ASSASSIN'S CREED ORIGINS

ASSASSIN'S CREED ORIGINS

Ako začal pradávny súboj dobra so zlom?

Vraj sa na dobré veci oplatí počkať. A aj keď sa dva roky nemusia zdať ako dlhé čakanie, v hernom svete to znamená veľa. Za dva roky totiž môže zabehnutá séria stratiť momentum. Dvojročná pauza v takejto sérii tiež znamená veľký výpadok príjmov v jednom roku, na ktoré bol vydavateľ zvyknutý a často sa o ne aj opiera. Dva roky sme museli čakať na priame pokračovanie Assassin's Creed série. Niežeby to obdobie Ubisoft nevyplnil inými hrami zo série, no aj tak bola táto medzera veľmi zreteľná.

Na sérii bolo cítiť únavu materiálu už dlhšiu dobu. Cítili ju hráči, cítili ju vývojári a muselo ju cítiť aj vedenie spoločnosti. Dva roky od vydania Syndicate zároveň autori zdôvodňovali tým, že chcú na novej hre poriadne zapracovať, priniesť niečo veľké, prelomové a po každej stránke kvalitné. Hlavne ale chceli sérii vdýchnuť nový život. Výsledkom je Assassin's Creed Origins. Pokračovanie, reštart, prequel - všetko v jednom. Hra sa chce pozrieť na počiatky zabijakov, nadviazať na úspešné faktory predchodcov, no otvoriť sériu aj novým hráčom.

Ťažko sa však zahadzuje dekáda úspešnej histórie, o čom sme sa presvedčili už v úvodných momentoch dema, ktoré sme si mohli vyskúšať na Xbox One X. Autori nechceli vyzradiť veľa z príbehu. Vlastne nás hodili do vody a nech sa učíme plávať. Prvé sekundy však jasne naznačili načítanie minulosti v Abstergu, ktoré k sérii neodmysliteľne patrí. Uvidíme teda, v akom rozsahu sa dočkáme spracovania súčasnosti a jej príbehu v hre. Autori už čo-to naznačili, no priamo sme si to, bohužiaľ, nemohli vyskúšať.

Minulosť nás ale zaviedla do starovekého Egypta, konkrétne do éry Ptolemaiovskej ríše. Hra bude v tejto ére kombinovať historické udalosti a fikciu, pričom v ich strede bude nový hrdina menom Bayek. Ten sa postaví na stranu ľudí, ktorých chce chrániť, no zároveň s ním zažijete aj nový úvod do odvekého konfliktu. Teraz medzi predchodcami zabijakov a predchodcami templárov. Bayek tak bojuje za slobodu, predchodcovia templárov za moc, ktorá im umožní kontrolu nad svetom. Ale to sú príbehové prvky, ktoré už sami z minulosti dobre poznáte.

Snáď len jedna z prestrihových scén v deme niečo z toho naznačovala. Jeden z kňazov verejne trestal svojho učňa kvôli tomu, že ho podozrieval z krádeže zlatých sošiek boha Sobeka. Spolu s Bayekom sa vám tieto sošky podarilo nájsť a priniesli ste ich ako dôkaz, čo však kňazovi nestačilo a pokračoval v trestaní učňa. Ten bol takto navyše zneuctený a nemohol ďalej pokračovať vo svojej práci. Bayek však za ním ďalej stál, čo ale zároveň znamenalo, že získal vplyvného nepriateľa. A niečo nám hovorí, že bol len jeden z mnohých.

Gamescom demo sa skladalo z naozaj rôznych činností, no len málo z nich sa dotýkalo príbehu, čo je pochopiteľné. Naopak autori chceli predstaviť čo najväčšiu pestrosť herného sveta a činností, ktoré v ňom môžete robiť. Egypt tu naozaj žil, aj keď niektoré muchy v správaní NPC postáv sme stále našli. Mesto, kde sa demo odohrávalo, ale pôsobilo živo a dalo sa tiež z neho ísť ďalej, či sa vydať na vodu a plaviť sa. Z vedľajších činností nechýbalo napríklad potápanie, ktoré vám umožnilo získať ďalšiu korisť, či nájsť potopené poklady. Lode celkovo v hre nebudú chýbať a dostanú asi výraznejšie zastúpenie. My sme si na jednej väčšej vyskúšali sériu súbojov a tiež možnosti, kde všade a ako sa dá vyliezť. A potom odtiaľ zoskočiť. Ale pozor na hrochy vo vode, vedia narobiť pekelné problémy.

Po súši sa zase môžete preháňať na chrbtoch koní, na ktorých taktiež môžete bojovať. A práve súboje predstavujú oproti minulosti zmenu, ktorú si hneď všimnete. Nie je to veľká zmena, no konečný dojem je rozhodne iný. Akoby pôsobili plynulejšie, reálnejšie a organickejšie. A hlavne lepšie na pohľad, aj keď z hľadiska ovládania to vyžaduje chvíľku cviku. Najmä proti lepšie obrneným nepriateľom. Nie všetko však musíte riešiť silou. Tichý postup tu má stále svoje miesto a to isté platí aj pre hidden blade - skrytú zbraň, ktorou pohodlne a nenápadne zneškodníte nič netušiaceho rímskeho strážnika na veži v pevnosti, čo bola tiež jedna z lokalít, ktorú ste mohli dobyť. Ak preferujete pohodlie pri útočení z väčšej diaľky a možnosť úteku, získa si vás luk.

A kým v niektorých oblastiach badať zmeny, v iných je to stále ten Assassin's Creed, ktorý poznáte už roky. Napríklad lozenie sa príliš nezmenilo. Nová a menej tradičná architektúra ho ale stále robí relatívne sviežim. Nechýbajú veže, odkiaľ môžete synchronizovať dáta o okolitom svete (našli sme jednu) a ani obligátny skok do sena, ktoré je tu však často nahradené listami paliem a podobných stromov. Nemohli sme si kvôli časovým obmedzeniam vyskúšať hromadu z aktivít, ktoré sa zobrazovali na mape (aj keď mnohé v rámci dema ani neboli funkčné), no taktiež ani poriadne vylepšenia. Nejaké body sme do nových schopností investovať mohli, ale nebol už čas poriadne zistiť, ako menia herný zážitok.

Ubisoft však stále boduje produkčnými kvalitami. Je jasné, že hra mala nejaké menšie technické chyby a osobne by som tipoval, že sa niektoré z nich dostanú aj do finálnej hry. Vyzerá však veľmi dobre a živo. Grafika hry patrila k tomu najkrajšiemu, čo nám Gamescom ukázal ako po technickej stránke, tak aj po artovej, kde si vás Egypt naozaj získa. O hudbu k Assassin's Creed Origins sa postará skladateľka, ktorá komponovala pre Black Flag a Unity. Z tej sme síce tiež veľa nepočuli, no počuli sme dosť z dabingu, ktorý zaujme dvojjazyčnosťou. Bayek a ďalšie dôležité postavy hovorili po anglicky, no postavy v mestách už nie, čo budilo naozaj exotický dojem.

Obrovský potenciál tu ale stále je a ešte viac ho vyzdvihujú prepracované súboje a aj upravená AI. Ako to však celé funguje, to sa dozvieme 27. októbra, kedy hra vyjde na PC, Xbox One, PS4 a vylepšených verziách týchto konzol.

napísal matus_ace 24.8.2017
Páči sa mi! (+7)
ASSASSIN'S CREED ORIGINS