Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.0
90

Ever Oasis

Oáza, ktorá prináša chutné ovocie a zážitky

Recenzia pre 3DS

geniálny manažment oázy
každá aktivita prináša ovocie či odmenu
výborné využitie predmetov a výbavy
fungovanie obyvateľov, hostí a hrdinov
súbojový systém a pestré vlastnosti v partii
dizajn sveta, prostredia bohaté na úlohy
kvalitné bludiská aj na opakované návštevy
štylizovaná audiovizuálna produkcia
príbeh mohol byť bohatší
občas vás napáli kamera

Uvádzať nové značky nie je ľahké pre žiadneho výrobcu či distribútora. A pre Nintendo to platí snáď dvojnásobne. Roky sa spolieha na osvedčenú Zeldu, Maria či Donkey Konga. Cesta vpred nevedie iba cez x-té iterácie či revolúcie v sérii, ale schopnosť uvádzať svieže zážitky, ktoré sa nemôžu oprieť o známu značku, ale skúšajú osloviť hráča úplne nanovo. Ich hranie má svoje čaro, podobne ako keď idete do kina na prvý film v novej sérii. Časť stopáže je venovaná spoznávaniu hrdinu, atmosféry a v prípade hier aj mechanizmom. Budú fungovať, upútajú vás, nebude to po chvíli neznesiteľná nuda, ktorá nedokázala naplniť prehnané očakávania tvorené top kampaňou, keď už išlo o novú značku?

Ever Oasis sľubuje RPG miešanú so simulátorom farmy, respektíve púštnej oázy. Mnohí sa môžu báť, že simulácia preváži a RPG misie budú skôr do počtu. Toho, že sa budú dlhé hodiny starať o oázu, až dorazia poriadne mastenice v púšti, kedy využijú vypestovaných hrdinov. Časť očakávaní sa plní, no Ever Oasis má niekde v jadre parádne vybalansovanú postupnosť a pocit z objavovania vlastného štýlu a otvárania sveta. Keď sa dostanete cez prvú polhodinku, chytíte 3DS na päť hodín a nepustíte, taký silný zážitok ponúka a núti vás skúsiť ešte ďalší quest, postaviť ďalšiu budovu či znova pomôcť.

Príbeh je dôstojne podaný a spočiatku vám načrtne osud vyvolených detí schopných vytvárať oázy a mocný Chaos stojaci proti ich úsiliu. Brat - mocný šéfko úvodnej oázy je napadnutý temnou hmotou, vy ako súrodenec ste teleportovaný do bezpečia. Tam už čaká vodný duch Esna a spoločnými silami sa rozhodnete vybudovať novú oázu. O jej prevádzkovaní veľa neviete, preto vám príde celkom vhod, že sa odhodlaná Esna rýchlo rozreční a vysvetlí vám, ako veci fungujú. V strede je vodný prameň, jadro, z ktorého sa šíri dobrota a prosperita do okolia. Máte tu príbytok, záhradu na pestovanie rastlín, hlavnú cestu na zakotvenie obchodíkov či námestie s fontánou na privítanie. Budovanie oázy je esenciálnou súčasťou hry, no hra nespadne do hlbokej simulácie á la Animal Crossing, drží sa v dobrej úrovni, aby vaše aktivity boli odmeňované, motorom bolo jej udržiavanie, no súčasne aby ste mali chuť ísť aj von.

Architektúra prostredia, púštna atmosféra a oblečenie prispievajú k originálnemu vyzneniu.
Medzi šéfom oázy a vodným duchom vzniká vzácny vzťah i symbióza pre neskorší boj s Chaosom.
Na každú držku funguje niečo iné - boj zblízka, zdiaľky či kopija do oka :-)



Ekosystém oázy je výborne pripravený, maximálne funkčný a každá strávená minúta dáva zmysel. Nie je tu priestor pre hluché pasáže a ciele sú jasne podané. Oázu nevytvárate iba pre seba a Esnu, chcete ju poskytnúť mase obyvateľov púšte hľadajúcich útočisko, úkryt či biznis príležitosť. Istí návštevníci túžia rozbehnúť obchody s ovocím či oblečením, iným stačí mať možnosť dobre nakúpiť a tráviť čas. Na stavbu obchodov potrebujete peniažky i priestor, ktorý sa postupne rozširuje na ceste. Najprv idete čistiť oázu od piesku, potom pestovať prvé plodiny a vytvárať obchody. Každá biznisuchtivá postava sa však poteší aj prísunu materiálov, ktoré má predávať, inak sa vám stane, že bude smutný predajca i nákupca (keď sa mu nič neujde). To všetko máte na starosti a postupne si nachádzate jasný systém.

Ak ste vždy túžili byť obchodníkom, Ever Oasis vám ponúkne režim dňa i noci. Od skorého rána sa už venujete obchodom a postavám. Zbierate vypestované plody zo záhrady, nadeľujete obchodníkom istý sortiment (pochádza z vašich potuliek vonku) a večer zase prichádzate inkasovať peniažky vo forme istej dividendy. Sami máte motiváciu zásobiť obchody, aby sa veľa predalo a mali ste z nich „prašule". Na druhej strane je Ever Oasis konečne hrou, ktorá nekonečné formy vedľajších predmetov padajúcich z nepriateľov dokáže zužitkovať nie iba za „chechtáky", ale zásobením celého ekosystému s tovarom. Azda nič nevyjde nazmar, naopak, občas budú obchodníci pýtať aj viac predmetov, ako dokážete získať.

Oázu môžete pozdvihnúť na vyšší level. K tomu potrebujete viac obyvateľov. Na ich prilákanie potrebujete dobré obchody či iné dôvody ostať. Každé ráno vidíte, kto prichádza do oázy. Nemé postavičky Noots sú zdrojmi príjmov a návštevníci majú šancu stať sa miestnymi obyvateľmi. Niektorých ste stretli pri potulkách vonku, iní prichádzajú samovoľne. A väčšia oáza znamená viac priestoru pre obchody, lepšiu kvalitu života i bonusy pre vás ako „starostu“. Levelujú aj obchody – čím bohatší sortiment, tým viac peňazí.

Tam vonku čaká divočina, púšte, džungle i spojité územia. Hneď prvá sekcia s dunami ponúka prvých pár nepriateľov, kde rýchlo zistíte, že máte pomerne málo HP a dokážu vás odpraviť dvomi ranami. Hrozbou sú aj obyčajné leopardy na 1. leveli. Zubami-nechtami sa dostanete do prvých ruín k postave, respektíve sa učíte ovládanie – ľahší a ťažší úder, úskoky, pár oponentov zdoláte. Hra je nemilosrdná, kto zgegne v púšti, putuje späť k save-pointu, aj keď je starý 20-30 minút. Neponecháte si nič, iba znalosť terénu. No Ever Oasis nemá vysokú obťažnosť, iba si musíte počkať na ďalší mechanizmus oázy. A tým je prepojenie s hrdinom, respektíve celou partiou. K nízkemu počtu HP sa pripája oveľa vyšší prezentujúci stav oázy – z 10 HP je zrazu 40 HP a to sa vám bojuje ľahšie. Dokonca sa objaví možnosť oživenia.

Na mape objavujete voľných nepriateľov. Kaktusy či rastliny sa dajú využiť na získanie predmetov. Sú tu aj jaskyne skrývajúce aktívne postavy, silnejších borcov alebo tajomstvá na odhalenie. Do niektorých vás posiela hra cez úlohy, do iných si nájdete cestu sami. Hneď prvé duny obsahujú šesť jaskýň, pričom niektoré sú cestou preč, iné iba súborom miestností. Celkovo je však dizajn bludísk premyslený – čakajú vás dvere, hádanky a aktívne miesta vyžadujúce špeciálne schopnosti: kopať, kotúľať sa či aj vyštverať niekam s kopijou. Sólo cesta sa oplatí na začiatku, neskôr zmapujete bludisko a zistíte, koho povolať – nielen podľa sily, ale aj schopnosti, aby ste dospeli k stopercentnému preskúmaniu. Časť jaskýň je parádne prepojená, vedú k iným cestičkám, do ďalších bludísk alebo inej časti mapy.

Súboje v reálnom čase si doprajete aj vo vnútri jaskýň. V skupine sa bojuje ľahšie, prepínate sa medzi postavami, pričom rýchlo zistíte silné stránky postáv proti nepriateľom. Niektoré zbrane pomáhajú na boj z diaľky, na hady sú dobre kopije, na chrobákov lietajúce disky atď. Navyše každá zbraň dodá aj odlišné kombá – tu stláčate dve A, tam X a variabilita rastie. Aj prechod pasážou môže byť náročný, keď na vás skáču hady zo skál alebo sa rútia neprajníci z hlinenej nádoby, ktorá by inak skrývala užitočný predmet. A nechýbajú silnejšie jednotky či bossovia. Majú ukrutne vyššie HP, drzé výpady a dajú často zabrať aj partii troch, najmä keď sa objavia z nečakaných miest. Alebo aj klasika, keď vás obkolesí poltucet nepriateľov a nemôžete ujsť, lebo Chaos zatarasí východy. Nevadí, že opakovane prechádzate bludiská s inými postavami, stále platí, že každý predmet sa zíde – či už pre predajcov alebo eventuálnu syntézu u vás v domčeku. Tým spôsobom si tvoríte lepšie zbrane alebo výbavu, ibaže treba najprv nájsť potrebné recepty. Prirodzene, každej postave potom dávate najlepšie predmety podľa zamerania a zlepšujete si schopnosti. Cez súboje a aktivity sa dostanete aj k vyšším levelom – ale hra vás odmení vždy až pri návrate do oázy, žiadne predbežné kalkulácie.

Prvý boss na vás vyskúša veľa chuťoviek - laser, pomocných nepriateľov i veľa HP.
Olalalaaaaaa, červená truhlica vyzerá hneď na pohľad nádejne a čo ešte tak skrýva...
Tzv. hlavná ulica a všetky vaše obchody čo ju lemujú a tvoria biznis oázy.



Svet žije aj mimo oázy – strieda sa deň a noc, čas plynie po desiatkach minút a noci znamenajú výskyt silnejších nepriateľov. V bludisku na tom nezáleží – vzniká aj paradox, že občas je lepšie ísť dnu, ako sa vonku prebíjať cez podstatne silnejšie typy oponentov. Sami si vyberáte, či pôjdete po príbehovej línii, alebo dáte šancu vedľajším úlohám – áno, ruiny vás posunú ďalej, ale v tuneli naľavo zase čaká chudáčik, čo nevie nájsť cestu a pýta si sprievodcu do bludiska. Ak ste starostlivé typy, neodoláte a vždy si užijete bludisko, kým neodhalíte mapku na sto percent. Niečo podobné platí pre cesty svetom – niekto bude využívať warpy, Aqua brány a rýchle cestovanie, pomalší starostlivejší hráč si dopraje aj cestičku do oázy navyše, aby zahlušil pár hadov a zozbieral kaktusy na suroviny pre obyvateľov. Celé tempo si určujete sami – rýchliky hltajú bludiská, pomalší hráči odskakujú do oázy nadobudnúť zásoby.

A potom je tu prenikavý Chaos, ktorý sa derie do oázy, takže neraz musíte čistiť cestičky od fialovej zberby alebo celú oblasť, ktorá je posiata fialovým zatmením a obrovskými chápadlami. Chaos vám robí zle a je súčasťou deja, ktorý odhaľujete, pričom máte proti nemu silnú devízu v podobe Green Gale. Tento nástroj odfukuje či vykynoží chaos, zosobňuje silu vetra a pomáha v nejednom momente.

Ever Oasis stále niečo ponúka. Ak si počkáte dva dni, speňažíte úrodu či obchody. Azda overíte dáky tip na rezidenta, presvedčíte hostí, aby ostali, alebo splníte požiadavku lokálnej postavičky. Investícia tu nevychádza nazmar, dni nie sú rovnaké, sami si vyberáte čo ďalej a hltáte obsah plnými dúškami. To je najlepšia devíza hry. A až po desiatich hodinách zistíte, že ju neporovnávate a ako nová značka má čo ponúknuť. Na 3DS sa jej darí využiť výkon na peknú grafiku plnú piesku, rastlín a do putovania vám hrá hudbička šmrncnutá antickými či egyptskými motívmi podľa očakávaní. Dva displeje sú fajn, len to ovládanie počas súbojov niekedy neposlúcha, keď si prsty mýlia tlačidlá. Inak je interface výborný, jednotlivé uloženie tlačidiel, častí menu a zápisky máte stále poruke a orientácia je ľahká.

Je to vynikajúci debut. A osobne by som odporúčal hru vďaka lepšiemu tempu a hutnejšiemu obsahu aj tým, čo doteraz štýlu Animal Crossing či Rune Factory neholdovali. Ever Oasis má mechanizmy využité lepšie a herný dizajn ukazuje silné možnosti aj do budúcna.


napísal Korec 11.7.2017


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Ever Oasis
3DS

Nintendo / Grezzo
RPG

dátum vydania 23.6. 2017
Kúpiť si hru na
Ever Oasis 39.99 € KÚPIŤ
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
8.6
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        7.7
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Ďalšie články k hre
0 Ever Oasis
[recenzia 11.7.]
0 Ever Oasis
[novinka 11.7.]
Obrázky
Ďalšie aktuálne články
29 FIFA 18
recenzia 21.9.
10 Baja: Edge of Control HD
recenzia 21.9.
4 Lock’s Quest
recenzia 20.9.
3 BattleTech
dojmy 20.9.
6 Tropico 6
19.9.
0 Community Inc
recenzia 19.9.
14 F1 2017
recenzia 18.9.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk