PROJECT AETHER: FIRST CONTACT

PROJECT AETHER: FIRST CONTACT

7.5

V zápale boja a žiare nepriateľov

Zlatá éra arkádových hier je už síce za nami, ale stále sa vedia pretlačiť popri iných tituloch a žánroch. Project Aether je príkladom toho, že likvidovanie húfov prilietajúcich nepriateľov má stále svoje čaro. A navyše sa to dá aj s menšími inováciami, ktoré oživia tradičnú hrateľnosť. A dokonca si to užijete aj s klávesnicou a myšou, čo pri tomto type hier nie je vždy optimálna voľba.

Začali sme teda ovládaním a priznám sa, že som od začiatku zvažoval gamepad, ktorý hra, samozrejme, podporuje. Po úvode s jednoduchou výukou som však jednoznačne uprednostnil tradičné PC ovládanie. Klávesnicou sa totiž dá pohodlne pohybovať všetkými smermi, meniť primárnu a sekundárnu zbraň, použiť bleskový únik a opravovať sa rezervnými balíčkami. Streľba, ale aj útok zblízka mečom a hlavne mierenie je ideálne myšou, vďaka ktorej sa dajú presne zasiahnuť ciele aj počas frenetického pohybu. A to je v takejto hre dôležité, pretože sa neustále treba premiestňovať, vyhýbať strelám a nepriateľským útokom a súčasne atakovať protivníkov.

Project AETHER: First Contact
Project AETHER: First Contact Zásahy vytvárajú okolo protivníkov magnetické pole, vtedy treba použiť EMP s detonáciou.
Zásahy vytvárajú okolo protivníkov magnetické pole, vtedy treba použiť EMP s detonáciou.

Project AETHER: First Contact Nepriatelia sú pomerne rozmanití, taktizujú a spájajú svoje sily.
Nepriatelia sú pomerne rozmanití, taktizujú a spájajú svoje sily.

Project AETHER: First Contact Aj bossovia sú rôznorodí a niektorí naozaj masívni.
Aj bossovia sú rôznorodí a niektorí naozaj masívni.

Ste pilotom v mechanickom bojovom obleku. Všetko vnímate pohľadom zhora a pekne vidíte  oranžových vysvietených protivníkov, ktorí letia v ústrety. Ale aj meteority, plošiny s obrannými vežami a bossov, okolo ktorých treba šikovne manévrovať, aby vás nezmenili na kôpku šrotu. Ako podklad slúži otvorený vesmír plný hviezd alebo rôzne povrchy planét, nad ktorými sa odohrávajú adrenalínové prestrelky. V záplave protivníkov, striel, ničivých lúčov a ďalších hrozieb s patričným efektom, hra priam žiari a je to vizuálne pôsobivé. Správna dynamická hudba má grády a všetko pekne dotvára. Naproti tomu je menu, kam sa vraciate medzi misiami, dosť fádne a strohé a tvorcovia sa s ním mohli trochu viac pohrať.

Základom je už tradične kampaň, kde sa postupne odomykajú misie a sprevádza to brífing s niekoľkými plne nahovorenými postavami. Asi ich veľmi vnímať nebudete, každopádne to vďaka nim pôsobí živšie a nielen ako súbor bojových letov. Jedna misia trvá priemerne približne 15 minút a väčšinou je na konci húževnatý boss. Potrápia vás však aj bežní nepriatelia, pričom sortiment je dostatočne pestrý a postupne sa rozširuje. Niektorí len letia oproti, iní vás doslova prenasledujú, ďalší krájajú obrazovku laserovými lúčmi, vytárajú kruhy s ničivým efektom a podobne. Neraz je to poriadna mela a zachráni vás len bleskový únik - dash, ktorý vás dostane bez ujmy aj priamo cez strely. No spotrebuje na to energiu, ktorá sa, našťastie, rýchlo dobíja.

V prípade fatálneho zlyhania skonáte, ale máte možnosť pokračovať, čo vám však zníži celkový, písmenom vyjadrený rating misie a skóre. Počet možných pokračovaní závisí od obťažnosti. Na jednoduchej máte 99 pokusov na každú misiu, na strednej tri a na vysokej len jedno možné pokračovanie. Vždy k tomu dostanete dva opravné doplnky. Ak to prešvihnete, už sa nedá v misii pokračovať a začínate ju celú od začiatku. Je to nastavené rozumne tak, aby mal zručný hráč náročnejší let, ale aby to bez problémov zvládol aj menej skúsený  pilot.

Vaše útoky v boji nevyžadujú muníciu, ale niekedy po prehriatí zbrane potrebujú chvíľu na regeneráciu. Líšia sa kadenciou, dosahom a pridaným efektom. Nepriateľov pokropíte spŕškou malých projektilov, alebo pomalšie vystreľujete výbušné gule, či zraňujete lúčom. Čo je však zaujímavé, po kontakte striel s protivníkom sa okolo neho vytvára čoraz väčšie magnetické pole a použitím EMP v dosahu spôsobíte detonáciu cieľa. Takže nepriateľov môžete postupne poškodzovať útokmi, až kým ich život neklesne na nulu, alebo ich len zľahka zasiahnete, priblížite sa a jediným stlačením klávesu odpálite. Je to veľmi efektné a dá sa s tým pekne taktizovať. Hlavne keď  si zvolíte vhodné zbrane a výbavu.

Vybavenie svojho mechanického bojovníka môžete meniť po každej misii. A je to päť rôznych súčastí. Nastavíte primárnu a sekundárnu zbraň,  typ EMP a úniku - dash, no a popritom môžete zmeniť svoje maskovanie.  Zmeny uskutočníte jednoduchým výberom z odomknutých možností a ich efekt v boji je viditeľný. Takže napríklad základné strely spôsobujú nižšie poškodenie, ale sú rýchle a majú slušný dostrel. Môžete ich nahradiť napríklad brokovnicou, ktorá má široký uhol záberu, no je určená na kratšiu vzdialenosť. Základný EMP detonátor po inicializovaní výbuchu poľa zasiahne primárny cieľ, ale aj ďalších nepriateľov v dosahu. Alternatívou  je EMP, čo síce odpáli len jedného protivníka, ale nakrátko zvýši účinok vašich zbraní. Potom je tu EMP, čo vás nakrátko ochráni štítom.

Okrem kampane si môžete odskočiť plniť výzvy, ktoré sa sprístupňujú podľa počtu zdolaných misií. Sú to kratšie bojové skúšky, takže napríklad musíte vystrieľať všetkých nepriateľov v krátkom časovom limite, alebo môžete útočiť len mečom či brokovnicou a navyše so životom visiacim na vlásku a podobne. Ešte je tu aj survival režim, kde bojujete dovtedy, kým vládzete a nepriatelia vás nezničia. Vaše výkony sa zapisujú a porovnávajú s hráčmi z celého sveta v online rebríčkoch osobitne pre každú misiu.

Project AETHER: First Contact
Project AETHER: First Contact Medzi misiami môžete meniť výbavu vášho poletujúceho stroja.
Medzi misiami môžete meniť výbavu vášho poletujúceho stroja.

Project AETHER: First Contact Cez smrtiace lúče sa dá bezpečne prejsť, keď použijete bleskový únik - dash.
Cez smrtiace lúče sa dá bezpečne prejsť, keď použijete bleskový únik - dash.

Project AETHER: First Contact Nepriatelia neraz vytvárajú pôsobivé obrazce, všetky tie žiariace lúče sú však nebezpečné.
Nepriatelia neraz vytvárajú pôsobivé obrazce, všetky tie žiariace lúče sú však nebezpečné.

Dopĺňa to kódex s encyklopédiou nepriateľov a hudobná miestnosť, kde si môžete vyberať podklad s muzikou. A keď prejdete všetky misie, odomkne sa ešte režim, v ktorom bez prerušenia útočíte na všetkých bossov zaradom. Napriek solídnej ponuke ale celkovo hra nie je až taká masívna, kampaň máte aj na najvyššej obťažnosti prejedenú do troch - štyroch hodín a ostatné režimy to natiahnu o pár ďalších hodín.

Project Aether je štýlová arkáda s peknými efektmi a dynamickou hrateľnosťou. Obsah je pestrý, len ho mohlo byť viac a ak inklinujete k tomuto žánru, určite vyskúšajte. Možno by bolo zaujímavé pridať do hry kooperáciu a väčší sortiment výbavy a nejaké vylepšenia. Každopádne sa poletujúci stroj v boji obracať rozhodne vie a vesmírne prestrelky si užijú viac aj menej vyspelí piloti.

napísal uni 25.2.2020
7.5
PROJECT AETHER: FIRST CONTACT