CHASER

CHASER

8.4

Slovenský Cauldron nám po dlhej dobe ožíva a prináša dlho ohlasovanú a odďaľovanú akciu Chaser. Cauldron doteraz vydal tri hry a to stratégie Battle Isle Andosia War a Spellcross a logickú hru Quadrax. Teraz sa však rozhodli vrhnúť na komerčne úspešnejšie 3D akcie a vytvorili Chasera, sci-fi futuristický thriller odohrávajúci sa na devastovanej zemi a  vzkvietajúcom Marse v polovičke tohto storočia. Akoby nestačilo, že sú v tejto oblasti nováčikovia, celé to funguje na ich vlastnom 3D engine CloakNT. No, pozrime sa ako to všetko zvládli.

V roku 2044, UN vytvorilo  MARSCORP (Martian Security and Economics Committee) pod vedením Saumela Longwooda. Organizácia v podstate kontrolovala všetko čo sa na planéte deje od licencií na ťažbu až po policajné zložky na planéte. UN však postupne strácalo na organizáciou kontrolu a Longwood získaval stále viac peňazí, sily a autority. Niektorí si už uvedomili nebezpečenstvo, ale vyzerá že už je neskoro. Longwood ovláda všetko a nedá sa zničiť ani politicky. Ostáva jediná možnosť - odstrániť ho úplne.

Chaser
Chaser
Chaser

Vy preberáte postavu agenta a vojaka Johna Chasera, práve vtedy ako sa zobúdza napojený na podivný prístroji na vesmírnej stanici. No nestihnete sa aj poriadne prebrať a už po vás strieľajú bezpečnostné jednotky Marscorpu - ShockTroops. Neviete prečo. Neviete čo sa stalo. Viete len jedno. Na nič si nespomínate. Momentálne máte len jedinú možnosť snažiť sa prežiť a utiecť.  Máte pred sebou množstvo levelov, nepriateľov a nezodpovedaných otázok. Z vesmírnej stanice sa dostávate záchranným modulom na devastovanú Zem. Tu sa zapletiete do vojny miestnej mafie s Yakuzou. Za nádej na vyriešenie vašich problémov, pre nich splníte pár misií. Samozrejme nepôjde všetko podľa plánov a zrada sa zrazu stáva vašou trvalou spoločníčkou, ktorá vás bude sprevádzať celou hrou. Nebudete môcť veriť nikomu a ničomu.

Ak ste si mysleli, že hra bude sci-fi niečo ako Elite Force II, alebo Unreal tak ste sa trochu mýlili. Je to niečo reálnejšie, menej sci-fi a viac podobne Solider of Fortune II skombinované s Red Faction 1. Teda zo začiatku čakajte množstvá bojových misií proti rôznym teroristickým živlom a bojovým s viac-menej klasickými, respektíve mierne vylepšenými zbraňami aké poznáme teraz. Na Zemi sa Dostávate do bojov v uliciach mesta, zaplávate si vo vrakovisku lodí, vyhladíte ruský prístav, základňu, a dokonca aj kozmodróm, kde na vás čaká váš lístok na Mars. Po pristáti na Marse sa atmosféra hry trochu zmení a prostredie už ani zďaleka nepripomína zdevastované mestá na Zemi, ale jedno majú obe planéty rovnaké - stále vás chce niekto zabiť. Na Marse sa dostávate k futuristickejším výkonnejším a silnejším zbraniam, ale na druhú stranu zase čakajte aj opancierovaných nepriateľov.  Tu sa dostanete napríklad do Marťanského väzenia, budete útočiť na pevnosť, zabojujete si aj v ozbrojenom Mechovi, zajazdíte si aj na miestnych vlakoch a kto vie, možno sa konečne dostanete aj k vyriešeniu straty vašej pamäti a odpovediam na vaše otázky.

Misie sú naozaj pekné, škoda však, že samotný príbeh stojí trochu v pozadí a veľmi sa nerozvíja. Akurát je naznačený a možno každých 5 misií sa stretnete s niekým, kto vám povie o vás a vašich nepriateľoch trochu viac. Inak prestrihové scény poväčšine naplnené rôznymi rozhovormi a prípravami na nasledujúce misie.

Chaser
Chaser
Chaser

Čo sa týka náplne misií, budú rôzne od čisto akčných kde máte vyvraždiť, všetko čo stretnete a dostať sa na určité miesto, cez úlohové kde musíte niečo pozapínať, otvoriť, až po stealth kde sa musíte nenápadne bez zbrane dostať na určité miesto. Nájde sa aj sniper misia kde ostreľujete nepriateľov a obraňujete svojich, z netradičnejších tu bude arkádovejšia misia v Mechovi a aj dosť zložitá akcia pod vodou kde budete musieť hľadať cieľ. Inak misií  je dosť, každá je iná a úplne na inom mieste. Prostredia neopakujú, ale zase ani rýchlo neubehnú pretože, často sa v zložitých chodbách a tuneloch zamotáte aj na pár hodín. Niekedy vám už rozľahlé misie pôjdu hore krkom, pretože autori sa dosť vyžívali vo využívaní každého miestečka levelu a často vás pošlú stlačiť niečo na otvorenie dverí úplne na druhý koniec levelu. A nakoniec úlohy nebudú jednoduché ako pri bežných akciách a vzhľadom na absenciu akejkoľvek mapy, alebo radaru so smerom úlohy, vás možno bude niekedy frustrovať, že neviete čo hľadať a ani kde to hľadať.  Z jednej strany je dobre, aspoň hra nie je veľmi ľahká, ale z druhej to možno aj niekoho odradí. Z interaktivity je to tu na strednej úrovni, teda musíte si manuálne otvárať skoro každé dvere (časom dosť otravné) a raz za čas stlačíte nejaké tlačidlo počítača, nejaký prepínač, alebo zavriete nejaké prívody. Nie je tu však žiadna interakcia s postavami ani rozhovory počas hry, všetko sa odohráva len medzi misiami.

K AI nepriateľov, je to dosť diskutabilné. Vidieť že hlavnou prioritou nepriateľov je strieľať, hneď ako vás uvidia. Síce sa vedia aj ukrývať za debnami, stenami, stĺpmi, vykúkať spoza nich a ostreľovať vás, ale väčšinou tam ostávajú až do svojej bolestnej smrti. Neprejavujú veľa záujmu prenasledovať vás, a len minimálne si ešte aj otvárajú dvere. A nečakajte, že by sa niektorí z nich zapojil do boja len preto, že sa okolo neho strieľa. Pokým vás nevidí nebojuje, nereaguje na zvuky ani na boje ostatných vojakov. Inak výskyt nepriateľov, nie je nijako náhodný ani takticky rozložený na obranu komplexu. Nachádzajú sa v podstate len na vašej ceste,  a teda ak ich vidíte a strieľate po nich tak je dobre a viete, že cieľ misie bude niekde za nimi, ak ste sa vybrali zlým smerom nikoho tam nenájdete. Čo sa týka typov nepriateľov, je ich dosť, hlavne keď si zoberiete to, že v misiách na Zemi prejdete polku sveta a všade na vás čakajú iný nepriatelia (od jednotiek Yakuzy, cez policajné jednotky až po malčikov v Rusku) a na Marse to bude tiež dosť rozmanité kde od bežných policajných zložiek zlikvidujete obrnených, lietajúcich, a kadejakých iných nepriateľov.

Chaser
Chaser
Chaser

Zbraní v hre je dosť veľa, myslím že okolo 20, je to tu rozdelené na pozemské zbrane a marťanské zbrane. Z pozemských  sú tu klasické pištole, granát, granátomet, vylepšená verzia M16, Ak-47, sniperka, sniperka s niečím ako termoscanom a niekoľko útočných pušiek. Na Marse získate nové zbrane, trochu viac futuristické a smrteľnejšie. Rýchlopalné pištole, samopaly, pulzné pušky atď.  Náboje zbierate jedine mŕtvym nepriateľom takže je väčšinou dobré vybrať a používať zbraň, ktorú majú postavy v levely oni. Okrem nábojov z nepriateľov niekedy získate aj lekárničky a brnenie. Tie však bývajú rozvešané aj v špeciálnych skrinkách s prvou pomocou, ktoré občas nájdete v leveloch, respektíve skryté v nejakých krabiciach, alebo odložené na policiach a v skrinkách.

Z extra vecí hra ponúka Adrenaline Mode teda spomalenie času niečo ako Bullet Time. Je to už hit v nových hrách a myslím že čoskoro ho dajú aj do adventúr :). Adrenalín samozrejme funguje len určitý čas a pomaly sa dobíja. Vytvára celkom pekný efekt, kde môžete ľahko zameriavať a vychutnávať spomalené pohyby a umierania nepriateľov. Veľmi som ho však prakticky som ho ani nevyužíval, teoreticky je vhodný na veľké počty nepriateľov, kde ich potrebujete rýchlo postrieľať.  Musíte však rátať s tým, že sa vám spomalí všetko až na mierenie, teda aj nabíjanie a pohyb, takže  taká výmena zásobníka, aj keď v spomalenej prestrelke môže byť smrteľná.

Grafika je veľmi pekná, človek by to od toho CloakNT enginu ani nečakal. Síce nie je to úplne top kvalita, ale je to pekné a v leveloch vidieť, že zvláda množstvo polygónov a to dosť rýchlo. Celou hrou vidieť, že sa autori dosť zamerali na metalické materiály, s odrazmi ako na kovoch tak na vode. Škoda však, že metalické odrazu sú všetko textúrované, a nie realtimeové, to znamená že napríklad odraz na kove výťahu ostane taký istý na všetkých poschodiach aj keď je už miestnosť iná, ale aj tak je to celkom pekné. Dobre pôsobí aj rozstreľovanie skiel a niektorých objektov, ktoré sa vždy rozletia na márne kúsky. Inak rozstreľovanie skla tu vyzerá ešte lepšie ako  v SOF 2. Ďalej si užijete zmenený pohľad pod vodou, zaujímavý adrenaline mód, alebo rozstreľovanie rúrok s ktorých začne syčať para, alebo skla na Marse odkiaľ začne unikať vzduch. Škoda však že keď už boli v tom nepridali aj rozstreľovanie svetlometov a lámp, niekedy by sa to celkom zišlo. Inak všimol som si že sa vôbec nepohrali s gravitáciou a tá je rovnaká ako na Zemi tak na vesmírnej základni a aj na Marse.  Animácie postáv tiež nie sú zlé, jedine trochu nedokončené a podivne vyzerá beh postáv bez zbrane. Textúry sú na bežnej úrovni, ani nie úplne ostré ale ani nie veľmi rozmazané. Hlavne že sa dajú prečítať niektoré vtipné hlášky na textúrach, ako napríklad krabice s názvom Slivovica a Vodka v skladoch.  Inak engine funguje relatívne dobre, levely sa rýchlo nahrávajú a fps sú vysoké aj na najvyšších detailoch. Na 1.3 Ghz som to hrával v 800x600 a fungovalo, až na pár náročnejších miestností, bez trhania. Minimum autori odporúčajú 650mhz  a 32 mb 3D karta.

Zvuky a hudba sú v tiež dosť na úrovni. Hudba je rozmanitá a pohybuje sa od techna, trancu až po rockový štýl. Pôsobí veľmi pekne a ani neznudí. Zvuky sú slušné, síce rozhovory sú vlastn len v prestríhových scénach ale aj tak je ich dosť. Inak už máte len klasické výbuchy, rôzne zvuky streľby zbraní, výkriky nepriateľov ktorí zvyknú vždy kričať v svojej rodnej reči poplach, votrelec, posily, prípadne splietajú niečo, že som ranený. Hlas Chasera nadaboval Jay Benedict, ktorý si to už vyskúšal v hre Headhunter a hral napríklad v Star Wars, Death Train, alebo Double Impact.

Multiplayer je v hre dosť rozsiahly, sú tu klasické DM, Team Deathmatche, CFT a špeciálny mód ShockTroops, ktorý je niečo ako Counter Strike a možno vďaka rozličným scenárom a množstvu zbraní aj o trochu lepší. Bojujú tu dve strany a to zločinci proti vládnym jednotkám, vždy má každá nejaké úlohy a kto ich splní prvý vyhráva. Zatiaľ je v hre len 5 SC máp, 3 deathmatchové, 2 TD a 1 CTF. Zatiaľ sú to určite len úvodne mapy, čoskoro určite autori vydajú sériu ďalších.

Celkovo pekná hra, síce má svoje nedostatky, myslím že najviac v príbehu a AI, ale dá sa zahrať a aj zabaviť. A ešte k tomu  single player je dosť dlhý a multiplayerový mód ShockTroops tiež poteší. Škoda, že to lepšie neporiešili z atmosférou, pretože atmosféru viac vytvárajú samotné levely ako príbeh.

Plusy:
+ grafika
+ množstvo levelov a prostredí