Recenzia pre PS4 (recenzovaná verzia), PC, Xbox One

zaujímavý sci-fi svet, ktorý má svoje čaro
poriadna výzva pre hardcore hráčov
veľmi náročné
často frustrujúce
nevyhovujúce ovládanie na konzole môže odradiť už na začiatku
starší grafický kabát

Deadcore je FPS s environmentálnymi puzzle prvkami, ktorú už hráči na PC nejakú dobu poznajú. Vyšla tam totiž ešte v roku 2014 a indie štúdio 5 bits Games sa 3 roky potom rozhodlo, že hráčov potrápi aj na PS4 a Xbox One. Hovorím úmyselne potrápi, pretože Deadcore nie je práve ten typ hry, ktorý by ste si na konzolách užívali - práve vďaka zameraniu a ovládaniu.

V princípe ide o to, aby ste sa so svojou postavou dostali na vrchol veže v čo najrýchlejšom možnom čase. Už v úvode by som tak rád podotkol, že nepôjde o hru pre príležitostných hráčov, ktorí Dualshock 4 ovládajú na slabej úrovni. Budete totiž musieť skákať, rýchlo uvažovať a využívať vaše reflexy. To všetko na čas a z pohľadu prvej osoby.

Hra vás rýchlo po štarte vrhne priamo do akcie, kde nemusíte čakať žiadne predelové scény či nebodaj kvalitný príbeh. Len stojíte na začiatku plošiny a ste vyzvaní k tomu, aby ste šli dopredu. Už po prvom prekonaní prekážky vám dôjde, že vašim cieľom je dostať sa na vrchol veže, v ktorej sa nachádzate. Tento cieľ v princípe nevyzerá zložito, ale verte, že každá prekážka si na vás brúsi zuby. Úvod hry je jednoduchý a poviete si, že by to mohla byť prechádzka ružovou záhradou. Už čoskoro potom však zistíte, že Deadcore nie je hrou, ktorá chce zaujať príležitostných hráčov.

Často budete musieť rýchlo reagovať aj počas letu vo vzduchu.
Niekedy sa len tak zastavíte a pokocháte pohľadom na okolie.
Kontrolné body sú najmilovanejším aspektom tejto hry.

Nachádzate sa v akomsi sci-fi svete, ktorý obklopujú plávajúce geometrické útvary a rôzne plošiny, medzi ktorými nechýbajú ani teleporty alebo odrazové mostíky. Toto všetko vám dláždi cestu na vrchol. V princípe sa budete musieť obracať, skákať a triafať presne tam, kam potrebujete. Samo osebe by to nebol veľký problém, keby hra nevyžadovala rýchlosť, nerátala vám čas a nevypúšťala na vás robotických nepriateľov, ktorí po vás radi vystrelia a znemožnia vám postup vpred, či dokonca vás vrátia o pár miest nižšie a prinútia danú pasáž opakovať.

Samotné skákanie vám spríjemňuje zbraň. S jej pomocou budete strieľať na rôzne veže, čím si otvoríte dvere, deaktivujete alebo aktivujete rôzne plošiny, alebo na moment umlčíte nepriateľského robota. Budete tak musieť myslieť a reagovať čo najrýchlejšie, ak vám ide o najlepší čas, čo by určite malo. U mnohých hráčov nie je vylúčené, že herné mechaniky zo začiatku budú vyžadovať poriadny tréning. Ide o to, aby ste pochopili, kde sa vyplatí ísť pomalšie, na čo si treba dať pozor a ako reagovať v určitých situáciách, ktoré si pre vás hra pripravila.

Svet pôsobí zaujímavo a herné prekážky sú rozmanité. Často pôjde o prechody úzkou uličkou, presný skok na plošinu, rýchle reakcie pri odrazovom mostíku, ktorý vás odpáli vpred a vy sa musíte trafiť na určité miesto a podobne. Situáciu znepríjemňujú napríklad strieľajúce roboty či lasery, ktoré vás zásahom ihneď zabijú a hra začína znova od kontrolného bodu.

Vzhľadom na obťažnosť budete o kontrolných bodoch snívať veľmi často. Niekedy totiž nie sú umiestnené práve najideálnejšie a kratšia pasáž za predchádzajúcim kontrolným bodom vás vystresuje natoľko, že už by ste si radi hru uložili hneď, no, bohužiaľ, to nepôjde. Kontrolný bod okrem uloženia hry dobije vašu zbraň, ktorá má spravidla 30 nábojov. Tie vystreľujete kvôli otváraniu dverí, eliminácii nepriateľov či aktivácii rôznych herných prvkov. Ak si náboje vystrieľate skôr, ako dorazíte k checkpointu, máte smolu. To sa mi však často nestávalo a o náboje tak nemusíte mať veľké obavy.

Často však prichádzali pocity frustrácie. Keď si spomeniem, že som jeden úsek hry dokázal prejsť na desiaty raz a takmer celú hru zavrhol, naskakuje mi husia koža. Riadiacim prvkom na konzole totiž chýba jemnosť a zručnosť klávesnice a myši. Dualshock 4 tu teda jasne prehráva a ako taký nedovoľuje citlivosť a jemnosť ovládania myšou, čo má pri hre tohto typu často fatálne následky. Deadcore je totiž založené na zručnosti. Budete si musieť zapamätať načasovanie, spoznať úrovne a zvoliť vhodnú rýchlosť pohybu. V tomto prípade vás často zachráni dvojskok. Plusom je, že na plošinách, na ktoré sa často musíte dostať, stačí skočiť len na okraj, pričom sa nemusíte báť, že by ste skĺzli.

Deadcore je veľmi rýchlou hrou, ktorá vás potrápi a preverí vaše reflexy. Je naozaj ťažká a príležitostní hráči ju môžu zďaleka obísť. Naopak tí, ktorí majú radi výzvy, si v zaujímavom sci-fi svete určite nájdu to svoje. Hráčov na konzolách však bude výrazne obmedzovať ovládanie, ktoré ich často pripraví o najlepšie herné časy a navodí pocity frustrácie. Ak vás teda hra akokoľvek osloví, milujete výzvy a chcete niečo, čo sa odkláňa od bežných štandardov, odporúčam, aby ste radšej siahli po PC verzii.

Rýchle lasery sa o vás za sekundu postarajú.
Potrápia vás aj tunely.
Na strieľajúcich robotov si treba dať veľký pozor.