>OBSERVER_

>OBSERVER_

8.0

Zločin, ktorý sa môže stať aj vo vašej hlave

Strach môže mať rôzne podoby. A predstavte si, že sa dá aj hacknúť. Presvedčíte sa o tom v kyberpunkovom psychologickom horore Observer. Na svedomí ho majú tvorcovia strašidelného dobrodružstva Layers of Fear a tentokrát sa jedná o akúsi výstrahu pred prichádzajúcou pretechnizovanou budúcnosťou. A môže vám pripomenúť Blade Runnera.

Ste Dan Lazarski, takzvaný neurálny detektív alebo jednoducho observer.  Vašou špecialitou je vstupovanie do mysle iných ľudí a vyšetrovanie prípadov, ktoré zasahujú do virtuálnej reality. Tá v roku 2084 opantala mnoho ľudí, ktorí väčšinou prežívajú vďaka drogám, implantátom a čipom. Jedného dňa vás kontaktuje stratený syn a stopy zavedú na miesto jeho aktuálneho bydliska, do chátrajúceho domu s paranoidnými obyvateľmi, ktorí už ani nevychádzajú z izieb. Snažia sa nahradiť depresívnu realitu ilúziou, ktorú im do hláv prenáša vplyvná korporácia. Komunikujú s vami cez zatvorené dvere, na ktorých visí reproduktor a malý monitor. A trápi ich výpadok siete. Vás trápia mŕtve telá, ktoré nachádzate v budove a priľahlých priestoroch. A, samozrejme, chcete nájsť svojho syna.

>observer_
>observer_ Aké tajomstvo ukrýva toto absurdné zátišie?
Aké tajomstvo ukrýva toto absurdné zátišie?

>observer_ Moderné technológie nemusia vždy len pomáhať...
Moderné technológie nemusia vždy len pomáhať...

>observer_ S obyvateľmi domu zvyčajne komunikujete takto...
S obyvateľmi domu zvyčajne komunikujete takto...

Na vyhľadanie a analyzovanie stôp použijete dva skenovacie režimy. Elektromagnetický pohľad poslúži na zvýraznenie prakticky všetkých interaktívnych objektov v dosahu, či už sú to bežné predmety, ako sú časti domáceho vybavenia, počítače, záznamy, alebo čipy a implantáty. Bio pohľad umožní analyzovanie DNA na základe krvi a ďalších častí živých organizmov.  Len veľmi ojedinele si niečo vezmete so sebou, a keď už, väčšinou sú to fotografie vývojárov prispôsobené parametrom hry a za kompletnú zbierku odomknete jednu zo Steam trofejí. A občas zoberiete podporný prostriedok, ktorý musíte užívať kvôli synchronizácii reálneho a virtuálneho sveta. V kritických chvíľach sa vám začne rozpadávať obraz a zaznieva výstraha, takže viete, že máte aplikovať ďalšiu dávku pomocou zariadenia na svojej ruke. Takýmto spôsobom sa dostanete aj k  zoznamu úloh, ktoré máte pred sebou a priebežne sa aktualizujú.

Ďalšou pomôckou pri stopovaní je hackovanie do mysle spravidla už nebohých obetí. Po pripojení sa im prenesiete do hlavy a zažijete najdôležitejšie momenty pred ich smrťou. Nie sú však polopatistické, jedná sa o zážitky zahltené virtuálnou realitou, ktorá z týchto udalostí vytvára bizarné obrazy plné podivných výjavov a fikcií. Niekde medzi tými blikajúcimi absurdnosťami  a fantazmagóriami, kvôli ktorým hra nie je vhodná pre epileptikov, nájdete odpovede na zásadné otázky aj kľúč k ďalšiemu postupu.

Pri prechádzaní z jednej izby do druhej, skúmaní tetovacieho salónu, pivničných priestorov a chodieb v obmedzených priestoroch domu, budete viesť stručné dialógy s domácimi, ale ako už bolo spomenuté, zriedka  ich aj uvidíte. Rozhovory vás síce povedú ďalej, ale nemáte možnosť ich nejakým zásadným spôsobom ovplyvniť. Okrem toho narazíte na počítače, v ktorých príležitostne objavíte fotografie, emaily a nejaké užitočné údaje. A nájdete tam aj  videohru v štýle klasických 8-bitových arkád.  Ak chcete získať ďalšiu Steam trofej, musíte zdolať všetkých desať levelov, pričom sa sprístupňujú po jednom v každom ďalšom PC. V leveloch treba v ťahovom režime vyzbierať mince a dosiahnuť cieľový bod, ale nesmú vás pritom chytiť pavúky, ktoré vás po priblížení permanentne prenasledujú.

Detektívove nálezy a objavy vedú k novým poznatkom aj získaniu číselných kódov, ktoré otvárajú dôležité dvere. Čiastočne vám pomôže hackovanie, ale spravidla odhalí len jedno číslo z potrebných štyroch. No môže vás to naviesť správnym smerom. V hre nebojujete, ani sa nijakým spôsobom nedokážete brániť a väčšinou to ani nie je potrebné. Spočiatku to dokonca vyzerá tak, že len analyzujete miesta činu, ale nebudete sa priamo konfrontovať so zlom, ktoré však cítite všade naokolo. Napokon sa ale predsa len ocitnete aj v situáciách, kedy vás nesprávny pohyb privedie k obrazovke s nápisom „game over". V zásade sa jedná o hru na mačku a myš, pri ktorej sa musíte niečomu alebo niekomu vyhýbať. Môže to byť napríklad svetlo v nočnej  ilúzii so stráženým kukuričným poľom.

Väčšina problémov má však charakter hlavolamu, pričom riešenie je často na dosah ruky, len treba byť vnímavým. Potom prídete na to, ako postupovať, aby ste sa pri prechádzaní miestnosťami stále znovu neobjavili v tej centrálnej, ako používať káble s prípojkami alebo využiť rádio. Pri postupe vnímate dusnú atmosféru a zažívate stiesňujúce pocity, hra vás však časovo neobmedzuje a môžete si zvoliť vlastné tempo. Čo je fajn. Na druhej strane pred vás nekladie žiadne väčšie výzvy a prakticky celou hrou prejdete zľahka ako nôž maslom. Až tak, že sa zakrátko úplne prestanete báť a zimomriavky nahradí prirodzená zvedavosť, čo bude ďalej a ako to skončí, bez snahy postupovať opatrne a obozretne.

Dom, kde sa všetko odohráva, na jednej strane pôsobí stiesnene, avšak často sa prenášate do rôznych virtuálnych prostredí, ktoré vás zavedú na rozmanité miesta. Niekedy je to totálne psycho, ale ak vás to neodradí v prvej hodine hry, potom už vás tento titul totálne pohltí a bude fascinovať. Scény zo schátraného domu a niekedy s pekne krvavými pohľadmi ostro kontrastujú so surrealistickými motívmi virtuálnej reality a monochromatickými víziami. To všetko napokon vytvára pôsobivú kyberpunkovú atmosféru s výstražným prstom, kam to až môžeme dopracovať, keď sa budeme priveľmi zahrávať s modernými technológiami.

>observer_
>observer_ Analýza krvi obete nepriniesla výsledok, možno pomôže vliezť do jej hlavy...
Analýza krvi obete nepriniesla výsledok, možno pomôže vliezť do jej hlavy...

>observer_ Jedna z mnohých podôb virtuálneho prostredia.
Jedna z mnohých podôb virtuálneho prostredia.

>observer_ A potom aby človek netúžil po zmene, hoci aj s nebezpečnými následkami.
A potom aby človek netúžil po zmene, hoci aj s nebezpečnými následkami.

Hre prospieva aj ťaživý, mysteriózny soundrack a v neposlednom rade aj dabing. Hlavný hrdina má tvár aj hlas Rutgera Hauera, ktorému slušne sekunduje niekoľko vedľajších postáv, hoci znejú len sporadicky. Hra sa pohodlne ovláda klávesnicou a myšou, ale namiesto jej ťahania pri otváraní dverí či posúvaní vecí by stačilo obyčajné kliknutie na objekt. Príbeh zdoláte približne za šesť hodín, čo nie je až tak veľa, no je pravdepodobné, že ho rozohráte ešte raz a vyzbierate pritom zvyšné bonusy.

Observer je unikát a už od začiatku pristupuje k hráčovi netradičným spôsobom. Viac ako horor je to skôr kyberpunková detektívka. Jej koniec vás možno prekvapí a možno ani nie. Hlavne ak ste priaznivcami sci- fi filmov a literatúry, s podobným záverom budete počítať a vytušíte, ako to môže dopadnúť. Ale ako sa hovorí, dôležitá je cesta, nie cieľ. A tá cesta je v hre naozaj pozoruhodná aj poučná a s výstrahou, i keď miestami poriadne psycho. Ale bez toho by Observerovi niečo chýbalo. A práve vďaka svojmu ponímaniu a spracovaniu by hra skvele vynikla na VR zariadeniach a určite by nebola márna verzia pre Oculus alebo HTC Vive. Zážitok z hry by sa poriadne prehĺbil a možno stal až desivo skutočným.

napísal uni 25.8.2017
Páči sa mi! (+3)
8.0