JUST CAUSE 4

JUST CAUSE 4

6.5

Rico Rodrigez sa postaví tornádu a chybám

Just Cause séria svojho času ukázala, ako má vyzerať deštruktívne sandboxové hranie. Po úvodnej jednotke prišla parádna dvojka nasledovaná priam explozívnou trojkou. Každá hra ponúkla veľký upgrade vpred po každej stránke, až teraz na štvorku. Tá prichádza relatívne krátko po trojke a síce s niekoľkými vylepšeniami, ale nie až takým skokom vpred. Možno je to taký skok so zatiahnutou ručnou brzdou.

Ak sériu nehrávate, mali by ste vedieť, že hlavnou postavou vo všetkých hrách je Rico Rodrigez, CIA agent so zameraním na likvidáciu diktátorských režimov. V každej hre si podá jedného diktátora a doslova rozbije jeho krajinu na kúsky. Zatiaľ čo minule bol vo svojej domovine na stredomorskom ostrove, teraz sa vydáva do Južnej Ameriky, kde dikátorský režim pripravuje niečo veľké. Pripravuje zbraň v podobe stroja na počasie a tentoraz to bude pre Rica ešte osobnejšie ako minule. Stroj na počasie je totiž projektom jeho otca. Vydáva sa tak na novú výpravu, ktorej príbeh bude najhlbší v Just Cause hrách doteraz.

Ale, samozrejme, ak pri Just Cause hovoríme o najhlbšom príbehu, stále to bude v porovnaní s takým GTA V len minimalistický príbeh vyrozprávaný počas hlavných dejových misii. Teda nečakajte od neho veľa. Síce vidieť, že sa teraz autori viac sústredili na prestrihové scény a rozšírili tam rozhovory a viac poodhalili pozadie postáv a aj Rica, ale to je všetko. Stále to bude primárne hra orientovaná na sandboxové ničenie všetkého naokolo. Síce tentoraz s inými cieľmi a iným postupom ako v Just Cause 3, ale ostáva tu základ hrateľnosti založený na ničení, používaní rozmanitých zbraní a vozidiel siahajúcich od motoriek až po dopravné lietadlá,.

Just Cause 4
Just Cause 4 Rico Rodrigez znovu padá z oblohy na ďalší diktatúrou zmietaný štát.
Rico Rodrigez znovu padá z oblohy na ďalší diktatúrou zmietaný štát.

Just Cause 4 Autori tentoraz sľubovali hlbší príbeh, síce náznaky zlepšenia tam sú, ale veľa od toho nečakajte.
Autori tentoraz sľubovali hlbší príbeh, síce náznaky zlepšenia tam sú, ale veľa od toho nečakajte.

Just Cause 4 Je tu znovu rozsiahly pôsobivý svet s masívnou deštrukciou, rôznymi zbraňami a vozidlami.
Je tu znovu rozsiahly pôsobivý svet s masívnou deštrukciou, rôznymi zbraňami a vozidlami.

Tentoraz sa Rico znovu pridáva k rebelským vojskám na ostrove Solis, ktoré útočia na diktátorský režim, ale už to nebudú malé izolované skupinky odboja, ale pridáva sa rovno k armáde rebelov. Tá zároveň bojuje proti najväčšiemu nepriateľovi Rica, a to nájomnej Black Hand armáde a jej veliteľke Gabriele Morales. Tá má ostrov pod kontrolou a popritom ako chcete získať kontrolu nad počasím, budete s rebelmi zatláčať vojakov a postupne rozširovať svoje obsadené územie. A doslova tú vojnu budete vidieť. Totiž na hraniciach rebeli skutočne bojujú s nepriateľmi, zatiaľ čo my sa s Ricom vydáme rovno za nepriateľské línie, aby sme ich oslabili a posunuli hranice nášho územia znovu o kúsok vpred.

Rico tak bude dostávať rôzne  misie zamerané sa pomoc rebelom a napríklad dostane za úlohu zničenie určitého zariadenia, záchranu väzňov, vyradení rôznych veží, zničení generátorov alebo získanie nejakého vozidla. Budú to misie presne v jednoduchom štýle Just Cause série. Nimi sa posuniete vpred a otvoríte si ďalšie územie, aby ste mohli splniť príbehovú misiu. Tieto príbehové misie sú mierne komplexnejšie, doplnené prestrihovými scénami a rozhovormi, sú viac naskriptované, ale nevychádzajú z jednoduchých štandardov série. Často budete niekoho obraňovať a pomáhať mu, prevážať ho a útočiť na nepriateľov.

Príbehové misie vás budú neustále posúvať vpred k stroju na počasie, zatiaľ čo vedľajšie budú zamerané na oslobodenie ostrova, ako aj odomkýnanie nových možností. Každé oslobodené územie pridá nové bonusové úlohy, niektoré majú snajperské misie, iné jednoduché acheologické puzzle misie, doplnia to ničenia vzducholodí,  všetky majú akrobatické skoky, wingsuit výzvy alebo dosahovanie čo najvyššej rýchlosti vozidlami. Je toho veľa, aj keď zadania sú viac-menej jednotvárne. Ak ich však prejdete, za odmenu sa vám odomkýnajú ďalšie zbrane alebo vozidlá, ktoré si môžete na bojisko instantne objednať cez air dropy.

Dôležitým parametrom je tu Chaos level, ktorý spôsobujete pri deštrukcii nepriateľov. Čím viac budov, nádrží, vozidiel nepriateľom zničíte, tým rýchlejšie sa vám zbierajú body. Pričom pri každom leveli sa vám pridá určitý počet armád rebelov, s ktorými sa môžete posunúť na ďalšie územia a obsadiť ich. Tieto územia vám následne sprístupňujú ďalšie misie a možnosti. Je to prekvapivo dobre zapracované z hľadiska hrateľnosti, pretože sa vám aktívna hracia plocha neustále rozširuje.

Just Cause 4
Just Cause 4 Novinkou tentoraz budú balóny, ktorými môžete nadvihovať predmety a nechať ich odletieť.
Novinkou tentoraz budú balóny, ktorými môžete nadvihovať predmety a nechať ich odletieť.

Just Cause 4 Padák nechýba, dopĺňa ho, samozrejme, aj hák.
Padák nechýba, dopĺňa ho, samozrejme, aj hák.

Just Cause 4 Veľkou novinkou sú tornáda a rôzne počasie.
Veľkou novinkou sú tornáda a rôzne počasie.

Tentoraz je ostrov znovu masívny, ponúka cez 1000 kilometrov štvorcových plochy, kde nájdete ako zelené lesnaté časti, tak zasnežené hory a aj púšte. Je tu všetko a postupne sa vám prostredie mení, aby sa zabránilo stereotypu. Zároveň sa postupne menia aj pohromy, ktoré na vás stroj na počasia posiela, od parádneho tornáda, cez nebezpečné búrky s bleskmi, až po piesočnú búrku, kde nič nevidíte. S týmto sa autori skutočne pohrali.

Rovnako svet je teraz živší, je v ňom viac ľudí, viac áut a spolu so spomínanými bojmi vidieť, že to tam žije. Je to pekne spracovaný masívny svet. Autori k tomu teraz vylepšili jazdný model pri autách, ktorý je už prirodzenejší a lepšie sa svetom pohybujete, ak máte radi autá - ak nie, tak helikoptéry to istia. Aj keď, samozrejme, základ tu je stále v používaní háku a padáku, to je parádna kombinácia z oblasti pohybu svetom. Budete sa znovu priťahovať ku všetkému možnému, rozprestierať padák, alebo si ho meniť na wingsuit pre rýchle klesanie.

Tieto základné prvky série dopĺňajú aj priťahovacie laná, nastreľovacie boostery, a tentoraz aj novinka, a to balóniky, ktorými môžete nadvihnúť veci a nechať ich vyletieť. Je to pekná vec na zábavku a kreatívnu deštrukciu. Môžete niekoho priviazať k stene, zavesiť za auto a nechať vyletieť alebo pripnúť k explodujúcej nádrži.

Ak poznáte hrateľnosť Just Cause série a páči sa vám, tu sa sťažovať nebudete. Znovu ponúkne otvorené možnosti a aj cez 50 alebo aj 100 hodín hrateľnosti. Záleží len od vás, ako sa budete realizovať a či budete chcieť všetko vyčistiť. Možnosti tu na to sú a objavovanie sveta sa skutočne dá užiť, ponúka množstvo zaujímavých lokalít a easter eggov, samozrejme, v prípade, že vás tento štýl baví. Easter eggy zahŕňajú napríklad zbraň, ktorá každého premení na kravu, odkazy na Jurassic park, retro kreslený videoklip, miniautíčko a veľa ďalšieho.

Just Cause 4
Just Cause 4 Explózie sú parádne - ako vždy.
Explózie sú parádne - ako vždy.

Just Cause 4 Svet je plný pozoruhodných stavieb a sú tu priam tony easter eggov.
Svet je plný pozoruhodných stavieb a sú tu priam tony easter eggov.

Just Cause 4 Voda je v hre zvláštne spracovaná, niektore hladiny sú decentné ale iné vyslovene škaredé.
Voda je v hre zvláštne spracovaná, niektore hladiny sú decentné ale iné vyslovene škaredé.

Na čo sa zrejme budete sťažovať je technická stránka ako aj celý UI systém menu. V PC verzii je odfláknuté už úvodné menu. To nefunguje poriadne a zle reaguje na ovládanie klávesnicou a myšou (autori sľúbili fix) a pokračuje to v menu mapy v hre. Je to jediná menu obrazovka pri hraní a máte v nej všetko na sebe neprehľadne nahádzané a potrvá aj zo 10 hodín, kým sa v tom zorientujete. Je to ako retro menu z 15 rokov starej zlej hry. Sú tu samé položky so zle navrhnutými podskupinami. Celé je to doplnené veľkým písmom, mapou, ktorú nezoomujete, s masívne vyznačenými hranicami a misiami. Zjavne to autori robili pre konzoly, ale ani tam to nebude dvakrát prehľadnejšie. Dá sa na to zvyknúť, ale je to celé zle. Pritom v Just Cause 3 to bolo všetko oveľa lepšie, jednoduchšie a prehľadné. K tomu ani nespomínam nastavenie klávesov v PC verzii hry, akoby priam jednoducho portované z konzol. Hre to nepomáha.

Ale nie len to, aj samotná technická stránka je diskutabilná. Tá je na jednej strane parádna, na druhej strane vidieť, že autori nemali čas na dokončenie detailov. Je tu totiž veľmi pekný svet s pôsobivými poveternostnými efektmi, hustou vegetáciou, rozmanitými budovami a mestečkami, ktorý však pre zmenu sťahuje zvláštne zašumené zobrazenie. Totiž pri každom pohybe akoby pixely v pozadí na vegetácii šumeli, preskakovali a pôsobí to zle. Podobne preskakujúce pixely vidieť na detailoch postáv alebo vlasoch, akoby mali zle nastavené shadery. Nehovoriac o vode, ktorá trpí podobným problémom, ale zároveň je často príliš rozmazaná a statická. Chýbajú tu dynamické vlny za loďami z trojky a na niektorých plochách chýbajú vlny úplne. Je tam len rozmazaný odraz prostredia. Pritom citeľne vidieť ako sa autori snažili spraviť real-time odlesky. Možno však až za príliš vysokú cenu.

Možno je to cena za optimalizáciu, ktorá je teraz na konzolách veľmi dobrá a 30 fps je základný framerate, a to aj pri veľkých explóziách. Totiž  v Just Cause 3 framerate padalo aj pod 20 fps. Pritom na PC sa tiež autori pohrali a na GTX 970 ide hra na maxime okolo 50-60 v 1080p. Tam je to prekvapivo dobré, aj keď čo nie je dobré, je padanie hry. Neviem, či sa to stáva všetkým, ale osobne padala hra aspoň raz za hodinu.

Ale technickú stránku treba aj pochváliť, fyzika je parádne zapracovaná ako pri efektoch počasia, tornáde, tak aj pri explóziách, kde to má veľmi peknú dynamiku. Dokonca viete zničiť masívny drevený most alebo autom zoťať stromy, ktoré následne majú vlastnú fyziku a postupne padajú z kopca a berú so sebou ďalšie. Navyše môžu byť vtiahnuté aj do tornáda, tak ako väčšia objektov na mape a ponúkne to parádny zážitok. Zaujímavá drobnosť je napríklad aj to, že menšie kamene sa dajú rozdrviť tankom. Niektoré veci sú skutočne prekvapivé, škoda, že pre veľa iných nedotiahnutých vecí nemôžu poriadne vyniknúť.  Ak si však zvyknete na problematické časti, viete sa pekne zabaviť.

Just Cause 4
Just Cause 4 Mapa je ukážkovým príkladom neprehľadnosti.
Mapa je ukážkovým príkladom neprehľadnosti.

Just Cause 4 Vozidlá sú rozmanité a užijete si s nimi veľa zábavy, teraz sa zlepšilo aj ich ovládanie
Vozidlá sú rozmanité a užijete si s nimi veľa zábavy, teraz sa zlepšilo aj ich ovládanie

Just Cause 4 Úlohy budú dosť repetitívne, napríklad budete vyťahovať generátory a rozbíjať ich, väčšinou aj niekoľkokrát za sebou.
Úlohy budú dosť repetitívne, napríklad budete vyťahovať generátory a rozbíjať ich, väčšinou aj niekoľkokrát za sebou.

Just Cause 4 je zvláštny mix oddychovej hrateľnosti sťahovanej dolu nedotiahnutosťou. Fanúšikovia série sa môžu tešiť na vylepšený herný štýl, konečne poriadne ovládanie vozidiel, lepšiu AI, masívnu mapu a dobre navrhnutý postup v obsadzovaní prostredia hry a zase desiatky až stovky hodín hry. Zároveň uvidia veľa vecí horších ako v minulej hre, hlavne grafické problémy, orezania, zvláštne spracovanú vodu alebo zle navrhnutú a neprehľadnú mapu, ako aj úlohy. Hráčov, ktorí nehrávajú Just Cause, však ani táto hra nemá pre absenciu príbehu alebo hĺbky misii čím osloviť. Je to stále arkádová explozívna zábava na masívnom ihrisku.

Dúfal som, že sa autori poponáhľajú s patchom ešte do dopísania recenzie, ale vyzerá to tak, že to nestihli a tie všetky chyby a nedotiahnuté veci sťahujú hru na 6,5. Ak by to tvorcovia zafixovali, mohla by sa ťahať aj na hodnotenie 7,5 až 8.

napísal saver 14.12.2018
Páči sa mi! (+2)
6.5