RESIDENT EVIL VILLAGE

RESIDENT EVIL VILLAGE

9.0

Vstup do osady len na vlastné riziko

Kultová hororová séria dostala nový prírastok. Podobne ako Resident Evil 7 sa už však veľmi nezaoberá špinavosťami spoločnosti Umbrella, ale uberá sa výrazne iným smerom. Nepretrháva však úplne puto s pôvodnými motívmi a postavami. Vo Village sa tak objaví Chris Redfield, ktorý sa mihol už v sedmičke a dobrého poznáme najmä zo starších častí. Hlavný priestor však dostane Ethan, ktorý po útrapách v minulej hre dúfa, že má pred sebou pokojný život so svojou rodinkou, ale práve Redfieldov príchod všetko zmení.

Ethan sa potom náhle ocitá v neznámom prostredí, v osade, kde ho čaká nová nočná mora. Už zakrátko je vystavený útoku krvilačných lykanov, a to ešte netuší, že bude čeliť ďalším hrozbám na zámku, v dome s bábikami, bani, na jazere či továrni, kde stretne ojedinelých preživších, ale hlavne rôzne bizarné postavy a monštrá. Možno vám úvod bude pripadať až priveľmi akčný a pripravte sa na to, že podobných pasáží bude v hre veľa. Nie každý sa zmieri s tým, že sa hra uberá touto cestou je to do istej miery na úkor survival prvkov. Ale nemusíte mať obavy, že sa z hry úplne vytratil pôvodný duch série s jej typickými súčasťami. I keď tvorcovia pridali niečo navyše, čo sa vám môže, ale aj nemusí páčiť.

Resident Evil Village
Resident Evil Village Podrobné analyzovanie a otáčanie predmetov je tu už len ojedinelé.
Podrobné analyzovanie a otáčanie predmetov je tu už len ojedinelé.

Resident Evil Village Zámocká časť je najlepšia a zažijete tam najväčšie pocity úzkosti.
Zámocká časť je najlepšia a zažijete tam najväčšie pocity úzkosti.

Resident Evil Village Úsmev lykanov určite nechcete vidieť zblízka. Pasáže s nimi sú vždy akčné.
Úsmev lykanov určite nechcete vidieť zblízka. Pasáže s nimi sú vždy akčné.

Zámocká pasáž sa približuje tomu, čo nám ponúkli prvé časti Resident Evil, i keď to už nie je taký hardcore survival a Ethan nemusí šetriť každý náboj ani priveľmi špekulovať. Namiesto haly policajnej stanice je tu stredobodom historická sieň, z ktorej vedú rôzne dvere a schodiská do ďalších priestorov. Aj tentoraz sú mnohé uzamknuté a dá sa do nich vstúpiť až neskôr, po náročnom získaní správneho kľúča alebo objavení alternatívnej cestičky. Ethan opäť zbiera predmety, tentoraz je však menej tých kľúčových, ktoré treba pootáčať a poriadne poobzerať, aby odkryli svoj pravý význam a použiť pri riešení hlavolamov. Niežeby tu rébusy chýbali, dokonca sa tvorcovia snažili vytvoriť nové, ktoré sa nepodobajú na puzzle z predošlých častí. Ale predsa len trochu ustúpili do úzadia a viac priestoru dostala akcia. Každopádne zámok hrateľnosťou najviac inklinuje k obsahu klasických RE hier.

Naproti tomu sú už ďalšie lokality výrazne akčnejšie a interakcia s okolím skromnejšia. Výnimkou je dom s bábikami, kde si aspoň do istej miery užijete ukrývanie v tme a stealth prvky, pretože tam sa nemôžete spoliehať na zbrane. V mnohých lokalitách ale budete mať často prst na spúšti. Stále budete potrebovať rôzne predmety, ktorými niečo aktivujete, otočíte alebo otvoríte, ale väčšinou sa k nim dostanete bez väčších problémov a  nepotrebujete na to hlavu, ale muníciu alebo šikovnosť. Napríklad sa treba prestrieľať cez hordu lykanov, prebehnúť cez stroje v továrni k peci na odliatky alebo po doskách na vode, kde vás rozhodne nečaká piknik. Spestrením sú doplnkové aktivity, ako je vyťahovanie predmetov zo studní, keď získate kľuku alebo minihry s guľou, ktorú musíte dostať do určitého bodu nakláňaním makety.

Okrem niekoľkých hlavných antagonistov budete bojovať s lykanmi, rôznou oživenou háveďou, lietajúcimi kreatúrami či mechanickými  nepriateľmi, ktorých jediné citlivé miesto je energetický zdroj na hrudi, čo si pred vami kryjú. A, samozrejme, na rad prídu aj bossovia. Občas si môžete pomôcť streľbou do výbušných sudov alebo vriec s múkou, ktoré nakrátko oslepia nepriateľov, prípadne zatarasíte dvere skriňou. Tentoraz budete mať dostatok bojového arzenálu. Už preto, že si môžete zbrane (pištole, brokovnice, ostreľovaciu pušku, granátomet, míny a špeciálne kúsky), muníciu, vylepšenia, ale aj návody kupovať u svojského obchodníka.  Ako bonus vám pripraví aj špeciálne jedlá  z rýb, hydiny a kôz, ktoré vám permanentne zvýšia život, odolnosť či silu.

Peniaze na nákupy získate z obetí alebo nájdete v šuplíkoch a rozbitých vázach. Pomôže aj predaj objavených a vybojovaných kryštálov a cenností. Ethan je však do veľkej miery sebestačný. Muníciu nemusí len zbierať a kupovať, ale zachovala sa aj výroba vecí kombinovaním predmetov v inventári. Medzi nimi nechýba strelný prach a známe liečivé rastliny, z ktorých sa dá vyrobiť liek, no sú tu aj nové suroviny vo forme bežného odpadu.

Inventár je relatívne veľký a dá sa aj rozšíriť, hoci usporiadanie predmetov je veľmi ťažkopádne. Sekcia s výrobou je však praktická, lieky a náboje podľa osvojených plánov vyrobíte jednoduchým potvrdením, keď máte potrebné suroviny. A kľúčové predmety majú vlastnú sekciu a dajú sa pohodlne prehliadať, vyberať na mieste možného použitia, prípadne kombinovať. Pri postupe pomáha mapa, kde sa zachovalo červené označenie miestností, kde ste ešte nevyzbierali všetko, čo sa tam dá nájsť. Hra sa ukladá automaticky a potom manuálne pri klasických písacích strojoch, rozdiely závisia aj od celkovej náročnosti hry, ktorú ste si zvolili. Na začiatku sú tri a aj tá stredná vás potrápi len mierne. Takže ak chcete pritvrdiť, vyberte si rovno najvyššiu.

Resident Evil Village
Resident Evil Village Treba si dávať pozor na všetko. Aj na bábiky.
Treba si dávať pozor na všetko. Aj na bábiky.

Resident Evil Village Vďaka svojskému obchodníkovi nebudete mať núdzu o rôzne zbrane, muníciu a vylepšenia.
Vďaka svojskému obchodníkovi nebudete mať núdzu o rôzne zbrane, muníciu a vylepšenia.

Resident Evil Village Niekedy môžete mať dojem, že ste v celkom inej hre.
Niekedy môžete mať dojem, že ste v celkom inej hre.

Po dokončení hry, čo je možné za desať hodín, ale môže sa vám to natiahnuť aj na šestnásť, sa vám potom ešte otvorí štvrtá náročnosť a to už bude fuška. A spolu s ňou aj množstvo bonusového obsahu, vrátane extra zbraní, profilov postáv, artworkov, doplnkových videí. Plus výzvy s bodmi na odomknutie ďalších súčastí a aj minihra Mercenaries. Tam musíte v sérii ohraničených lokalít v limitovanom čase zabíjať nepriateľov a môžete pritom aktivovať orby s extra časom alebo nejakou posilňovacou schopnosťou.

Hra má pekný moderný vizuál, ktorý si môžete podľa potreby upraviť a nechýba podpora Ray-tracingu.  Mnohé lokality sú precízne spracované s dôrazom na detaily, svetelné efekty a odlesky. Kedykoľvek si to môžete vychutnať vo fotomóde. Príbeh, ktorý má určitú hĺbku, ale nedá sa povedať, že je výnimočný, sprevádza veľké množstvo predelových scén s kvalitným dabingom. Hudba sa prejavuje najmä v dramatických momentoch,  napríklad pri súbojoch alebo blížiacom sa nebezpečenstve, takže aj na základe toho môžete byť viac obozretní. Všetko sledujete z pohľadu prvej osoby. Tvorcovia sa už držia praktickej kamery s voľným otáčaním a sledovaním okolia. Tá už skôr nahradila statické a niekedy nepraktické pohľady z rôznych uhlov, ktoré boli charakteristické pre prvé časti série.

Atmosféra Village je výborná, zažijete aj momenty s potom na čele, ale nie je až taká strašidelná ako v Resident Evil 7. Zrejme je to aj tým, že s toľkou výzbrojou, ktorú máte väčšinou bez problémov poruke, nie ste v takom veľkom strese a neobávate sa odhalenia. Survival výrazne ustúpil do úzadia a zakrádanie nahradili prestrelky, ktoré už občas evokujú skôr Call of Duty. Navyše sa to výrazne vzdialilo od Umbrelly a T- vírusu (s čím začala už sedmička) a pôsobí to odlišne - či už hrateľnosťou, alebo zasadením deja.

Resident Evil Village
Resident Evil Village No čo ty vrták, vstaneš?
No čo ty vrták, vstaneš?

Resident Evil Village Prehadzovanie vecí v inventári je ťažkopádne, ale napríklad výroba veľmi jednoduchá.
Prehadzovanie vecí v inventári je ťažkopádne, ale napríklad výroba veľmi jednoduchá.

Resident Evil Village Po dokončení príbehu si okrem iného odomknete aj akčnú minihru Mercenaries.
Po dokončení príbehu si okrem iného odomknete aj akčnú minihru Mercenaries.

V jednotlivých pasážach hry sa ale dajú nájsť zaujímavé motívy, ktoré môžu kadečo pripomínať. Na niektorých miestach som si spomenul na American Horror Story, film Rituál, kde hral Nicolas Cage či Draculu. Atmosféra podzemnej továrne mi evokovala Necromundu. A boli aj situácie a miesta, kde som sa cítil ako postava z Falloutu či Metro hier. Je to skutočne výrazný odklon od toho, čo sme v Resident Evil zažívali kedysi, čo ale neznamená, že je to zlé. Je to skrátka iné, pre niektorých hráčov zaujímavé, pre iných však ťažko stráviteľné. Čaká vás teda buď intenzívny zážitok, alebo sklamanie z toho, ako sa séria mení a transformuje. Ak vám takýto akčne ladený hororový mix neprekáža, budete si Village užívať a môže sa zaradiť medzi to najlepšie, čo si tento rok zahráte.

Druhá strana mince

Ortodoxní hráči, ktorí dychtia po návrate poctivého survival hororu s obozretným postupom, objavovaním a silnou interakciou s prostredím, sa ale s Village veľmi nestotožnia. A môže im chýbať aj Umbrella. Akčný prvok v hre je až priveľmi dominantný, napätie a strach o život do značnej miery ustúpili pred adrenalínom z boja, čím hra potláča svoje charakteristické znaky. A to je škoda. Príbeh slušne drží pokope, ale má aj svoje slabšie miesta a nedá sa povedať, že je mimoriadny. Najsilnejší je v úvode a v priestoroch zámku, kde je aj najlepšie vybalansovaná hrateľnosť. Postupne však napätie aj intenzita hry poľavuje a do popredia sa dostávajú prestrelky. Výsledok preto nemusí byť celkom uspokojivý. A v takom prípade si znížte hodnotenie na  7.0.

napísal uni 7.5.2021
Páči sa mi! (+11)
9.0