LATE SHIFT

LATE SHIFT

7.5

Interaktívny filmový triler

Pokusy o vytvorenie FMV hier, ktorých obsah bol kompletne nafilmovaný, v minulosti nedopadli veľmi dobre. Wales Interactive nás však nedávno chceli zaujať aj takýmto spracovaním v titule The Bunker a teraz prinášajú triler Late Shift. No zatiaľ čo prvý zmienený kúsok bol na rozmedzí hry a filmu, tentoraz už môžeme priamo hovoriť o interaktívnom filme.

Late Shift teda predovšetkým pozeráte a len priebežne zasahujete do deja. V praxi to znamená, že sa pred vami odvíja príbeh a v určitých momentoch môžete meniť jeho priebeh svojimi rozhodnutiami. Na obrazovke sa objavia dve alebo tri možnosti a vy si musíte čo najrýchlejšie vybrať niektorú z nich. Potom opäť sledujete filmové pasáže až dovtedy, kým sa neočakáva vaša ďalšia voľba. Nepoužívate žiadne predmety, neoslovujete priamo osoby, s ktorými chcete komunikovať, na vás je skutočne len konkrétny výber odpovedí či aktivít v predurčených situáciách. Interakcie je menej ako v adventúrach od Telltale, a to už je čo povedať. Takže už sa skutočne nedá hovoriť o hraní, len ovplyvňujete to, na čo sa pozeráte.

Neznamená to však, že by ste mali len tak ledabolo odklikávať hocijaké možnosti. Niektoré vaše voľby sú skutočne kľúčové a radikálne sa tým mení postup, ktorý môže viesť k siedmim rôznym zakončeniam. Iné sú len kozmetické a nepodstatné. Do finále sa dostanete po vyše hodinke, čo nie je až tak veľa, ale čaro interaktívneho filmu spočíva v jeho opakovanom sledovaní, kde si vyskúšate iné voľby. Výsledkom sú rôzne menšie či väčšie dejové odchýlky.

Late Shift
Late Shift Pohoda v podzemnej garáži nepotrvá dlho.
Pohoda v podzemnej garáži nepotrvá dlho.

Late Shift Tá serepetička v jej ruke má neskutočnú cenu. Niekedy sa platí aj životom.
Tá serepetička v jej ruke má neskutočnú cenu. Niekedy sa platí aj životom.

Late Shift Tu už ide o život.
Tu už ide o život.

Pri ďalšom sledovaní vás síce čakajú tie isté situácie, prípadne ešte doplnené o miesta, ktoré ste predtým vynechali, ale vnímate ich z rôznych uhlov pohľadu a môžete sa zachovať inak ako predtým. Prvýkrát ste sa niekomu podrobili, ale tentoraz na neho zaútočíte. Alebo vstúpite do iných dverí, prijmete úplatok, ktorý ste predtým odmietli, nebudete jednať na vlastnú päsť, ale zavoláte na políciu, namiesto konfrontácie so zločincami utečiete.

Pravdou je, že mnohé z týchto rozhodnutí v skutočnosti nemajú žiadny zásadný vplyv a tak či tak nakoniec urobíte to, čo si zaumienili autori. Napríklad keď sa v podzemnej garáži, kde pracujete, stane niečo podozrivé, môžete zavolať policajtov, alebo sa pôjdete pozrieť na dané miesto. Lenže telefón je hluchý, takže aj tak nakoniec vyleziete von
a môžete, ale nemusíte si vziať do ruky obranný sprej. Ale napokon ani nedostanete príležitosť použiť ho, takže je to jedno. Len uvidíte krátku filmovú pasáž navyše. Tie skutočne významné rozhodnutia sa väčšinou odohrajú  až tesne pred finále, čiže zhruba v posledných desiatich minútach trileru.

Každopádne je zaujímavé zahrať si pozrieť si film minimálne dvakrát, sledovať zmeny a pokúsiť sa dospieť k odlišnému koncu. I keď niektoré zavŕšenia sú vlastne rovnaké, hoci ste čosi spravili inak. No ďalšie sa radikálne líšia. Väčšinou všetko skončí negatívne, ale vyvinie sa to trochu inak. No je aj šanca na happy end.  Pri treťom sledovaní vás už Late Shift až tak neberie, väčšinu scén ste videli a už iba málokedy prekvapia. Nedajú sa preskočiť ani zrýchliť, takže neraz počúvate tie isté repliky. Môže vás však hnať túžba vidieť všetky možné zakončenia a možno aj kvôli achievementom. Keďže sa hra ukladá iba automaticky, keď ju prerušíte, môžete buď pokračovať v rozohranej scéne, alebo začať celý príbeh od začiatku.

Scenár je slušný. Nejedná sa o originálny triler, ale má dobrú zápletku, dejové zvraty a dynamiku. Hlavný hrdina je tuctový mladík, ktorý si privyrába strážením luxusných áut v podzemnom parkovisku. Ale  každodennú rutinu naruší nečakaná dramatická udalosť, po ktorej je Matt nedobrovoľne zatiahnutý do pripravovaného zločinu. A potom to už ide z kopca a pekne odsýpa. Na scéne sa objavia jedni gangstri, druhí gangstri, polícia, zvodná žena... Ani nebudete vedieť ako, už budete na konci a - ako už bolo spomínané - zrejme si dáte ešte aspoň jeden reparát. Len škoda, že to celé netrvá dlhšie a nie je tam viac zásadnejších volieb.

Tvorcovia zvolili vhodné interiéry a exteriéry, rozohrali zaujímavé situácie s presvedčivými, profesionálnymi hercami, hoci to nie sú žiadne zvučné mená. Budete pritom počuť krásnu čistú angličtinu, ktorá je naozaj zrozumiteľná a môžete ju doplniť aj titulkami v štyroch svetových jazykoch - okrem angličtiny ešte francúzština, nemčina a taliančina. Bez aspoň čiastočnej znalosti niektorého z týchto jazykov sa nezaobídete. Oceniť treba aj dobrý strih a plynulé prechody z jednej scény do druhej. Atmosféru podporuje vhodná dramatická hudba.

Late Shift je jednohubka, ale chutná, a radi siahnete po ďalšom súste. Nie je to hra, ale interaktívny filmový triler, ktorý do istej miery režírujete vy sami. Pri prvom zhliadnutí vás zaujme dej, ktorý ste dali dokopy, pri ďalších pokusoch skúsite veci robiť inak a sledujete, čo sa tým mení. Ne je toho veľa, uvítali by sme bohatšiu porciu, ale nízka cena zodpovedá obsahu a za ten zážitok to určite stojí.

Late Shift
Late Shift Vy by ste ju nechceli pobozkať?
Vy by ste ju nechceli pobozkať?