SAMURAI RIOT

SAMURAI RIOT

7.0

Cesta samuraja lemovaná mŕtvolami

Trvalo tri roky, kým vývojári z Wako Factory dokončili rolovaciu 2D akciu s prvkami japonskej kultúry a mytológie. A ak vám chýbajú hry v štýle Golden Axe, v tejto bitke si zrejme prídete na svoje. Dobrodružná výprava síce nezaberie veľa času, ale je zábavná a navyše si ju môžete užiť aj vo dvojici.

Dve hlavné postavy, Sukane a Tsurumaru, na pokyn svojho majstra vyrážajú do boja s rebelmi. Kým sa však dostanú k vodcovi rebélie, musia vykynožiť mnoho protivníkov, ktorí sa im postavia do cesty. Navyše sa ich priority počas progresu v siedmich úrovniach môžu zmeniť a s nimi aj úhlavný nepriateľ a vyvrcholenie nenáročného príbehu. V praxi to znamená, že nastanú situácie, kedy sa hráč (alebo hráči) rozhoduje, čo spraví v kľúčovej situácii a vyberá si jednu z dvoch možností. Napríklad či uzavrie, alebo nechá otvorenú bránu, ktorou prichádzajú démoni Yokai zo spirituálneho do materiálneho sveta. Každá voľba pritom so sebou prináša pozitívne aj negatívne efekty. Je škoda, že takéto situácie sú vlastne len tri, každopádne na základe zvolených kombinácií môže dej dospieť až k ôsmim rôznym zakončeniam. Je to celkom príjemné spestrenie inak priamočiarej a lineárnej bitky.

Samurai Riot
Samurai Riot Úloha je jasná, ale cieľ výpravy sa cestou môže zmeniť aj vďaka vašim rozhodnutiam.
Úloha je jasná, ale cieľ výpravy sa cestou môže zmeniť aj vďaka vašim rozhodnutiam.

Samurai Riot Tsurumaru sa presily nebojí, hlavne keď použije extra útoky.
Tsurumaru sa presily nebojí, hlavne keď použije extra útoky.

Samurai Riot Niekedy dajú aj obyčajní protivníci zabrať, keď sú v presile.
Niekedy dajú aj obyčajní protivníci zabrať, keď sú v presile.

Sukane je síce vďaka líške, ktorá ju sprevádza, zaujímavejšia postava, ale samuraj Tsurumaru je v boji jednoznačne efektívnejší. Hoci aj maskovaná bitkárka pekne udiera a kope a má svoje jedinečné útoky, paradoxne práve líška ju dosť obmedzuje. Je totiž previazaná so schopnosťami Sukane a pri ich používaní sa zviera chvíľami regeneruje. Šelma hnaná do útoku napríklad dokáže znehybniť nepriateľa, ktorý je chvíľku bezmocný v reťaziach, ale niekedy je zranená, vtedy sa zmenší a je dočasne nepoužiteľná. Tsurumaru vyzbrojený katanou takýto problém nemá, pohodlne môže schmatnúť hociktorého nepriateľa a spacifikovať ho niekoľkými ranami či zahodiť. Alebo rozhadzuje granáty a keď sa minú, vrhá dýky bez toho, aby sa akokoľvek unavil. Preto sa v jeho koži bojuje ľahšie.

Nepriatelia sú vcelku rozmanití a dajú zabrať. A nemusí to byť len vtedy, keď sa ich dovalí sprava aj zľava tucet naraz. Už základní bojovníci vedia byť nepríjemní so svojimi dlhými oštepmi a podobnými zbraňami, ktoré dosiahnu ďalej ako vaše kopy a údery. Bitkári s tonfami sa zas dobre kryjú a potom nepríjemne udrú. Ženské, ktoré postávajú na vybraných miestach, vyzerajú neškodne, až kým nevystrelia z pištole alebo nevybuchnú. A potom sa objavia kreatúry s pancierom na chrbte ako korytnačka a tie sa nielen dobre kryjú, ale aj nepríjemne zraňujú. Zbierku protivníkov dopĺňajú maskovaní bitkári, veľkí pupkáči so štítom a v neposlednom rade bossovia. Tí vlastne ani nie sú extra silní, len majú veľa života a treba ich trpezlivo otĺkať a vyhýbať sa ich ničivým výpadom.

Hrať je možné sólo alebo vo dvojici s kamarátom na jednom PC. Lokálna kooperácia umožňuje obom hráčom ovládať svojich bojovníkov pomocou klávesnice alebo gamepadu. A hoci bojujú bok po boku, počas spomínaných volieb v príbehu sa môžu medzi sebou aj pobiť, ak sa nezhodnú na spoločnom riešení. Ako bude dej pokračovať, samozrejme, určí víťaz duelu.

Obaja hráči v kooperácii si môžu si zvoliť tú istú postavu. Takže napríklad bok po boku bojujú dvaja samuraji Tsurumuru. V takomto prípade majú sortiment útokov rovnaký, ale líši sa ich individuálny bonus, ktorý vyplýva zo zvolenej bojovej školy pri štarte hry. A náležite tomu aj farba oblečenia. Takže kým jeden hráč napríklad dostane extra život, druhý bude mať otrávené útoky, ktoré nepriateľov dodatočne zraňujú. Pri prvom pokuse sú k dispozícii len štyri školy. Ďalších sedem sa dá odomknúť investovaním nazbieraných mincí.

Zrejme ste postrehli, že tvorcovia navrhli postup tak, aby viedli hráčov k opakovanému prechádzaniu hry. Môže to byť kvôli vyskúšaniu druhej postavy a s iným bonusom aj voľbám v príbehu. Ale možno to bude skrátka preto, že v boji prídete o všetky životy. Vtedy totiž hra pre vás definitívne končí a musíte začať úplne od začiatku. Váš progres sa síce ukladá, takže putovanie môžete prerušiť a po nahraní sa ocitnete na začiatku aktuálnej úrovne, ale ak vaša postava zomrie, celý postup sa zmaže. No zostane aspoň záznam s vaším dosiahnutým skóre v tabuľke a získané trofeje (zlato, striebro, bronz) v jednotlivých kapitolách podľa obťažnosti. A mince.

Na ľahkej obťažnosti sa dá hra bez väčších problémov zdolať aj sólo. Z váz, schránok, skríň, sudov a iných rozbitných predmetov, na ktoré priebežne narazíte, občas vypadne extra život alebo sa aspoň zregeneruje ten aktuálny, prípadne sa doplní energia na špeciálne útoky. Niekedy vybehne aj zvieratko, ktoré po zabití po sebe zanechá ulúpený predmet či mince. Trochu to pripomína trpaslíkov, ktorých sme kopali do zadku v Golden Axe. Nejakú odmenu dostanete aj po zdolaní bossa na konci každej úrovne. To zvyčajne stačí na to, aby ste mali v zálohe pár životov. Na normálnej obťažnosti je to už náročnejšie a o tých ďalších ani nehovoriac. Nepriatelia sú húževnatejší, agresívnejší a je ich oveľa viac. No práve tam si vychutnáte kooperáciu, ktorá je určite zábavnejšia, ako keď to ťahá len jednotlivec.

Samurai Riot
Samurai Riot Prvá zásadná voľba. Zabiť či zradiť?
Prvá zásadná voľba. Zabiť či zradiť?

Samurai Riot Ani vy nemáte radi pavúky?
Ani vy nemáte radi pavúky?

Samurai Riot V kooperácii môžu mať obaja hráči rovnaké postavy, ale každá má iný bonus.
V kooperácii môžu mať obaja hráči rovnaké postavy, ale každá má iný bonus.

2D grafika hry je nenáročná, ale príjemná. No niektoré pohyby sú trochu kŕčovité, napríklad Tsurumaru sa mimo boja presúva spôsobom, ktorý nepôsobí prirodzene. Hudba je moderná a tvorcovia sa do nej pokúsili prepašovať prvky charakteristické pre Japonsko. A znie celkom dobre. S výnimkou jednej situácie, keď som vyčistil okolie, a hra ma napriek tomu nepustila ďalej a prinútila reštartovať úroveň, som nenarazil na žiadne závažné chyby.

Samurai Riot je príjemným pripomenutím beat
'em up klenotov minulosti. Je škoda, že tvorcovia neponúkli viac momentov, v ktorých sa treba rozhodovať a aj dĺžku hry mohli trochu natiahnuť, prípadne aspoň pridať nejaký doplnkový režim. Napríklad samostatné PvP duely alebo arénu s vlnami nepriateľov. Je pravda, že príbeh si zrejme zopakujete kvôli rozdielnym voľbám a v niektorých fázach sa vtedy mierne líši, ale je to stále trochu málo. Hra je jednoznačne zábavná, ale je to taká jednohubka na pár hodín, ktorá najlepšie chutí v lokálnej kooperácii. Takže kúpu zvažujte v prípade, ak máte kamaráta do partie. V sólo režime sa vám Samurai Riot rýchlo zunuje.

napísal uni 2.10.2017
7.0
SAMURAI RIOT