C&C GENERALS

C&C GENERALS

9.1

Séria Command and Conquer nám tentoraz pokračuje úplne novým smerom. Autori opustili pôvodné CC univerzum, nechali za sebou Red Alert sériu a vstúpili do jedného z aktuálnych konfliktov.

Firma Westwood sa preslávila hlavne svojou prvou stratégiou Duna a jej pokračovaním Duna II ktorá vlastne rozprúdila celý realtimeový strategický žáner na PC. Na hru potom nadviazal Blizzard ktorý si svojim Warcraftom získal množstvo ďalších hráčov. Potom to už išlo raz na ráz, a na PCéčka sa zasypalo množstvo dobrých a aj horších stratégií. Niekedy pred pár rokmi autori začali chápať význam 3D grafiky v stratégiách a pomaly na ňu všetci prechádzali. Najskôr vznikali dosť hnusné a takmer nehrateľné záležitosti, no po čase programátori prišli ako na to a presunuli 3D stratégie do novej roviny.  Westwood s tým začal v ďalšom pokračovaní Duny. Na prvý pokus to nebolo zlé, no trebalo niečo lepšie a tak prišiel Blizzard z dlhoročným Warcraftom, ktorý nesmierne zaujal. Nasledovalo ho ešte kvalitnejšie Age of Mythology a teraz k nám konečne prišiel aj C
&C Generals očakávaný vrchol 3D stratégií tak sa naň poďme pozrieť.

C&C Generals
C&C Generals
C&C Generals

C&C Generals nás už nevráti späť do minulosti ako to bolo v Red Alerte a ani nepresunie ďaleko do budúcnosti ako to bolo v pôvodnej sérií. Dostaneme sa do blízkej budúcnosti ktorá sa nám črtá stále jasnejšie, do budúcnosti kedy vedú vojny tri strany a to USA, Čína a teroristi z Global Lyberation Army. Podobne ako v predošlých C&C hrách si tu za každú stranu zahráte kampaň a bude k dispozícií aj skirmish a multiplayer na veľkej sérií máp pre 2 až 8 hráčov.

Tentoraz už hra nemá taký výrazný príbeh ako sme na to boli zvyknutí v RA. Filmové sekvencie odpadli a misie sú poprepájané len krátkymi informáciami o vašej ďalšej úlohe. Jedine pred začiatkom misie si pozriete celkom pekné úvodné boje na danom území, vy ktorých budete budete pokračovať a spĺňať zadané úlohy. Každá strana má 7-8 misií v kampani, čo je trochu málo a najmä keď prvé tri misie sú len zahrievacie a skúsenejší ich prejdú za chvíľu. Misie tu nie sú od začiatku pevne dané a väčšinou vám popri splnení jednej úlohy pribúdajú ďalšie. Respektíve po zničení cieľa zistíte pozíciu ďalšej základne, mapa sa vám rozšíri a pokračujete v boji ďalej. Väčšinou je vašou úlohou zničiť celú nepriateľskú základňu, no nájdu sa aj misie ako chrániť konvoj, alebo zničiť len jednu nepriateľskú budovu. Prípadne za teroristov sú aj pekné misie ako rozbíjať mesto alebo okrádať a zabíjať obyvateľov.

C&C Generals
C&C Generals
C&C Generals

Samotná strategická časť je už rovnaká ako všade, teda podstavíte si základňu, budovy na výrobu vojakov, pozemných jednotiek a lietadiel a samozrejme aj niečo na zásobovanie. Konkrétne v tomto bode sa hra oproti predchodcom zmenila, už nič neťažíte ani nekosíte ani nevŕtate, len si so zásobovacou jednotkou chodíte po zásobovacie krabice na vyhradené miesta. Prinesené krabice pridávajú peniaze, za ktoré už potom vyrábate, budujete alebo upgradujete jednotky. Samozrejme zásoby nie sú večné a po ich minutí musíte zháňať nové zdroje, na to má každá strana svoju špeciálnu budovu, alebo môžete vojakmi obsadiť ropné veže ktoré vám budú dodávať ďalšie príjmy. Pre vás kto ste nehrali pôvodné série, a máte natrénovaného akurát Warcrafta a Age of Mythology, len poviem že v C&C je vždy len jedna surovina. Budovy sú však ešte na elektrine ktorú musíte vyrábať v elektrárňach.  Teraz do hry pribudol aj nový element Generalov, kedy za určitý počet zničených nepriateľov získate Generálsku hviezdičku a tú môžete použiť na zakúpenie niektorej so špeciálnych vecí danej strany, ako napríklad kobercové bombardovanie, samoopravovanie, jadrové strely, míny,  rôzne podporné jednotky alebo aj nových sprístupnenie špeciálnych jednotiek na výrobu. Ďalšou novinkou je možnosť upgradov jednotiek, a to buď v budovách kde to platí pre všetky jednotky (napríklad strely, zameriavanie, typ útoku), alebo aj niektorým jednotkám osobitne môžete zakúpiť špeciálne upgrady ako napríklad opravovaciu sondu, prídavné rakety, alebo prieskumné mini lietadlo.

C&C Generals
C&C Generals
C&C Generals

USA: Táto strana bola pre mňa najprijateľnejšia. Má veľa leteckých jednotiek od Apachov, cez F22 Raptor, F117 po Aurora bombardéry. Potešia aj rýchle zásobovacie helikoptéry. Z pozemných jednotiek sa Američania pýšia silnými raketovými jednotkami,  slušným stredným tankom a nesmieme zabudnúť ani na ozbrojené Humvee. Zo špeciálnych zbraní máte satelitný časticový lúč, ktorý upraží všetko v dosahu.  Ich hlavná sila spočíva vo vzduchu ktorá robí vhodný doplnok pozemným jednotkám. Obrana základne nie je valná ale raketové veže sú dobre pancierované a účinné voči pozemným aj vzdušným jednotkám. V kampani bude ich úlohou zničiť teroristov na území Iraku a okolia, neskôr sa na stranu teroristov pridá aj čínsky generál takže si užijete aj atómové útoky.

GLA:
Je viac-menej strana pešiakov. Budovy im stavajú workeri, a takisto im chodia aj  po zásoby. Majú rýchle aj keď menej pancierované pozemné jednotky, sú hlavne nebezpeční samovražední útočníci. Majú tu nákladné auto naložené výbušninou, ktoré môžu poslať až pred dvere nepriateľa, majú ozbrojené traktory, veľmi rýchle raketami naložené buggyni a antraxové tanky.  Ich výhodou je že nepotrebujú elektrárne, ich jednotky sú relatívne lacné a to ešte zabití nepriateľov z nich získavajú ďalšie peniaze.  Najobávanejšou jednotkou je raketový nosič SCUD s možnosťou výbušných alebo antraxových hlavíc. Ak ho nepriateľ rýchlo nezničí dokáže mu v základni spraviť dobrú paseku.  V kampani útočia na čínske mestá, jednotky UN a americké základne.

Čína:
Jadrová veľmoc, má silné jadrové elektrárne, a spolieha sa hlavne na svoju veľkú pozemnú silu tankov. Má ich niekoľko normálneho tanku, cez plameňový tank, tank s gatlingom až gigantický dvojhlavňový tank Overlord s možnosťou rozličných upgradov.  Zásoby si vozí náklaďákmi, a obranu základne zaisťujú raketové, alebo gatling kanóny. Na používajú hackerov ktorý však dokážu zo značnej vzdialenosti prebrať nepriateľovi budovu. Ich špecialitou je budova propaganda, ktorá pomocou rozhlasových veží lieči všetky jednotky v dosahu. Absolútne nepriestrelné jednotky spravíte namontovaním propaganda veže na Overlord tank, ktorý potom popri boji bude liečiť všetky jednotky okolo.  Samozrejme ako superzbraň majú atómovú strelu, síce nie je extrémne účinná ale po výbuchu zničí pár budov v dosahu. Plus strana má aj jednu vzdušnú jednotku a to ruský Mig. V kampani sa všetkými prostriedkami bránia teroristom na svojom území, často majú v boji aj podporu US armády.

Celkovo sú tu veľmi pekne rozdelené a vyvážené strany. Každá má svoju vlastnú doménu a môže ju dobre využívať. Ale tak isto ako v ostatných C&C hrách ak vám nebude stačiť váš arzenál môžete zajať nepriateľské výrobné budovy a začnete si vyrábať aj ich jednotky. Škoda len že nepridali žiadne vodné jednotky aspoň jednu dve pre každú stranu, síce je pravda že väčšina bojov je vo vnútrozemí, ale na niektorých mapách by sa to dalo využiť a taktizovať s nimi.

Grafika je jednoducho super, zatiaľ je určite najlepšia zo všetkých 3D stratégií. Všetko je detailne prepracované od pohybov vojačikov až po reálne lety lietadiel, rakiet a kvalitné výbuchy. Síce je pravda že textúry nie sú úplne detailné ale to pri bežnom pohľad nevidíte, jedine v prestrihových animáciách a veľkom priblížení kamery vidieť že je to trochu rozmazané. K rýchlosti by som povedal toľko že je to samozrejme náročnejšie ako všetky enginy doteraz a ak vám na Warcrafta III stačila 600mhz procesor a MXko tu čakajte aspoň 1ghz procesor a lepšiu karty ako MX. Teda ak to chcete hrať v lepších detailoch a viac si to užiť. Ak však nie myslím že 700 alebo 800mhz procesor a to MXko to v nízkych detailoch a 640x480 rozlíšení ešte utiahne. Engine ponúka aj celkom kvalitnú kameru ktorú môžete v určitom rozmedzí približovať a vzďaľovať a čo je najdôležitejšie aj ľubovoľne rotovať, pretože v takom meste niekedy musíte mať pohľad aj s druhej strany aby ste videli čo sa deje medzi budovami. Okrem toho si môžete ľubovoľne natáčať budovy na základni pred tým ako ich postavíte, teda nastaviť si tak tak aby mali čo najlepší výjazd von.  Ďalej vás ešte engin zahltí množstvom pekných  efektov kde vidíte napríklad dymové pásy za raketami, otlačky kolies jedotiek v zemi, nakoniec sú tu aj  špeciálne matrix efekty, kedy sa vám čas zastaví a kamera pomaly obkrúži okolo výbuchu.

Samotné prostredia v hre vyzerajú super prejdete hneď niekoľkými typmi, od púští stredného východu, zalesnené údolia zasnežené hory až po pekné misie okolo vodných  priehrad ktoré teroristi v každej kampani takticky zneškodnia. Čo sa týka samotných misií, v USA budete hrať prevažne pri malých moslimských mestečkách, prípadne pri okraji Bagdadu, za Číňanov si to zase rozdáte v strede ich miest. Pekné trochu odlišné misie majú aj GLA kde sa väčšinou sústreďujete na rabovanie alebo rozbíjanie čínskych miest. Tu má aj GLA úplne inú filozofiu, kde získavajú peniaze kradnutím UN konvojov, alebo rozbíjaním domov, a okrem toho zabíjajú aj obyvateľov.

K ovládaniu by som mal trochu pripomienky, nedá sa nastaviť žiadne z tlačítok a všetko je pevne preddefinované a teda aj to že všetko od označovania cez pohyb a útok robíte ľavým tlačidlom myši. Niektorým to možno bude vadiť pretože Warcraft III a Age of Mythology fungovali trochu inak. Okrem toho mi chýbali aj nastavovania rýchlosti hry a aj detailnejšie nastavovania 3D grafiky a efektov. Ak by som sa sústredil na samotné ovládanie hry, myslel som že to bude menej hrateľné ako staré obľúbené 2D verzie, ale autori to zvládli dokonale a zvyknete si na to za pár minút.

Hra ponúka 3 základne obtiažnosti Normal, Hard a Brutal, kde Normal odporúčam len začiatočníkom a ľudom čo chcú kampane veľmi rýchlo prejsť. Som to hral na normále a veľa som si neužil a nepriatelia vždy pošli pod návalom mojich jednotiek. Novinkou v hre je aj možnosť pozretia si replayu vlastnej misie, kde budete môcť študovať svoje chyb a aj nepriateľove taktiky.

Inteligencie počítača nie je zlá, ale vždy to môže byť lepšie. Počítač však netaktizuje a väčšinou sa stará len o to aby mal všetky budovy, aby vyrábať a posielal na vás jednotky. Veľmi si ani nevyberá aké, hlavne aby sa bojovalo.  Pri samotnom vypočítavaní pohybu jednotiek mi dosť vadilo jej štýl presunov cez úzke priechody, kde sa zvyčajne nevedeli rozhodnúť kto pôjde prvý, ako sa kto natočí a tak tam niekedy stratili aj pol minúty kým zistili čo a ako.

K zvukom v hre nemám absolútne žiadne výhrady podobne ako v predošlých dieloch aj tu sú úplne super.   Každá jednotka má svoj zvuk a aj niekoľko svojich hlásení, ako target aquired, on the way atď. Pričom každá strana síce hovorí anglicky ale s ich charakteristickým vlastným prízvukom. Nakoniec je tu aj  úchvatná hudba a cítiť v nej štýl Red Alertu.

V multiplayer móde tu hra nájde asi najväčšie využitie. Totižto v misiách v kampani si síce pekne zastrieľate a zahráte proti nepriateľom ale väčšinou ich zničíte veľmi rýchlo alebo sa vám rýchlo minú zásoby a nemáte ani čas vyskúšať si všetky zbrane, upgrady a generálske bonusy. V multiplayeri je to iné, tu je väčšia plocha, viac času na rozvoj a aj viac taktických kombinácií.

Celkovo je to veľmi pekná hra a najlepšia stratégia akú som doteraz videl. Aj keď pre single -playeristov bude asi tých 22 misií za všetky tri strany trochu málo a k tomu ešte nedostanú ani štipku príbehu ako boli zvyknutí v predošlých dieloch. Na svoje si tu prídu hlavne mulťáci pre ktorých tu je 22 oficiálnych máp a samozrejme možnosť importovania vlastných máp. K tomu samozrejme môžeme čakať o pár týždňov množstvo modifikácií, hry nových máp a utilít. A kto vie možno o pol roka alebo o rok EA vydá aj prvý addon a možno už teroristov pustí aj na územie USA.  Hra odo mňa dostáva 91 percent, keby prepracovali ešte príbeh a animácie ako tomu bývavalo za starých čias dostala by aj  95. Mimochodom hra už nie je pod značkou Westwoodu a samotná firma už je zrušená a väčšinu zamestnancov si prebralo EA. A nakoniec ešte jedna zaujímavosť hra vyšla presne pol roka po 11. Septembri. U nás za hra začne predávať koncom mesiaca.

Plusy:
+grafika
+ovládanie