SPELLFORCE III

SPELLFORCE III

7.5

O hrdinoch, armádach a zbytočných chybách

V roku 2003 vyšla na svoju dobu prevratná hra Spellforce, ktorá zručne spojila RPG a RTS. Zlúčenie dvoch obľúbených žánrov sa zopakovalo v plnohodnotnom pokračovaní, po ktorom už ale nasledovali len prídavky, ktoré ryžovali zo sily značky. Séria bez nových nápadov a s už zastaraným grafickým kabátom začala upadať. Mladším hráčom už možno ani veľa nehovorí. Ohlásenie trojky sme prijali s nádejou na nový a svieži titul, v ktorom sa obrodia hrdinovia aj strategické boje. A spočiatku sa zdalo, že nás nesklame...

Hru sme si vyskúšali už v multiplayerovej bete, kde sme ochutnali solídnu strategickú zložku. V kompletnom produkte sme teda boli zvedaví hlavne na RPG prvky. V tomto smere náš hra potešila. Vytvorili sme si svojho hrdinu, pri ktorom je možný výber archetypu, ale aj ľubovoľné zmeny jeho atribútov a troch talentových stromov (ku ktorým ešte pribudne štvrtý). Veľkolepé hradné sídlo nás zoznámilo s históriou ľudského kráľovstva aj nelichotivou minulosťou spojenou s nebohým otcom hlavného protagonistu. Spoznali sme tam nášho prvého priateľa a spolubojovníka, ale aj kňazov, ktorí organizujú hon na tých, čo sú obdarení mágiou.

Prvým cieľom v úlohe nižšieho postaveného veliteľa bolo preskúmanie nakazenej oblasti, hľadanie zdroja infekcie a spôsobu, ako ju odstrániť. Veci však nie sú vždy také, ako sa zdajú, a na základe nových zistení a konfliktov sa pátranie začalo uberať nečakaným smerom. A život hlavného hrdinu sa obrátil naruby. Zostal však verný svojmu poslaniu, ktoré sa dotýkalo všetkých obyvateľov krajiny, vrátane elfov a orkov, ktorých armády mohli byť pri neľahkom putovaní nápomocné. Najprv si ich však musel získať.

Spellforce III
Spellforce III V boji vás niekedy čakajú veľké výzvy.
V boji vás niekedy čakajú veľké výzvy.

Spellforce III Sortiment hrdinov sa postupne rozrastá. V teréne však môžete mať maximálne štyroch.
Sortiment hrdinov sa postupne rozrastá. V teréne však môžete mať maximálne štyroch.

Spellforce III Každý hrdina má stromy schopností. Niektoré z nich sa uplatnia pri armádach a manažmente sídla.
Každý hrdina má stromy schopností. Niektoré z nich sa uplatnia pri armádach a manažmente sídla.

V rozsiahlom nelineárnom ťažení ľubovoľne vstupujete do miest a sektorov prostredníctvom globálnej mapy. Pred príchodom si vyberiete maximálne štyroch hrdinov z vašej rozrastajúcej sa partie. Vaše kvarteto spoznáva jednotlivé oblasti, rozmanitých obyvateľov a ich problémy. Dialógy dostali slušný priestor a sú riešené veľmi praktickými textovými oknami, ktoré sa zobrazujú v blízkosti vašej postavy. Neraz s viacerými voľbami odpovedí, ktoré ovplyvnia priebeh úloh a dej, alebo vás zblížia s ďalšími hrdinami. A sympatické sú sekundárne možnosti so zeleným písmom, ktoré vám umožnia dozvedieť sa niekedy viac, inokedy menej podstatné doplnkové informácie. Všetky dialógy sú pritom veľmi dobre nadabované a je ich skutočne mnoho.

Hrdinov čakajú aj boje s nepriateľmi, ale i divokou zverou či inými prirodzenými a niekedy aj neprirodzenými tvormi obývajúcimi lesy, púšť, hory a ďalšie oblasti s rôznym povrchom a podmienkami. Vaše kvarteto si v mnohých situáciách vystačí a najviac sa osvedčí pri prechádzaní bludiskami s úzkymi chodbičkami v podzemí. Hrdinovia môžu získať korisť zo zabitých protivníkov aj truhlíc, na ktoré upozorňuje jemný svetelný lúč, aby ste ich neprehliadli. Zo spoločného inventára môžete každému vybrať vhodnú výbavu - zbrane, brnenie, prilbu, amulet, prstene.

Hlavnou devízou hrdinov sú však schopnosti. Každý má tri, hlavný protagonista štyri talentové stromy. Sortiment závisí od zamerania postavy. Môže to byť kombinácia bojových štýlov a magických škôl a každá obsahuje svoje špecifické aktívne a pasívne schopnosti. Body na ich odomknutie a zdokonalenie získavate tradične levelovaním, s ktorým je spojené aj zvyšovanie sily, šikovnosti a ďalších atribútov. Tie sa zohľadňujú aj pri lepšej výbave pre postavy.

Hrdinovia majú v teréne aktívne len tri z naučených schopností a kúzel, ale dajú sa kedykoľvek vymeniť. Dôvodom je zaujímavo riešené užívateľské rozhranie s praktickým prístupom k vašim dobrodruhom. Hrdinovia majú v ľavom hornom rohu svoje portréty a po šesť slotov. Okrem spomínaných troch na aktívne schopnosti je tam rovnaký počet na odvary a talizman, ktorý po aktivácií vyvolá kúzlo alebo pridá dočasný bonus. Je to veľmi praktické v boji, kedy môžete rýchlo vyberať aktivity každého člena družiny a pohotovo útočiť a liečiť. Na všetko, vrátane čarov, sa pritom využíva energia fókus, ktorá sa aj sama priebežne dopĺňa. Ak však niektorý borec predsa len skoná, počas krátkeho časového limitu ho môže priamo na mieste oživiť ďalší hrdina. No keď tento limit prešvihnete, padlý sa oživí pri aktivovanom oltári, lenže prídete o jednu esenciu a tých máte v zásobe len niekoľko.

Niekedy sú však hrdinovia na nepriateľov prikrátki, a práve v takých situáciách sa sprístupní strategický režim. V teréne sa pritom nič nemení, plynulo pokračujete, ale už môžete využiť ikonu s položkami výstavby s úžitkovými a vojenskými budovami v troch sekciách. Stavať môžete len v blízkosti centrálnej budovy s ohraničeným územím a musíte počítať s veľmi limitovaným počtom osadníkov, ktorí sú potrební na prevádzku každej budovy- vrátane obranných veží. Kapacitu obyvateľov zvýšite vylepšením sídla, ale aj tak ich nie je mnoho. No môžete ich ľubovoľne prerozdeľovať - niekde ich pridáte, inde uberiete -  čo uskutočníte jednoduchým poklikaním na ikony dedinčanov priamo na budovách. Dôležité je mať aj nejakých nosičov.

Domovské sídlo vám čoskoro nepostačí, a tak môžete okupovať ďalšie a to dokážete len pomocou hrdinov, ktorí musia vyhľadať vlajky na susednom území a postavia tam predsunuté stanovište. Každé má vlastných osadníkov a v okolí môžete postaviť budovy na ťažbu dreva, kameňa, rudy, lovecký príbytok, baraky atď. Osadníkov môžete priradiť aj k oltáru, takže vám vymodlia esencie na oživenie hrdinov. Chýbajúce suroviny na výstavbu a produkciu jednotiek sa pritom automaticky prevážajú vozmi zo základne a iných pobočiek.

Spellforce III
Spellforce III Strategické boje využívajú väčší počet jednotiek.
Strategické boje využívajú väčší počet jednotiek.

Spellforce III Neraz sa na obrazovke hemží množstvo postáv.
Neraz sa na obrazovke hemží množstvo postáv.

Spellforce III So silnými protivníkmi sa hrdinovia portápia, aj keď ich sprevádza armáda.
So silnými protivníkmi sa hrdinovia portápia, aj keď ich sprevádza armáda.

Ekonomika je vcelku jednoduchá, ale dostačujúca a boje, kde desiatky kopijníkov, lukostrelcov či jazdcov sprevádzajú hrdinovia, sú hlavne spočiatku atraktívne. Navyše postupne získate prístup k budovám (a jednotkám) ľudí, elfov a orkov, hoci na navštívenom území sa môžete rozhodnúť len pre jednu rasu. A za zmienku stoja listiny s permanentnými vylepšeniami budov a jednotiek, ktoré sa dajú nájsť alebo kúpiť u vybraných obchodníkov. Hlavne keď už budete mať pod kontrolou Mulandir, čo je oblasť, kde sa zhromažďujú vaši spojenci a pripravujete sa na ďalšie kroky.

Strategické pasáže však v pokročilej fáze hry narážajú na komplikácie, ktoré sa týkajú hlavne bojovej zložky.  Problematické sú najmä územia s úzkymi prechodmi, kde sa hrdinovia a armády neraz zasekávajú, zavadzajú si a trochu nešikovne koordinujú. Situáciu zhoršuje slabšia AI, vďaka ktorej sa vám napríklad pred základňou na púštnej mape hromadia nemŕtvi a bezcieľne pobehujú v kruhu. No najhoršie sú bugy, ktorých je v hre skutočne veľké množstvo. Tvorcovia už vypustili prvé záplaty, ale stále sa objavujú niekedy až kritické chyby, ktoré vám neraz bránia v napredovaní v hlavnej línii. Takže som napríklad prišiel do oblasti, kde som mal oslobodiť dedinčanov, lenže nepriatelia zostali pasívni a nedalo sa na nich útočiť. Inokedy sa jednoducho neobjavila kľúčová postava, alebo zdrhla pri načatom rozhovore a neaktualizoval sa cieľ misie.

Ani sa nepamätám, kedy som naposledy hral takú zabugovanú hru. Vyzerá to, akoby tvorcovia vôbec netestovali hlavne pokročilé oblasti,  a tak tam každú chvíľu narazíte na nejaký problém. Niekedy pomôže nahranie staršej uloženej pozície alebo reštart lokality, no sú aj prípady, keď musíte čakať na nový patch. Tieto nedostatky veľmi negatívne vplývajú na zážitok hry. Sú otravné a niekedy až frustrujúce, výrazne degradujú celkovú úroveň hry, ktorá mohla byť naozaj veľmi kvalitná.

Spellforce III
Spellforce III Na základni si treba vystačiť s limitovaným počtom osadníkov, ktorých môžete prerozdeľovať.
Na základni si treba vystačiť s limitovaným počtom osadníkov, ktorých môžete prerozdeľovať.

Spellforce III Niekedy si hrdinovia vystačia aj sami.
Niekedy si hrdinovia vystačia aj sami.

Spellforce III Elfská jazda má parohy...
Elfská jazda má parohy...

Okrem kampane si v môžete zabojovať proti AI v režime voľnej hry a tiež multiplayeri. Tieto režimy sú zamerané na strategickú zložku, ktorá zahŕňa boje a výstavbu základne a okupovanie okolitých táborov pomocou hrdinov. Tých si tentoraz môžete vyberať pri oltári, kde ich aj znovu oživíte, avšak namiesto komplexných stromov zručností majú len niekoľko vybraných schopností. Samotné pripájanie do multiplayeru je dosť ťažkopádne a ak máte s kým, uprednostňujte lokálnu hru pred online režimom. Zaujímavá je možnosť hrať kampaň v kooperácii, ako aj rozdelenie jednotlivých aktivít - hráči si vopred stanovia, kto môže ovládať hrdinov, armády a koordinovať produkciu a ekonomiku.

Grafická stránka je na vysokej úrovni, hoci v niektorých lokalitách môže prekážať clona, ktorá čiastočne zastiera inak detailne spracované lesy či mestá. Pri priblížení terénu je to však lepšie. Poteší prepínanie kamery, ktorú môžete manuálne posúvať, alebo nastavíte na sledovanie označenej postavy. Dabing je výborný, profesionálny a rozhovorov skutočne mnoho. Orchestrálna hudba s chorálom je na vysokej úrovni. Ako už bolo spomenuté, užívateľské rozhranie s praktickým prístupom k hrdinom  je slušné a môžete využiť dve ovládacie schémy.

Mohla to byť jedna z najlepších hier roka, ale napokon to nedopadlo úplne ideálne. Po prvotnom nadšení zo Spellforce III prišlo rozčarovanie zapríčinené predovšetkým množstvom bugov. Hra obsahuje veľa atraktívnych súčastí a vydarenú RPG zložku, ale to všetko je sčasti zatienené chybami a nedorobkami, ktoré majú negatívny vplyv na hrateľnosť. Hoci tvorcovia pracujú na ich odstránení. Niektorí hráči môžu mať aj výhrady voči strategickej fáze s limitovanou ekonomikou a striktne obmedzeným počtom osadníkov. Každopádne, hre by prospel niekoľkomesačný odklad na vychytanie zbytočných chýb. Takže jej doprajte určitý čas na doladenie a potom by naozaj mohla priniesť mnoho hodín dobrej zábavy.

napísal uni 19.12.2017
Páči sa mi! (+3)
7.5