CONAN EXILES: THE FROZEN NORTH

CONAN EXILES: THE FROZEN NORTH

Na vlastnú päsť cez púšť až na zasnežený sever

Dojmy

Survival hýbe hernými svetmi a neobišiel ani ten, ktorý je spätý s barbarom Conanom. Funcomu sa tam zjavne páči, pretože to nie je prvá online hra v danom prostredí. Po tradičnej MMORPG Age of Conan tu máme boj o prežitie v Conan Exiles a autori sa snažia získať si hráčov už vo verzii s predbežným prístupom. Najnovšie k tomu má prispieť aj prídavok Frozen North.

Rozpracovaná hra sa dostala na Steam už v januári a teraz je k dispozícii aj hráčom na Xbox One. Základy sú viac-menej tradičné, priaznivcom žánru budú povedomé a rýchlo si zvyknú. Pri voľbe postavy však okrem obnaženého pohlavného orgánu zaujme aj voľba náboženstva, ku ktorému najnovšie pribudlo uctievanie Ymira, pána búrky a vojny. Inak je to o obvyklej úprave vzhľadu a výbere rasy. Hrať je možné sólo a v kooperácii alebo na online serveroch v PVP a PvE režimoch. Hra spočiatku trpela vážnymi technickými nedostatkami, ale optimalizácia sa už zlepšila, hoci pripájanie na servery je niekedy zdĺhavé a rovnaké je to aj pri odchode z hry.

Keď sa už však ocitnete v úžasne spracovanej krajine, na úvodné vyčkávanie ochotne zabudnete. Na púšti, kde začínate, to síce vôbec nevyzerá útulne, ale aj tá ukrýva svoje pôvaby, rôzne monumenty, oázy a v neposlednom rade nebezpečných obyvateľov. Odtiaľ sa môžete pustiť na potulky do ďalších častí sveta, ktoré sa líšia klímou, flórou a faunou. Spočiatku to ale nie je dobrý nápad a je lepšie sústrediť sa na rozvoj postavy, zhotovovanie prvých predmetov a odevov (najmä nohavíc, aby ste nebehali s hompáľajúcim sa bimbasom) a naplnenie základných životných potrieb.

Kľúčové údaje vidíte v ľavom hornom rohu obrazovky. Prvá kruhová ikona vyjadruje váš zdravotný stav. Druhá reprezentuje energiu, ktorú využívate pri behu, boji, pracovných činnostiach a najnovšie aj pri šplhaní. Potom sú to ukazovatele smädu a hladu, počet skúseností, ktoré vedú k ďalšiemu levelu a fyzická záťaž postavy. Keď je preťažená, klasicky sa spomalí. Napokon je tu už aj ukazovateľ teploty, ktorá môže zásadne ovplyvniť kondičku vášho zverenca. Na púšti vás dokáže poriadne vyšťaviť horúčava, na severe potrápi zima. Tieto teploty môžu mať niekoľko úrovní, ktoré mierne až drasticky ovplyvňujú vašu fyzičku. Okrem toho treba počítať s búrkou a ďalšími poveternostnými vplyvmi.  Chrániť sa môžete rôznymi spôsobmi. A začať by ste mali jednoduchým oblečením a výstavbou prvého príbytku.

Spočiatku budete len zbierať vlákna z rastlín, malé skaly a konáre, ktoré sa povaľujú na zemi. To postačí na výrobu prvých predmetov, ako je jednoduchý povraz, primitívna sekera na stínanie stromov a čakan na rozbíjanie kameňa, neskôr ťažbu železa či uhlia. Pri ich osvojovaní nadobudnete prvé skúsenosti a levely.  Budete rozvíjať svoje atribúty, ktoré okrem klasickej vitality či sily obsahujú aj survival a zvyšovanie potrebnej energie. A vždy prinesú aj body na osvojenie nových receptov. Tých je už teraz v hre neúrekom a umožnia výrobu čoraz pokročilejších pracovných nástrojov, kvalitnejších materiálov, podlažia, stien, strechy a vybavenia domu, vrátane trofejí a, samozrejme, aj zbraní, odevov, dielní.  Dá sa zhotoviť aj obetný oltár a správne tušíte, že medzi obetovanými budú aj ľudia.

V neposlednom rade budete vyrábať aj postele, a to dosť často. Najskôr zhotovíte len primitívne ležadlo, neskôr čosi oveľa komfortnejšie. Posteľ po aktivácii slúži ako checkpoint, kde sa ocitnete pri ďalšom spustení hry a hlavne oživíte v prípade úmrtia. Takže nezačínate na úvodnom bode v púšti. Lenže v takom prípade sa vám ležadlo stratí a je vhodné postaviť si a aktivovať nové. Niektoré predmety dokážete vyrábať doslova za pochodu, na iné potrebujete dielenské vybavenie. Ak máte dostatok surovín, len zadáte požadovanú vec a môžete sa venovať iným aktivitám. Hotový výrobok sa umiestni v lište na spodnej časti obrazovky a uskladní v inventári. Prebytky uložíte aj do truhly, keď si ju zhotovíte.

Hra už má slušne rozvinutý systém výroby, ktorý zahrňuje aj varenie, kováčstvo, destiláciu či spracovanie koží. Tie získate lovom zveri a pomocou dýky. Mäso, samozrejme, skonzumujete a ideálne je skombinovať ho s drevom pri ohnisku a budete mať výživnejšie, pečené, ktoré sa navyše nekazí. Spočiatku vás však pohodlne nasýtia vajcia korytnačiek, ktoré sa pravidelne objavujú v ich hniezdach. Neskôr budete variť aj rôzne nápoje, vrátane piva, a farby na oblečenie. Voda je zo začiatku problém. Hoci sa môžete kedykoľvek napiť z jazera, neraz sa ocitnete ďaleko od zdroja a vtedy je nad zlato kožený mech naplnený touto tekutinou. Časom sa dopracujete aj k vlastnej studni.

I keď sa v hre môžete ľubovoľne pohybovať a realizovať v rozľahlom otvorenom prostredí, nájdete tam aj nepovinné úlohy. Sú rozdelené do kapitol a jedná sa o rôzne činnosti, ktoré vás vlastne vedú k tomu, aby ste si vyskúšali čo najviac možností - hoci výstavbu domu, zhotovenie nástroja alebo prvý boj. Biť sa budete s divou zverou, ale aj ľuďmi, ktorých je aj v sólo režime na okolí pomerne veľa. Najčastejšie sa jedná o nepriateľských domorodcov, ktorí posedávajú pri ohniskách a keď vás zbadajú, zaútočia. Boj nie je komplikovaný, ale hlavne s primitívnymi zbraňami nie je jednoduchý. Môžete použiť jednoručnú zbraň a v ľavici držať dýku alebo štít. Alebo použijete obojručnú, prinajhoršom len päste. Zasadíte bežný alebo silný úder, môžete sa kryť aj uhnúť. Nebožtíka prešacujete.

Čo sa týka zveriny a ďalších tvorov, v púšti narazíte na menšie agresívne kreatúry, pobehujú tam antilopy, neskôr vás ohrozujú obrie škorpióny a pavúky. V riekach môžu byť aligátory. V lesnatom prostredí, ktoré pripomína našu domovinu, sú v hojnom množstve vlky, diviaky, zajace a jelene. Vo vyššie položených oblastiach sa vyskytujú mamuty. Prázdne to nie je ani úplne na severe, kde sa aj pod nánosmi snehu ukrývajú pôsobivé stavby a potulujú vyzbrojení kostlivci a ľadoví obri. Narazíte tam aj na bludisko plné nástrah. Samozrejme, mení sa aj rastlinstvo a všimnete si mnoho známych aj exotických druhov, ktoré sa dajú zbierať, stínať, spracovať a ponúkajú čoraz viac nových surovín.

Tento svet je pôvabný, ale aj veľmi nebezpečný, hlavne ak hráte sólo alebo na PvP serveroch. Výdatnou pomocou pri prežití je lezenie po skalách a stromoch. Takýmto spôsobom sa dostanete prakticky všade a zdoláte pokojne aj kolmú stenu.Treba si však pritom všímať úroveň energie. Keď vám vo výške klesne stamina na nulu, jednoducho sa zrútite. Takže treba oddychovať na rôznych výstupkoch alebo včas zliezť. Šplhaním si dokážete poriadne skrátiť cestu cez hory, dostanete sa na vrchol kopcov aj fascinujúcich monumentov, odkiaľ máte parádny výhľad na krajinu. A keď vás naháňa divá zver, zbavíte sa jej, keď sa vyšplháte na bralo. Lezenie je super vec a postava v pohybe vyzerá dobre, ale rovnako ako v prípade nepriateľov zatiaľ často narazíte na levitujúce postavy, respektíve vidíte, že sa nedotýkate priamo skaly, keď ju zdolávate. Je to síce rozpracovaná hra, ale tento nedostatok by autori mohli odstrániť čo najskôr. Rovnako ako zasekávanie postáv. Inak je totiž Conanov svet už teraz naozaj pozoruhodný a realistický.

A práve úžasne spracovaná krajina je hlavnou devízou hry. Pochváliť môžeme aj pestrú výrobnú ponuku so stovkami receptov, medzi ktorými je už aj včelín, pasce na ryby, možnosť pripraviť pivo a víno, a dokonca zhotoviť obliehaciu zbraň trebuchet. A škriabanie sa na vrcholy hôr je príjemný bonus, ktorý v boji o prežitie neraz využijete. A pokojne už teraz, pretože Conan Exiles je v pokročilej fáze vývoja, poskytuje hráčom veľký priestor na realizáciu a objavovanie a posúva sa tým správnym smerom.

napísal uni 16.8.2017
Páči sa mi! (+2)
CONAN EXILES: THE FROZEN NORTH