THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM

THE ELDER SCROLLS V: SKYRIM

8.5

Sychravá RPG už aj na Switchi

Je tu ešte niekto, kto za posledných šesť rokov nehral Skyrim? Ale určite sa takí nájdu, napríklad hráči ponorení len do japonskej produkcie, ktorí nevytiahli čumák z etablovaných sérií a na západné RPG sa nepozerajú ani keď vyhrávajú ceny za hry roka. Na Sectore sme Skyrim recenzovali tri razy, po jeho magickom štartovacom dátume 11.11.11 i o päť rokov neskôr, keď sa prezliekol v Special Edition do lepšej grafiky a zbavil sa niektorých bugov. Naposledy minulý rok v decembri aj vo VR verzii. Teraz ho hráme znova, pričom sám riešim dilemu či venovať viac času jeho VR podobe, alebo hru ťahať so sebou všade na cesty na Switchi.

Dva týždne so Switch verziou presvedčili o kvalite Nintendo konzoly v možnostiach veľkej RPG od západných vývojárov. Je to vskutku úžasný port, ktorý v handheldovej podobe prekvapuje neustále.Ak akceptujete trošku dlhšie časy načítavania, môžete s ním stráviť viac ako 100 hodín a mať ho poruke, zastaviť si hru, hocikedy ju uložiť alebo si pri vybití batérie dať pauzu a doraziť dlhočiznú hrobku či bludisko neskôr. Už žiadne ponocovanie do druhej ráno, lebo sa nedarí uložiť si hru alebo narazíte na notorický bug. Tu žijete s vlastnými rozhodnutiami a režimom hrania.

Pre japonských hráčskych bratov tu mám jednu radu: nejde tu toľko o príbeh ako ultimátnu voľnosť vo svete. Začínate naplno ako väzeň, ste súčasťou i svedkom popravy, zrazu zaútočí veľký drak a vy máte unikátnu šancu zdrhnúť spolu s kumpánom do spletitého labyrintu jaskýň, čo slúži ako dobrý tutoriál. Herných mechanizmov je tu podstatne viac a letmý pohľad na mapu ukáže, že je obrovská a nádherne mapuje vaše kroky. Ak si prepnete na aktuálnu mapku, pozvoľna mapuje lokalitu, ak volíte svetovú, je tu množstvo destinácií v diaľke, ktoré by ste radi navštívili (možno to bude o týždeň). Príbeh vás rád vedie do kľúčových destinácií, kde sa odohrávajú hlavné questy, v kráľovstve vojna na spadnutie, do toho zvesti o mŕtvych panovníkoch či vznikajúcej rebélií, ku ktorej sa môžete pridať. Japonská narácia to nie je, ale napísaný je dobre. Postupovať po príbehových misiách sa oplatí, ak si chcete užiť veľké scény, no sú to práve nepovinné misie, vedľajšie úlohy i kopa lokalít, ktoré vás skôr či neskôr opantajú.

The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: Skyrim Draky rozsievajú skazu aj na malom Nintendo displeji a vyzerá to napínavo.
Draky rozsievajú skazu aj na malom Nintendo displeji a vyzerá to napínavo.

The Elder Scrolls V: Skyrim Niektoré zátišia majú priam upokojujúcu atmosféru, no v húštine možno drieme lokálna fauna.
Niektoré zátišia majú priam upokojujúcu atmosféru, no v húštine možno drieme lokálna fauna.

The Elder Scrolls V: Skyrim Klasické napínavé tajomstvá pri traverzovaní prírody - čo sa skrýva za horizontom? Tábor, zlodej, vlci?
Klasické napínavé tajomstvá pri traverzovaní prírody - čo sa skrýva za horizontom? Tábor, zlodej, vlci?

Presne v tom spočíva obrovská devíza prepracovaného sveta. V Skyrime sa prejaví naša individualita či povaha hráča. Niekto chce nazbierať čo najviac úloh, iný monetizovať všetko, čo vo svete nájde (je to nesmierne ťažké, lebo váha batoha je limitovaná a sekery či brnenia vážia veľa), ďalší zase neodolá preskúmať celé lokality, slepé chodby alebo dúfa v ďalšie poklady. Oťukáte sa počas prvých hodín, kedy hra servíruje tutoriál a vysvetlí jednotlivé mechanizmy, zadáva prvé (ľahké i nepovinné) úlohy a postupne vás vťahuje dnu. V angličtine figuruje slovo „immersive“, najlepšie sa prekladá ako pohlcujúca, pretože presne taká je hrateľnosť Skyrimu. Nestačí prelúskať iba kúsok príbehu, navštíviť prvú dedinu alebo vybiť prvú hrobku. Po tých momentoch sa nedokážete hry pustiť, má toľko lákadiel.

Pre fanúšikov Elder Scrolls sú mnohé devízy zrejmé, ale pre začiatočníkov či odchovancov japonskej školy bude veľa vecí nových a začnú objavovať. Napríklad absencia tradičných povolaní alternovaná používaním konkrétnych zbraní či schopností, v ktorých sa zlepšujete, to je formula známa aj z Final Fantasy XIV – akú chabinu či nástroj máte v aktívnom používaní, v tom sa postupne zlepšíte. Zbraní je pritom dosť, nenásytné povahy budú mať ťažkú úlohu vybrať si meč a štít či obojručné bakule (opäť sa hlási limit batohu), no je úžasné všetko skúšať a hľadať si tú najlepšiu cestu. Boj je pritom úžasný: pohľad z prvej osoby vás prenesie do priamych konfrontácií (ak nevolíte streľbu na diaľku či mágiu), rozmanitosť nepriateľov je vysoká, ich správanie neraz prekvapí ako po vás pribehnú v tmavej chodbe či sa rozložia v jaskyni. Chvíle po boji sú ideálne pre šmelinárov, čo sa tešia z lupu, padá toho dosť. Náročnosť súbojov nie je úplne najnižšia, no treba paralelne myslieť na lokality, kde putujete, aby ste sa neocitli v problémoch iba kvôli násobne vyšším levelom oponentov, čo je bežný moment.

Aj levely vlastností sú nádherne vykreslené v samostatnom menu – budete sa veľa venovať špáraniu v zámkoch, rastiete v danom elemente. Aj mäkké zručnosti (soft skills) sú usporiadané do vývojových stromov, kde si vyberáte perky a určite si obľúbite zvyšovanie levelu – pri cinknutí sa už tešíte, že môžete investovať cenný bodík do zdravia, staminy či magicky. V Skyrime je toho veľa, ale nenútene vám všetko podsúva a nechá objavovanie na vás. Je prístupnejší ako urputné japonské tutoriály, čo vás neraz kvária 10 či 15 hodín a ešte ani potom nemáte stopercentne jasno.

Je nádherné putovať svetom, ktorý pripomína to najlepšie zo severských bájí či legiend, neraz odkáže aj na atmosféru zo zimných pasáži Pána prsteňov či trošku Dun Moroghu z World of Warcraft. Stále je to však svet vytvorený na vlastnú päsť; hoci vás napadnú isté asociácie, rýchlo si ich meníte v mysli za nové, pamätné zážitky. Ako ste prešli tú jednu hrobku a zabudli prečítať runu, takže ste sa museli vrátiť. Alebo ako ste našli barda pri rieke, zo zvedavosti dali pár mincí, aby ste si vypočuli istú pieseň. Možno ste pri návrate do dediny zablúdili do parádnej bane alebo prepadli tábor, kde ste dostali prvú mapu s pokladom, ktorý ste hľadali ďalšiu polhodinu. Svet Skyrimu žije sám osebe, utrápené postavy medzi hroziacou vojnou, nebezpečenstvom z príchodu draka či ďalšími civilnými problémami, ako je ťažká snaha zarobiť si na živobytie či vybrať správneho partnera v ďalekej dedinke. Tu sa premáva psík, za dedinou prejde iná zver. Vyhodíte niečo z inventára cestou k obchodníkovi? Počká to tam. Pri takom systéme fungovania je jasné, prečo kedysi PS3 verzia padala kvôli rastúcemu save súboru. Mení sa počasie, strieda sa deň s nocou (prirodzene, tmavé hodiny vylákajú aj nebezpečné držky!).

To všetko ostalo aj po šiestich rokoch a teraz prichádza na ďalší systém – Nintendo Switch. Úžasná ukážka možností hardvéru vo viacerých smeroch. Väčšinu času hrám v handheld móde, ktorý sa pasuje s obrovským svetom veru úctyhodne. Na 6-palcovom displeji v rozlíšení 720p vyzerá Skyrim kvalitne a máte pocit, že držíte v rukách raritu, aká sa bežne nekoná (hoci Zelda a Xenoblade 2 majú tiež masívne svety). Je to rozlíšenie, ktoré sme mali pri PS3 a Xbox 360 verziách, no Switch handheld má lepšie spracovanie a vďaka väčšej RAM nemáte pocit, že by sa systém zadýchal pri veľkých mapách alebo musel robiť kompromisy – s jednou výnimkou a tou je načítavanie hry (trvá aj 25 sekúnd). Na Switch má Skyrim neuveriteľné čaro: hráte ho kdekoľvek, batéria ho nevyšťaví (4-5 hodín vydrží) a namapovanie ovládania funguje – páčky, funkčné i bočné tlačidlá sú spoľahlivé aj v dlhých bojoch.

Pri hraní v konzolovom móde v kolíske už cítiť, že Switch verzia zaznamenala grafické kompromisy oproti Special Edition na PS4 a Xbox One – veľká TV jasne odhalí, že rozlíšenie sa hýbe okolo 900p, čo je oproti 1080p či vyšším rozlíšeniam viditeľný rozdiel. Samozrejme, zvyknete si rýchlo a oproti pôvodnej verzii vyzerá hra lepšie, má lepšie textúry, no pri tieňoch či hĺbke detailov bolo treba škrtať.

The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: Skyrim Malý bonus pre veľkých fanúšikov: pár predmetov sa prepašovalo zo sveta Hyrule.
Malý bonus pre veľkých fanúšikov: pár predmetov sa prepašovalo zo sveta Hyrule.

The Elder Scrolls V: Skyrim Fantázia tvorcov je výborne využitá najmä pri mestách či dedinkách.
Fantázia tvorcov je výborne využitá najmä pri mestách či dedinkách.

The Elder Scrolls V: Skyrim Pavúčiky nepríjemné, treba vás likvidovať na počkanie.
Pavúčiky nepríjemné, treba vás likvidovať na počkanie.

V konzolovom móde hrám sporadicky pre testovanie ďalších periférií, verzia plne vyhovuje. Switch  sa snaží podporiť pohybové ovládanie, ak budete chcieť skúsiť v obývačke mieriť na nepriateľov lukom alebo niekomu uvaliť a cítiť švih. Je to skôr doplňujúca funkcia, no ak si nejaké bludisko chcete osviežiť, berte ako bonus. Joycon ovládače padnú do rúk ako uliate, no lepšie sa držia na konzole.

Ak budete hrať plne v handheld móde, respektíve si budete chcieť hocikedy od hry odskočiť, netreba ju iba vypnúť. Je tu šikovná funkcia autosave, dokonca aj quicksave možnosť, ktorá sa pri istých chybách zíde. Čím viac hrám Skyrim v pohybe, tým viac mi pripadá ako geniálna handheld hra, akú Sony či Nintendo nemalo na žiadnej platforme. A je fakt, že ten hardvér ju neuveriteľným spôsobom utiahne.To je najväčšia devíza, ktorú sme dostali ako prísľub pri predstavení Switch a po roku funguje v praxi.

Rád by som videl hráča, čo Skyrim nehral, príde ku Switch a užije si hru v pohybe, možno „japanofil", azda milovník iných hier. Rozhodne to bude nezabudnuteľný zážitok s takmer absolútnym hodnotením. Len takých jedincov asi bude málo a ostatní vidia titul medzi staršou a súčasnou generáciou s veľkým bonusom. Hru neocenia majitelia nových 4K TV, no hráči na cestách určite. Nintendo a Bethesda to zvládli – je to kvalitný Skyrim, má všetky tri DLC rozšírenia a najmä v pohybe sa hrá úžasne. A hoci hra trošku starne, ďalší diel Elder Scrolls neprišiel, takže aj s odstupom šiestich rokov si stále zaslúži veľa bodov.

napísal Korec 4.1.2018
Páči sa mi! (+2)
8.5