Metro 2033

....ako som strávil niekoľko hodín v prekliatych tuneloch Moskovského metra

pridal nightmar_e 27.1.2013 o 11:05 pod používateľské recenzie

9.0

Píše sa rok 2033. Zem sužuje nukleárna zima, dôsledok vojny. Ľudstvu zvoní umieračik. Ak už aj neodzvonil. Posledné zvyšky bývalej civilizácie prežívajú v podzemných tuneloch metra, Moskovského metra ukrytí pred nekonečnou prázdnotou tam vonku. Vy ste jedným z nich. Vitajte vo svete Dmitrya Glukhovského.

Vývojári 4A Games dostali pred seba pomerne ťažký oriešok. Virtuálne zhmotniť vynikajúce dielo vyššie menovaného ruského autora, ktoré nám vyrozpráva príbeh chlapca Artyoma . Tento na prvý pohľad obyčajný chlapec žije pokojný, priam nudný život plný krájania húb a stráženia pohraničnej oblasti na jednej z mnohých staníc metra. To však začne ohrozovať neznáma sila, nový a temný druh, akoby nie z tohto sveta. Nie sveta, ktorý poznáme. Tu niekde začína jeho príbeh, kedy sa po sľube tajomnému Hunterovi vydáva na cestu za záchranu nielen svojej milovanej stanice.

Ale dosť bolo okolkov, Metro 2033 je predovšetkým akcia, surová akcia, v ktorej jediný náboj neostane nevystrelený, akcia naplnená atmosférou až po samotný okraj. Príbeh začína podobne ako v knihe, avšak ďalšie osudy Artyoma sa ho budú držať len okrajovo. Hoci dôležité postavy ako Bourbon, Khan a ďalší nechýbajú, občas som sa nemohol zbaviť pocitu, že to alebo ono mohlo byť (bolo v knihe) akosi inak. Nič to ale neuberá na kvalitách hry, ktorá vás v celkovo 7 kapitolách prevedie všemožnými stanicami metra, kde každá vyzerá inak a má svoje charakteristické črty. Či už sa jedná o komunistov, Štvrtú ríšu, alebo samotné mesto miest Polis, do ktorého príchod vám doslova vyrazí dych, keďže nič podobné ste až do tejto chvíle vo fádnych tuneloch nevideli. Drvivá väčšina staníc ma svoje obranné stanovišťa, ktoré už len umocňujú pocit z výbornej atmosféry a všadeprítomného strachu, ktorý tohto podzemného tvora ovláda. Spoločníkmi na cestách vám budú okrem rôznych príbehových postáv a "parťákov" v podobe ozbrojenej jednotky (ktorí s vami budú ku konci prakticky neustále) najmä zbrane. Tie sú v nebezpečných situáciách vašimi najlepšími kamarátkami a nebyť ich, až príliš často by ste skončili v papuli niektorého z mutantov.

Na výber máte dostatočnú ponuku zbraní od revolverov cez brokovnice po automatické pušky, samopaly, atď. Tieto všetky majú rôzne variácie a je na vás čomu dáte prednosť. Na akékoľvek  rozsiahlejšie vylepšovanie či upgrade však ihneď zabudnite. Chýbať samozrejme nemôže ani klasický nôž, dynamit či plameňomet, ktorého sa ale chopíte len v jednej z misií. Zbrane dostávate, zbierate či jednoducho si ich kúpite na ktorejkoľvek stanici na ktorú zavítate. Univerzálnym platidlom sú v týchto ťažkých časoch čisté náboje (z obdobia pred apokalypsou) za jeden ktorý dostanete i niekoľko tých bežných, určených na strieľanie. V najhoršom  môžete použiť aj tie ako strelivo, avšak je potrebné si uvedomiť, že vlastne strieľate peniaze. Pocit zo samotnej streľby je ale skvelý, skutočne vidieť každú vystrelenú nábojnicu, zbrane správne kopú a ich animácie pri nabíjaní sú jednoducho skvelé. Nebyť ich slabšej účinnosti, ktorá tvorí prvé menšie mínus tejto hry.

Či už to bol úmysel autorov, alebo nie, zbrane sa rozhodne ako zbrane nechovajú. Teda nie tak celkom. Alebo ako inak si vysvetliť niekoľko vystrelených nábojníc z brokovnice do nepriateľa z mäsa a kostí, ktorý to ešte zvládne aj rozchodiť? Takýchto prípadov je samozrejme viac, pri väčších skupinkách mutantov, obzvlášť na povrchu (áno, niekoľkokrát sa pozriete aj tam) kedy sa nemáte kam ukryť, je táto slabá účinnosť mierne frustrujúca. Toto ale našťastie rieši vydaný Ranger pack, s ktorým sa pravidlá hry výrazne menia a s dobrou muškou zabijete nepriateľa aj na prvýkrát. Už spomínaní nepriatelia sú druhým výraznejším mínusom. Lepšie povedané ich AI ,ktorá je jeden moment doslova hlúpa a nevšimne si vás ani vo vzdialenosti štvrť metra, dokým ju neobdarujete spŕškou olova, v iný moment naopak získava nadľudské schopnosti (cheatuje) kedy vás počas stealth postupu (zhasínanie svetiel, tichý postup za pomoci vrhacích nožov ) odhalí a presne zamieri aj na desiatky metrov a to v absolútnej tme či dyme.

Pocit z hry a jej atmosféry ešte zlepšujú drobnosti ako nasadzovanie si plynovej masky, ktorej výdrž však nie je nekonečná a tak je potrebné strážiť si nielen dostatok filtrov v batohu, ale aj čas, kedy je už potrebné si filter vymeniť. Ten vám signalizujú hodinky na rukách, alebo aj sťažené Artyomovo dýchanie, výrazne zahmlenie masky, atď.

Pomôckou v tmavých tuneloch metra vám bude aj baterka, ktorú ale taktiež nestačí len zapnúť a nestarať sa. Z času na čas je totiž potrebné dobiť jej "šťavu"  za pomoci malej nabíjačky. Efekt jasnejšieho svetla sa dostaví okamžite. Kto by náhodou v tmavých tuneloch a kanalizáciách zablúdil, ďalšou šikovnou vecičkou mu bude aj plán úloh s kompasom, ktorý vás vráti na tu správnu cestu. Ten je možné osvetliť si malým zapaľovačom vyrobeným z nábojnice.

Celková náplň hry nijako výrazne neexceluje, zväčša ide o túlanie sa podzemným bludiskom, ktorému ale príbeh a záujem o ďalšie pokračovanie v ňom akosi dopomáha k ďalšiemu postupu. Výraznú rolu tu zohráva aj atmosféra tajomna, kedy niekoľkokrát narazíte na rôzne anomálie či zblúdilé duše. To všetko už len dopĺňajú príbehy, ktoré si o metre vypočujete. A hoci vaši spoločníci na cestách budú utáraní až až, vy ako hlavná postava bohužiaľ po celú dobu mlčíte.

Dĺžka hry je na strednej (normal) obtiažnosti  okolo 10hodín. Od prvého spustenia vás však chytí a nepustí, dokým neuvidíte záverečné titulky.

Ku grafickej stránke hry nejde mať skutočne žiadne výhrady. Hoci sa jedná o vyše 2roky starú hru, po grafickej stránke vám sánka ostane dole ešte poriadne dlho po úvodnom spustení. Výborne spracované stanice, modely a detaily postáv, zbraní, časticové efekty, oheň, všadeprítomný prach, dym, hmla, to všetko pôsobí neskutočne reálne. Čerešničkou na torte je hra svetiel a tieňov, ktorá samotná vás vie mnohokrát vydesiť viac než akékoľvek potvora. Hra podporuje všetky moderné prvky ako DX11, PhysX, atď.

Náročnosť hry je ešte aj dnes nie pomerne malá, avšak so slušnou DX11 kartou by ste rozhodne nemali mať problémy ani na High nastaveniach pričom nad 50ps by ste sa mali dostať. Taký DX9 vám naopak, v len mierne nižšej kvalite dopraje takmer dvojnásobný počet snímkov, resp. o 20-30fps viac.

Zvuková stránka hry je pomerne solídna, mnohokrát nejakú hudbu ani nezaregistrujete, pretože ju prehlušia zvuky zbraní, rev monštier a pod. Dabing je ale na veľmi vysokej úrovni. Vybrať si môzete medzi angličtinou, ruštinou (najlepšia voľba) a niekoľkými ďalšími jazykmi, samozrejme s titulkami taktiež v mnohých jazykoch vrátane čestiny.

Celkové zhodnotenie hry je napriek menším chybám a príliš lineárnemu postupu veľmi pozitívne. Hra sa na nič nehrá, ponúka to čo sľubovala. Atmosféru a akciu. A obe tieto prvky sú v hre kvalitne vyvážené. Tí, ktorí dosiaľ nemali možnosť ponoriť sa do tohto sveta, odporúčam nájsť si tých niekoľko hodín, sklamaní rozhodne nebudete.

+ atmosféra, atmosféra a ešte raz atmosféra

+grafická stránka

+ akcia