SLOVENSKÝ SIMULÁTOR RUSKÝCH VRTUĽNÍKOV

SLOVENSKÝ SIMULÁTOR RUSKÝCH VRTUĽNÍKOV

Slovák v kokpite ruského HINDu

Interview

Rok 2017 bude bohatý na slovenské hry a kvalita im snáď chýbať nebude. Košickí Vikingovia sa ukázali v dobrej forme, sľubne sa rysuje aj bratislavský parou poháňaný dungeon crawler Vaporum a z východu k nám priletí nový simulátor Air Missions: HIND, za ktorým stojí 3Division. Hra je už rok dostupná v Early Access, no jej plné vydanie sa blíži. Aj preto sme si na slovíčko pozvali Petra Adamčíka, ktorý nám o hre a jej vývoji prezradil viac.

Hra vyšla na Steam Early Access ešte pred rokom a poctivo ste sa o ňu starali, no pre širokú verejnosť vyšlo menej správ, takže mohla preletieť pod radarom čitateľov. Môžeš nám ju priblížiť?

Air Missions: Hind je akčný letecký simulátor pre PC a Xbox One. Budete bojovať v štyroch prostrediach (Centrálna Ázia (púšť), Východná Európa (mierne pásmo), Juhovýchodná Ázia (tropické pásmo) a v Severnom ľadovom oceáne za polárnym kruhom. Hra okrem kampane a instantných misií podporuje aj tvorbu vlastných misií bez skriptovania priamo v editore.

Na vývoji Air Missions: HIND pracuješ viac alebo menej sám. Môžeš stručne predstaviť, ako takýto vývoj prebieha, prečo si sám a ako dlho už na hre pracuješ?

Vývoj hry začal už niekedy koncom roka 2012 (po vydaní Pacific Carriers), keď som začal pracovať na novom 3D engine. V tom čase som ešte pracoval na pol úväzku na Air Conflicts: Vietnam, takže zvyšný čas som investoval len do vývoja enginu. Následne, asi o rok, som prijal jeden letecký projekt na objednávku. Vďaka nemu sa engine ešte viac vyladil a spravili sa aj nejaké herné mechaniky, ktoré bolo možné využiť. Potom som začal popri projekte na zákazku robiť aj Air Missions: Hind - asi niekedy od roku 2015. Stále to takto nejako vyjde, že robím súčasne na viacerých projektoch - jeden sa ešte neskončil a druhý už začína.

Sám som z viacerých dôvodov. Hlavne na ďalších ľudí ani veľmi neboli peniaze - z projektu, ktorý som robil na objednávku, veľa peňazí nebolo, takže keď som chcel, aby sa hra oplatila, musel som to zvládnuť sám po programovej stránke. S tým mám bohaté skúsenosti, keďže väčšinu z predchádzajúcich projektov som programoval skoro sám. Sám si robím aj setup scény - teda lokácie/terény. Čo sa týka modelov - grafiky, tak niečo som recykloval zo starých projektov, ale skôr kupujem na weboch, kde sa predáva hotová grafika. To, čo chýba, dám urobiť na objednávku fleelancerom.

Nakoniec po predošlých skúsenostiach z tvorby pre klientov alebo vydavateľov som skutočne rád, že sa to podarilo kompletne bez nich. Je to super robiť iba to, čo ja uznám za vhodné a potrebné. Samozrejme, potom sú tu ešte hráči - práve oni sú momentálne priamo moji „klienti" a snažím sa ich počúvať.

Slovenský simulátor ruských vrtuľníkov

Mohol by si nám prezradiť dátum vydania plnej verzie na Steame? A ako to bude s konzolovým vydaním?

Vydanie plnej verzie je stanovené už na tento mesiac, rovnako tak aj vydanie Xbox One verzie. Hra bude k dispozícií v Európe, Rusku, Severnej a Južnej Amerike. Presný dátum vydania upresníme v najbližšom čase.

Čím ti osobne učaroval HIND, že si sa s ním pustil do vývoja takejto hry?

Tento vrtuľník sa mi vždy páčil, tiež som veľa v minulosti hrával klasiku Hind z roku 1996. A v neposlednom rade som to videl ako dobrú voľbu robiť tento projekt, lebo s leteckými projektmi som už mal skúsenosti a vrtuľník - to bolo niečo trochu iné ako lietadlá, avšak technologicky (aj herne) dosť podobné, a teda menej náročné na výrobu.

Bude hra cielená skôr na bežných hráčov či na hráčov simulátorov?

Hra je v podstate presne medzi simulátorom a arkádou, čiže nemala by byť náročná pre bežných hráčov, no zahrajú si ju aj hráči, ktorí hrávajú skutočné simulátory a pochvaľujú si ju (i keď, samozrejme, nie všetci).

Hra ponúkne 4 prostredia a 15 misií založených na fiktívnych konfliktoch. Prinesie však aj nejaký celistvý príbeh?

Nie, žiaľ, sú to len misie, ktoré idú za sebou, i keď sem-tam niekde nejaká nadväznosť je. Reálne konflikty som vyškrtol kvôli mantinelom. Pre leteckú hru je ťažké vymyslieť zaujímavé a stále iné úlohy pre hráča a ak máte zviazané ruky tým, ako to bolo v skutočnosti, veľa možností potom nemáte - takýto prístup sa hodí skôr pre 100% simulátory. Čo sa týka príbehu, ten som vyškrtol tiež z podobného dôvodu, i keď s príbehom sa dá pracovať lepšie ako s realitou, no nepovažujem to za prioritu pri leteckej hre.

Čo je podľa teba na hre to najlepšie?

Páči sa mi, že som sa odhodlal pridať editor, stálo to síce dosť práce, ale myslím si, že to výrazne zvýšilo atraktivitu hry. Tiež sa teším z kooperačného módu, ktorým sa nemôže pochváliť veľa hier. Takiež som rád, že sa ovládanie hráčom zväčša páči - toho som sa najviac bál. Čakal som, že ľudia budú mať problém s tým, že to nie je ani arkáda ani simulátor, ale práve to sa ľuďom páči. Celkovo sú k dispozícií 3 typy ovládania, čiže skoro každý by si mal prísť na svoje. Škoda, že ešte chýba štvrté. Malo to byť najreálnejšie ovládanie založené na fyzike, na to som však nenašiel nikoho, kto by to dokázal implementovať do hry.

Slovenský simulátor ruských vrtuľníkov

Hra síce nesie v názve HIND, ale ako to je s inými strojmi? Pribudnú neskôr?

Áno, už aj pribudli. K dispozícií sú ďalšie 3 ruské vrtuľníky pridané na žiadosť hráčov - Mi-28, Ka-50 a Mi-8 (ten má aj slovenskú kamufláž). Dajú sa kúpiť buď separátne, alebo stačí dať pár eur navyše pri kúpe a máte Deluxe verziu, ktorá ich všetky obsahuje. Xbox One verzia hry ich tiež automaticky obsahuje všetky.

Nedávno si do hry pridal dabing. Stavil si primárne na ruský, sekundárnym je anglický s ruským prízvukom. Prečo si sa takto rozhodol?

Hlavne kvôli autenticite. Teda podľa mňa by bolo neprirodzené počuť v ruskom vrtuľníku natívnych anglicky hovoriacich hercov. Našťastie firma, ktorá zabezpečovala ruský preklad, mala skúsenosti aj s dabingom a keď som sa opýtal, či by herci nevedeli to isté nahovoriť aj po anglicky, nebol to pre nich problém. Len som musel vybrať hercov podľa anglickej ukážky. Po rusky boli všetci dobrí, po anglicky iba niektorí. Ten ruský prízvuk je preto v angličtine veľmi citeľný. Žiaľ, nebol čas zháňať bilingválnych hercov a aj by to iste bolo drahšie. Zas na druhej strane je to takto možno autentickejšie. Uvidíme, čo na to povedia hráči. Zatiaľ sa nesťažujú, i keď predvolený je ruský dabing pre všetky jazyky.

Tradičná otázka: bude slovenčina?

Priznám sa, začal som hru prekladať, ale skončil som asi v 20-30%. Nikdy nemám čas to dokončiť. Tržby na Slovensku sú momentálne na úrovni 0.3%, viac sa toho predalo v Thajsku ako na Slovensku. Sme malá krajina, to je normálne a možno by sa ten preklad patrilo pridať. Skúsim sa revanšovať Slovensku aspoň nižšou cenou hry pre Xbox One. Dúfam, že to vyjde.

S blížiacim sa vydaním HINDu sa priam sama ponúka otázka, čo ďalšie nás od teba čaká. Sám si spomínal, že súčasne pracuješ na viacerých projektoch, máš už rozpracované niečo ďalšie?

Po viac ako 12 rokoch práce na leteckých projektoch som sa rozhodol pre niečo úplne iné - tycoon hru. Nebude to klon Transport Tycoon, ale je mojou inšpiráciou rovnako ako Hind 1996. Vidím to ako veľkú výzvu - technologickú, ale aj výzvu zo stránky herného dizajnu. Uvidíme, ako to všetko dopadne. Je dosť riskantné púšťať sa do takej zložitej hry, ale verím, že to zvládnem a bude mať úspech. Prvé veľmi predbežné video z vývoja už je aj na mojom youtube a ďalšie budem pridávať v budúcnosti. Ohlásenie názvu hry, tému a jej náplň sa hráči dozvedia možno už tento rok!

Ďakujem za rozhovor.

napísal matus_ace 2.6.2017
SLOVENSKÝ SIMULÁTOR RUSKÝCH VRTUĽNÍKOV