WONDER BOY: THE DRAGON'S TRAP

WONDER BOY: THE DRAGON'S TRAP

8.0

Čarovná prechádzka do minulosti a späť

Remastery a rôzne vylepšené porty na nás útočia z každej strany. Až by sa mohlo zdať, že ich občas vychádza viac ako nových hier. Za nami je Parappa, kolekcia od Capcomu, Locoroco, Full Throttle alebo Bullestorm. Pred nami zas Crash Bandicoot, WipEout a Starcraft. A tam to nekončí, to je len za obdobie pár mesiacov. A medzi týmito titulmi, ba možno trochu v ich tieni, sa krčí pomerne nenápadná, no stále legendárna hra. Pôvodne vznikla v roku 1989 pre Sega Master System, myšlienka na jej vzkriesenie vznikla v hlavách fanúšikov ešte v roku 1998, no v rukách tímu Lizardcube sa ju podarilo zrealizovať až teraz.

Možno ste o Wonder Boy: The Dragon's Trap nikdy nepočuli (pôvodná hra v názve obsahovala trojku, nakoľko to bola tretia časť série). A keď sa tak obzrieme do minulosti, nie je na to žiadny dôvod. Snáď sa len nikdy nepresadila u nás. Vo svete si totiž vydobyla kultový status a v dobe vydania si odniesla hneď niekoľko cien ako najlepšia hra roka. A ak mi neveríte, tak si to sami môžete vyskúšať, no k tomu sa dostaneme neskôr. The Dragon's Trap je verným pretvorením pôvodnej hry. Autori zmenili prakticky len grafiku a hudbu, všetko ostatné zostalo a dokazujú tak, že niektoré herné mechanizmy sú jednoducho nadčasové, ak sa ich s citom chopia schopní autori.

Na druhej strane akčné 2D platformovky nie sú žánrom, ktorý by nejako výrazne zastaral. O to viac ak sa pridajú jemné RPG prvky a poriadna dávka skúmania prostredí, ktorými môžete prechádzať všetkými možnými smermi. To všetko sú ale vrstvy, ktoré musíte skúmať hlbšie. Najskôr si vás hra získa svojím prekrásnym vizuálnym štýlom. Ručne kreslená grafika na prvý pohľad vyrazí dych. Je neuveriteľne detailná a pestrá zároveň, postavičky sú krásne rozpohybované a prostredia vyzerajú priam čarovne. V tomto ohľade hra prekonáva všetku konkurenciu, ktorá tu bola v nedávnej dobe.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Wonder Boy: The Dragon's Trap Netradičné dobrodružstvo vás prevtelí do jaštera.
Netradičné dobrodružstvo vás prevtelí do jaštera.

Wonder Boy: The Dragon's Trap V boji, našťastie, nie ste sami.
V boji, našťastie, nie ste sami.

Wonder Boy: The Dragon's Trap Prostredia sú naozaj krásne.
Prostredia sú naozaj krásne.

K tomu neodmysliteľne patrí aj hudobná stránka, ktorá je taktiež fenomenálna a aj keď tých melódií nie je práve najviac, vlastne len zodpovedajú rôznym prostrediam, tak sa počúvajú skvele a utkvejú vám v hlave aj vo chvíľach, kedy už nehráte, no piesne si aj tak hmkáte. Autorom sa tak podarilo splniť dva z predpokladov úspešnej platformovky. Musí byť vábivá na pohľad, príjemná na počúvanie, aby ste jej venovali svoj čas, pričom potom môžete skúsiť objaviť viac z jej kúzla, ktorého je tu teda poriadne veľa.

Pre nostalgikov ale Lizardcube spolu s DotEmu zakomponovali do hry aj zaujímavú funkciu. Nie je to žiadny prelom, v podobných hrách sa objavuje relatívne často, no aj tak poteší. Priamo počas hrania si kedykoľvek (s výnimkou pár sekvencií, kedy priamo nehráte) môžete plynulo prepnúť medzi pôvodnou a novou grafikou a taktiež medzi pôvodnou a novou hudbou, za ktorou stojí Michael Geyre. Oba tieto prvky vychádzajú z pôvodných spritov, respektíve tónov, no výrazne ich modernizujú a rozširujú. Všetko ostatné zostáva a sami sa tak môžete presvedčiť, že hrateľnosť naozaj vôbec nezostarla.

Hra sleduje príbeh mladého hrdinu a priamo nadväzuje na koniec druhej časti, to však pri hraní nepotrebujete vedieť. Hneď v úvode ste svedkami toho, ako hrdina porazí mechanického draka, no žiadna oslava sa nekoná. Víťazstvo síce poteší, no na oplátku si z boja odnáša kliatbu, ktorá ho zmenila na prerasteného humanoidného jaštera. Tak vám nezostáva nič iné, než mu podať pomocnú ruku a vydať sa s ním na ďalšie dobrodružstvo z najbližšej dediny plnej sexi sestričiek a prasacích obchodníkov. Vaša úloha je jednoduchá, musíte hrdinovi navrátiť jeho pôvodnú ľudskú podobu, no jej samotné splnenie až také jednoduché a krátke nebude.

Pripravte sa na to, že s hrou strávite zhruba 5 hodín pri normálnom hraní, kedy sa snažíte nakúkať za rôzne kúty, aby ste sa pokúsili nájsť nejaké skryté poklady, no neprehľadávate každý jeden pixel v oboch grafických režimoch, aby ste našli skryté miesto. To je celkom slušná doba. Zvlášť na menšiu hru, ku ktorej sa ale ešte radi vrátite, prípadne po jej prejdení využijete možnosť skúmať jej svety ďalej v ľudskej podobe. Okrem technických vylepšení hra neponúka žiadnu ďalšiu novú pridanú hodnotu, čo je trošku škoda a aj preto by jej viac pristala o pár eur nižšia cenovka.

Zo základnej dedinky vyrážate na výpravy do okolitého sveta, ale vždy len tam, kam vás pustia odomknuté schopnosti a aktuálna výbava. V úvodnej podobe dráčika sa ďaleko nedostanete. Do rúk dokonca ani neuchopíte meč, dokážete však pľuť oheň a to v boji počas úvodných pasáží postačí. Nepotrvá to dlho a zmeníte sa na drobného myšiaka, ktorého vzhľad to síce nepripomína, no v boji sa už dokáže obracať a taktiež dokáže loziť po stenách aj stropoch. Pod vodnú hladinu vás neskôr dostane Piranha-Man. Levia podoba vám dodá silu a výškovú prevahu, s krídlami jastraba zas vyletíte až k oblakom.

Hra tak postupne pekne graduje, učí vás nové schopnosti, dostáva vás na nové miesta, kde musíte čeliť čoraz silnejším nepriateľom, pričom ich neskôr začne aj kombinovať, aby vám ešte viac znepríjemnila život. Prechádzate z jedného prostredia do druhého a tretieho, aby ste získali konkrétny meč, ktorý vás posunie ďalej a potom zas hľadáte kľúč, ktorý odomkne zamknuté dvere. Časom však v tejto formulke objavíte jeden nepríjemný kaz. Hra vás nevodí za ručičku, čo je síce fajn, no neskôr sa pre ňu stane typický backtracking. Núti vás, aby ste prechádzali už známe lokality a hľadali tam nový prvok, ktorý vás posunie ďalej. Niektoré levely tak uvidíte častejšie, ako by ste chceli. To natiahne hernú dobu, no už tak nezabaví.

Wonder Boy: The Dragon's Trap
Wonder Boy: The Dragon's Trap Skryté lokality musíte dobre hľadať.
Skryté lokality musíte dobre hľadať.

Wonder Boy: The Dragon's Trap Kedykoľvek si môžete pozrieť pôvodný vzhľad hry.
Kedykoľvek si môžete pozrieť pôvodný vzhľad hry.

Wonder Boy: The Dragon's Trap Každá z podôb hlavného hrdinu má svoje výhody.
Každá z podôb hlavného hrdinu má svoje výhody.

A pritom prostredia samotné majú obrovské kúzlo. Nie je ich veľa, no každé je úplne odlišné, má vlastnú hudobnú tému, vizuálnu náladu a, samozrejme, aj nástrahy, s ktorými musíte bojovať, či sa na ne pripraviť. Napríklad láva pre vás môže byť smrteľná, ak nemáte správne brnenie. Prejdete si púšte, pláže, hradné chodby aj pyramídu, či dokonca vzdušný zámok. Každé z týchto prostredí je vetvené a pomerne rozsiahle, no taktiež plné rôznych detailov. Vďaka tomu všetkému si vás získajú, len ich teda navštívite častejšie, ako je vám milé.

A prostredia budete opakovane navštevovať aj kvôli tomu, aby ste vylepšili svoju postavu. Okrem postupného menenia podôb si budete zvyšovať úroveň života, no hlavne získavať nové meče, brnenia a štíty. Meče a brnenia pridávajú špeciálne schopnosti, štíty zas odolnosť. A okrem toho môžete pri hraní získať niektoré drobné kúzla, ktoré vám môžu pomôcť v boji. Zbierate ich ako predmety bleskov, šípov, fireballov a ďalšie, ktoré nemajú veľký efekt, no v kritickej situácii vedia pomôcť. Taká Shantae napríklad podobné veci zvláda z hľadiska dizajnu lepšie.

A podobne je to asi so všetkými chybami v hre. Nie sú závažné, len menšie, no celkový zážitok z Wonder Boy: The Dragon's Trap ťahajú nižšie. Napríklad sa po nahraní uloženej pozície vrátite do základnej dediny, bez ohľadu na to, kde ste predtým boli. Hit detekcia by si tiež zaslúžila patch, ktorý by ju vyladil. Súboje s bossmi si nevyžadujú rôzne taktiky, sú len o vašej vytrvalosti udierať stále na to isté miesto. A podobných menších chýb je tu viac. Aj napriek tomu si však hru stále dokážete veľmi dobre užiť a čas strávený s ňou neoľutujete. Aj po takmer 30 rokoch má stále čo ponúknuť a ide o výborný retro remake, aký sa len tak nevidí a nepočuje.

napísal matus_ace 24.5.2017
8.0
7.9