Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

parádne atmosferické prostredie sovietskeho totalitného režimu
množstvo dobre navrhnutých hlavolamov
kvalitne spracované prostredia a herné mechaniky
chýba viac akčných scén na oživenie
puzzle úlohy sú väčšinou len v rámci jednej obrazovky.

Rumunské Sand Sailor Studio sa vo svojej prvej hre Black The Fall rozhodlo spracovať temnú minulosť svojej okupácie Sovietskym zväzom a s tým súvisiace ťažké časy komunizmu, totality a policajného štátu. Autori to robia to veľmi pôsobivo, a zároveň veľmi podobne ako minuloročný Inside. Hra rovnako situáciu nadvlády presúva mierne do budúcnosti, ale nevyhýba sa priamym označeniam.

V hre sa stanete človekom z más podradných vychrtlých robotníkov ovládaných svojimi tučnými dozorcami. Ľudia sú dobrí len na šliapanie na bicykloch a vyrábanie elektriny. Vy ste však iný. Dostávate sa z područia tyranov, získavate späť vlastnú vôľu a plánujete útek. Nebude však ľahký. Kamery s namontovanými guľometmi sú všade. Velitelia sledujú, či niekto nevykročí z radu a pomáhajú im masívne mechanické roboty dohliadajúce na poriadok vonku.

Čaká vás náročná cesta krížom cez temnú krajinu plnú tovární a kovu, ktorá vám ponúkne obraz o živote ľudí v beznádeji a strachu a zahltených propagandou z každej strany. Majú len jeden zmysel života, a to pracovať a prežívať. Ale vy nie. Máte svoj cieľ a začínate cestu za vysnívanou slobodou. Ak ste žili pred rokom 1989, bude vám veľa vecí známych, keďže hra zachytáva rovnakú situáciu a možno ukazuje, ako by to bez revolúcie vyzeralo o 50 rokov.

Pekne do radu a do práce.
Ľudia v tomto svete sú dobrí len na šliapanie na bicykloch.
Masy pekne počúvajú, čo im súdruhovia od kosáka a kladiva hovoria.

Z herného hľadiska Black The Fall ponúkne rolovaciu behačku s puzzle prvkami, kde sa budete musieť zakrádať v tieňoch a ukrývať ako pred kamerami, tak aj pred zrakmi strážnikov, pretože keď vás zbadajú, v momente vás spália na prach alebo predierkujú olovom. Náležite tomu čakajte počas hry priam stovky smrtí. Ale smrť nie je na to, aby vás odradila. Nikdy ňou nič nestratíte, keďže sa znovu objavíte na rovnakej obrazovke. Je na to, aby ste si uvedomili, čo ste robili zle a skúsili to napraviť a nájsť spôsob, ako zdolať daný problém. Niekedy ide o šikovnosť a rýchle preskákanie, ale väčšinou musíte nájsť spôsob, ako situáciu vyriešiť inak.

Logické úlohy sú väčšinou len v rámci jednej alebo dvoch obrazoviek. Napríklad musíte otočiť lasery tak, aby ste aktivovali senzory a otvorili sa dvere, musíte odlákať strážnika, aby ste sa dostali k terminálu, alebo ovládať iného robotníka a zadávať mu na diaľku príkazy. Na to máte aj špeciálnu rukavicu s laserovým ukazovadlom. Tú získavate priebežne v hre a rozšíri vaše možnosti. Zároveň skomplikuje puzzle úlohy. Ak by vám to nestačilo, celé sa to rozšíri znovu neskôr, keď získate verného mechanického priateľa. Ten znovu zmení systém prechádzania svetom a pomôže vám tam, kde sa vy sami neviete dostať. Dokáže sa zachytiť na steny, aktivovať elektrické systémy, alebo niekedy využijete jeho váhu.

Samotné úlohy nie sú ťažké. Skôr musíte vždy prísť na to, ako čo načasovať a hľadať niečo, čo ste si nevšimli. Vždy sú však zaujímavé a často spojené s ukážkou socialistickej propagandy, kde pekne vidíte, že keď davy nepracujú, sledujú vodcov neustále rečniacich v televízii alebo na námestiach, kde sa konajú prejavy. Vždy cítite, akí sú letargickí a len tupo hladia vpred. Vytvára to pôsobivú, a zároveň pre nás známu atmosféru. Napríklad taký preplnený autobus je (ne)príjemnou spomienkou.

Hru prejdete za 3-4 hodiny, podľa toho, akí budete šikovní pri riešení úloh. Je to štandardná dĺžka na tento štýl atmosférických puzzle skákačiek. Možno hra mohla byť ešte o hodinku-dve rozsiahlejšia, aj keď stále som ju hral o hodinu dlhšie ako Inside. Fall má síce slabší začiatok a chýba mu spád, ale postupne prekvapuje a zintenzívňuje atmosféru. Hodilo by sa tam viac naháňačiek a adrenalínových sekvencii, ktoré by oživili neustále puzzle úlohy.

Vizuálne spracovanie je parádne, čakajte cel-shadovú grafiku, síce jednoduchú, ale umelecky vždy jedinečne prepracovanú. Ponúka veľmi dobré kombinácie svetla a tmy, farebných paliet, a nakoniec aj ovládania.  Animácie ako hlavnej postavy, tak aj všetkých ostatných postáv sú pekné a napomáhajú depresívnej atmosfére. Popritom zapracovanie fyziky robí úlohy dynamickými a aj odhadnuteľnými. Samozrejme, v pozadí nechýba pomalá rozvláčna melancholická hudba. Doprevádzajú to len dunivé zvuky strojov alebo výkriky a hlášky dozorcov. Často to celé okoreňuje streľba, no ak ju začujete, už dopredu viete, že je po vás.

Keď to zhrnieme, Black the Fall je parádny atmosferický puzzle titul. Možno sa dal spraviť ešte rozmanitejší a pridať viac akcie a napätia, ale čo robí veľmi dobre, je, že ponúka jasnejší odkaz na dobu, v ktorej sa žilo, poukazuje na režim a vtedajších ľudí. Okoreňuje to dobrou hrateľnosťou, množstvom hlavolamov, pri ktorých sa aj zapotíte. Celková dĺžka je síce len pár hodín, ale titul zakončíte s pocitom spokojnosti.  Ak máte radi štýl hier, ako Inside, Limbo, určite Black the Fall nevynechajte.

Logické úlohy budú založené na fyzike a napríklad aj na vode a ohni.
Váš mechanický kamarát vám bude pomáhať.
MHD ako u nás.