MANUAL SAMUEL

MANUAL SAMUEL

7.0

Simulátor ľudského bytia prichádza na Switch

Recenzia na Switch verziu

Odteraz dýchate manuálne! Stačí jedna veta a zrazu si začnete uvedomovať svoje dýchanie, ktoré ste ešte pred prečítaním tejto vety robili podvedome. A čo keby sme k tomu pridali žmurkanie a ovládanie končatín? Presne takto sa budete zamýšľať nad každým rutinným pohybom vďaka adventúre Manual Samuel. Priznám sa, že túto hru som už hrala na Xbox One, kde vyšla v roku 2016 a boli to najlepšie minuté dva doláre vo výpredaji. Prinesie však Manual Samuel rovnakú zábavu a pridá aj niečo navyše na práve vydanej verzii na Nintendo Switch?

Manual Samuel patrí medzi hry, ktoré si svoje potenciálne publikum preriedi už na prvý pohľad. Ide o absurdno-humornú adventúru, ktorej satirický tón napovedajú obrázky aj trailery od tvorcov z nórskeho štúdia s trefným názvom Perfectly Paranormal. Táto partia abnormálnych vývojárov si pre vás prichystala originálny boj človeka s vlastnou existenciou hneď na dvoch úrovniach: Hlavná postava sa musí v priebehu hry stať lepším človekom a zároveň sa naučiť vôbec ovládať svoje telesné funkcie.

Samuel je povolaním syn a jeho nedostatky v charaktere ako tak kompenzuje len jeho obrovské bohatstvo. Je to nekompetentný a bezohľadný lenivec, ktorý príde o priateľku a hneď na to ho nehoda pripraví o život. Pre Samuela si príde smrť v podobe podivného „týpka" v mikine, šiltovke a so skateboardom, ktorý s ním uzavrie dohodu. Samuela privedie k životu, ak prežije 24 hodín s hendikepom podľa jeho výberu. Sam odteraz musí robiť všetko manuálne a stáva sa tak mimoriadne ohybnou bábkou vo vašich rukách.

Manual Samuel
Manual Samuel Každú časť tela budete ovládať osobitne.
Každú časť tela budete ovládať osobitne.

Manual Samuel Ak zabudnete žmurkať, vaše videnie sa rozostrí.
Ak zabudnete žmurkať, vaše videnie sa rozostrí.

Manual Samuel Aj prevodovka v Samuelovom aute je zrazu manuálna.
Aj prevodovka v Samuelovom aute je zrazu manuálna.

Každá zo štyroch končatín, hlava, chrbtica, nádych, výdych a žmurknutie má vlastné tlačidlo, preto chôdza si vyžaduje striedanie tlačidiel v správnom rytme a do toho netreba zabúdať dýchať a žmurkať, inak na obrazovke nič neuvidíte. Ovládanie postavy pripomínajúce absurdné hry, ako je Octodad, sa tak dostane na novú úroveň, kedy záleží na správnom výbere a načasovaní pohybov. No najzábavnejšie sú na tom práve vaše zlyhania. Sam sa pri nevydarenej chôdzi vždy groteskne roznoží, ak mu zabudnete narovnávať chrbticu, ohne sa v chrbte a ak budete príliš dlho vydychovať, zmodrie. Z osobnej hygieny sa stane hotový boj a Samovým úhlavným nepriateľom budú schody či kávovar.

Interakcie s niektorými predmetmi sú založené na použití správnej končatiny a jej perfektom načasovaní. Môže sa vám podariť zapnúť kávovar, ale ak nebudete fúkať a nezastavíte pohyb ruky v správny čas, chrstnete si vriacu kávu rovno do očí. Hra je tak z veľkej časti slapstick komédia, ktorá vás vtipom odmeňuje za vašu neschopnosť. Priveľa cviku vás tak pripraví o veľkú časť zábavy a na druhý či tretí raz už pre vás hra nebude až tak vtipná. Ak si myslíte, že ste sa stali majstrom v hádzaní jednej nohy pred druhú, každú kapitolu príbehu si môžete zopakovať ako časovú výzvu.

Ďalším komediálnym elementom hry je číra absurdnosť sveta, v ktorom sa Samuel ocitol. Na jednej strane je to otcove impérium vyvíjajúce robotov a robotické protézy, na druhej peklo, ktoré nie je až tak zlé, ako sa o ňom hovorí. Démoni sú vlastne najmilšie bytosti, aké ste kedy mohli stretnúť, Satanovi sa podarilo zlepšiť ekonomiku pekla a zabezpečiť prácu pre všetkých jeho obyvateľov a Smrť  je vlastne len loser, ktorý sa snaží ohúriť Vojnu, aby s ním išla na rande. Všetky tieto bizarné postavičky vás budú baviť vďaka skvele napísaným dialógom a hlasom, ktoré by inak nepasovali k temným bytostiam podsvetia.

Manual Samuel dokáže svojim vtipom prekryť aj relatívne jednoduchú hrateľnosť bez akýchkoľvek hádaniek. Kapitoly sa síce líšia úlohami, ktoré Samuel podstupuje, no vždy sú založené na správnom načasovaní a koordinácii pohybov. Aj keď sa niektoré úlohy môžu zdať frustrujúce, hra vás za neúspech príliš nepenalizuje. Veď čo horšie by sa Samovi mohlo stať, keď už raz zomrel. Hra neponúka nič viac, ani menej, len dobre napísaný lineárny príbeh, ktorého tempo závisí na vašej šikovnosti.

Je tu veľká šanca, že sa budete pri hre váľať smiechom a čím horšie vám to pôjde, tým viac zábavy si užijete. Hra ponúka aj jedinečnú možnosť kooperačného režimu, kedy si môžete podeliť ovládanie Samuelových telesných funkcií. Pre extrémnu skúšku vašej trpezlivosti a vzťahu si môžete nechať predvolené nastavenie, ktoré nabáda k tomu, aby každý ovládal len jednu ruku a nohu a podelili ste si ešte aj nádych a výdych. Manual Samuel je perfektná zábava pre dvoch, ktorú si na Switchi s Joy-Conmi môžete so sebou zobrať kdekoľvek.

Okrem toho, že sa z Manual Samuel stala na Switchi prenosná zábava, však pribudla len možnosť pohybového ovládania chrbtice, kedy Samuela môžete pozviechať zo zeme nadvihnutím Joy-Conu. Okrem zopár vtipných komiksov, ktoré dokresľujú život v pekle, hra nebola nijak rozšírená a naďalej trpí svojou výrazne krátkou hernou dobou. Samuela máte v príbehu ovládať po dobu 24 hodín, no smutné je, že hra vám reálne zaberie iba dve, maximálne štyri hodiny aj so všetkými pádmi a pohármi vody vyliatymi na hlavu. Tvorcovia, zdá sa, nevyužili plný potenciál hry a skrátili Samuelove utrpenie na minimum.

Manual Samuel
Manual Samuel Ak sa netrafíte správne, zo Sama sa stane náhodný generátor slov.
Ak sa netrafíte správne, zo Sama sa stane náhodný generátor slov.

Manual Samuel Desiaty pokus ako si nechrstnúť vodu do tváre.
Desiaty pokus ako si nechrstnúť vodu do tváre.

Manual Samuel Všetky výzvy sú založené na správnom načasovaní.
Všetky výzvy sú založené na správnom načasovaní.

Aj keď sa Perfectly Paranormal podarilo vytvoriť zábavný koncept v jedinečnom svete plnom originálnych postáv, nedokázali hru naplno rozvinúť tak, ako by si zaslúžila. Vedeli by sme si predstaviť viac kapitol a úloh, s ktorými by sa Samuel popasoval a viac priestoru by si zaslúžili aj samotné postavy, ako Samuelova priateľka, obyvatelia pekla či samotný Smrťák. Ich groteskný vzhľad v ručne maľovanej 2D grafike doviedli k dokonalosti výkony hercov s ich falošnými prízvukmi. Kým graficky nejde o žiadny prevratný počin, po hudobnej stránke sa hra nemá za čo hanbiť a chytľavé melódie vám v hlave ostanú aj dlho po tých dvoch hodinách hrania.

Manual Samuel je hra pre špecifický typ hráčov, ktorým nie je cudzí čierny humor s veľkou dávkou absurdity. Zabudnite na prepracované hádanky, rozsiahle dialógy či rozvetvený príbeh. Za svoje peniaze dostanete krátku, no o to intenzívnejšiu zábavu, najmä ak si hru zahráte vo dvojici. Ako upozorňuje samotný rozprávač na konci hry, vyvíjať hry je ťažké. No robiť hry zároveň originálne, je v tejto dobe skutočný oriešok a partii funkčných bláznov v Perfectly Paranormal sa to úspešne podarilo. Aj keď nevyužili naplno potenciál svojho diela, priniesli jedinečný Indie titul, na ktorý aj po rýchlom dohraní len tak nezabudnete.

napísal Tanya 20.9.2018
7.0
6.8