Recenzia pre PC

veľkolepo prezentované Warhammmer univerzum
tradične výborne skĺbený manažment a epické boje
obsah hry zodpovedá skôr doplnkovej expanzii
slabá AI a priveľmi odolní hrdinovia na bojisku
dlhé nahrávanie
trochu neprehľadná mapa kampane

Sériu Total War od Creative Assembly si spájame predovšetkým s jedinečnými historickými stratégiami. Minulý rok ale všetko zmenilo obľúbené fantasy univerzum, ktoré so sebou do hry prinieslo aj rôznorodé bytosti a mágiu. Po niekoľkých mesiacoch, ktoré autori vyplnili sťahovateľnými prídavkami k prvej časti, tu teraz máme Total War: Warhammer II. Boj fantastických tvorov pokračuje.

Tentoraz dostali v hre priestor štyri rasy. Impérium,  trpaslíkov, zelenokožcov a ďalšie frakcie, vrátane barbarov, v dvojke nahradili vznešení elfovia, temní elfovia, jaštery a potkaní skaveni. To sú hrateľné rasy, ktoré vám hra dá k dispozícii, ale tie predošlé sa nestratili a budú to vaši potenciálni spojenci a nepriatelia v novej kampani. Tá sa točí spolu s vírom, ktorý bol vytvorený, aby pohlcoval magické prúdy a oslaboval démonov. Lenže  táto ochrana poľavuje a môže za to dvojchvostá kométa, ktorá sa zjavila na oblohe. Zatiaľ čo isté rasy v tom vidia hrozbu, ďalšie vnímajú daný stav ako príležitosť na zvrátenie stavu vecí. Tentoraz teda nejde len o obligátne ovládnutie stanoveného počtu území, ale o niečo oveľa významnejšie.

Sortiment vojenských jednotiek opäť dopĺňajú aj rôzne lietajúce tvory a bájne zvieratá.
Vznešení elfovia sú intrigáni a môžu ovplyvňovať vzájomné vzťahy rôznych frakcií.
Nepriateľ vliezol priamo do pasce. Časť mojej armády urobila obchvat a uväzní ho v úžine.

Príbeh, ktorý je individuálny pre každú rasu, je teda zaujímavejší, keďže nejde len o prosté dobýjanie, ale komplexnejší progres opäť doplnený aj sprievodnými úlohami. Zadania sú síce štandardné (zmocniť sa určeného regiónu, osvojiť si konkrétnu technológiu, uzavrieť spojenectvo atď.), ale predsa len to dáva celému vášmu snaženiu hlbší zmysel. V úvode zvážte, ktorú rasu aj šľachtica si vyberiete (dvaja pre každú rasu) pretože aj to ovplyvňuje obťažnosť kampane, ktorú si inak môžete nastaviť. A môžete mať problémy už v prvých ťahoch na novej globálnej mape.

Voľba rasy nie je len kozmetická. Samozrejme, každá strana má svoje špecifické budovy vo svojich sídlach a jednotky, ktoré produkujete a vedú ich do boja šľachtici, prípadne hrdinovia - tí sú určení hlavne na záškodnícke misie, prípadne prinesú bonus vašej armáde. No okrem toho má každá rasa trochu odlišný štýl hry. Vznešení elfovia sú závislí na vplyve, ktorý okrem iného využívajú aj na najímanie schopnejších šľachticov. Inak sú dostupní len takí, ktorí majú hneď nejakú negatívnu vlastnosť (lenivosť, nešikovnosť...), vďaka ktorej začínajú s postihom pri obrane, horším dohľadom alebo menším počtov krokov pri prechádzaní krajinou. Pri diplomacii využívajú elfovia dohody a intrigy umožňujúce zlepšiť alebo zhoršiť vzájomné vzťahy medzi  rôznymi frakciami, čo sa hodí napríklad na rozbitie jednoty nepriateľov. Špecialitou je špionáž, čo umožní sledovanie území obchodných partnerov.

Mestá jašterov sú prepojené neviditeľnou sieťou moci a pri požehnanom trení a plnení špeciálnych misií získavajú obzvlášť silných bojovníkov. Armádu dopĺňajú rôzne dravé potvory, ktoré ale niekedy strácajú sebakontrolu. Temní elfovia šíria nákazu chaosu, využívajú prácu otrokov, ktorých aj obetujú pri obradoch. Môžu vyvolať plávajúcu pevnosť - čiernu archu. Lojalita ich šľachticov je nestabilná, čo znamená, že keď klesne na nulu, vojvodca vás zradí a môže bojovať proti vám. Tanto problém majú aj Skaveni. Ich sídla vnímajú iné rasy ako rozvaliny, ktoré odhalia svoju pravú podstatu až po preskúmaní. V rozvalinách sa dá založiť nové sídlo alebo hľadať poklady. Skaveni sú pažraví a okrem dostatku financií potrebujú veľké množstvo potravín. Všade, kde sa usadia, šíria nákazu, ktorá v mestách znižuje verejný poriadok.

Na mape krajiny je dôležité expandovanie. Celé územie je rozdelené na provincie, pričom každá z nich zahrňuje plochu s dvomi až štyrmi mestami. Optimálne je zmocniť sa všetkých sídel v provincii, vďaka čomu máte v tomto regióne rozhodujúce slovo a môžete vydávať vyhlášky s rôznymi bonusmi. Rozvoj miest prebieha formou slotov na výstavby budov, ktoré odomykajú nové jednotky ale aj obrady, zvyšujú počet obyvateľov, podporujú ekonomiku a verejný poriadok v provincii.  S tým súvisí najímanie šľachticov a následne vojsk (priamo v meste alebo aj mimo neho v táborovom postavení) a technologický strom s odomykaním na seba viazaných vylepšení. To už zrejme dobre poznáte.

Rovnako vám bude povedomý precízny RPG rozvoj vašich šľachticov a hrdinov. Každý z nich má svoje individuálne schopnosti a kúzla, ktoré odomykáte bodmi za vyššie levely postavy. Plus svojim obľúbencom môžete pridať unikátnu zbroj, zbraň, talizman, kúzelný predmet, pojazdné zviera, stúpencov aj prápory. To spolu s vlastnosťami a črtami vyformuje jedinečnú osobnosť. No ako už bolo spomenuté, pri skavenoch a temných elfoch si treba dávať pozor na lojalitu postavy, ktorá môže klesať a vyvrcholiť zradou lídra frakcie.

Nechýba ani diplomatické okienko, kde sa dá pekne vyjednávať s inými frakciami, uzatvárať spojenectvá, pakty, obchodné dohody a podobne. Za zmienku stoja rituály, ktoré vykonávajú na špeciálnom mieste jednotlivé rasy, aby využili energiu víru. Ďalšie frakcie môžu reagovať protichodnými rituálmi alebo vojenským zásahom. Rituály sa dajú prerušiť aj formou intervencie, teda najatými jednotkami, ktoré okamžite zasiahnu, ale nevyznačujú sa veľkou silou. Progres v kampani dopĺňajú predelové scény, ktoré sa dajú kedykoľvek pozerať v prehrávači filmov.

Špecialitou jašterov sú silní bojovníci a geomantické siete.
Samozrejmosťou je rozvoj technológií odlišných pre každú rasu.
Maznáčik temných elfov má niekoľko hladných krkov, ktoré túžia po krvi nepriateľov.

Na bojisku si rozložíte svoje vojská tradične identifikovateľné podľa vlajočiek. Prípadne ešte môžete skúsiť šťastie a získať viac magickej energie na kúzla, ktoré používajú hrdinovia po odštartovaní boja v reálnom čase.  Na rozdiel od historických stratégií v sérii sú boje armád sprevádzané práve čarami, ako aj lietajúcimi jednotkami. Zatiaľ čo vojaci sú permanentne v oddieloch, šľachtic, ktorý je na ich čele, vystupuje ako samostatná osoba. Má svoje schopnosti a niekedy kúzla, vojakom v okolí zvyšuje morálku už svojou prítomnosťou. Tu by sme však mohli vytknúť príliš veľkú odolnosť týchto špeciálnych postáv. V minulých Total War hrách síce boli generáli a lídri, ktorí toho (so svojimi pobočníkmi) zniesli dosť veľa, ale nepriateľská presila ich zlomila. No keď jeden šľachtic z Warhammmeru dokáže sám poraziť aj štyri elitné oddiely nepriateľov a uberú mu sotva polovicu života, boje už pôsobia disharmonicky.

K tomu môžeme pridať nevalnú AI nepriateľov, ktorých kroky sú predvídateľné a priamočiare. Zaužívaná taktika protivníka je vysunutie strelcov, s ktorými potom uteká pred vašimi prenasledovateľmi a následne pošle priamo do útoku celú armádu. Príkladom neschopnosti umelej inteligencie je mapa s dvomi úzkymi prechodmi, okolo ktorých je prirodzená bariéra tvorená riekou. Protivník  útočí priamo plnou silou na prvý prechod a vám stačí poslať pár oddielov druhou cestou, aby urobili obchvat a nepriateľskú armádu v úžine pricvikli odzadu. Boje sú stále atraktívnym zážitkom, hlavne sa tam stretnú mohutné armády a unikátne tvory, ale predsa len to nie je taký dobrý balans ako v tradičných historických hrách z Total War kolekcie.

Popri sólo kampani si môžete zahrať aj jej multiplayerový variant s hráčmi proti sebe alebo v kooperácii. A pripravené sú aj samostatné úlohové bitky, kde nájdete vopred nadefinované bojiská s každým z lídrov použitých v ťažení. Alebo si zvolíte vlastné bitky, kde už si podľa chuti vyberáte jednotky a terén. Samozrejmosťou je rýchla bitka, kde sa bez veľkých príprav presuniete na nejaké bojisko. Teraz je dostupný už aj workshop a nástroje pre moderov.

Po vyhranej bitke máte tradične viac možností, ako naložiť s dobytým sídlom.
Šľachtici temných elfov a skavenov nie sú veľmi lojálni.
Výstavba je klasika. A ak si pdmaníte všetky mestá v provincii, môžete tam vydávať vyhlášky.

Grafika hry je moderná, no hlavne pri pohľade na mapu ťaženia a z istého uhla na bojisko mi objekty a jednotky pripadali kostrbaté. Mapa, paradoxne práve kvôli množstvu detailov, ktoré tvorcovia umiestnili v teréne, navyše pôsobí trochu neprehľadne. Niekedy je ťažké zorientovať sa, kde sa nachádzajú vlastné a nepriateľské vojská a mestá. I keď čiastočne pomáha zoom. Predelové scény sú však efektné a pekne dopĺňajú ťaženia. Celkový dizajn hry ako taký je zaujímavý a na vysokej úrovni, rovnako ako audio stránka a hudba.

Total War: Warhammer II je pôsobivý a prináša určité vylepšenia, ale nemusel vyjsť ako plnohodnotná nová hra. Pridáva nejaké rasy a sympatické úpravy na novej mape ťaženia, ale to by sa pekne dalo vydať vo forme expanzie s prijateľnejšou cenou. Tomu nahráva aj fakt, že do hry má byť pridaná ešte jedna kampaň, ktorá majiteľom oboch Total War: Warhammer hier dodatočne sprístupní jednu kolosálnu mapu so starým aj novým svetom. A dúfajme, že to znamená aj všetky rasy z oboch častí. Každopádne Total War: Warhammer má byť trilógiou, takže Creative Assembly bude s rozširovaním obľúbeného univerza ešte pokračovať. Skalní fanúšikovia tohto fantasy sveta teda budú spokojní a výsledné hodnotenie dvojky si môžu zvýšiť. Rovnako aj hráči, ktorí nehrali predchádzajúci diel. A ja osobne sa po zavŕšení tejto fantasy odbočky prihováram za návrat k historickým epochám, ktoré mi k Total War predsa len pasujú o niečo viac.

Minimálne požiadavky: CPU Core2Duo 3.0 GHz, 5 GB RAM, GTX 460 1GB OS Win 7 64-bit

napísal uni 6.10.2017