STEAMWORLD DIG 2

STEAMWORLD DIG 2

8.5

Poriadne dobrodružstvo v poriadnej hĺbke

K značke SteamWorld sa nám neviaže žiadna nostalgická spomienka z dávnej histórie, aj keď prvý diel vyšiel v roku 2010. Vnímanie času je niekedy pomerne zvláštne a aj keď by sme si mohli povedať, že rok 2010 nie je až taký vzdialený, pri pohľade do kalendára s hrouzou zisťujeme, že je to už viac ako sedem rokov. Hra však svoju púť vo vodách videohier nezačala úplne najlepšie a herné rebríčky neatakovala vysokými známkami.

Pôvodný diel s názvom SteamWorld Tower Defense bol však hlavne publiku menej prístupný, pretože hra vyšla len digitálne na ešte staré Nintendo DS. Tvorcovia zo švédskeho Image & Form ale tak nejako tušili, že koncept hry má predsa len o niečo väčší potenciál, a tak sa o tri roky na to vrhli do omnoho odvážnejších vôd. Tower Defense prvky z hry dali preč a namiesto toho sa rozhodli vložiť hlavnej postave do rúk čakan a dať jej jasnú úlohu - prekopať sa čo najhlbšie pod zem!

Tento koncept sa ujal na výbornú a po prvotnom úspechu na 3DS a PC sa hry dočkali aj konzoly PlayStation 4, Xbox One či Nintendo Wii U. Tvorcovia tak hráčom priniesli síce menšiu hru, no o to zaujímavejšiu V roku 2015 na úspech nadviazali s vydaním SteamWorld Heist a tento rok sa vytiahli s pokračovaním toho, čo ich dostalo najviac do povedomia hráčov. SteamWorld Dig 2 je realitou a autori sa snažili nadviazať na všetko dobré, čo ponúkal pôvodný diel, no v ešte lepšom prevedení.

SteamWorld Dig 2
SteamWorld Dig 2 Ďalšie vylepšenie je na ceste.
Ďalšie vylepšenie je na ceste.

SteamWorld Dig 2 Váš kamarát Fen vám neraz poradí.
Váš kamarát Fen vám neraz poradí.

SteamWorld Dig 2 Pozor si budete musieť dať aj na púštne búrky.
Pozor si budete musieť dať aj na púštne búrky.

Dvojka nasleduje vyšliapané cestičky predchádzajúcich hier. A to aj z pohľadu príbehu. Autori nás v pokračovaní pasovali do úlohy parťáčky hlavnej postavy z jednotky. Dorothy dostáva do rúk krompáč a vydáva sa na dobrodružstvo, ktoré však bude poriadne nebezpečné. Ak ste hrali predchádzajúce hry, tak viete, že sa hlavný hrdina Rusty stratil. Na toto práve nadväzuje dvojka a Dorothy sa od prvého momentu túla svetom s cieľom nájsť svojho kamaráta.

Počas cesty Dorothy natrafí na blízke podzemné priestory, v ktorých sa dejú skutočne zvláštne veci. Pre každého, kto ide hľadať poklady pod zem, je najväčšie nebezpečenstvo príchod zemetrasenia, ktoré by ho mohlo nadobro pochovať pod tonami zeminy. No a práve pravidelné zemetrasenia sú to, čo miestnych najviac trápi. Vy tak prichádzate v skutočne správnom čase, pretože domácim opis Rustyho niečo hovorí a oni zase potrebujú pomôcť vyriešiť spomínanú záhadu.

Práve táto oblasť sa tak stáva vaším dočasným domovom a hra sa naplno rozbieha. Pri SteamWorld Dig je kopanie základ, a tak aj vaša prvá úloha je prekopať sa k šachte, ktorú zasypalo zemetrasenie. Týmto vás vlastne hra v úvode pripravuje na celú hru, pretože šachty budú pre vás kľúčové pri cestovaní. Čím viac ich dokážete spriechodniť, tým menej sa nachodíte a tým lepší prístup budete mať medzi jednotlivými úrovňami. Hra vás prinúti kopať na rôznych miestach a do naozaj obrovskej hĺbky, s čím prichádzajú aj veľké zmeny nielen v hrateľnosti, ale aj v prostrediach, ktorým sa budete musieť prispôsobiť a naučiť sa orientovať v chodbách, ktoré si sami vysekáte. A práve vďaka tomuto vás hra nebude ani na sekundu nudiť.

Prostredia sú naozaj rozmanité a vždy so sebou prinášajú nové výzvy. Musíte si poradiť s novým typom hornín, novými prekážkami, no najmä novými nepriateľmi, ktorí sú stále zákernejší, hyperaktívnejší a odolnejší. Síce ich vždy stačí trafiť len zo trikrát a sú mŕtvi, no ideálne je, keď ich dostanete do pasce, z ktorej nedokážu ujsť. Časom vás hra obdaruje viacerými zbraňami, ktoré sú závislé od vody. Tlaková zbraň vám pomôže pri ničení horniny na miestach, kam sa nedostanete, ale tiež pri likvidácii nepriateľov, keďže vystrelený náboj sa dokáže na svoju obeť prilepiť. Stačí teda dobre trafiť a má to spočítané. No a hydraulická päsť je výborným pomocníkom pri rýchlom ničení aj pevnejších skál.

Veľkou zábavou je, že si level dizajn vytvárate do určite miery sami. Autori síce nastavili isté limity a všetky dôležité veci vytvorili a rozmiestnili pod zemou približne tak, aby sa každý dostal na určené miesta zhruba rovnako, stále je na však vás, ktorým smerom sa rozhodnete kopať. Navyše v momente, keď dostanete jedno z vylepšení - hák - sa razom dostanete do skrytých úrovní, ktoré vás otestujú práve v používaní tohto nového nástroja. Hra sa v týchto momentoch javí naozaj dynamicky, aj keď taká vyslovene nie je a iba sa prispôsobuje okolnostiam, no na vás ako hráča to pôsobí príjemne a najmä to zabezpečuje, že sa nebudete nikdy nudiť.

Našťastie, takmer pri každom príchode do nového prostredia vás hra obdarí nejakou novou schopnosťou, vďaka ktorej bude pre vás pobyt v týchto priestoroch o niečo jednoduchší. Postupom času sa budete zlepšovať nielen vďaka vopred určeným zlepšovákom, ale aj vďaka vlastnému úsiliu. SteamWorld Dig 2 ponúka aj menší RPG systém, ktorý je postavený na zbieraní skúsenostných bodov zo zabitých nepriateľov, získavaní peňazí vykopaním vzácnych nerastov a ich následným predaním, no najmä ozubených koliesok, ktoré vám pridajú ďalšie výhody k jednotlivým vylepšeniam.

SteamWorld Dig 2
SteamWorld Dig 2 Bežiaci pás. Ďalšia výzva, na ktorú si treba dať pozor.
Bežiaci pás. Ďalšia výzva, na ktorú si treba dať pozor.

SteamWorld Dig 2 Rozmanité prostredia vás občas dostanú.
Rozmanité prostredia vás občas dostanú.

SteamWorld Dig 2 Pripraviť sa budete musieť aj na zopár bossov.
Pripraviť sa budete musieť aj na zopár bossov.

So skúsenosťami pribúdajú aj nové možnosti vo vylepšovaní, získavate napríklad viac života, väčšiu odolnosť štítu voči nepriateľom, no tiež dokážete zobrať viac nerastov do svojho batohu a podobne. V rámci štandardných zlepšení, ktorými vás obdarí hra, sa môžete tešiť napríklad na ohnivý krompáč či jetpack, ktorým neskôr budete môcť ničiť slabšie vrstvy hornín a nepriateľov. Nové výzvy so sebou vždy prinášajú skryté úrovne, ktoré síce pre hru ako akú nemusia byť vždy dôležité, no pre vás je výhodou, ak sa cez ne dokážete prebojovať. Na ich konci sa totiž skrývajú cenné ozubené kolieska nutné pre aktivovanie spomínaných bonusov.

SteamWorld Dig 2 je naozaj skvelá oddychovka, ktorá určite zažiari o niečo viac na prenosných herných zariadeniach. Práve na cestách je ideálnym spoločníkom, ktorý vás zaujme. Skutočne skvele spracované úlohy, jednoduchý, no aj tak zaujímavý príbeh či veľmi príjemná hrateľnosť sú zárukou zábavy. Občas ma mierne rozladili technické problémy s optimalizáciou - napríklad Vsync na PC nefungoval vždy, musel som ho niekedy vypnúť/zapnúť a následne všetko fungovalo ako má - no okrem takýchto menších neduhov ide o naozaj podarené pokračovanie, ktoré vás pri prvom prechádzaní zabaví na približne sedem hodín.

napísal play3man 11.10.2017
8.5
8.7