METAL GEAR SURVIVE

METAL GEAR SURVIVE

Stealth je bokom, tu ide o váš život

Metal Gear Survive vyzerá stále veľmi divne. To však neznamená, že by vyzeral zle. Puristi a Kojimovi fanúšikovia by si pravdepodobne želali, aby hra bola čo najhoršia, avšak ak si odmyslíme názov a pozrieme sa na hru bez neho, môže mať niečo do seba. Treba však počítať s tým, že je to obrovský odklon od toho, čo ponúkala hlavná séria, a teda jeden z najodlišnejších spin-offov vôbec. Na hru som sa prvý raz pozrel minulý rok pri jej predstavení. Tento rok Konami prinieslo na Gamescom aj hrateľné kooperatívne demo, ktoré mali novinári k dispozícii.

Metal Gear Solid séria si výrazne zakladala na príbehu, ktorý bol jej nosnou časťou až do takej miery, že neraz hráč len pasívne sledoval prestrihové scény a užíval si skôr filmové rozprávanie, ktoré sa stalo typické pre Kojimu. Jeho sága bola rozsiahla a komplikovaná, no tu to bude úplne inak a zdá sa, že presne naopak. Zatiaľ toho o príbehu veľa nevieme, no Survive buduje dojem, že tu príbeh nebude hrať prvé husle. Odohráva sa medzi Metal Gear Solid V: Ground Zeroes a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

Po tom čo sú Big Boss a Kazuhira Miller evakuovaní z Mother Base, sa nad ňou otvorí portál, ktorý jej zvyšky spolu s vojakmi prenesie do inej dimenzie. Tam sa chopíte práve jedného z týchto vojakov, pričom v rámci príbehu bude vašou úlohou prísť na to, čo sa vlastne stalo a taktiež nájsť spôsob, ako sa z tejto nebezpečnej dimenzie dostať naspäť domov. A to už rozhodne neznie ako niečo, čo by ste od Metal Gear série očakávali. Toto miesto je plné podivných kryštalických zombíkov, pred ktorými sa musíte brániť a hlavne sa musíte pripraviť na to, že tu budete často na love nových predmetov a materiálov, z ktorých budete vyrábať veci.

Metal Gear Survive ponúkne singleplayer kampaň a tiež kooperatívny režim pre štvoricu hráčov. V rámci hrania budete dostávať isté odmeny a hra umožňuje prenášanie niektorého obsahu medzi kampaňou a kooperatívnym režimom a vďaka tomu sa dokážete dostať napríklad k lepším veciam. Na začiatku toho všetkého je ale tvorba postavy, kde si vytvoríte vlastného vojaka. A aj keď je tento editor postáv relatívne detailný, vyskúšať sme si ho nemohli a v rámci dema museli novinári používať už predpripravené postavy.

Ako som už spomenul v úvode, k dispozícii bolo kooperatívne demo, takže nič z kampane a ani z príbehu nebolo možné vyskúšať, no zato tu bola pripravená štvorica stojanov s hrou, kde si spolu mohla zahrať štvorica z nás proti trom vlnám nepriateľov. Jennifer Tsang, brand manažérka z Konami, nás neustále upozorňovala na to, že spolupráca je kľúčová a hráči si musia navzájom kryť chrbát, čelo a vlastne aj boky. A mala skutočne pravdu. Rambo štýlom tu síce dokážete napáchať celkom pekné škody na týchto divných nemŕtvych, no ak nemáte dobre pokryté územie, je ich tak veľa, že niekde nakoniec prejdú, prípadne vás napadnú od chrbta a zrazu budete musieť len utekať a modliť sa, aby časovač aktuálnej vlny ukázal nulu.

Demo totiž predviedlo, že vlna netrvá dovtedy, kým sa zbavíte všetkých nepriateľov na mape, ale kým neuplynie čas. Dôvodom pre takýto limit je fakt, že budete čeliť naozaj veľkým presilám a vašou primárnou úlohou je brániť generátor vo svojej základni. Netvrdím, že by sa všetci nepriatelia nedali eliminovať, no v neskorších fázach by ich už na vašu základňu útočilo veľmi veľa. Okrem toho počas vĺn môžete plniť aj vedľajšie misie, ktoré taktiež zaberajú vašu pozornosť a odvádzajú vás od hlavného cieľa. Tu to má hra vymyslené tak, že stačí, ak len jeden zo štvorice hráčov splní vedľajšiu misiu (dajú sa splniť len osamote a ostatní zatiaľ bránia), všetci však dostanú odmenu. Je to len o koordinácii.

Akcia vychádza z toho, čo poznáte napríklad z Metal Gear Solid V. Je možno trochu viac priamočiara, ale taktiež tu funguje v istej miere stealth. Pre lepšiu orientáciu je okolo vašich postáv kompas, aby ste mali prehľad o dianí okolo. Taktiež sa nám predviedla relatívne široká ponuka rôznych zbraní z hry, ktoré tu dokážete využívať a tiež naznačili skôr priamočiare akčné zameranie, aj keď si musíte uvedomiť, že stále píšem o kooperatívnom režime. Neskôr sme tu mohli naraziť aj na niekoľko kusov Walking Gearu, ktorý s nepriateľom poriadne zatočil a akciu spravil zaujímavejšou. Stačí len naskočiť a po nepriateľoch môžete páliť, kopať ich, či na nich púšťať dávky. Musíte ale myslieť aj na to, že Walker Gear nie je nezničiteľný, a dokonca vás z neho nepriatelia dokážu dostať.

Kľúčom k prežitiu v kooperatívnom režime je opevňovanie vašej základne, no pomôcť si môžete tiež vybavením. To sa vám zjavuje na základe zdrojov, ktoré máte dostupné. Stačí si len vybrať z ponuky. Môžete tak položiť plot, ktorý nepriateľov síce nezastaví, ale aspoň spomalí. Zaň zas môžete postaviť kanón, ktorý ale musíte sami obsluhovať. V ponuke je však aj automatická veža a tá už dokáže veľmi dobre poslúžiť. Spomínate si na balóny z hlavnej série? Tie sa vracajú tiež v podobe pascí. Ak sa do nich zombík chytí, začne sa vznášať a potom vám už len stačí pokojne zamieriť na hlavičku a bum.

Niektoré odmeny sú spoločné, ako som už skôr uviedol, avšak po úspešnom dokončení obrany v kooperácii dostanú hráči plány ako odmeny na základe vlastného skóre. Takže ak by sa chcel niekto len zviezť na troch dobrých spoluhráčoch, pričom sám hru odflákne, môže zabudnúť na rovnakú odmenu ako dostanú oni. V rámci koristi to ale funguje aj naopak, čo má zabezpečiť, že bude hra pre všetkých hráčov zábavná – nie je tu totiž možné, aby si celý lup odniesol len jeden z vašich spoluhráčov.

Po stránke hrateľnosti Metal Gear Survive nevyzerá až tak zle. Po stránke grafiky však vyzerá veľmi zle. Neviem, či to je technickou stránkou, alebo skôr zvoleným art štýlom, no hra pôsobí dosť zastaraným dojmom a ako celok nebudí dobrý dojem. Minimálne z dema, ktoré vyzeralo fádne. Púštne prostredie bolo naozaj nezaujímavé, hmla obmedzovala dohľadnosť, modely budov boli len jednoduché a celé to pôsobilo bez života. Dobre sa však pozerá aspoň na to, keď zombíkom rozstrelíte tie kryštálové hlavy.

Vydanie hry je naplánované na budúci rok na PC, Xbox One a PS4 a to je ešte kopa času na to, aby nás autori presvedčili o tom, že Metal Gear Survive bude mať čo ponúknuť a taktiež nám z hry za tú dobu určite ukážu viac. Zatiaľ to ale vyzerá zaujímavo. Nie ako okamžitá kúpa, no nemôžem povedať, že by kooperácia nepôsobila zábavne. Sú tu hráči, ktorí pri myšlienke na to, že nová Metal Gear hra je survival titulom, v ktorom eliminujete podivných zombíkov, odpadávajú. No nakoniec sa jej možno oplatí dať šancu. Minimálne  aby ukázala, čo ešte skrýva v rukávoch.

napísal matus_ace 11.10.2017
METAL GEAR SURVIVE

Vývoj: Konami / Konami