X-MORPH DEFENSE

X-MORPH DEFENSE

9.0

Tower defense so všetkým, čo k tomu patrí

Recenzia na Xbox One verziu

Tower defense žáner pozná azda každý hráč. Hier zameraných na výstavbu obranných diel, barikád a iných pomocných prvkov počas nekončiacich nájazdov nepriateľov je neúrekom. Väčšina z nich spočíva v jednoduchej hrateľnosti a minime možností. X-Morph: Defense od poľského štúdia EXOR Studios posúva latku podstatne vyššie a prináša očakávané rozšírenie žánru. V čom je teda len 20-eurová hra výnimočná a na čom si postavila pevné základy?

Hneď prvým veľkým prekvapením bol pre mňa fakt, že som dostal za úlohu viesť inváziu nepriateľsky ladených mimozemšťanov, ktorí sa rozhodli za každú cenu vyťažiť zdroje našej planéty. Ešte pred prvou misiou som si spomenul na trailer, v ktorom autori zdôraznili kooperačný režim pre dvoch hráčov. Neváhal som a zavolal si na pomoc kamaráta. Ako skúsení konzoloví hráči sme si na začiatok zvolili najvyššiu obťažnosť spomedzi ponúkanej trojice možností Prvú misiu sme bez väčších problémov zavŕšili súbojom s mechanickým štvornohým monštrom do 30-40 minút. Avšak už v druhom leveli si veliteľ ľudí pripravil masívnejšie a silnejšie jednotky, čo spôsobilo, že ani viacnásobné opakovanie levelu nestačilo. Postupne sme náročnosť znížili na strednú a niekedy sme zašli až k úplne najľahšej.

Niekedy až šesť vĺn nepriateľov, podľa zvolenej misie, nám dalo poriadne zabrať. Neraz sa už tretia vlna armádnych jednotiek bez väčších problémov dostala až k jadru našej základne. Netrvalo dlho a život jadra sa blížil k nulovej hodnote. Problémy nám spôsobovali masívne tanky, ktoré boli proti umiestneným delám takmer imúnne a obranné veže ich dokázali zničiť až s našou priamou podporou.

X-Morph Defense
X-Morph Defense Obranných diel v okolí základne nie je nikdy dosť.
Obranných diel v okolí základne nie je nikdy dosť.

X-Morph Defense Masívny štvornohý robot sa nezastaví pred ničím.
Masívny štvornohý robot sa nezastaví pred ničím.

X-Morph Defense Zobrazenie deštrukcie sa autorom naozaj podarilo.
Zobrazenie deštrukcie sa autorom naozaj podarilo.

Hráč získa možnosť ovládať menšieho drona, ktorý slúži nielen na streľbu a ničenie nepriateľských vojsk, ale aj na stavbu obranných systémov. S tým súvisí rozdelenie systému hry na dve rozličné fázy. V prvej fáze bolo našou úlohou za poskytnuté zdroje umiestniť čo najvhodnejšie obranné veže, ktoré je možné v pokročilejších častiach hry jednoducho vylepšovať. Príjemne ma prekvapilo, že v kooperačnom režime obaja hráči disponujú vlastnými zdrojmi, a teda nenastane spor o drahocenné kredity. Obaja sme taktiež mohli veže bezplatne presúvať v prostredí a vytvárať tak laserové ploty meniace trasu nepriateľov k našej základni. Nezanedbateľnou funkciou je okamžité oživenie hráča na základni aj v prípade súčasného zničenia oboch dronov. Druhú fázu predstavuje už samotný boj s vlnami nepriateľov.

V priebehu hry sme sa dopracovali k bodom slúžiacim na vylepšenie našich zbraní, obranných veží a základne. Každá futuristická loď pri obrane disponuje trojicou zbraní s alternatívnym režimom. Najviac som si obľúbil tretiu možnosť, ktorá je určená na boj proti pozemným jednotkám. Jej špeciálnou schopnosťou je jednorazová, no účinná bomba, ktorá spôsobí nemalé škody jednotkám nepriateľov a vizuálnymi efektmi miestami pripomína filmy režiséra Michala Baya. Nie je však určená len na obranu pred armádou, ale aj na ničenie výškových budov. Tie efektne demonštrujú vyladenú deštrukciu. Správne nasmerovanie pádu môže okamžite zmeniť trasu tankov a predĺžiť ich cestu k vašej základni.

Za účelom zachovania princípu hry musí minimálne jedna cesta zostať priechodnou. Nechýba ani zbraňový variant zameraný na vzdušné jednotky, ktoré mi robili azda najväčší problém. K vyradeniu skupinky vrtuľníkov mi pomohol efektný EMP útok a navádzané strely. Poslednou cestou k vytúženému víťazstvu je univerzálny kanón so špeciálnym útokom v podobe energetickej gule. Ten však nebol dostatočne účinný ani proti pozemným a ani proti vzdušným jednotkám.

Okrem ťažkých tankov, pešiakov, rýchlych vozidiel, bombardérov, vrtuľníkov, stíhačiek a mnohých ďalších súčastí znepriatelenej armády vedenej jedným veliteľom naprieč celou planétou budete čeliť aj vlnám s bossmi. Vývojári sa s nimi patrične vyhrali a snažili sa ich vykresliť čo najvierohodnejšie. Už hneď prvý vám dá poriadne zabrať. V niektorých prípadoch budete mať možnosť zhodiť na bossa mrakodrap, prekaziť mu cestu či spomaliť jeho pohyb správne umiestnenými strelami. V celkovo 14 misiách, vrátane tých voliteľných, navštívite veľkomestá, historické časti s hradmi a zámkami či ostrovčeky pretkané viacerými mostmi.

Hra X-Morph: Defense ma svojou náročnosťou najskôr milo prekvapila, keďže titulov ponúkajúcich výzvu už na strednej obťažnosti nie je veľa. Avšak aj na ľahkom stupni som musel niektoré levely opakovať, čo miestami spôsobovalo frustráciu. Naproti tomu som však získal takmer nevídaný pocit úspechu po urputnom boji s vlnami nepriateľov. Na dokončenie každej misie si vyhraďte aspoň 40 minút, prípadne až hodinu podľa zvolenej náročnosti. Celkovo by vám kampaň mohla zabrať až 10 - 14 hodín. Samozrejme, jednotlivé misie je možné zopakovať za účelom dosiahnutia lepšieho skóre, a zároveň si predĺžiť už aj tak dlhú hernú dobu.

Audiovizuálnemu spracovaniu nie je čo vytknúť. Textúry, svetlá, tiene a farby príjemne dotvárajú herný zážitok plný deštrukcie a výbuchov. Ani výkon enginu sa nenechal zahanbiť a aj starší hardvér konzoly Xbox One dokázal zabezpečiť plynulý chod hry bez jediného zaseknutia či trhania. Dokonca aj v akčných scénach s množstvom trosiek a vozidiel v pohybe nič nenaruší sekundy plné napätia. Za spomínanú cenu 20 eur zrejme v súčasnosti lepšiu tower defense ako X-Morph: Defense nenájdete.

X-Morph Defense
X-Morph Defense Skupinka vrtuľníkov spolu s kolónou tankov preverí vašu obranu.
Skupinka vrtuľníkov spolu s kolónou tankov preverí vašu obranu.