Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

9.0
90

Forza Motorsport 7

Jazda podľa vašich predstáv

Recenzia pre Xbox One (recenzovaná verzia), PC, Xbox One X

rozsiahla a slobodná kariéra
dynamika dennej doby a počasia
zábavný jazdný model a skvelý dojem z rýchlosti
obrovská ponuka áut a tratí
neustále motivuje, aby ste hrali
grafika, zvuk
množstvo príjemných detailov
modifikácie oživujú hrateľnosť a personalizujú zážitok
Force feedback (odozva volantu) potrebuje opraviť
príliš benevolentný model poškodenia

Začnem trochu netradične – priznaním. Posledné o niečo viac ako dva dni boli veľmi náročné. Ten prvý som si doprial aspoň pár hodín spánku, spočítali by ste ich na ruke nemotorného drevorubača, ten druhý som už ťahal nonstop bez spánku. A iba sčasti preto, lebo som musel. Ťahal som herný maratón hlavne preto, lebo som sám chcel. Aj keď som toho teda veľa nenaspal, aspoň som toho poriadne veľa najazdil. Stovky a stovky kilometrov v rôznych kútoch sveta a v autách, ktoré aj Jeremy Clarkson považuje len za svoj mokrý sen. Forza bola vždy tak trochu ako droga. Ľahko sa na ňu navyklo, ťažko od nej dávali ruky preč. A po dvoch rokoch sa to opäť potvrdilo.

Forza Motorsport 7 je väčšia, lepšia, krajšia, dynamickejšia a pútavejšia. Tak by sa dala stručne zhodnotiť, ak by to od vás niekto chcel len jednou vetou. Tam však jej prívlastky nekončia a aj keď vás tu a tam nahnevá a rozhodne sa nechce zapáčiť každému, je to taktiež poctivý kus roboty, ktorá sa odráža hlavne v detailoch, ktoré mnohé iné hry ignorujú, no až tu si uvedomíte, že dokážu celkový herný zážitok posunúť ešte o kúsok vyššie. Nie sú to čerešničky na torte. Je to nenápadné zdobenie po jej okraji, ktoré je však sladké a nápadité.

Až pomaly neviete, odkiaľ začať. A možno to nevedeli ani autori, tak má hra tie začiatky vlastne tri. Majú však svoj dôvod, keďže vám chcú naznačiť, o čom je aktuálny ročník. Je o slobode a rôznorodosti, zároveň aj o príbehoch, ktoré sa za jazdením na hranici možností skrývajú. Preteky sú vlastne príbehmi –áut, jazdcov, tratí a udalostí, ktoré sa môžu stať pamätnými. A tu si vytvoríte vlastný príbeh, vlastnú cestu. Môže viesť cez nablýskané krásavice, ako napríklad úplne nové Porsche 911 GT2 RS. Môžete na ňu nazerať z kabíny pretekárskeho ťahača, kam sa len tak nedostanete. Alebo si cestu prerazíte sami v japonských športových autách, ktoré akoby popierali fyzikálne zákony.

Touto trojicou vám hneď v úvode nová Forza načrtne, že teraz je voľba len a len na vás. Ani zďaleka to však neilustruje tú slobodu, ktorá je pred vami. Hra teraz vo veľkom ťaží z kariéry. Tá v päťke možno krívala, no v šestke sa už opäť dostala do formy. Sedmička túto formu transformuje na niečo obrovské, a zároveň slobodné. Forza Driver's Cup je dlhý pretekársky pohár, ktorý sa skladá zo šiestich kapitol, ktoré sú postupne rozsiahlejšie a aj náročnejšie. Aby ste sa dostali do ďalšej, musíte pokoriť tú pred ňou. Ako to ale spravíte, je len a len na vás. Každá kapitola totiž ponúka hneď niekoľko menších či väčších šampionátov. A je ich tu viac ako je potrebné k postupu.

V takej obrovskej ponuke áut si každý nájde to svoje.
Zavítate na staré známe a aj nové trate.
Súperi si svoje pozície vedia postrážiť.



Šampionáty sú venované určitým triedam, autám alebo aj témam. Napríklad znovuzrodenie amerických muscle áut dáva na výber z naozaj pestrého počtu rôznych kúskov. Inokedy to ale môže byť naopak a máte len obmedzený výber. Okrem šampionátov sú tu ale aj špeciálne Showcase eventy v každej kapitole. Sú najmenej tri, no ich počet neskôr narastá a tiež sa nesú v určitých témach, no neboja sa viac odviazať. Nájdete tu napríklad bowling na trati Top Gearu. Ibaže namiesto gule máte veľkú limuzínu, ktorou musíte zrážať kolky na trati. Je tu ale aj prekážkový autocross či eventy zamerané na konkrétne autá či súperenie so známymi menami, napríklad s Kenom Blockom. Tieto eventy sú navyše uvádzané známymi osobnosťami, ktoré k nim ponúkli zaujímavý komentár. Je to spomínaný Ken Block, ale aj Tanner Foust, Charlie Turner z Top Gear magazínu a mnoho ďalších motoristických novinárov, či dokonca inžinierov z automobiliek.

V tomto všetkom si môžete vybojovať umiestnenia, za ktoré získavate skúsenostné body, kredity, občas autá a iné odmeny a hlavne body postupu. Tie sa postupne sčítavajú a keď máte dostatočný počet, môžete ísť o kapitolu vyššie. Napríklad v úvode máte na výber šesť rôznych tried v prvej kategórii, ale dostatok bodov naberiete už z dokončenia troch. Záleží na vašom vkuse a nálade, ktoré si vyberiete. A ak sa vám nejaká nepáči, jednoducho ju zrušíte a začnete inú. Môžete si tak ísť presne po vašich obľúbených druhoch motošportu, no prípadne tiež skúšať niečo iné. A neskôr sa kedykoľvek vrátiť k tým, ktoré ste predtým nerozohrali. Táto pestrosť vám tak umožňuje v kariére voľne skákať od kamiónov k hyperautám a potom k historickým formulám zo 70. rokov.

Voľnosť je jedna vec. Druhá vec je, že táto hra je aj o vás. Preto autori do popredia vytiahli jazdca, ktorý sa stáva vašim virtuálnym alter egom, ktoré môžete upravovať. Začína to výberom pohlavia, no neskôr môžete meniť aj vzhľad a vyberať si z viac ako 300 skinov, ktoré sú historické, popkultúrne, tímové, značkové a aj národné. Navyše ako odmeny padajú náhodne. O to viac poteší, keď vám zrazu padne pretekárska kombinéza s motívom slovenského znaku. Taktiež si môžete nastaviť odznak a toto všetko vás reprezentuje ako v online, tak aj v systéme drivatarov, ku ktorému sa ešte dostaneme.

Po novom do kariéry vstupuje aj prvok náhody. Ani Forza sa totiž nevyhla lootboxom, no autori ich zakomponovali naozaj inteligentne. Môžete ich ignorovať a jazdiť ako kedykoľvek v minulosti. Ak sa na ne ale pozriete, zistíte, že vám z nich môžu padať autá, skiny, odznaky a  hlavne mody. To sú drobné modifikácie podmienok v pretekoch, ktoré vám môžu priniesť väčší zisk, či už skúsenostných bodov, alebo kreditov. Pomocou nich si môžete vypnúť nejaké nastavenie, čo vám dá napríklad o 40% viac bodov. Niektoré navyše môžete použiť opakovane a ich efekty sa líšia. Ak s modifikáciou nie ste spokojní, môžete ju predať, aj keď za nižšiu sumu. Padajú náhodne a časom príde rad aj na taktizovanie. Ak máte modifikáciu, ktorá vám dá až 100% prirážku, je lepšie aktivovať ju v pretekoch, za ktoré dostanete viac. Takto si navyše dokážete dosť personalizovať preteky, ktoré si môžete napríklad dať cez noc, či predĺžiť na vytrvalostné.

Opäť to dokazuje snahu o to priniesť hráčom čo najväčšiu slobodu v hraní aj progrese, čo veľmi dobre motivuje. Dokonca majú aj rôzne autá v kariére nastavené odmeny. Napríklad stará M3 vám dá bonusy za drifty počas pretekov, starší Dodge Ram zas pri použití na určitej trati. Podobných príkladov je tu veľa, aj tak je ale toto prvá Forza, kde som mal problém s nedostatkom kreditov a vracal som sa k starším, ešte nesplneným pretekom, ak som si chcel v aktuálnej kapitole zajazdiť na niečom exotickom. A to práve vďaka tomu, že hra motivuje kupovať si aj niečo iné ako autá, prípadne si po vyhratom šampionáte z ponúknutých cien práve kredity nevyberiete, lebo vás alternatívy zaujmú viac. A tie sú tu teraz vždy.

Vaša pretekárska kariéra vo Forza Motorsport 7 má však aj iný aspekt. A bez ohľadu na to, ktorý režim práve hráte. Autori vás chcú motivovať k tomu aby ste zbierali autá. A niet sa čo diviť, je ich tu 700, čo je naozaj úctyhodný počet. Autá sú rozdelené do piatich kategórií podľa unikátnosti. Ak vám to parkuje pred domom, pravdepodobne to veľmi unikátne nebude. Teda ak doma nemáte Lambo. Každé auto tu predstavuje istý bodový zisk, pričom platí, že čím je unikátnejšie, tým viac bodov vyjadruje. Ak ho kúpite, jeho body sa zapíšu do vášho Car Collection levelu a keď poskočíte do vyššej kategórie, dostanete tiež prístup k novým autám. Niektoré sú navyše uzamknuté ako odmena za istý event, prípadne sa dajú získať nejakou inou cestou, no nedajú sa kúpiť. Podmienky sú pri každom uvedené a potom musíte byť už len trpezliví.

Všetkých 700 áut v hre je vytvorených vo Forzavista kvalite. To znamená, že sú do detailov spracované ako ich interiéry, tak aj exteriéry. A autá vyzerajú naozaj veľmi dobre zo všetkých možných uhlov a kamier. Forzavista režim navyše teraz môžete sprístupniť kedykoľvek aj priamo na trati pred pretekmi, kedy si môžete auto detailne poobzerať, otvoriť, nastúpiť doň a podobne. Opäť je to len detail, ale pôsobí to veľmi dobre a vlastne aj autentickejšie, keď Forzavista nemáte v samostatnom showroome, ale priamo v boxovej uličke, kde okolo vás jazdia ďalšie autá a z reproduktorov sa ozýva diegetická hudba. Tá je totiž v hre už len taká, teda nepôsobí mimo obraz, ale priamo v ňom. Na miestach, kde by v skutočnosti nebola, tam ju počuť nebudete. Skladieb je navyše pomerne dosť a sú veľmi slušné.

Trate sú spracované skôr tradične. Už sme si akosi zvykli na to, že oproti vizuálnej kvalite spracovania áut v pretekárskych hrách zaostávajú. Inak to nie je ani tu, no rozhodne neurazia. Čo však strácajú na grafike, to vynahrádzajú množstvom detailov. Či už sú to drony, vrtuľníky, dynamické kamery na ramenách zaznamenávajúce vašu jazdu, alebo len konfety a ohňostroje, všetko to krásne dokresľuje atmosféru a vyzerá dynamicky a dobre. Niektorým pomáha aj denná doba a počasie. Napríklad nočná Yas Marina vie vyraziť dych a neustále sa mení. Pomáhajú aj kvalitné tiene, ktoré sú dynamické napríklad aj pre oblaky. Tratí je tu celkovo 32, nechýbajú známe svetové okruhy a ani zopár fiktívnych. Prahu, Alpy a Rio teraz doplnil Dubaj a hodí sa sem. Celkovo trasy v hre ponúkajú zhruba 200 variácií, čo je veľmi slušné číslo. Hlavne ale potešia trate, ktoré sa po väčšej odmlke vracajú.

Tuning nechýba, no hlavne tu nájdete opäť editor s obrovskými možnosťami.
Modifikácie vám umožnia získať z hry viac odmien a upraviť si hrateľnosť.
Hra vo vás prebudí zberateľskú vášeň.



Forza 7 podporuje až 24 vozidiel naraz na trati, pričom už na bežnom Xbox One beží v 1080p a pri 60 fps. Aj z okolitých obrázkov môžete usúdi, že hra vyzerá dobre. PC verzia k tomu pridáva aj širšie nastavenia, ešte viac vylepšuje vizuál o nové efekty, či napríklad tiene vo vyššom rozlíšení. PC verzia podporuje 4K rozlíšenie, HDR a aj 21:9 rozlíšenia. ForzaTech engine je tak v tejto hre v najlepšej forme a keď som mal na Gamescome možnosť vyskúšať si hru na Xbox One X v 4K a 60 fps, aj tam vyzerala výborne. V každej verzii to dopĺňajú veľmi pekné efekty svetla, ale aj počasia, ktoré ešte viac oživujú obraz.

A hra aj výborne znie. Každé z áut má svoj vlastný a unikátny zvuk, ktorý vám na dobrej zostave dokáže roztancovať nábytok. Stojíte na štarte, túrujete motor, HUD na kamere je v jeho rytme roztrasený tiež a do toho ten sýty zvuk. Bez ohľadu na kameru, ktorú používate, pričom na výber ich je skutočne mnoho. Audiomix je v hre nastavený na výbornú a prospieva mu aj už spomínané spracovanie hudby. Budete si taktiež užívať prejazdy tunelmi, ktorých tu je najmä na fiktívnych tratiach mnoho, no tiež aj piskot gúm.

Pred dvomi rokmi šestka súperila s prvým Project CARS. Teraz sa situácia opakuje a sedmička ide proti Project CARS 2, pričom vychádzajú takmer naraz. Sú a aj nie sú konkurenciou. Každá z hier má iné publikum a je to hneď vidno. Kým Project CARS 2 sa opäť utápa v množstve rôznych nastavení, ktoré sú tu k uspokojeniu simulačných nadšencov, nová Forza chce by opäť hneď prístupná. Nie je to arkáda. Nie je to ani prísna simulácia. Jazdný model je v prvom rade zábavný, hrateľný na gamepade a aj trošku benevolentný. Toľko nastavení tu rozhodne nenájdete, no to neznamená, že by bol povrchný.

Základy sú stále položené v realite. Každé auto sa správa trochu inak, na grip má vplyv aj stav gúm, pri jazde čerpáte palivo a to je v prípade dlhých vytrvalostných pretekov potrebné doplniť, rovnako ako vymeniť zničené gumy. Naozaj cítite hmotnosť a aj zotrvačnosť, zvlášť pri kamiónoch, kde musíte pred zákrutou pribrzdiť niekoľko ton. Pozor si musíte dáva aj na povrch. Na niektorých tratiach sú totiž miesta, kde prechádza jeden druh povrchu na iný, čo výrazne mení brzdný účinok a môže vás to nepekne zaskočiť. Potom je už len na vás, ako si hru nastavíte, či ju chcete mať jednoduchšiu, zapnete si asistenčné pomôcky vypnete opotrebovanie pneumatík a nastavíte si miernejšie ovládanie, alebo sa prikloníte skôr k simulačne ladenej jazde, ktorá síce nie je úplne pre simulačných puristov, ale stále vie zabaviť a aj poskytnúť výzvu.

Grafika ulahodí oku a pomáhajú aj pekné efekty.
Počasie a aj denná doba sú plne dynamické.
Sadnete aj za volant možno trochu netradičných strojov.


Už som sa niekoľkokrát dotkol témy počasia a dennej doby. Siedma Forza tieto prvky ponúka plne dynamické a v priebehu pretekov sa môžu hojne meniť, no autori chceli dosiahnuť autenticitu. Chýba tu síce sneh, ale dážď rôznej intenzity, rozdielna hmla a aj rôzna denná doba tu sú. Znamená to však, že pršať nebude tam, kde by ste to v skutočnosti nezažili. V Dubaji napríklad namiesto toho nájdete pieskové záveje zasahujúce do trate. To všetko ale v rámci jazdného modelu ovplyvňuje správanie áut a musíte s tým počítať. A aj v prípadoch, keď je mokrá len čas trate, prípadne začne pršať až neskôr. Skvelý je pocit, keď prejdete len jednou stranou auta po kaluži a druhá strana je na menej mokrej časti vozovky. Navyše to celé skvele vyzerá, osobne si ma získala hmla a aj jemný opar tesne nad niektorými nižšími úsekmi tratí, veľmi dobre vyzerajú aj blesky.

Počasie s vami vie zatočiť a výsledkom toho môže byť aj situácia, kedy skončíte vo zvodidlách. Prípadne sa otlčiete sami o súperov a podobne. Môžete vtedy vráti čas a pokúsiť sa opäť, no už to budete mať poznačené v tabuľkách. A ak máte zapnuté poškodenie, zistíte, že deštrukčný model stále nie je to, čo by ste chceli. Podobne ako v iných hrách, aj tu je obmedzujúc licencia, takže žiadny zlomený záves kolesa, len nejaké pretlačené a odlomené plechy, škrabance a tam to, bohužiaľ, končí. Pritom poškodenie vie mať dopad na jazdné vlastnosti a hra vás o ňom informuje, prípadne vám rovno navrhne boxy kvôli oprave (AI tam poškodená chodí sama), len to vizuálne veľmi nevidieť. Vo vysokej rýchlosti čelne nabúrate a viete, že sa niečo veľmi pokazilo. Je to počuť, je to cítiť, ale rozhodne to nie je vidieť, lebo vizuálne to tak zle nevyzerá.

Turn 10 si naozaj dali záležať aj na mnohých detailoch. Napríklad pribudla nová kokpit kamera, ktorá ale odstránila volant a ruky, čo je určené pre tých, ktorí majú volant a ruky pred sebou vo vlastnom setupe. Na PC je naozaj široká podpora rôznych periférií, a hlavne volantov, no údajne sa hra dá ovládať (aj keď len ťažko hrať) všeličím, aj tanečnou podložkou, ak sa chcete stať youtubermi. Podpora volantov na Xboxe je menšia, keďže tam ich toľko zatiaľ nie je. S tým však súvisí najväčšie negatívum hry. Už dlhšie sa so sériou nesie nepresný a len veľmi povrchný FFB a ani teraz spätná väzba nie je lepšia. Na gampade sa to dá zniesť. Na volante to odpustíte len ťažko, lebo čakáte, že dostanete informácie o tom, čo sa deje s vaším autom. Nie len o vibráciách. Tu je tak stále čo zlepšovať a snáď to aspoň trochu upraví nejaký patch, nakoľko autori už teraz sľubovali zlepšenie.

Naopak pochváliť treba umelú inteligenciu. Drivatari dlhšie patria ku kladom série a tiež k dôvodom, prečo môžete priateľom hovoriť, že sú hovädá. Drivatari reprezentujú ostatných hráčov vo vašej hre, aj keď s nimi nehráte priamo online. Zbierajú umiestnenia, kredity a tie vám potom odovzdajú. Hlavne ale ako umelá inteligencia pôsobia organicky. Chybujú, nejazdia vo vláčiku v ideálnej stope a vedia tiež jazdiť veľmi defenzívne, aby vám znepríjemnili cestu za lepšími pozíciami. Neváhajú kvôli tomu zmeniť stopu a uzavrie vás, pričom to nie je vyslovene grobiansky agresívne. Naopak ak jazdíte dlhé vytrvalostné preteky a niekto začne zaostávať až tak, že ho obehnete o kolo, vie vám dať elegantne prednosť na trati.

S umelou inteligenciou si okrem kariéry vo Forza Driver's Cup zajazdíte aj v rýchlych pretekoch, časovkách, tréningoch a podobne, veď to poznáte. Okrem toho nechýbajú tabuľky (okrem Showcase eventov, tam, bohužiaľ, nie sú), prepojenie na sieť Forza Hub, prepojenie na Forza TV, zdieľanie vlastných fotiek, replay záznamov, opäť raz skvelých vizuálov vďaka bohatým možnostiam editora, polepov na autá a ani zdieľanie vlastných nastavení áut. Môžete si tak stiahnuť nastavenie vyladené niekým iným na určité trate a podmienky, ak to nechcete pred pretekmi robiť sami. Trochu mi však chýba komunitná dynamika z Forza Horizon. Hneď po pretekoch chcem vyzvať priateľa, ktorý je na kolo o stotinu rýchlejší. Chcem tiež odmeny za predvedenú jazdu a ďalšie veci, vďaka ktorým Horizon 3 tak dobre fungovala.

Forzathon eventy pribudnú neskôr a predstavia komunitné výzvy. Z multiplayeru sme si, bohužiaľ, nemohli vyskúšať ligy, na ktoré sa ešte tiež musí čakať a časom sa práve tie stanú jadrom online zážitku. Okrem nich hra ponúka rýchlejšie online lobby. V úvode si vyberiete kategóriu, ktorú chcete jazdiť, pozriete si obmedzenia a pripojíte sa. Kým čakáte v lobby, môžete si upravovať bežné nastavenia, taktiež upravovať a nastavovať auto a tiež jazdiť cvičné kolá. Nebude chýbať systém na penalizovanie toxických hráčov, ktorý ocení každý, kto niekedy zažil kolíziu v prvej zákrute. No a nakoniec bude ha riešiť svoj spectator režim cez Mixer podporu, čo je aplikácia Microsoftu na streamovanie.

Je to tá hromada pekných a hlavne funkčných detailov, ktoré si ma získali. Forza Motorsport 7 je naozaj doteraz najlepšia hra v hlavnej sérii a priniesla jednu z najlepších kariér v pretekárskych hrách za dlhé roky. Jej ponuka je obrovská a čakajú vás stovky hodín zábavného jazdenia. Len práve to jazdenie sa od šestky ďalej neposunulo. Pribudla nová dynamika počasia a dennej doby, ktorá skvele funguje, pribudli modifikácie, pribudla hromada áut a tratí, no jazdecký zážitok sa za 2 roky až tak nezlepšil. Nie je zlý, práve naopak, navyše ponúka skvelý pocit z rýchlosti. No v niektorých oblastiach sa ešte o kúsok posunúť dalo. Možno sa trošku inšpirovať v Horizon spin-offe a jeho prvkoch mimo jazdy. Určite treba opraviť FFB, dať do boxov modely mechanikov pri výmene. A potom by si hra zaslúžila ten bod, ktorý ju priblíži k dokonalosti.


napísal matus_ace 29.9.2017


Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Forza Motorsport 7
Xbox One ,PC ,Win10

Microsoft / Turn 10
Racing / Simulácia

dátum vydania 3.10. 2017
Kúpiť si hru na
Hodnotenie
Sector:
                                        9.0
Užívatelia (výpis):
                                       
9.3
Vaše hodnotenie:
                                       
0.0
Vo svete: (metacritic)
                                        9.3
Užívateľské recenzie

Žiadne užívateľské články...Napíšte prvý....

Obrázky
Ďalšie aktuálne články
5 Sonic Forces
recenzia 16.11.
0 Sector magazín #97
článok 15.11.
29 WRC 7
recenzia 14.11.
2 ICY: Frostbite Edition
recenzia 14.11.
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2017 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk