LIFE IS STRANGE: BEFORE THE STORM - AWAKE

7.0

Život je opäť trochu divný

Chloe Price je dievča, kvôli ktorému by niektorí obetovali aj celé mesto. A pravdepodobne to mnohí z vás aj spravili. Čarovná modrovláska si hráčov získala ako vedľajšia postava v dobrodružnej sérii Life is Strange, kde síce nehrala prvé husle, no aj tak sa nakoniec práve okolo nej točil celý svet. Drsná, vtipná, dobrodružná, no pod tým všetkým aj láskavá a priateľská - takú sme ju poznali. No ako sa ukazuje, nie vždy bola práve takáto. Už pôvodná hra naznačila, že sa s dievčinou život rozhodne nemaznal, no až teraz dostávame možnosť niečo z toho zažiť priamo na vlastnej koži.

Square Enix a vývojári z Deck Nine nás pozývajú do minulosti v novej a krátkej prequel sérii Life Is Strange: Before the Storm, ktorej prvú epizódu Awake už máme za sebou. Max je preč, hlavnou postavou sa teraz stáva samotná Chloe, ktorá tak ukáže trošku inú tvár. Takto ju pravdepodobne nepoznáte, no hlavne budete mať možnosť na vlastné oči sledovať, ako sa Chloe vyvinula  a premenila na tú modrovlásku, ktorú ste si zamilovali. Bude to príbeh o depresii, bolesti a strate. Navyše nielen jednej. Nosné témy prequel série sú jasné, no autori do hry vložili aj radosť a hravosť.

Od Before the Storm nemôžete očakávať to, čo priniesla pôvodná séria Life is Strange. Po stránke obsahu, nálady, hudby a aj hrateľnosti je to niečo úplne iné. Na jednej strane to nie je práve najlepšia správa pre tých, ktorí chceli pokračovať v rovnakom štýle. Na druhej strane to vôbec nie je zlé, keďže takto môžeme v rámci dobre známeho sveta zažiť nový zážitok. Chloe nemá žiadne nadprirodzené schopnosti. Zato však má veľmi prirodzené tínedžerské problémy - vzdoruje doma, v škole a snaží sa nájsť samú seba po tom, čo jej zomrel otec a ešte aj Max sa odsťahovala. Má len 16 rokov, je zraniteľná, no postupne sa rysuje. A vy jej v tom musíte pomôcť svojimi rozhodnutiami.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake
Life Is Strange: Before the Storm - Awake Chloe zavíta na miesta, kam by sa Max nevybrala.
Chloe zavíta na miesta, kam by sa Max nevybrala.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake Povahu Chloe si obľúbite, občas ale veľmi tlačí na pílu.
Povahu Chloe si obľúbite, občas ale veľmi tlačí na pílu.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake Niektoré momenty v hre si viete vychutnať spolu s postavami.
Niektoré momenty v hre si viete vychutnať spolu s postavami.

To všetko na vás hra hodí takmer naraz. Expozícia tejto epizódy na tajnom koncerte v starej píle je všetko, čo potrebujete pre dokonalé uvedenie do deja. A možno ešte trošku viac. Je to miesto, na aké by Max nikdy nešla, no mladá Chloe sa tam musí predrať, keďže je ešte neplnoletá. Predvedie pritom svoju nevybúrenú povahu a aj poriadne podrezaný jazyk, ktorý je vlastne jej akousi špeciálnou schopnosťou. Vďaka nemu totiž dokáže prejsť cez rozum postavám, no tiež prekonať prekážky. A veľmi skoro tiež vyjde najavo, čo všetko ju vlastne trápi.

Svetlom na konci tmavého tunela depresie a beznádeje sa stane nečakaná osoba. Kým Chloe je v škole outsider, nemá priateľov, fajčí trávu a nikto ju zdanlivo nechápe, Rachel Amber je presným opakom. Je populárna, všetci ju zbožňujú a nič jej nechýba. Alebo by sa to aspoň mohlo zdať. Jeden incident tieto dve opozitá spojí a prvá epizóda je o zrode veľkého priateľstva. A možno aj niečoho viac. Kontrasty medzi postavami sa postupne začínajú vytrácať a vy si začnete uvedomovať, že sú si viac podobné, ako sa na prvý pohľad zdá. Obe majú problémy, obe sú veľmi inteligentné a nezávislé. A len spolu dokážu prekonať to, čo je pred nimi.

Nad prequel sériou už teraz stojí temný tieň katastrofy, ktorá sa blíži. Možno to nebude zničenie sveta, ale niečo visí vo vzduchu. Je však len dobre, že sa tomu prvá epizóda takmer vôbec nevenuje a pracuje hlavne na budovaní postáv. Nielen hlavných dvoch, ale aj vedľajších, ktorých je opäť mnoho. Niektoré už poznáte, iné sú úplne nové. No aj tie staré známe tváre vám ukážu možno trochu nečakané stránky, či je to Victoria, Nathan, alebo aj David. Rovnako sa vraciate na známe miesta, ktoré však pôsobia trochu inak. Blackwell Academy je stále elitnou školou, no funguje iným spôsobom. Nathan tu nemá také slovo, ale už to začína smrdieť vplyvom jeho otca. Nové lokality tu zatiaľ slúžili najmä na vykreslenie postáv.

Nikto nemôže mať hre za zlé, že sa sústredí na budovanie príbehu. Emocionálny kolotoč v závere epizódy už síce pôsobí trošku prvoplánovo, najmä vďaka predvídateľnému deju a hlavne významu jednej udalosti, no aj tak tu príbeh ako taký veľmi dobre funguje. Problém ale je, že autori na úkor všetkého ostatného dosť redukovali hrateľnosť. Alebo si len nevedeli poradiť s tým, že tu majú Life is Strange titul bez špeciálnych schopností. Hrateľnosťou to už totiž pôsobí ako hry od Telltale, kedy s postavou len chodíte, sledujete a komentujete veci (Chloe má ku všetkému pripravený vnútorný monológ), no a tu a tam niekomu niečo niekam donesiete. Je tu snáď len jedna akože hádanka a to je všetko.

S absenciou nejakých schopností sa však autori pokúsili vyrovnať dvomi spôsobmi. Tým prvým je už spomínaný podrezaný jazyk. Dialógy sú oproti prvej sérii rozšírené o Backtalk možnosť. Podobne ako v nej totiž sledujete svoje okolie, interagujete s ním a to vám do dialógov prináša možnosti ako reagovať. Backtalk na základe toho ponúka možnosť niekoho presvedčiť, alebo aj rečami ponížiť, vďaka čomu sa napríklad dostanete cez vyhadzovača. Musíte sa chytať kľúčových slov a tém, aby ste správne zareagovali a dosiahli výsledok skôr, ako vám to v dialógu vráti „protivník“. Nie je to nijako zvlášť zložité, no ak sa náhodou stane, že by ste v Backtalku zlyhali, hra má viac spôsobov, ako sa tu dajú riešiť situácie, aj keď to už nebude také pohodlné.

Druhým spôsobom je vnútorný svet hlavnej hrdinky. Každý má v tomto veku veľmi bohatý vnútorný svet a tu sa doň môžete ponoriť nielen cez vnútorné monológy hlavnej postavy, ale aj cez rôzne sny, ktorých zažijete hneď niekoľko. A kým v úvode pôsobia relatívne bežne, neskôr začnú naberať oveľa zaujímavejšie kontúry, čo by sme za istých okolností mohli označiť za niečo nadprirodzené. Teraz nám zostáva už len počkať si na to, ako autori tieto možnosti využijú v ďalších dvoch epizódach, no Chloe a Rachel v sebe možno niečo skrývajú. A nie je to len iskrenie medzi nimi.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake Hra má zaujímavý spôsob, ako vám pripomínať vaše úlohy.
Hra má zaujímavý spôsob, ako vám pripomínať vaše úlohy.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake Čas môžete tráviť aj vedľajšími aktivitami.
Čas môžete tráviť aj vedľajšími aktivitami.

Life Is Strange: Before the Storm - Awake Rodí sa netradičné priateľstvo.
Rodí sa netradičné priateľstvo.

Dôležité je, že aj Before the Storm bude pravdepodobne bodovať v tom, čo robilo pôvodnú sériu takou výnimočnou. Zatiaľ je síce skoro na posúdenie dopadov vašich rozhodnutí, no už podľa situácií, v akých sa musíte rozhodnúť, vidíte, že rozdiel bude veľký. Ukradnete peniaze alebo nie? A ak po nich aj siahnete, ako ich potom využijete? Môžete si kúpiť trávu, môžete ich podsunúť Joy. Ak si kúpite trávu, môže ju z vás byť neskôr cítiť. A hlavne stále neviete, do čoho vyústi prvotná krádež. Týchto rozhodnutí tu bolo zatiaľ naozaj len niekoľko, no opäť budia zmysluplný dojem a rysujú sa skutočne veľké rozdiely v dôsledkoch vašich činov.

Recenzoval som aj pôvodnú sériu a jedna z výčitiek bola smerovaná na technickú stránku. Ani nie tak na grafiku, ktorá mala niečo do seba, ale na spracovanie tvárí postáv, ktoré nepôsobili dobre, čo v príbehovej hre nebudí dobrý dojem. To, našťastie, Deck Nine opravili a animácie tvárí sú teraz omnoho lepšie spracované, čo nám autori potvrdili aj v nedávnom rozhovore. Veľkú úlohu hrá hudba, ktorá slúži na budovanie atmosféry a tiež na dokreslenie charakteru hlavnej hrdinky. Je úplne iná ako v pôvodnej sérii, no stále je to parádna zbierka indie interpretov, pričom zatiaľ hrajú prím britskí Daughter. Celkový dojem z hudby je trošku temnejší, depresívnejší, no stále výborný, pričom aj vďaka nej vyniknú niektoré naozaj skvelé scény. Chloe na vás síce prehovorí novým hlasom, no Rhianna DeVries odvádza veľmi slušnú prácu.

Awake dokážete prejsť za 2 až 3 hodiny. Záleží to od toho, ako hráte - či sa ponáhľate, alebo skúmate svet, diskutujete s postavami, nájdete si chvíľku na relax pri príjemnej hudbe na ceste vlakom, alebo sa pripojíte k stolovej hre so spolužiakmi v štýle D&D, ktorá je naozaj zábavná a má tiež význam pre príbeh. Celkovo sa Life Is Strange: Before the Storm rozbieha pomalšie, čo však v tomto prípade nie je úplne na škodu. Mnoho vecí tu budí veľmi dobrý dojem, len hrateľnosť zatiaľ pôsobí príliš okliešteným dojmom. Akoby si autori bez schopností postáv nevedeli poradiť s náplňou, a tak do hry dali zväčša chodenie a komentovanie predmetov a situácií. Na PC sťahujú dojem ešte bugy a problémy. Hra mi mrzla a je to prvý raz, čo som musel v systéme meniť zvukový formát kvôli tomu, aby sa vôbec spustil zvuk.

napísal matus_ace 8.9.2017
Páči sa mi! (+3)
7.0