ARAGORN VIGGO MORTENSEN

ARAGORN VIGGO MORTENSEN

článok

Keď v roku 2000 vrcholilo obsadzovanie úloh do "Pána prsteňov", získal jednu z najvýznamnejších - Aragorna - práve Viggo Mortensen. A hoci v tej dobe mal za sebou už množstvo úloh v iných filmoch, predsa len väčšine bežných filmových divákov jeho meno nič nehovorilo. Ja osobne som v tej dobe síce mal zhliadnutých zopár jeho snímok, no tak či tak som ich musel prácne dolovať v pamäti. Mortensen totiž doteraz rozhodne nebol herec hlavných úloh a v drvivej väčšine filmov hrá úlohy druhoradé, dokonca až tzv. šteky. Pozor, to však neznamená, že ide o zlého herca. Aby ste si i vy osviežili pamäť, prípadne si pozreli niektoré z jeho starších filmov, ponúkam vám v tomto článku ich stručný prehľad s krátkym popisom, samozrejme najmä tých, ktoré som videl. A aj trošku životného príbehu Vigga Mortensena.

Viggo sa narodil 20. októbra 1958 v Manhattane, New York. Jeho otec je Dán (odtiaľ to zriedkavé meno) a matka Američanka. Keď mal malý Viggo 2 roky, odsťahoval sa i s rodičmi do Venezuely, ktorú po čase vystriedala Argentína. Tu žil až do jedenástich, potom v rodine prevážili otcove korene a celá rodina si to nasmerovala do Dánska. I vďaka týmto cestovateľským aktivitám z mladosti ovláda Viggo tri jazyky - angličtinu, španielčinu a dánštinu. V Dánsku sa istý čas živil ako vodič kamiónov, no začiatkom osemdesiatych rokov sa vrátil do USA a nasmeroval svoju kariéru na ten správny smer - na herectvo.

Po počiatočných menších roličkách - napr. v seriáli "Miami Vice" sa mu podarilo získať úlohu vo výbornom filme Petera Weira "Svedok". Film rozpráva príbeh chlapca, ktorý sa ako svedok vraždy skrýva v usadlosti Amishov (to sú tí, čo žijú ako v predminulom storočí - bez vymožeností techniky a podobne). Spolu s ním tam je i hlavný hrdina filmu - Harrison Ford ("Pod povrchom"). Viggo stvárnil malú úlohu Amisha - farmára. No i keď si film nepozriete kvôli Viggovi, rozhodne si ho pozrite - je to napínavá záležitosť.

Aragorn Viggo Mortensen  Aragorn Viggo Mortensen  Aragorn Viggo Mortensen

V osemdesiatych rokoch nakrútil ešte zopár filmov ("Salvation!", "Prison","Fresh Horses"), z ktorých ani jeden mi však nič nehovorí a zrejme sa v našich končinách nedajú bežne zohnať. Nástupom rokov deväťdesiatych sa už Mortensenova kariéra začína uberať smerom k vrcholu - i keď prvý film, ktorý nakrútil v roku 1990 - a síce horor "Kožená tvár - Texaský masaker s motorovou pílou 3" - tomu veľmi nenasvedčuje. No už jeho ďalší film - "Mladé pušky 2" je o niečo známejší a Viggo sa v ňom objavil po boku hviezd ako Emilio Estevez, Christian Slater či Kiefer Sutherland. Nakoniec sa však soundtrack k filmu od Jona Bon Joviho ("Ponorka U-571") stal známejší ako samotný film, a tak Viggo, ktorý v ňom hral Johna Poea, stále len čakal na svoju veľkú príležitosť.

V deväťdesiatom prvom sa zdalo, že príležitosť je tu, avšak film "Indian Runner" od herca/režiséra Seana Penna bol síce kritikou vychválený do nebies, s kasovým úspechom to už bolo horšie. A Vigga poznala stále len skupinka filmových fanúšikov. Ani "Ruby Cairo" s Liamom Neesonom a Andie MacDowellovou o dva roky neskôr nebol to pravé - Viggo hral Johnnyho Fara, muža zosnulého pri leteckom nešťastí, ktorého jeho žena (Mac Dowellová) hľadá. Film je dosť nudný, maximálne tak na dlhé zimné večery. V lepšej požičovni ho bez problémov zoženiete.

Nasledovalo opäť zopár nevýrazných filmov, až kým mu Sean Penn nezohnal úlohu v Al Pacinovom filme "Carlitova cesta". Film o definitívnom páde drogového bossa Carlita, ktorý sa chcel zmeniť, ale okolnosti mu to nedovolili je dnes už klasikou žánru a dokazuje, že keď sa režisér DePalma spojí s Pacinom, i po desiatich rokoch od ich poslednej spolupráce ("Zjazvená tvár") je sa na čo pozerať. "Carlitovu cestu" ľahko nájdete v požičovniach a ak ste ju ešte nevideli, rozhodne neváhajte. Mortensena objavíte v postave Lalina.

Po dvoch rokoch a štyroch ďalších filmoch sa Viggo ocitá na palube ponorku pod velením Genea Hackmana a Denzela Washingtona. Áno, reč je o filme Tonyho Scotta "Karmínový príliv" - príbeh o kapitánovi ponorky, ktorý sa snaží odpáliť jadrové zbrane na palube. Mortensen hrá poručíka Petera Incea. "Karmínový príliv" je veľmi dobrý film ,ktorý som síce videl už dávnejšie a preto si na podrobnosti nespomínam, no pamätám si, že som sa pri ňom dobre bavil (a bol v napätí zároveň).

V 1996-om sa konečne Viggo objavil vo viacerých známejších filmoch - najprv to bol režisérsky debut herca Kevina Spaceyho ("Rafinovaný zlodej") s názvom "Albino Alligator" o lupičoch, ktorí držia rukojemníkov v bare. Popri Viggovi v ňom hrajú Gary Sinise, Matt Dillon a ženská herecká legenda Faye Dunawayová. Film sa mi nepodarilo nikde zohnať, no viem, že do distribúcie sa dostal. Treba mať i kúsok šťastia.

Ďalší známy film je uznávaný titul od režisérky Jane Campionovej "Portrét dámy". Film síce stojí na výkone Nicole Kidmanovej, no Viggo prispel k celkovému dojmu z filmu spolu s inými dobrými hercami v malých úlohách - napríklad Christian Bale či John Malkovich.
A potom Mortensen preladil na vyššiu rýchlosť, keď prijal malú úlohu v Stalloneho "Daylight" ("Denné svetlo"). Akčný príbeh rozpráva o skupine ľudí, uväznených v tuneli pod New Yorkom, ktorí sa snažia dostať von. Viggova postava je milionársky dobrodruh Ray Nord, ktorý sa snaží ľuďom pomôcť, no najmä tak spropagovať svoju firmu. Tak aj dopadne, zomrie medzi prvými. Aj keď si teda Viggo v tomto filme veľmi nezahral, a navyše vo filme hrá Stallone aj so synom :), je to dobrý katastrofický film a treba ho rozhodne vidieť.

Po "Dennom svetle" už nasledujú len a len významné úlohy - začnime  trebárs postavou veliteľa v kontroverzne príjmanom filme Ridleyho Scotta "G.I.Jane". Demi Mooreová, ktorá kvôli tejto úlohe podstúpila tvrdý fyzický tréning, bola divákmi prijatá rozpačito, no nebola to jej vina - podľa mňa má tento film príliš jednoduchý scenár. Proste od legendy Scottovho kalibru sa očakáva oveľa viac. Inak, mne sa "G.I.Jane" celkom páčila (myslím film).
V deväťdesiatom ôsmom sa naskytla šanca hrať v remakeu Hitchcockovho "Psycha" a nebol dôvod ju odmietnuť. Fakt, že režisérsky experiment Gusa Van Santa sa skončí nezdarom nemohol nik predpokladať. Viggo hrá vo filme priateľa Julianne Mooreovej, ktorý jej pomáha hľadať zavraždenú sestru.
A nasledovala zrejme donedávna najznámejšia Viggova úloha - postava maliara Davida v thrilleri "Dokonalá vražda" s Michaelom Douglasom a Gwyneth Paltrowovou ("Hore dolu"). Ide o veľmi dobrý film, navyše s nepredvídaným rozuzlením a vďaka nemu si Vigga konečne všimli i diváci, ktorým doteraz bol iba "povedomý". Málo známy je fakt, že pre "Dokonalú vraždu" Viggo sám namaľoval všetky práce, ktoré vo filme má v ateliéri. Maľovanie je jeho koníčkom a dokonca svoje diela i vystavuje. No to nie je všetko - k jeho záľubám partí i fotografovanie a dokonca písanie poézie. Predtým, než sa stal hercom mu vyšla básnická zbierka s názvom "Ten Last Night". A to stále nie je všetko - je i pomerne uznávaným jazzovým hudobníkom a nahral doteraz tri CD-čka. Viggo Mortensen je proste multitalent.

V poslednej dobe sme ho mohli vidieť už len v nepodarenej komédii/dráme "28 dní" po boku Sandry Bullockovej. Osobne sa mi film vôbec nepáčil, skôr som sa pri ňom nudil. Nemám totiž rád filmy o alkoholikoch, tento sa navyše nevie rozhodnúť, či je komédia alebo dráma. Keď chcem vidieť Sandru Bullockovú v komédii, pozriem si "Miss Špeciálny agent". A Vigga Mortensena chcem vidieť ako Aragorna!

Tak dlho očakávaná príležitosť posunúť sa medzi superhviezdy filmu prišla až v roku 2000. Peter Jackson si ho vybral do úlohy Chodca/Aragorna do svojho "Pána prsteňov" a hoci sa celý svet čudoval, zdá sa, že urobil dobre.Viggovi fanúšikovia síce nebudú spokojní, až kým si Aragorn na hlavu nenasadí kráľovskú korunu, ale na to budú musieť čakať až do Vianoc roku 2003.
My ostatní budeme sledovať, čo tento herec podnikne ďalej.

autor Dávid Beňo 4.1.2002
Meno: