Recenzia pre PS4

celkom nové územie
množstvo zábavného obsahu
slušná herná doba
grafické spracovanie
jednotné označenie úloh bez rozlíšenia hlavných príbehových a vedľajších

Horizon: Zero Dawn prišiel na PlayStation 4 začiatkom tohto roka, a to ako úplný nováčik medzi veľkými značkami od Sony štúdií. Samotní vývojári hry však nováčikmi vôbec nie sú. Len nedávno totiž pracovali na svojej vlastnej sérii Killzone, ktorá začala svoju púť ešte na PlayStation 2 pred trinástimi rokmi a pokračovanie Killzone prišlo aj na PlayStation 4. Po tejto časti sa však autori rozhodlo pustiť do vývoja niečoho nového, úplne odlišného od ich zabehnutého FPS štýlu.

Guerrilla games sa rozhodli sa vstúpiť do pre nich neprebádaných vôd otvoreného sveta a poriadnej TPS akcie. Pokúsili sa vytvoriť rozsiahlu hru v v pestrom otvorenom svete s množstvom zábavného obsahu, ktorý doplnili kvalitnou hrateľnosťou a zabalili do naozaj zaujímavého príbehu. V Horizon Zero Dawn totiž ľudia bývajú v stanoch, obliekajú sa poriadne exoticky a o každú hodinu svojho života musia bojovať. Svet ovládajú zvieratá, no nie živé, ale robotické. Čo, samozrejme, naznačuje, že sa hra neodohráva v minulosti, ale práve naopak.

Horizon Zero Dawn dopadol veľmi dobre, najmä keď berieme do úvahy, že ide o jednu z mála takých hier, ktoré vôbec neponúkajú online časť. Po celkom slušných hodnoteniach, vrátane 9,5 v našej recenzii, stále zostáva záhadou, na čom ďalšom v Guerrilla Games pracujú. Či sa pokúsia o návrat Killzone, prídu s pokračovaním Horizon alebo s niečim úplne novým. Na čom ale robili posledných pár mesiacov, teda aspoň časť štúdia, je jasné. Príbehové rozšírenie k Horizon: Zero Dawn bolo v pláne a tvorcovia tento svoj sľub nedávno splnili.

Nový robot je poriadne agresívny.
Nie, toto nie je stena z Game of Thrones.
Prostredie je už štandardne spracované výborne.

Frozen Wilds do hry pridáva úplne nové územie v severnej časti mapy, ktoré bude kompletne pod snehovou prikrývkou. Územie má pritom dosť slušnú rozlohu, aj keď v porovnaní s celou mapu ide len o malú časť. Každopádne aj napriek tomu sa ho tvorcovia rozhodli maximálne naplniť obsahom, aby hráči nedali dve desiatky eur len za pár hodín brodenia v snehu.

Ak ste si Horizon: Zero Dawn kúpili už dávnejšie, s kúpou Frozen Wilds sa pre vás zmení len mapa. Klasicky môžete pokračovať v hre, pričom príbeh tohto rozšírenia načnete dokončením prvej úlohy - príchodom na hranicu nového územia. Aby ste ale vôbec mohli prvý quest spustiť, je tu predsa len jedna podmienka. Vaša Aloy musí byť aspoň na 30 úrovni. Teda aspoň to autori odporúčajú, pretože aj s Aloy na 30 úrovni budete mať v priamom súboji s miestnymi robotickými zvieratami čo robiť. A aby ďalšie zlepšovanie Aloy nebolo úplne zbytočné, do hry pribudlo osem nových schopností.

Hra vás po príchode na hranicu začne viesť po novom území, kde sa zoznamujete s novým prostredím, ale aj novými robotmi. Všetko, samozrejme, v rámci príbehu, ktorý napokon nie je až taký rozsiahly, ako by ste možno očakávali. Na koniec hlavnej dejovej línie sa môžete s prehľadom dostať už po 4-5 hodinách, prípadne v závislosti od obťažnosti aj rýchlejšie alebo pomalšie. Celý tento príbeh totiž pozostáva zo štyroch úloh, ku ktorým sa musíte postupne dopracovať. Napriek tomu sa nedá povedať, že by to bol veľký problém. Hra v rozšírení nerozlišuje hlavné úlohy a vedľajšie, takže pri bežnom hraní v podstate len mimochodom zistíte, či hráte hlavný príbeh, alebo sa len tak motáte a prechádzate vedľajšie úlohy. V príbehu sa, pochopiteľne, rieši najmä nová oblasť, ktorá sa nachádza pri Yellowstonskom národnom parku. Toto môže byť mierne mätúce, no zároveň vás hra núti skúmať každý kút mapy a prejsť rôznymi situáciami.

Okrem spomínaných primárnych úloh nájdete v rozšírení približne tucet vedľajších, ktoré vás zabavia poriadne dlhú dobu. Celkový čas, ktorý môžete pri rozšírení stráviť, sa po dokončení všetkých úloh môže natiahnuť na 10-15 hodín, prípadne aj viac, ak vás svet naozaj veľmi pohltí a rozhodnete sa všetko vyzbierať. Ak túto hernú dobu porovnám s hlavnou hrou, tak ide o naozaj slušnú porciu obsahu. Najmä ak beriete do úvahy, že ide len o rozšírenie, pri ktorom strávite viac času ako pri niektorých iných plnohodnotných AAA tituloch. Úlohy sú navyše dosť rozmanité na to, aby vás po celý čas bavili. Či už ide o klasické zabíjanie robotických monštier, vlastný tréning, záchranu poraneného člena partie, prepad kempu banditov alebo ďalšie, všetky sú nápadité.

Po grafickej stránke je rozšírenie opäť na vysokej úrovni. Ponúka skvele spracované prostredie zasnežených hôr, na ktoré sa najmä z diaľky pozerá naozaj výborne. Rozmanitosť tu tiež, pochopiteľne, nechýba. Či už ide o vysoké kopce, husté lesy, nebezpečné lomy, rozbúrené rieky, ale aj pokojné potoky, všetko je prepracované do najmenšieho detailu, a užijete si to aj na štandardnej PlayStation 4. So snímkovaním je to taktiež dobré. Hoci hra v istých momentoch - najmä pri intenzívnych bojoch - bez problémov padne pod 30, v niektorých sa drží aj nad touto hranicou.

Frozen Wilds je veľmi dobre spracovaný prídavok pre už aj tak kvalitný titul Horizon: Zero Dawn. Hra vďaka rozšíreniu získala nové, zasnežené územie s obsahom, ktorý vás zabaví aj viac ako desať hodín. Samotná príbehová línia je síce kratšia, no zato prepracovaná a hráčom odhalí opäť časť z minulosti.

Ak máte radi rozhovory, tu ich je naozaj veľa.
Dokážete prebudiť tohto obra?
Neraz sa vám naskytne skvelý výhľad.