THIS IS THE POLICE

THIS IS THE POLICE

7.0

Pomáhať, chrániť a občas niečo uliať do vrecka

Recenzia na Switch verziu

Jack Boyd to v živote nemá ľahké. Mesto Freeburg sa zmieta v tornáde zločinu, korupcie, vybavovania mafiánskych účtov, súboja o moc a pochybných policajtov v uliciach. A toto všetko sa ho týka. Jack je totiž šéf polície v meste. Na chrbte 5 krížikov, pomaly sa to ťahá aj na šiesty. Na bruchu pneumatika. Žena utiekla s mladým milencom preč. Navyše mu po krku ide arogantný starosta bažiaci po ešte väčšej moci, ktorý si myslí, že si z policajtov spraví vlastné bábky. Jack nie je v jednoduchej situácii so všetkým okolo a osobným životom v troskách. Vy ste Jack.

Ste hlavnou postavou This is the Police, hry, ktorá v sebe kombinuje prvky adventúry, stratégie a manažmentu v reálnom čase. Síce vyšla už minulý rok, no tento rok sa dostala na konzoly a nedávno aj na Nintendo Switch. A práve táto verzia sa nám konečne dostala do rúk a mohli sme tak ochutnať neľahký chlebík policajného šéfa. A aj keď vám každodenný život v hre stavia do cesty rôzne prekážky, je len na vás, akým policajným šéfom sa rozhodnete byť. Pred vami je totiž posledných 180 dní vašej kariéry a vaše činy rozhodnú, ako sa Jack poberie do dôchodku. Či zlomený a bez peňazí, alebo s pol miliónom na účte.

Už samotný úvod hry vám naznačí, že tu sa bude mnohé odvíjať od vašich reakcií a rozhodnutí. Pred vami je totiž tlačovka, na ktorej musíte oznámiť, že o niekoľko mesiacov na svojej pozícii končíte. Novinári majú ale prichystané aj štipľavé otázky o korupcii vo vašom zbore. Možností na odpovede máte niekoľko, každá je odlišná a týmto sa začnú formovať vaše vzťahy. Označíte hneď na úvod starostu za toho hada, ktorý vás chce z pozície dostať, či to zahráte na istotu? Pozadie ku všetkému vám ešte predtým ponúkne sám Jack prostredníctvom svojich vnútorných monológov v jednoduchých prestrihových scénach. Máte tak všetko k tomu, aby ste sa vedeli rozhodnúť.

This is the Police
This is the Police Svoju cestu si razíte už od začiatku.
Svoju cestu si razíte už od začiatku.

This is the Police Vizuálny štýl hre sadne ako uliaty.
Vizuálny štýl hre sadne ako uliaty.

This is the Police Svojim jednotkám môžete občas dať aj detailnejšie príkazy.
Svojim jednotkám môžete občas dať aj detailnejšie príkazy.

Každý deň začína rovnako – na stole vám pristanú noviny, ktoré rozoberajú aktuálne témy v meste a niektoré sa týkajú aj vašej práce. Po novinách štartujete svoje auto a idete do práce, kde sa vám nahlási dnešná zmena. Policajti a aj detektívi pod vami totiž pracujú v dvoch zmenách, ktoré sa striedajú. Môžete ich sami určovať, prehadzovať medzi nimi jednotlivých zamestnancov, či niektorých požiadať, aby prišli do práce aj na druhý deň, ak máte aktuálne nedostatočné stavy. Musíte však dávať pozor na ich únavu a aj celkový stav. Nemôžu totiž pracovať non-stop a potrebujú aj prestávku na získanie novej energie.

Postupne ale zamestnanci začnú trošku vystrkovať rožky a nebudú poslúchať. Niekto sa opije a požiada vás o to, aby nemusel ísť do práce. To nie je práve ukážka ideálnej morálky, no ak ho prinútite ísť do práce a pôjde na výjazd, môže sa pri ňom zabiť. Iní zas budú mať svoje vlastné požiadavky a dôvody, prečo do práce ísť nemôžu. Niekomu sa zranil priateľ, neposlúcha dieťa, či sa len strašne v noci začítal do knihy a teraz sa cíti unavene. Je na vás, ktoré z týchto dôvodov budete akceptovať a ako sa postavíte k tomu, či niekoho doma necháte, alebo nie. A objavia sa a takí, ktorí jednoducho neprídu. Pri nich ale prvý raz pocítite, že manažment niektoré otázky rieši len veľmi povrchne. Môžete ich po opakovanej absencii vyhodiť, no nemáte možnosť nijako detailnejšie riešiť a ovplyvňovať disciplínu.

Prvých pár dní je to pomerne idylka. Objavujú sa síce problémy, no to sú len také prvé strety, ktoré vás pripravujú na jednotlivé prvky a mechanizmy hry. Veľkou časťou hry je priamo akcia cez deň, kedy máte pred sebou jednoduchú mapu mesta a na spodnej lište zamestnancov, ktorí sú práve v práci. V rôznych častiach mesta sa vám náhodne budú zobrazovať poplachy, na ktoré môžete vyslať svoje jednotky a sami musíte správne rozhodnúť, čo si daná situácia žiada. Niečo totiž môže byť len planý poplach, ak napríklad v meste kolujú správy o sériovom vrahovi. Vtedy si totiž každý myslí, že ho videl. Niečo ale môže byť rovno rukojemnícka dráma, ktorá si vyžaduje väčšiu posilu.

Postupne bude prituhovať, oplatí sa vám vyslať viacerých policajtov, aby ste o nejakých neprišli. Neskôr to bude dokonca nutnosť, lebo sa osamote budú báť chodiť na výjazdy. Ak je to treba, môžete spolu s nimi poslať rovno SWAT tím. Aj tak ale môžu neskôr požiadať o posily a stále máte možnosť svoje jednotky stiahnuť, ak im nedokážete pomôcť ďalšími. Výjazdy sa totiž môžu kopiť a neraz nastane situácia, kedy máte vonku už takmer všetkých, no prídu ďalšie správy takmer naraz. A keďže jednotkám chvíľu trvá, kým niekam dorazia a následne sa odtiaľ vrátia, musíte čeliť rozhodnutiu, kde sa viac hodí vyslať svojich ľudí.

Závažné prípady zase riešia detektívi, ktorých tiež musíte vyslať na miesto a postupne vám budú zbierať dôkazy, no bude už na vás, aby ste si s nimi poradili. Dôkazy majú formu výpovedí, ktoré reprezentujú nejaký časový priebeh udalosti a následne fotografií, ktoré zobrazujú osoby a udalosti. Vy ich následne musíte správne zoradiť, aby ste prípad vyriešili. Potom už len stačí vyslať jednotku, aby páchateľa zatkla. No aj tam si musíte dávať pozor. Podobne to prebieha aj pri gangoch. Bohužiaľ, aj tu by ste radi občas dostali väčšiu kontrolu, lebo ak vám raz detektív prestane nosiť fotky a z aktuálnych sa nič nedá zostaviť, nič s tým už nenarobíte, prípad vám visí ako nevyriešený a detektív je zbytočne obsadený.

Funguje tu systém skúseností. Ak policajt vyrieši výjazd, dostane pár bodov. Ak výjazd dobre nevyrieši, uberú sa mu body. Čím viac skúseností má, tým je profesionálnejší. Navyše máte raz za čas možnosť aj niekoho povýšiť, to je ale všetko. Policajti ale taktiež odchádzajú a musíte pracovať s novými, prípadne vám mesto škrtne rozpočet, lebo ste odmietli starostovu žiadosť na brutálne potlačenie protestu. A taktiež budú zomierať. Opäť by ste ale radi cítili v rukách aspoň nejakú možnosť toho, ako to môžete ovládať. Niekto podá výpoveď a aj keď ste ho len teraz povýšili, nemáte možnosť, ako na to reagovať. Neskôr do toho vstúpia politické názory policajtov, ale nebudete mať dojem, že hrateľnosť ovplyvňujú viac než „náhoda“ predtým. Teraz ale budete jasne vidieť, čo môže zvýšiť a znížiť pravdepodobnosť úspešného zásahu.

This is the Police
This is the Police Mesto si občas vyžiada nasadenie všetkých síl.
Mesto si občas vyžiada nasadenie všetkých síl.

This is the Police Neustále sa ocitáte v strede záujmu rôznych špinavých subjektov.
Neustále sa ocitáte v strede záujmu rôznych špinavých subjektov.

This is the Police Hru spestrujú aj náročnejšie prípady a situácie.
Hru spestrujú aj náročnejšie prípady a situácie.

Najväčším negatívom je postupná rutina. Jeden deň je ako druhý. Snaha nahrabať peniaze tiež pôsobí hlavne ako grind. Navyše fakt, že jednoducho veľa vecí neovplyvníte, časom spôsobí, že možno na niektoré rozhodnutia rezignujete a vyberiete si jednoduchšiu cestu. Tá môže viesť cez mafiu. Tu a tam privriete oči. Keď boss zažiada, pošlete ľudí tam, kam potrebuje. Na oplátku zase môže zatlačiť na komisiu, ak vás začne vyšetrovať. Prípadne sa postará o to, aby sa z výjazdu nevrátil policajt, ktorý na vás bonzuje. Navyše cez bossa môžete predávať drogy a zbrane, ktoré pri záťahoch nájdete. V takom prípade sa môžete vykašľať aj na tú almužnu, čo dostávate z radnice.

Rutinu sa občas snažia narušiť nejaké výraznejšie zmeny v príbehu. Napríklad súboj o podsvetie, čo znie síce fajn a dá vám na výber, na ktorej strane budete stáť, ale hrateľnosť to až tak neovplyvňuje. To isté platí aj pre mocenské boje, ktoré nejakú tu zmenu prinesú, ale až také osvieženie to nebude. To prinesie až masový vrah, ktorý sa neskôr objaví na scéne a taktiež dostanete na výber niekoľko možností, ako sa s ním vysporiadať. Chcelo by to naozaj výraznejšie obmeny v hrateľnosti, prípadne väčší a častejší dopad vašich rozhodnutí, aby ste spomalili nastupujúci stereotyp. Od polovice hry by ste už najradšej všetok „bežný zločin“ len preskočili a venovali sa radšej tým zaujímavejším veciam, ktoré prichádzajú v rámci príbehu.

This is the Police vyzerá dobre, aj keď jednoducho. Ten štýl hre sadne, navyše pekne vytvára retro atmosféru. Taktiež hudba je fajn a pred každým dňom si môžete vybrať, čo vám má hrať. Postupne si zbierku platní a kaziet môžete rozširovať o nové. Dabing hry je vynikajúci a to nie iba v prípade hlavnej postavy (Jon St. John). Na Switch sa hra veľmi hodí, keďže toto je niečo také, čo zabaví na cestách a dá sa tu odohrať pokojne len jeden deň, čo je pár minút. Switch verzia navyše podporuje dotykové ovládanie, čo je rozhodne plus. Nakoniec je ale veľká škoda, že si autori nedali trošku viac pozor na rutinu a stereotyp, či na zvládnutie niektorých citlivých tém. Avšak aj keď je to občas monotónne, lákadlom hry je zaujímavý príbeh a balansovanie na hrane zákona. Rozhodne by jej ale v prípade tejto verzie prospela oveľa nižšia cena .

napísal matus_ace 18.12.2017
7.0
6.9