnú pod paľbou a požadujú od vás posily.
Policajné jednotky sa neraz ocitnú pod paľbou a požadujú od vás posily.

911 Operator Príprava tímov pred začatím služby je dôležitá.
Príprava tímov pred začatím služby je dôležitá.

V úlohe dispečera máte za úlohu reagovať na tiesňové telefonáty a v prípade potreby krok za krokom navigovať volajúceho pri podávaní prvej pomoci. Okrem toho vás neustále zamestnáva taktická mapa, kde v reálnom čase presúvate všetky dostupné jednotky od jedného prípadu k druhému, čo dá niekedy zabrať, ako som už načrtol v úvode. Momentálne je v hre 140 rozličných udalostí, ktoré sa náhodne objavujú po mape a cez 50 plne nadabovaných telefonických hovorov.

Asi najväčším lákadlom 911 Operator je autentickosť. Autori pri vývoji hry spolupracovali so skutočnými záchrannými zložkami, a tak je väčšina telefonátov, s ktorými prídete do styku, založená na reálnych udalostiach. Hráčovu postavu naviac dabuje bývalý dispečer núdzovej linky. Všetky hovory preto pôsobia uveriteľne.

Hra ponúka na výber tri herné módy, ktoré sa ale, bohužiaľ, líšia len minimálne. Kampaň vás postupne prevedie viac, ale aj menej známymi svetovými mestami. Máte na výber buď rýchlejšiu hru s dôrazom na čo najväčšiu rozmanitosť prípadov, alebo pomalšiu, realistickejšiu. V každom prípade si odkrútite niekoľko smien a vašou úlohou je, na konci smeny si zachovať zachovať pozitívnu reputáciu. Tú ovplyvňuje každý jeden prípad a situácie, s ktorými prídete do styku a ich adekvátne vyriešenie. Ak teda odignorujete telefonát týkajúci sa nadmerného hluku v bytovke, môže to mať na vašu reputáciu dosť negatívny efekt. Každý z telefonických hovorov má totiž niekoľko variantov. V prípade nadmerného hluku môže ísť len o senilného suseda, ktorý horšie počuje a celý deň mu reve televízor, alebo o domáce násilie, kde je potrebný zásah polície aj zdravotníkov. Na začiatku telefonátu teda nikdy neviete, čo je skutočne vo veci. Až počas konverzácie s volajúcim, kde mu postupne kladiete otázky, sa dokážete rozhodnúť, či je nutný zásah záchranných zložiek.

Autori si tiež pripravili pár vtipných situácií, napríklad v Albuquerque nájdete odkaz na seriál Breaking Bad, ktorý sa tam odohráva. No a ak hráte pirátsku verziu hry, budú mať vaše policajné jednotky plné ruky práce s prípadmi držania ilegálneho softwéru, ktoré sa vám každú chvíľu objavujú na mape.

Obťažnosť každého mesta sa líši hlavne štruktúrou ulíc a rozmiestnením policajných a hasičských staníc a nemocníc. Hra totiž pracuje s reálnymi mapami a údajmi o každom väčšom meste na svete, takže si vo voľnej hre pokojne zahráte aj v uliciach Košíc alebo Bratislavy. Keďže sa jednotky pohybujú po reálnej mape, je veľký rozdiel, či hráte v New Yorku, kde sú ulice rozmiestnené systematicky a pravidelne, alebo v Košiciach, kde spleť ciest vytvára chaotickú pavučinu. Každá jednotka pritom berie do úvahy aj taký detail, ako je jednosmernosť niektorých ciest, a tak po zadaní cieľového bodu začne hľadať najbližší výjazd. Záleží to ale od konkrétnej cesty a, bohužiaľ, natrafil som aj na bug, kedy si to sanitka strihla vzdušnou čiarou cez všetky budovy a prekážky.

Či už hráte kampaň, alebo voľnú hru, každá smena sa začína prípravnou fázou. Tu si nakúpite za zarobené peniaze nové vozidlá, vybavenie alebo posily. Vozidlá sa líšia počtom miest pre posádku a zranených/zadržaných, výbavou a rýchlosťou. Každý člen záchranných zložiek má svoje štatistiky, ako je hodnosť, šoférovanie, streľba, prvá pomoc alebo technická zručnosť. Naviac ho môžete vybaviť dvomi predmetmi z vybavenia, ktoré si zakúpite.

Pre políciu máte na výber rôzne zbrane, vrátane nesmrtiacich verzií, kevlarové vesty, protidrogových psov alebo osobný terminál urýchľujúci riešenie prípadov. Medikom sa hodí defibrilátor a resuscitačné vrecko. Hasičov je vhodné vybaviť ochrannou kombinézou a dýchacou bombou, lebo hlavne na začiatku hry, keď na vybavenie ešte nemáte peniaze, sa zrania skoro pri každom zásahu, čo občas pôsobí až absurdne. Ťažko zranený člen tak pár smien nebude dostupný a vy musíte premiešať posádky medzi vozidlami, alebo najať nejakého nováčika. Prípravná fáza hry tak ponúka celkom slušné možnosti, ako si upraviť svoje jednotky, aby boli čo najefektívnejšie v teréne. Ak sa vám to zdá málo, máte možnosť za 4 € zakúpiť DLC, ktoré do hry pridá pár nových vozidiel a vybavenie. Či je obsah DLC za tú cenu dostačujúci, už ale stojí za zváženie.

Trochu zamrzí, že hra neberie do úvahy rozdelenie smien na jednotlivé dni v týždni. Napríklad piatky by tak boli typické svojím ruchom hlavne v nočných hodinách, čo by rozhodne pridalo na realistickosti. Pri hraní sa, bohužiaľ, pomerne rýchlo dostaví pocit stereotypu. Preto mi v hre chýbali nejaké vzácnejšie udalosti, ako sú napríklad záplavy alebo iné prírodné katastrofy, ktoré by ovplyvnili dianie v meste počas niekoľkých smien a oživili tak hrateľnosť.

911 Operator
911 Operator Detailný report na konci smeny.
Detailný report na konci smeny.

911 Operator Jedno z miest v kampani. O drogy tu zrejme nebude núdza.
Jedno z miest v kampani. O drogy tu zrejme nebude núdza.

911 Operator Návod na správnu resuscitáciu. V hre vám bude, bohužiaľ, na nič, no do života je to dôležitá vedomosť.
Návod na správnu resuscitáciu. V hre vám bude, bohužiaľ, na nič, no do života je to dôležitá vedomosť.

Nakoniec musím ešte vyzdvihnúť edukatívnu zložku hry. V hlavnom menu a na nahrávacej obrazovke vás sprevádzajú náučné tipy z oblasti prvej pomoci. Kde v iných hrách počas nahrávania civiete na: ,,Stlačením R prebiješ zbraň,“ v 911 Operator máte možnosť listovať medzi stručnými tipmi, ako správne vykonať resuscitáciu, zastaviť krvácanie alebo ošetriť zlomeninu. Musíte ale aspoň trochu ovládať angličtinu, lebo v hre zatiaľ nie je dostupná česká lokalizácia.

Vďaka minimalistickému spracovaniu nenáročnému na grafiku hru rozbeháte skoro na každom stroji. Celkovo 911 Operator pôsobí svojím užívateľským rozhraním skôr ako mobilná hra a ak by sa neskôr objavil aj v Android a iOS verzii, nečudoval by som sa, lebo hra k tomu priam nabáda.

911 Operator je veľmi zaujímavý počin malého poľského štúdia, ktorý zaujme hlavne svojou autentickosťou a skutočnými prípadmi zo života. Vďaka originálnemu námetu, náučnému charakteru a jednoduchému ovládaniu by som tento titul odporúčal aj ľuďom, ktorí hry bežne nehrávajú. Len je škoda toho stereotypu, ktorý sa skôr či neskôr určite dostaví.

911 Operator
911 Operator Rady pre komunikáciu so záchranárom platia aj pre našu 112-tku.
Rady pre komunikáciu so záchranárom platia aj pre našu 112-tku.