FARPOINT

FARPOINT

6.0

Ďalší výlet na neznámu planétu s prímesou VR

Konečne sa s akciami pre virtuálnu realitu roztrhlo vrece. Skôr teda vrecko. Ale roztrhlo sa a to je dôležité. Akcie totiž patria medzi tie žánre, ktorým môže sugestívnosť virtuálnej reality len a len pomôcť a dokáže ich preniesť na novú úroveň. Dokázal to napríklad SUPERHOT VR, ktorý ešte vylepšil už aj tak špičkový koncept. A v relatívne krátkej dobe sme tu mali PS VR verziu Arizona Sunshine, Starblood Arena a niekoľko ďalších záležitostí. Najväčšia pozornosť sa ešte pred vydaním dostávala titulu Farpoint, ktorým chcela Sony odštartovať novú vlnu silných PS VR titulov.

SONY chcela spolu s hrou pre PS VR priniesť aj novú perifériu - PlayStation VR Aim.  Teda ovládač, ktorý je šitý na mieru akciám, aby ste ich mohli hrať organicky. Mierite ako so skutočnou zbraňou, máte tu spúšť, no aj analógovú páčku pre pohyb postavy, aby ste sa už nemuseli len teleportovať a podobne. Farpoint si môžete kúpiť buď samostatne, alebo s ovládačom v balení. Ak po ňom nesiahnete, hru dokážete ovládať s Dualshock 4 gamepadom, takže nemusíte nutne nič nové ku konzole kupovať. S Dualshockom ovládate pohyb postavy páčkou, mierite taktiež ovládačom a na ostatné prvky sú tu tlačidlá. Takže v zásade ako s Aim ovládačom, len to nie je také prirodzené. S Move ovládačmi hru hrať nedokážete.

Tým, že Sony nechcela propagovať len hru samotnú, ale chcela z nej spraviť predajný ťahák pre novú perifériu, prišli aj isté problémy. Sami to poznáte z mnohých iných prípadov, kedy niektoré veci nedopadli podľa predstáv. Z relatívne čerstvých prípadov môžem spomenúť niekoľko minihier z 1-2 Switch kompilácie. A aj v prípade Farpoint sa občas neubránite pocitu, že hra tu je len kvôli ovládaču a nie kvôli tomu, aby existovala sama osebe. S Aimom je to celé organické, prirodzené, takto chcete hrať FPS hry vo VR a nechávate sa unášať tým, že ako to celé pôsobí veľmi dobre, sugestívne a intuitívne. Zoberiete ale do rúk bežný gamepad a zrazu zistíte, že je Farpoint veľmi tuctovou hrou. Nie nutne aj zlou, len obyčajnou.

Farpoint
Farpoint Sľubný úvod vás zaujme.
Sľubný úvod vás zaujme.

Farpoint Príbeh je rozprávaný cez hologramy.
Príbeh je rozprávaný cez hologramy.

Farpoint Akcia je naozaj sugestívna.
Akcia je naozaj sugestívna.

Dokonca aj v príbehových scénach si viac budete užívať zážitok z virtuálnej reality ako príbeh samotný. Pritom už od úvodu hra bude na vás týchto scén chrliť mnoho. Zasadenie samé osebe je zaujímavé, aj keď taktiež nie originálne. V našej slnečnej sústave sa zúčastníte dokovacej procedúry dvojice doktorov, ktorí opúšťajú vesmírnu stanicu. Všetko to pôsobilo až príliš pokojne, ale ako určite z mnohých filmov, kníh a hier viete, vo vesmíre nikdy nič neprebieha pokojne. Inak to nie je ani tu. Z ničoho nič sa zjaví červia diera a už ste na ceste niekam, kde ste sa ocitnúť rozhodne nechceli.

A ďalej to už poznáte. Stroskotáte na neznámej, vzdialenej a poriadne nebezpečnej planéte. Neviete o nej vôbec nič, no veľmi skoro vidíte, že vás jej natívna fauna chce zožrať. Aby ste sa teda neocitli na obedovom menu, beriete do ruky zbraň. A ako to v podobných hrách býva, v pozadí príbehu sa skrýva viac, než dali scenáristi na prvý pohľad badať. Na scéne sa objaví nová skupina nepriateľov s trochu inou agendou, ktorá sa netýka vašej konzumácie. Postupne pomocou hologramov objavujete, čo sa stalo dvojici doktorov, no veľmi skoro vám začne byť jasné, čo je v pozadí a ako sa hra zahráva s časom.

Hru môžeme deliť podľa viacerých kritérií. Prvá polovica hry je o objavovaní príbehu a o boji so 4 druhmi pavúkov. Skáču, hryzú, pľujú, pohybujú sa pod zemou, prípadne vás vedia rozdupať. A hlavne sú to pavúky, takže vás tu nečaká nič príjemné. Časom si však zvyknete a strety s nimi sa stanú repetitívne. Idete úzkymi chodbami a kaňonmi, kde na vás tie najmenšie skáču. Potom prejdete na otvorené priestranstvo a čelíte niekoľkým vlnám hmyzu. Objavíte hologram a celé sa to opakuje. Až kým na scénu nenastúpia roboty a mimozemšťania. Potom je to niečo podobné, no už s menším počtom hologramov a skôr s priamym podávaním príbehu. Druhé kritérium je podľa schém. Farpoint vie byť totiž veľmi schematickou hrou a strieda schému putovania úzkymi cestami a schému strieľania po nepriateľoch.

Z tohto pohľadu je hra silné béčko, zachraňuje ju však tá akcia, ktorá je vo virtuálnej realite veľmi zábavná, zvlášť s ľudskými zbraňami. Samopal sa hodí na rôzne vzdialenosti, viete si ho pekne priložiť pred svoje virtuálne oči a pekne zamieriť aj na hlavičku niekde v diaľke. Len dosť kope, takže používajte kratšie dávky. Brokovnica je úplne iná liga a v hre si ju naozaj obľúbite. Hlavne kvôli tomu, ako všetky pavúky skákajúce na vás razom zmení na pavúčie ragú. Obe zbrane majú sekundárne režimy streľby a svoje miesto tu má aj snajperka. Mimozemské zbrane sú už nuda, našťastie ich nosiť nemusíte a na rad sa dostanú až v poslednej tretine hry. A tá príde skôr, než by ste čakali.

Autori VR titulov akoby sa báli pracovať s výraznejšou dĺžkou a všetky hry sú len krátke. Farpoint je presne taký istý. Príbehová kampaň ponúka celkovo 8 misií a prejdete ju za nejaké 4 hodiny a to je veľmi málo. Celkový sumár kampane je tak pre hru nie práve pozitívny. A tým pádom nie je pozitívny ani pre hráčov. Kampaň je tuctová, krátka a narazíte na chvíle, kedy sa baviť nebudete. Trochu to pripomína niektoré budgetovky v tomto ohľade, kde vidíte potenciál a aj dobrú prácu, no stále tomu veľa chýba.

Prechádzanie kampane, našťastie, nie je to jediné, čo v hre môžete robiť. A tie ďalšie dve možnosti sú už trochu zaujímavejšie, aj keď sú to vlastne len doplnky. Narazíte tu napríklad na ďalších 6 misií, ktoré ukážu aj zaujímavé zasnežené prostredia a sú určené na hranie v online kooperácii, kedy sa buď pripojíte k niektorému hráčovi online, alebo sa niekto pripojí do vašej hry. Stačí si už len vybrať zbrane a vo dvojici sa predsa len bojuje lepšie. A ak prejdete tieto scenáre, všetkých 14 misií hra ponúka v režime výziev, ktorý je na čas a aj body, s ktorými sa môžete porovnávať v rebríčkoch.

Farpoint
Farpoint Brokovnicu si obľúbite.
Brokovnicu si obľúbite.

Farpoint Občas treba naozaj dobre zamieriť.
Občas treba naozaj dobre zamieriť.

Farpoint Hra vás takmer nedokáže prekvapiť.
Hra vás takmer nedokáže prekvapiť.

Avšak aj keď tieto dva režimy zabavia už viac a predlžujú životnosť titulu o ďalšie hodiny, nie som si úplne istý, či je to obsah, za ktorý by ste chceli dať päťdesiatku. Pomer ceny a hodnoty je v tomto ohľade výrazne v neprospech hráča. Ak by ste sa ale pre hru rozhodli, určite by ste mali rovno pouvažovať nad balíčkom s Aim ovládačom. Je to investícia do budúcnosti a zdá sa, že ovládač dokáže výrazne ovplyvniť, ako si FPS vo VR dokážete užiť.

Pritom graficky je to naozaj veľmi slušné a skutočne vás už len tým hra naláka. Nie je to Robinson, no môže sa pokojne zaradiť medzi tie krajšie tituly pre PS VR. No aj v tomto prípade narazíte na problémy. Kým technická kvalita tu je zrejmá, autori ju väčšinu herného času akoby nechceli využiť. Dve tretiny hry tak strávite prechádzaním rovnakých piesočnatých prostredí nehostinnej planéty a až neskôr sa začnú objavovať vraky a ďalšie spestrenia herného sveta. Kvalitnú technickú (aj keď vizuálne podcenenú) stránku dopĺňa kvalitný dabing.

Farpoint je veľmi dobrá ukážka toho, ako vie použitie Aim ovládača vo VR FPS hre napomôcť lepšiemu zážitku. Hra sama osebe ale až taká dobrá nie je. Kvality tu sú, rovnako aj potenciál, no spolu s nimi sú tu aj veci, ktoré herný zážitok ťahajú dole. Či už je to stereotyp, schematickosť, krátka kampaň a ďalšie neduhy. Ak ale naozaj túžite po podobných akčných zážitkoch vo virtuálnej realite, ideálne máte ešte aj online parťáka do kooperácie, toto môže byť jedna z tých trochu lepších alternatív pre vás.

napísal matus_ace 7.9.2017
6.0
7.1