postupné otváranie mapy a lokalít
ťažká séria 38 bossov
solídne zoskupenie power-upov
spočiatku zaujímavá produkcia
veľa grindu
po čase monotónna grafika

Earth Atlantis je nová indie záležitosť - svieža, náročná, s dobrými hrateľnými princípmi a vysokou obťažnosťou. Má aj pútavú štylizáciu, no tá sa po čase zunuje a ostávate vo svete sami so svojím plavidlom obkoleseným tonami nepriateľov. Najbližšie má Earth Atlantis k sérii Metroid, čo je nepríjemne náročné porovnanie, keď vychádza len pár týždňov po výbornom remaku Samus Returns.

Dejová zápletka je prakticky minimálna, no je dobré vedieť, kde a kedy sme. V budúcnosti dôjde k prírodnému javu, zaplaveniu väčšiny povrchu Zeme, preto sa celá hra odohráva pod vodou. Vaším cieľom je zdolať postupne 38 bossov na rôznych miestach a popritom tisícky menších nepriateľov. Funguje to celkom jednoducho – vyberiete si jedno zo štyroch plavidiel, začínate misiu a na mape vidíte pár zaujímavých bodov: tri krížiky značia lokalitu nepriateľov, tucet krúžkov, to sú pestré power-upy. Svet je zložený z rozličných kaňonov, priesmykov a iných úzkych i širokých miest.

Pomerne rýchlo sa naučíte analyzovať dizajn sveta – široké priestory sa často stávajú miestom pre súboje s bossmi alebo presilou, zatiaľ čo úzke sú skôr pokojné, pokiaľ tam nie je strategicky umiestnený nebezpečný krab či séria borcov páliacich po vás rakety. Ako v správnom Metroid klone, aj tu sa svet otvára postupne a ide o spojitý celok, žiadna séria levelov, kde sa postupne dostávate do ďalšieho, ale po zdolaní bossa sa otvorí pasáž za ním a dostanete sa ďalej. Bežne sa treba vrátiť na návštívené miesta, treba skúšať preniknúť do iných častí a mapa vám postupne odhalí viac. Len jednoliata grafika môže po čase spôsobiť menší problém v orientácii, lebo každá časť mapy vyzerá takmer rovnako.

A Earth Atlantis neuľahčuje situáciu hráča ani svojou obťažnosťou. Ak si myslíte, že stačí nájsť bossa a umne sa vám ho podarí premôcť základnou zbraňou, ste na omyle. Hra od vás vyžaduje veľa grindu a vylepšovania po každej strate života – lebo vás už vráti na začiatok, resp. ku zvolenému štartovaciemu bodu (na mape ich je viac). V praxi to znamená dôležitú vec: ak sa vám podarí zomrieť (a to sa bude diať pomerne často), štartujete úplne od začiatku. Nemáte životy navyše, žiaden power-up či bonusy, strieľate úplne zo základnej zbrane jedinú sériu nábojov.

Herný systém od vás totiž prirodzene očakáva grind a to, že začnete lietať po svete, postupným zdolávaním menších nepriateľov z nich vypadnú vylepšenia či zdravie a vy sa budete zdokonaľovať. Takže už nebudete páliť iba jednu sériu, ale napríklad päť nábojov vpredu, päť vzadu a do toho si zoberiete elektrošoky, rakety či bomby. V praxi to znamená ostať v istej pasáži aj dve-tri minúty, kým vám toho nevypadne dosť. Až takto vyzbrojení sa môžete vydať k bossovi a začať po ňom páliť, čo máte. Skôr to nemá význam, lebo ste slabí a boss vás odpáli na prvú ranu alebo škaredým ťahom typu vystreľovacia kopija či chápadlo zo spodnej či bočnej steny, odkiaľ nič nečakáte. A potom sa ocitnete s holým zadkom na začiatku a môžete absolvovať proces vyzbrojovania a skúšania bossov nanovo.

Chce to cvik, lepšiu orientáciu na mape (kde čo je, ktorý kaňon je slepý, ktorý niekam vedie a čo sa naposledy otvorilo) a aj správny výber zbraní: elektrošoky sú dobré, lebo pália viacerými smermi, bomby sú účinné pri zložitom teréne atď. Až keď sa oťukáte, príde prvé ovocie v podobe zdolaného bossa. A navyše je dobré voliť si ich postupne – mojou prvou chybou bolo vydať sa na toho ťažšieho, ktorý ma päť ráz porazil. Keď som skúsil ľahšieho, padol na druhý raz, spoznal som jeho štýl a lepšie sa podarilo vysporiadať s ťažším.

Earth Atlantis otvára svoje zákutia postupne, neskôr ponúkne lepšie rakety, ďalšie miesta na štart, takže nemusíte blúdiť dlhšie a, samozrejme, čoraz ťažších zástupcov z 38-čky pod vodou. Hrať sa oplatí v dávkach – zvládnem pár bossov, dám si pauzu, skúsim ďalších neskôr - lebo zomierate často a viac ako desať smrtí na seansu sa vám nechce opakovať, lebo po každej si musíte vytunovať raketu na dostupné maximum.

Grafika vyzerá na prvý pohľad výborne, je osobitá, príťažlivá, no rýchlo z nej opadne pôvodné čaro a skôr predstavuje menšiu výzvu na orientáciu.

Earth Atlantis je indie kúsok pre Switch, ktorý ideálne napĺňa prísľub Metroid alternatívy, má podobné výzvy, iný štýl a súčasne prináša do hrateľnosti nové možnosti. Len neustála smrť i opakované zbieranie power-upov môže niektorých po čase začať ťažiť. Vyššia obťažnosť a náročná zostava 38 bossov vás však preveria.

napísal Korec 22.11.2017