FOOTBALL MANAGER 2019

FOOTBALL MANAGER 2019

9.0

Ponorte sa do tabuliek a štatistík

Dva roky som bol čistý a odolával som svojej droge. Naozaj. Dokonca som si takto pred rokom uvedomil, že je lepšie, ak Football Manager nehrám. Hre môžem venovať čas vlastne len vtedy, ak ju recenzujem, aj tak si z neho odkrajuje väčšie porcie, než by sa mojim ďalším životným ambíciám páčilo. Tento rok som už ale absťák nevydržal a Football Manager 2019 skončil u mňa. Aj napriek množstvu iných povinnosti som v hre za necelé štyri dni nechal viac ako dve desiatky hodín. Všetky tie tabuľky a štatistiky majú totiž svoje čaro, ktorému sa len ťažko odoláva. A keď tu tak teraz píšem recenziu s kruhmi pod očami a len pár hodinami spánku v tomto náročnom týždni, tak si uvedomujem, že mám za sebou jednu z pre mňa najzábavnejších hier tohto roka. Takže som s ňou rozhodne ešte neskončil.

Samozrejme, nie je to hra pre každého. Ak radi strieľate do hláv, asi nebude vŕtanie v nekonečných tabuľkách tým pravým pre vás. Samozrejme, nie je to úplne nová hra, ale stavia na dlhoročných základoch, ktoré sa postupne vylepšujú k dokonalosti. A aj keď si to možno na letmý pohľad nevšimnete, tých zmien pod povrchom je tu až neuveriteľný halda, pričom to celé prispieva k tomu, aby hra fungovala ako parádne namazaný stroj. Všetko tu do seba krásne zapadá a prispieva k tomu, aby ste dostali najlepšiu inkarnáciu série v posledných niekoľkých rokoch.

Môžu ubehnúť hodiny, kým sa v hre pustíte do svojho vôbec prvého zápasu v sezóne (a to ani nemusí byť súťažný). Mohlo by sa teda zdať, že je to hra, ktorá zatvára svoje dvere nováčikom a je určená najmä tým, ktorí s ňou už nejaký ten rok strávili a boli pri tom, ako sa na jadro nabaľovali ďalšie a ďalšie mechanizmy. Ak sa na hru ale pozriete s odstupom, zistíte, že sa Sports Interactive podarilo niečo veľmi náročné. Priniesli totiž doteraz najkomplexnejšiu časť série, ktorá je však najviac prístupná nováčikom a vďačí za to hneď niekoľkým ústretovým krokom, ktoré sú dotiahnuté takmer do dokonalosti.

Football Manager 2019
Football Manager 2019 Nové taktické možnosti vám dávajú väčšiu slobodu a zároveň oslovia aj nováčikov.
Nové taktické možnosti vám dávajú väčšiu slobodu a zároveň oslovia aj nováčikov.

Football Manager 2019 Tlačovky by si zaslúžili nejaké novinky.
Tlačovky by si zaslúžili nejaké novinky.

Football Manager 2019 Dianie na štadiónoch je vierohodnejšie.
Dianie na štadiónoch je vierohodnejšie.

Pozrime sa na to z pohľadu nového hráča. Možno ste o hre nepočuli, no nikdy ste ju nehrali. Máte však radi futbal a toto je futbalová hra, ktorá prekonáva všetko na trhu, takže asi jasná voľba. Nečakajte žiadnu oslňujúcu prezentáciu. Po niekoľkých nutných obrazovkách s logami ste rovno v menu, kde máte možnosť rozbehnúť kariéru trénera online alebo offline. Na online si netrúfate, tak to skúsite v singleplayeri, kde si vytvoríte trénera podľa vášho gusta. V tom momente sa z vás nestane automaticky nový Mourinho, no táto cesta je pred vami a je len na vás, ako ju zvládnete.

Každý váš nový krok na nej ale môže sprevádzať detailný sprievodca, ktorý vám vysvetlí, čo v hre funguje a ako to všetko funguje. Každý jeden detail futbalového života (až na úplatky a predávanie zápasov – ako dlho ešte budeme musieť čakať, Sports Interactive?) je prevedený do hry a všetko z toho môžete mať pod palcom. Ku každému jednému aspektu hry dostanete vysvetlenie, aby ste vedeli, ako hra funguje. A nekončí to vašou prvou sezónou. Máte čo odhaľovať aj v tej ďalšej, kedy vás neraz čakajú ďalšie nástrahy futbalového sveta. Napríklad vyjednávanie o zmluvách s novými tímami, ktorým sa páči, čo ste dosiahli v tej predchádzajúcej. Hra vám tak odhaľuje oveľa viac zo svojho fungovania a aj skúsenejší hráči tak do nej môžu viac a transparentnejšie vidieť.

Týmto to ale pre nováčikov nekončí. Ste síce hlavou celého tohto kolotoča, no nie ste v tom sami. Vo vašej pozícii toho máte na starosti naozaj veľa a môžete rozhodovať  prakticky úplne o všetkom. Ale nemusíte. Veľa vecí môžete delegovať na niektorého z vašich asistentov, skautov a ďalších členov realizačného tímu. V konečnom dôsledku je tak len na vás, aký komplexný a detailný zážitok vám hra ponúkne. Ak sériu dobre poznáte, radi sa ponoríte do jej neuveriteľných hĺbok, v ktorých nájdete možno aj to, čo ste tam nečakali. Ak ste nováčikmi, možno ale nestojíte o detailné riadenie tréningov, manažment juniorky či iné veci. Tak to jednoducho necháte na niekom inom, no vždy sa oplatí nechať si aj v týchto veciach aspoň prehľad.

Ak už ale sériu dobre poznáte, nepotrebujete pomôcky a ani to, aby niekto preberal vašu prácu. Stále oceníte možnosť nechať si na starosti len veci, ktorá vás bavia a zaujímajú, alebo zároveň si to na seba môžete naložiť úplne všetko a je toho obrovská hromada. S obrovskou hromadou dát. Tie ovplyvňujú aj vašu hru ako takú a jej rýchlosť, takže chod hry závisí od toho, koľko líg sledujete. Čím viac ich máte na očiach, tým detailnejšie možnosti interagovať s nimi máte v rukách, ale zároveň musíte obetovať svoj čas napríklad do loadingov.

Asi už viete, ako detailne dokáže táto séria pracovať so štatistikami o hráčoch a určite poteší, že hra ide až do takej hĺbky, že tu nájdete dokonca aj niektorých hráčov napríklad zo slovenskej 4. ligy. Bohužiaľ, kompletné licencie tu stále nemôžete čakať, takže detaily tímov v hre napríklad nenájdete, ale stále je tu toho naozaj veľa a všetko zodpovedá realite. Poteší však fakt, že nový ročník prichádza s oficiálnou licenciou dvoch najvyšších nemeckých súťaží a k nim pridal oficiálne aj nemecký pohár. A ak Bundesligu sledujete, je v nej jedna novinka, ktorá v takejto hre nesmie chýbať a to je systém VAR. To všetko len prispieva autenticite hry ako takej, takže tu nájdete nielen všetky tímy, reprezentácie a hráčov, ktorých by ste čakali, ale aj takéto prvky.

Je pozoruhodné, aká presná dokáže byť hra v predikcii skutočného futbalového diania. Samozrejme, nie všetko dopadne presne tak, ako to hra nasimuluje. Veľmi pekne vie ale odhadnúť formu jednotlivých hráčov, neraz teda aj tímov a to dokonca aj pri veľmi mladom hráčovi zo Slovenska, ako je napríklad Boženík zo Žiliny. To isté platí napríklad aj pre zranenia pri náchylných hráčoch, povolania do reprezentácií a podobne. Výsledkom je naozaj skvelý dojem z futbalu, pri ktorom srdce každého fanúšika zaplesá.

Football Manager 2019
Football Manager 2019 Svoje zápasy si viete detailne rozanalyzovať.
Svoje zápasy si viete detailne rozanalyzovať.

Football Manager 2019 Aj napriek jednoduchšiemu spracovaniu vedia byť zápasy naozaj napínavé.
Aj napriek jednoduchšiemu spracovaniu vedia byť zápasy naozaj napínavé.

Football Manager 2019 Zranenia sú v hre na dennom poriadku.
Zranenia sú v hre na dennom poriadku.

Dobre, máte svoj tím, máte svojich hráčov. Čo s tým? Vlastne absolútne čokoľvek. Je len na vás, čo s týmto tímom spravíte, akú filozofiu mu vštepíte, ako ho budete trénovať, ako sa budete správať ku hráčom, zamestnancom a aj médiám. Všetko z toho môže mať pozitívny a aj negatívny vplyv. Dokonca aj zle volené slová vás môžu pripraviť o prácu, či dokonca naštrbiť vzťahy s hráčmi. Hra prišla s prepracovanejším systémom tréningov, ktorý vám dáva výraznejšie možnosti pri príprave hráčov, ktorých môžete deliť do skupín a následne aj tréningy na jednotlivé činnosti. Samozrejme, môžete ho nechať na niekom inom, no oplatí sa naň aspoň pozrieť, nakoľko naberiete pocit väčšej kontroly nad tímom a jeho výsledkami.

To isté platí aj pre taktický modul, ktorý sa dočkal niekoľkých zmien a aj keď sa jeho hĺbka a prepracovanosť nemenila, jeho spracovanie áno a pôsobí tak oveľa intuitívnejšie a príjemnejšie, takže sa v ňom netreba dlho hrabať, aby ste ho poriadne dostali do krvi. Nejde len o zvolenie nejakej taktiky, ktorá bude pevná. Ide aj o rôzne menšie zásahy do nej, aby reflektovala štýl hry, aký chcete a možno aj práve potrebujete hrať. tím môžete pripravovať na niekoľko taktík podľa potreby, aby ste vedeli reagovať na rôzne okolnosti. Každý hráč si navyše tieto taktiky môže osvojovať inak. Zásahy do taktiky môžete robiť aj počas zápasov a to hneď niekoľkými spôsobmi, takže to tiež nie je len o rozostavení, ale tiež o štýle hry, pokrikoch, inštrukciách hráčom a podobne.

Množstvo menších elementov je nových, množstvo ďalších sa vracia a opäť závisí na tom, ako na ne sami reagujete a koľko z nich chcete mať. Môžete preskakovať rozhovory, dokonca aj prestupy a vyjednávanie môžete nechať na iných. Namiesto toho si môžete zobrať na starosti zdravotný stav hráčov a starostlivosť on. Samozrejme, nestane sa z vás automaticky medik, ale máte možnosť rozhodovať o spôsobe liečenia hráčov, takže je len na vás, či oželiete dôležitého hráča v zápase, aby vyzdravel, alebo to risknete a napicháte ho injekciami.

Football Manager 2019
Football Manager 2019 O pekné góly nie je núdza.
O pekné góly nie je núdza.

Football Manager 2019 Aj tu vedia brankári robiť hlúpe chyby.
Aj tu vedia brankári robiť hlúpe chyby.

Football Manager 2019 Zápasový engine síce má svoje chyby, no tiež sa dočkal menších vylepšení.
Zápasový engine síce má svoje chyby, no tiež sa dočkal menších vylepšení.

A práve v tejto oblasti hra opäť trošku kazí dojem. Je samozrejmosťou, že sa nikdy nepodarí v rámci hry priniesť bezchybné vyváženie situácií, aké by ste zažili v skutočnosti. Aj tentoraz mám dojem, že to autori trošku preháňajú so zraneniami, nakoľko bol nejaký zranený hráč snáď v každom zápase a ak aj nie, stačilo si dať tréning a už prišlo hlásenie o tom, že niekto bude dva dni mimo. Penalty, štandardky, rôzne druhy striel, predĺženia, to všetko a mnohé ďalšie pôsobí naozaj verne, no v rámci herných situácií by si zranenia podľa mňa vyžadovali menšiu úpravu balansu, aby neboli na dennom programe. Hru to nekazí, prinajhoršom si vybudujete širší káder, čo rozhodne nikdy neuškodí.

Potom sú tu ešte drobnosti v rámci hry, kedy akoby sa príliš riadila nejakým zaužívaným správaním. Ak chcú vášho hráča do nejakej prestížnejšej zahraničnej ligy a vy ho nepustíte, vždy to môže vyústiť do problémov s ním. Avšak veľmi to nedáva zmysel vtedy, ak sa takto na vás nahnevá 36-ročný veterán, ktorý u vás hra poslednú sezónu, vy ho nepustíte, no príde vám správa o jeho sklamaní, ktoré sa mení na horší vzťah. Vysvetlí vám totiž, že vaše rozhodnutie zastaviť jeho prestup podľa neho bráni v progrese jeho kariéry. Čo už trošku nedáva zmysel. Nezhody s hráčom dokonca môžu spôsobiť to, že sa na jeho stranu nakloní aj časť kabíny. Nie je to však nič, čo by sa nedalo vyriešiť napríklad správnym príhovorom. To sú však strašne malé veci, ktoré vám z tej stovky hodín (v horšom prípade) otrávia sotva pár minút.

A o tom to celé vlastne je. Dostávate parádne hlbokú hru plnú vylepšení. Miernych sa dočkalo používateľské prostredie. Nejaké môžete vidieť aj v zápasovom engine, ktorý vyzerá lepšie, je pestrejší, futbalovejší, aj keď stále pôsobí tak, že vo veľkom štýle prestrieľate súpera, no všetko ide vedľa a sotva to skončí remízou. Ale aj také zápasy sme už v skutočnosti videli. Ak vás to hnevá, nechajte si len 2D pohľad, prípadne komentár, alebo dokonca zápasy simulujte. Potom je tu ešte čeština, s menšími chybami a s komentárom, ktorý sa časom začne opakovať, no aj tak je to kus dobrej roboty v takejto rozsiahlej hre. Takže ako som už hovoril - parádne fungujúci stroj, ktorému tie menšie chyby radi odpustíte, ak máte radi futbal a chcete sa ponoriť do jeho najlepšieho herného spracovania z pohľadu manažéra.

napísal matus_ace 14.11.2018
9.0
8.6