SINE MORA EX

SINE MORA EX

8.5

Automatové peklo je späť

V dnešnej dobe už vychádza také enormné množstvo hier každý deň, že aj keď sa o ne zaujímate, niektoré kvalitné tituly vám jednoducho utečú pomedzi prsty. Možno ste o nich počuli a vtedy nebol čas, prípadne ste o ich existencii ani len netušili. A aj keď osobne nie som fanúšikom remasterov a podobných opätovných vydaní, sú prípady, kedy ich ocením. A toto je jeden z nich. Pôvodná hra Sine Mora bola vydaná v roku 2012 na PC, starých konzolách a Vite, neskôr sa dostala aj na dnes už zabudnutú Ouya krabičku a teraz je späť a určená pre aktuálnu generáciu konzol, Switch a PC hráči vlastniaci hru dostanú novú verziu so všetkým zadarmo.

Sine Mora EX je dieselpunková pecka. Už pôvodná verzia bola pecka, no teraz je to ešte lepšie. A, našťastie, pre mnohých aj prístupnejšie. Hra sa totiž vo svojom jadre vracia 30 rokov do minulosti, keď shoot 'em up žáner na konzolách, no hlavne automatoch kraľoval. Tie hry nikdy neboli extrémne dlhé. Museli ste ich predsa dokázať dohrať na jedno posedenie niekde v herni. Boli však veľmi návykové, aby ste sa k nim pri ďalšej návšteve vrátili. No a hlavne boli aj dosť ťažké, aby ste si víťazstvo naozaj zaslúžili a ten pocit pri sledovaní záverečných titulkov stál za to.

To všetko tu nájdete stále, no maďarskí Digital Reality a skúsení borci z japonského štúdia Grasshopper Manufacture do celkového mixu pridali aj niekoľko čerstvých prísad, ktoré sa majú postarať o to, že hra bude pôsobiť adekvátne a sviežo na dnešnú dobu. A s verziou EX navyše pribudli ďalšie vylepšenia a aj úprava hrateľnosti. Menších zásahov sa ale dočkal aj príbeh, aj keď nie priamo v scenári, ale hlavne v spôsobe rozprávania, ktorý je teraz viac zrejmý a menej chaotický. Dostanete tu možnosť zažiť dva pohľady na konflikt. Jeden je očami otca, ktorého popravili za to, že v službách Impéria nechcel zbombardovať Enkie rasu. Druhý je zas práve pohľad tejto rasy na pomstu Impériu.

Sine Mora EX
Sine Mora EX Špeciálne zbrane potešia efektom, no nesmiete nimi plytvať.
Špeciálne zbrane potešia efektom, no nesmiete nimi plytvať.

Sine Mora EX Pozor si musíte dávať aj na prostredia.
Pozor si musíte dávať aj na prostredia.

Sine Mora EX Herný svet očarí svojím dizajnom.
Herný svet očarí svojím dizajnom.

Dej sa odohráva na planéte Seol a striedavo rozpráva príbeh zložený z týchto dvoch častí, pričom len spolu vám dávajú zmysel. Netradiční zvierací hrdinovia k vám prehovárajú v krátkych prestrihových scénach, po ktorých už idete priamo do akcie. Neraz sa jednotlivé časti odohrávajú na tých istých miestach, ale v rozdielnom čase, a hlavne v rozdielnom stave, čo vám naznačuje posun udalostí medzi jednotlivými pasážami a tiež ich nadväznosť. A aj keď príbeh sám osebe nie je nejaký revolučný, rozhodne netradičným spracovaním a rozprávaním poteší. Poteší tiež fakt, že tu teraz nájdete aj anglický dabing (pôvodná hra mala len maďarský).

Sine Mora EX je tradičné bullet hell v jadre, no na to autori pridali ďalšiu vrstvu, ktorá prináša zaujímavú zmenu. Je ňou manipulácia s časom. Ten tu totiž bude vaším hlavným zdrojom, dokonca je v rámci herných mechanizmov aj substitúciou života. Nemusíte totiž bojovať len s náletmi hordy nepriateľov, ale taktiež s časovým limitom. Každý zásah, ktorý dostanete, navyše z tohto limitu ukrojí, takže si musíte dávať veľký pozor na to, aby ste sa čo možno najviac vyhýbali strelám do svojich strojov. Na druhej strane však zničenie nepriateľov čas pridáva. Takže vás hra priamo povzbudzuje k neustálej akcii a narazíte tu na momenty, kde to bude len o sekundy a budete sa modliť, aby na vás hra poslala čo najviac nepriateľov.

Spomínaná manipulácia s časom vám do rúk dáva nástroj na to, aby ste to všetko aspoň v určitej miere dokázali zvládnuť. Máte totiž obmedzené množstvo energie na to, aby ste čas dočasne spomalili. V momentoch, kedy je obrazovka zaplnená rôznymi projektilmi, lúčmi a ďalšími zbraňami a vy zároveň s kľúčkovaním pomedzi ne musíte aj útočiť, sa táto funkcia naozaj hodí a dokáže vám zachrániť krk. A môžete mi veriť, že je tu takýchto momentov mnoho a to už na nižšej obťažnosti. Na vyšších už len čoraz viac prituhuje a musíte sa naozaj obracať a využívať všetky schopnosti.

A tých schopností na zvládnutie tu rozhodne nie je málo. V priebehu hrania sa budete môcť preletieť v niekoľkých typoch strojov, ktoré si navyše odomykáte aj pre voľné hranie. S každým sa lieta trochu inak, no navyše majú aj iné schopnosti v boji. Každý stroj má totiž hlavnú zbraň a aj sekundárnu, ktorej efekt je podstatne viac ničivý pre okolie a nepriateľov, no nemôžete ňou plytvať, keďže muníciu pre sekundárne zbrane musíte zbierať. A veľa jej po leveloch nie je. Spolu s ňou ale môžete zo zničených nepriateľov zbierať aj čas, život a power-up pre primárnu zbraň, ktorú postupne vylepšujete. Po každom zásahu strácate jeden stupeň vylepšenia, no ešte máte šancu získať ho naspäť.

Sine Mora EX stále vyniká v dizajne levelov a sveta ako takého. Dieselpunková téma ponúka hutnú atmosféru a levely sú relatívne rozsiahle, rozdelené na niekoľko častí, pričom sa v jednotlivých častiach hrateľnosť mierne líši a úrovne sú naozaj rôznorodé. Problémom sú len pasáže, kedy nebojujete s nepriateľmi, ale s prostredím, ktorým prelietavate. To už taká zábava nie je a ak vie niečo v hre frustrovať, tak práve toto. Najmä vďaka horšie odhadnuteľnej hĺbke obrazu a okrajov jednotlivých „pascí“.

Rovnako sa aj dizajn bossov a súbojov s nimi dá len chváliť. Každý sa klasicky skladá z niekoľkých fáz, pričom bossovia sú až po plechové zuby ozbrojení a neváhajú po vás v niektorých momentoch vypáliť absolútne všetko. Vedia dať zabrať, no v prvom rade uchvátia už na pohľad svojím prevedením. Začínate pri obrovskej lietajúcej chobotnici, pozriete sa aj pod vodu, čeliť budete pevnostiam a aj obrnenému vlaku, či dokonca agresívnemu mechanickému pavúkovi a lietajúcej potvore. Bossov je veľa a každý má svoje silné stránky, no zároveň vám vždy odhalí aj svoje slabiny. Ich dizajn má na svedomí Mahiro Maeda (Animatrix, Neon Genesis Evangelion).

Sine Mora EX
Sine Mora EX Svojský príbeh sedí k unikátnemu vizuálu.
Svojský príbeh sedí k unikátnemu vizuálu.

Sine Mora EX Rôznorodé časti sveta ponúkajú rôznorodých nepriateľov.
Rôznorodé časti sveta ponúkajú rôznorodých nepriateľov.

Sine Mora EX Súboje s bossmi si skutočne užijete.
Súboje s bossmi si skutočne užijete.

Príbeh veľa času nezaberie. Možno také dve hodinky aj s tým, že budete neraz potrebovať viac pokusov. No k hre sa môžete stále vracať, či už budete tráviť čas v arkádovom režime, v rôznych výzvach, alebo vyskúšate aj novinky, medzi ktoré patrí lokálna kooperácia. Tá však nie je prevedená až tak lákavo, ako to znie. Druhý hráč totiž neovláda plnohodnotný stroj, ale len akéhosi pomocníka, ktorý buď strieľa, alebo bráni svojím štítom. Nemá možnosť vylepšovať sa a stále sa môže respawnovať. Okrem toho tu nájdete aj trojicu kompetitívnych režimov pre dvojicu. V jednom strieľate pomedzi kamene, v druhom navyše musíte brániť svoje generátory a v treťom sa priamo nebojuje, ale vyhráva ten, kto je prvý úspešne v cieli.

Graficky hra stále vyzerá dobre, a dokonca sa dočkala niekoľkých menších zmien. Na Switchi vynikne aj v prenosnom prevedení, pričom hra beží vo vyššom rozlíšení ako na Vite a beží naozaj hladko. Inde zase podporuje až 4K rozlíšenie. Veľmi dobre tiež znie, či už ide o spomínaný anglický dabing jednotlivých postáv počas príbehu, alebo aj o hudbu, za ktorou stojí fenomenálny Akira Yamaoka, ktorý má na konte Silent Hill.

Sine Mora EX ponúka stále parádnu dynamiku a návykovú akciu, od ktorej sa ťažko odtrhnete a radi sa k nej budete vracať. Variabilita levelov, bossov a aj strojov je obrovským plusom. Poteší aj sympatický príbeh, tentoraz lepšie podaný. Ťažšie je však odporúčať hru niekomu, kto hral pôvodnú verziu. Nie je lacná a nie je tu ani toľko noviniek, aby sa do nej oplatilo opäť ísť. Navyše niektoré novinky neoslovia až tak, ako by ste dúfali, napríklad kooperácia síce poteší, ale pôsobí len polovičato. Ak ste ale pôvodnú hru nehrali, nie je dôvod váhať.

napísal matus_ace 21.11.2017
Páči sa mi! (+4)
8.5