RISE OF NATIONS

RISE OF NATIONS

9.2

Rise of Nations je ďalšia kvalitná stratégia do zbierky Microsoftu. Tentoraz hra bude niečo ako kombinácia Civilizácie a Empire Earth, čiže realtime strategické boje kombinované s dobíjaním sveta a postupovaním do ďalších vývojových ér ľudstva. Ani Rímska ríša však nevznikla za jeden deň, takže ani vy nečakajte, že so svojím národom ovládnete celý svet za nejakých 100 rokov.

Rise of Nations nám prináša firma Big Huge Games a vznikala pod vedením Briana Reynoldsa, muža, ktorý stál dlho v tieni Sida Meyera a konečne dostal šancu predviesť, čo naozaj vie. Brian pracoval ešte zo Sidom na klasikách ako Civilization 2 a Alpha Centauri. Teraz nás znovu zavedie do civilizačnej stratégie, no už nie ťahovej, ale pravej realtimeovej a to v rozsahu, aký sme tu ešte nevideli.

V hre máte možnosť kampane, kde za vybraný národ dobýjate celý svet. Alebo ak sa vám nechce hrať celú kampaň, čo činí tak 50-60 hodín, máte tu možnosť single scenárií, quick battlov a nakoniec je tu aj multiplayer. V kampani nečakajte nejaký príbeh ako napríklad vo Warcraftovi. Dobýjanie sveta je veľmi neosobná vec a 6000 rokov neprežije žiadny hrdina :). O príbeh tu ani vôbec nejde. Je to čistá civilizačná stratégia, kde postupne rozvíjate a expandujete svoj národ. Začínate niekde v dobách staroveku, kedy sa vaši vojaci bijú len s palicami a strieľajú z lukov a končíte v informačnej ére, kedy je všetko počítačom ovládané, atómové bomby sú pripravené vo svojich krytoch a čakajú len na stlačenie červeného tlačídka.

Rise of Nations
Rise of Nations
Rise of Nations

Systém hry je v základoch rovnaký ako všetky stratégie, čiže vás čaká ťaženie, stavba budov, výroba jednotiek a aj útoky. Všetky tieto veci sú tu však ešte sofistikovanejšie. Miesto základne si v hre stávate mesto, ktoré si postupne upgradujete do ďalších ér, pristavujete k nemu rôzne budovy a zakladáte aj ďalšie mestá, medzi ktorými si potom pomocou obchodníkov budete robiť biznis. Hlavná budova v meste bude knižnica, tu budete skúmať a zvyšovať vždy 4 rôzne prvky v meste a to vojsko, vedu, občianstvo, financie. Celkovo má každá z týchto typov  7 upgradov, ktoré môžete počas misie vyskúmať. Každý level vám vždy odomkne nové možnosti, upgrady alebo jednotky. Po dosiahnutí určitého počtu typov upgradov sa vám zobrazí možnosť vyskúmania ďalšej éry. Samozrejme na všetky výskumy potrebujete určité suroviny a tých tu bude tiež dosť. Máte tu základné jedlo z polí alebo rybolovu, potom tu je drevo, ktoré ťažia vaši workeri na pílach, kovy, ktoré dolujete z kopcov, potom sú tu peniaze, ktoré získavate od obchodníkov, z daní a rôznych činností a nakoniec múdrosť, ktorú vám vyštudujú profesori na univerzite. Neskôr v modernej dobe vám pribudne aj dôležitá surovina Ropa, na ktorej ťažbu budete stavať vrtné veže a bude samozrejme veľmi potrebná pre všetky motorizované jednotky.  To je však len niekoľko základných surovín, ktoré musíte mať. Ďalej je tu ešte cez 25 špeciálnych ako vlna, vinič, uránium, titánium, cukor, korenie, striebro, diamanty, vlna... ktorých ložiská nájdete náhodne na mape a môžete tam poslať svojho obchodníka, ten sa už postará o všetko, čo okolo toho treba a vy z nich budete mať nejaké výhody, buď zase rýchlejšia stavba jednotiek, zvýšená sila, populačný limit a veľa ďalších.

Všetko niečo stojí a to zbadáte stavbách, pri jednotkách a aj pri výskumoch. Kde vytvorenie alebo vyskúmanie niečoho bude stáť nejaké suroviny, väčšinou dve alebo tri rôzne suroviny. No výnimkou nebudú ani 4 potrebné suroviny na niečo. Napríklad všetky výskumy v knižnici potrebujete aspoň z časti múdrosť a vždy jednu ďalšiu látku väčšinou podľa typu výskumu. Na jednotky zase suroviny podľa typu, na začiatku hlavne drevo, potom prejdete na kov a nakoniec aj na ropu. Inak po vytvorení jednej jednotky ďalšie  sú vždy drahšie, čiže ak chcete mať veľkú armádu, je to stále drahšie a drahšie. Ak vám dôjde jedna surovina a potrebujete ju rýchlo získať, môžete ísť do vašej budovy obchodu a tam vám prebieha medzinárodný obchod, kde kupujete a predávate suroviny. Teda ak máte niektorých veľa, môžete predať a ak niektorých zase málo, môžete ich rýchlo nakúpiť. Musíte si však dávať pozor na embargo na obchod, ktoré sa vám spustí po vystrelení atómovej rakety na nepriateľa. Vtedy si musíte dve minúty vystačiť bez obchodu.

Rise of Nations
Rise of Nations
Rise of Nations

Národov je v hre bude dosť od Aztékov cez Bantu, Britov, Francúzov, ďalej sú tu Čínania, Egypťania, Nemci, Gréci, Inkovia, Japonci, Kórejci, Mayovia, Mongoli, Nubiani, Rimania, Rusi, Španieli a Turci. Každý je to iný národ a má trochu iné sily a možnosti. Samotná hra je za všetky rovnaká, odlišujú sa akurát v designe niektorých budov a každý národ má svoje špeciálne jednotky a samozrejme ešte upgrady rôznych ekonomických prvkov, niektorí rýchlejšie stavajú, iní vyvíjajú, iní majú väčšiu silu, obranu, počet obyvateľov na mesto atď. Napríklad Japonci majú svojich samurajov a kopijníkov, Inkovia majú svoje špeciálne indiánske jednotky a delá, Briti sú dobrí v lukostreľbe a bombardovaní,  Francúzi zase majú svojich generálov a dobré jednotky na koňoch.

Stratégia a rozvoj miest je v hre úplne detailná a poteší aj množstvo rôznych jednotiek, ktoré budete vyrábať v niekoľkých budovách. Napríklad v barakoch budete klasicky vyrábať pešie jednotky ako lukostrelcov a kopijníkov, tí sa vám samozrejme neskôr upgradnú a dostanú pušky, sniperky, rotačáky, plameňomety atď. V stajni budete zase vyrábať jednotky na koňoch ako rytierov, lukostrelcov na koňoch, prieskumníkov. Neskôr zase kone odpadnú, budova sa zmení na garáž a prídu na rad autá. Nakoniec je tu továreň, v ktorej začnete s halapartňami a skončíte pri tankoch a raketometoch. Okrem množstva pozemných jednotiek je tu ešte aj prístav, ktorý ponúka dostatočné množstvo lodí od prepravných,  cez rybárske až po zápalné a bojové. Drevené lode neskôr zmenia na oceľové krížniky, lietadlové lode a získate aj ponorky. A poslednou budovou na jednotky je letisko. ktoré príde síce až neskôr spolu s ťažením ropy, ale tam celkom potešia helikoptéry a bombardovacie lietadlá, stealthy atď. Samozrejme vaše mesto môžete ešte podporovať obrannými vežami, strieľňami, protileteckými delami, silami na V2 a atómovými strelami. Veľmi pekný rozvoj jednotiek, škoda, že na veľkých mapách už začínate mať v tom všetkom chaos, neviete, čo skôr a kde vyrábať.  Zo špeciálnych jednotiek tu budete mať napríklad generála  a špióna, ktorých si môžete vycvičiť v hrade. Generál pridáva celej armáde okolo seba určitú silu, môžete im prikázať zamaskovať sa, pochodovať, vytvárať rôzne lákadlá a využívať tak taktické momenty prekvapenia. Špióni zase môžu získavať informácie o nepriateľoch alebo môžu presvedčovať jednotky, aby sa pridali na vašu stranu.

Rise of Nations
Rise of Nations
Rise of Nations

Našťastie autori do hry pridali množstvo automatizovaných detailov, ktoré hru trochu vylepšujú od bežných stratégií a to je hlavne automatické skúmanie územia, kde hociktorej jednotke zadáte, nech sa ide pošpacírovať a nech prekutre celú mapu. Takto hneď na začiatku môžete získať pohľad na to, kde sa vlastne nachádzate. Druhá veľmi dobrá vec je automatická práca workerov, ktorí keď napríklad dostavajú zadanú budovu, sami si nájdu nejakú prácu. Teda ak je ešte niekde voľné miesto, väčšinou idú na pílu alebo ťažiť kamene alebo tam, kde je ešte v týchto profesiách voľné miesto. Poteší napríklad aj to, že keď označujete bojové jednotky, neoznačia sa vám do toho workeri a neposielate ich zbytočne do boja.

Pekne sú spravené lietadlová loď a letiská, kde sú lietadlá uschované vo vnútri lode alebo v hangári a vy ich môžete vyvolať stlačením tlačídka. Keď vyletia, môžete ich už navigovať na cieľ. Pritom keď im dôjde palivo alebo bomby, automaticky sa vracajú doplniť si zásoby a pokračujú späť do boja. Celkom pekné najmä v porovnaní s C&C, kde sa vždy jednotky len vrátia naspäť na základňu, ale do boja už nie. Inak v týchto neskorších érach mi už hra dosť pripomína C&C, najmä to staršie, kde ešte boli aj nármorné jednotky spolu s lietadlami. Pritom prvé staré časy zase pripomínajú dosť Age of Empires typmi jednotiek a aj taktikou.

Ešte k lodiam, nedajú sa samozrejme naplno využiť vo všetkých mapách, ale keď hráte na ostrovoch, vtedy to začína byť veľmi užitočné. Síce som si všimol, že napríklad pri pohyboch bojových jednotiek medzi ostrovmi nepotrebujete tam prinášať čln, ale jednotky si ho sami odniekade vycucnú, presunú sa, kam treba a potom zase čln zmizne. Je to síce jednoduchšie, ale zase veľmi reálne to nevyzerá a degradovalo to trochu efektívnosť a využitie mojej námornej flotily.

Vašou hlavnou úlohou bude obsadzovať nepriateľské mestá. Síce niekedy to nie je podmienkou, niekedy máte len za úlohy niečo vyvinúť ako prvý alebo obsadiť len určité percento územia, aby ste vyhrali. Ale nepriatelia tiež expandujú, takže vám aj tak neostáva nič iné ako bojovať. Pri dobíjaní mesta musíte zo svojou armádou, katapultmi alebo bombardérmi mesto oslabiť na mimimum a následne tam poslať svojich vojakov, aby ho vyplienili a prevzali pod kontrolu. Toto im však bude určitý čas trvať, asi minútu alebo dve a vtedy ich musíte ešte chrániť, aby sa tam nedostali nepriatelia a nevyrušili vašich ľudí v rabovaní. Ak to vydržíte, mesto pripadne pod vašu kontrolu a hranice vášho územia sa rozšíria.

Ku každému vášmu založenému mestu si môžete postaviť aj jeden monument a na výber ich máte dosť, od pyramíd, cez eifellovku, porcelánovú japonskú vežu, sochu slobody až po vesmírny program. Každá z týchto vecí celému vášmu národu pridá rôzne upgrady, ako rýchlejšie stavby, väčšiu odolnosť jednotiek atď.

Po vyskúmaní všetkých Ér sa vám zobrazia 4 dominantné vývoje, kde nájdete AI, Svetovú vládu, Missile Shield, Globálnu prosperitu. Tieto sú mimochodom dosť drahé a skúmajú sa dosť dlho, ale na druhej strane stoja za to. AI bude automaticky posielať do boja jednotky, výroba sa zrýchli. Globálna prosperita zrýchli ťažbu. Missile shield bráni pred útokom V2 rakiet a atómiek. A svetová vláda zase uľahčí dobývanie nepriateľských miest.

Po získaní ďalšieho územia v kampani sa vždy dostávate späť na mapu sveta, kde si znovu môžete vybrať územie, na ktoré zaútočíte a popresúvať armády medzi svojimi územiami. Teda je to tu rozdelené na kolá a vy za jedno kolo môžete zaútočiť len raz. Pričom ak útočíte na štát, ktorý je ohraničený dvoma vašimi územiami, môžete dostať aj posily počas boja. Okrem toho tu na mape môžte ešte aj kupovať územia, vyjednávať s inými štátmi, uzatvárať prímeria, vyvolávať vojny. Hra tu má aj bonusové karty, ktoré dostanete náhodne po obsadení územia. Bonusy pridajú do boja buď väčšiu silu, rýchlejší vývoj alebo rôzne iné zvýhodnenia.

Grafika je v hre úplne pekná detailná a prehľadná. Nie je to plne 3D pohľad, takže žiadne rotovanie kamery ani jej pohybovanie všetkými smermi nehrozí. Je tu však možnosť troch levelov zoomingu, ktorý vám umožňuje dostatočne dobrý náhľad na krajinu. Inak engine v hre je v podstate 3D, máte tu 3D jednotky, 3D prostredie, ale v záujme detailov autori nechali 2D budovy, ktoré obmedzili tie pohľady. Ale mne osobne veľmi iné pohľady nechýbajú a takto hra pripomína klasiku Age of Empires. Veľmi pekne autori rozanimovali aj stavby budov, kde si vždy ľudia nanosia rôzne krabice, žeriavy, lešenia postavia a pomaličky to stúpa, samozrejme, nie úplne plynulo, ale pôsobí to pekne. Rýchlosť enginu dosť vysoká a podľa uvedeného minima by to ani na 500mhz procesoroch nemalo robiť problémy. Samozrejme pri veľkom počte jednotiek to už môže začať trochu zadrhávať. No čo som ja skúšal na 1.3ghz procesore, žiadna taká situácia nenastala a to ani na extra veľkých mapách.

Mimochodom, v samotných misiách a útokoch v kampani sa nikdy nedostanete cez všetky éry. Takýto pôžitok vám dávajú len single misie a multiplayer, kde si môžete nastaviť, od ktorej éry začínate a v ktorej vývoj končí. Napríklad samotné skúmanie všetkého možného, aby ste prešli všetkými érami, vám bude trvať aj cez dve hodiny. Hrať môže proti sebe naraz 2-8 hráčov na rôzne veľkých mapách. Tie pre 8 sú už priamo gigantické.

Celkovo veľmi pekná stratégia s rozsiahlym vývojom, množstvom jednotiek a peknou grafikou. V samotnom boji prejdete množstvo taktík od staroveku cez stredoveké katapulty až k modernej dobe plnej bômb. No veľmi pekné, najmä keď niektorý nepriateľský národ trochu zaostane a vy bojujete s lietadlami a tankami proti stredovekým rytierom.  Zo samotnej strategickej časti by sa tam ešte zišli nejaké väčšie rozdiely medzi národmi, prípadne aspoň formácie jednotiek, ale inak veľmi dobrá stratégia ašpirujúca na stratégiu roka.  Inak určite si pozrite domovskú stránku hry, nájdete tam skoro všetky informácie o vývojoch a upgradoch, nechcel som to tu úplne dopodrobna rozpisovať, lebo by toho bolo aj na 5 strán. Ak vám hra pripomína Empire Earth, tak verte, že ten je len slabým odvarom toho, čo máte tu.

Plusy:
- veľký rozvoj
- množstvo ér