Call of Duty: Modern Warfare 3

Epické vyvrcholenie série...

Xbox360
pridal Boss Marťas 5.2.2013 o 18:32 pod používateľské recenzie

9.0

Po „Čiernych operáciách“ prišlo na radu epické zavŕšenie Modern Warfare trilógie. Vývoj hry však vzbudzoval nedôveru, pretože kľúčoví vývojári štúdia Infinity Ward po nezhodách s Activisionom dostali padáka. To však neznamená, že to čo zo štúdia zostalo sú amatéri a ako sa dalo očakávať tak sa k ním pripojili ľudia zo štúdia „Sledgehammer Games“ vedené Glenom Scofieldom (Dead Space 1) a práce na treťom titule začali na plno. E3 2011 nás presvedčilo o tom, že titul je správnych rukách a tak nastalo netrpezlivé čakanie do 9.11.2011.

History is written by the victor. History is filled liars

Dej hry začína presne tam, kde dvojka skončila. Spojené štáty sa ocitli v plameňoch a Soap spolu s kapitánom Priceom sa stali utečencami a hlavný záporák Makarov unikol polapeniu. Aj keď sa vám podarilo zlikvidovať zradcu generála Shepherda, nemáte vyhrané, pretože Makarovove vojská sú vám v pätách a musíte zachrániť zraneného Soapa. Makarov si je vedomý toho, že jeho nekalé plány mu dokáže prekaziť jedine kapitán Price a tak hneď na začiatku bojujete o holý život. Aj napriek diplomatickým riešeniam sa situácia skomplikuje a do vojny medzi Spojenými štátmi a Ruskom sa zapojí aj celá Európa a navštívime aj našich českých susedov. Vďaka tomu sa pozriete na rozličné miesta ako napr. New York, Paríž, Berlín, Prahy a ďalších miest, ktoré však nebudem presádzať. Všetky nevysvetlené otázky, ktoré vo vás zanechali predchodcovia sa tu krásne uzavrú do jedného celku a uzavrie sa celý príbeh trilógie. Celý príbeh je oproti predchodcovi lepšie dávkovaný a tak nehrozí, že sa v ňom stratíte. Avšak nováčikovia sa v ňom budú potápať a bez znalosti predchodcov sa bude jednať o polovičný zážitok, pretože v príbehu sa bude spomínať aj kontroverzný masaker na Zakhaeovom letisku.

Loose ends

Fanúšikovia tejto série dostanú presne to čo od nej očakávajú. Level dizajn úrovni je striktne lineárni a ak pristúpite na pravidlá hry tak sa budete baviť, pretože celé dianie je na centimeter nalinkované a tak si užijete kopec epických momentov. Séria Call of Duty sa na nič nehrá a nesnaží sa vám nahovoriť hráčom, že takto prebieha reálna vojna ako jej najväčší konkurent – Battlefield 3. V Call of Duty ide predovšetkým o skvelú zábavu a pritom vôbec sa nejedná u tupú strieľačku ako sa o nej často hovorí.

Od samotného začiatku sa vrhnete do hry ako vystrelený raketoplán. Bežíte po svojich a ničíte nepriateľskú pechotu, pomocou „Predátora“ ničíte nepriateľské vojská zo striech a než sa z toho spamätáte tak už skáčete do vrtuľníku a pálite z guľometu. A takto to prebieha počas celej hry. Neustále sa vám bude niečo diať pred očami a keď je aj určitú dobu kľud tak tušíte, že o to väčšia akcia nastane. Zrejme sa vám do zdá ako veľký chaos(v MW 2 to bol fakt veľký chaos), a áno je to chaos, ale mal som pocit, že je viac vyvážený a na strednej obtiažnosti nemôžete len tak vbehnúť medzi protivníkov lebo by ste to neprežili. Musíte zapremýšľať než niečo urobíte. Hra je napínavá od začiatku do konca a aj keď sa vám bude zdať, že už ukázala všetky tajné tromfy tak sa mýlite, stále sa bude diať niečo nové.

Keď nič nezmeníš, nič nepokazíš

Aj tretí diel hráčovi ponúkne „Callofdutovský“ štandard. Hrateľnosť sa nijako nezmenila, dôležité je že všetko funguje ako má a je vypilované ešte k väčšej dokonalosti. Do rúk sa vám dostane veľká škála zbraní od pištole, samopalu, sniperky, RPG, granáty atď. Mierenie funguje prirodzene a pri streľbe reagujú výborne. Pálenie so sniperky ma v treťom diely bavilo najviac lebo bolo výborne vypilované a keď si myslíte, že len vykuknete trocha spoza rohu a bez mierenia začnete zbesilo páliť a všetkých zlikvidujete tak sa mýlite. Určite trafíte nejakých protivníkov, ale nie každého vaša vystrelená rana zabije, maximálne ho poškrabete a on pokračuje ďalej. Prestrelky však netrvajú príliš dlho a striedajú sa s tichými pasážami, ktoré tú pôsobia prirodzenejšie. V jednej chvíli kryjete spojencov so sniperkou, utekáte pred bezpilotným predátorom, jazdíte na motorovom člne či riadenie bojového robota. Dostanete sa aj pod vodu a je skvelé, že autorom nedochádzajú nápady a všetko neustále graduje. Určite si spomínate na prvú misiu v prvom Modern Warfare na lodi, ktorá sa neustále nakláňala zo strany na stranu podľa smeru vĺn. Snáď nemusím vravieť čo sa bude diať v lietadle. Séria je známa svojou monumentálnosťou a aj keď vám budú dané situácie pripadať absurdné, nič sa nedeje. Ja sa práve teraz musím zasmiať nad samotným Battlefieldom 3, kde sme jasali z pádu obrovskej budovy a nakoniec z toho bolo jedno veľké nič. Ako padala budova, obrazovka zčiernela a načítala sa ďalšia úroveň a vy ste už boli pod troskami a nič poriadne nebolo vidieť a výsledný moment bol zo 100% nulový. Predstavte si, že Modern Warfare 3 takisto obsahuje podobný pád budovy(ktorý bol vidieť už v jedom z prvých teaserov), niekto možno namieta, že hra kopíruje BF-ko, v poriadku ale tu je ten moment využitý tak ako sa patrí. V každej zo 16 misií si pre vás autori pripravili veľa nadefinovaných momentov, ktoré sú vám naservírované snáď v najepickejšej podobe v histórií série. Človek by si myslel, že po tých momentoch čo sme zažili minule už hra s ničím ohromujúcim nepríde a vy si poviete, odkiaľ sa tie nápady berú.

Welcome in the Czech Republic

Pražská misia sa autorom vydarila. Začína tichým postupom a vygraduje do veľkého útoku. Ja sám som v Prahe pred rokmi bol a potešila ma prítomnosť Staromestského námestia a Karlov most. Pri hraní si aj všimnete české nápisy, ktoré síce neznejú správne česky podobne ako komické názvy českých vojakov. Ale to rozhodne nevadí, je pekné, že sa v hre nachádza mesto našich susedov.

Vypiľovanejšia AI

Samozrejme hra má nejaké tie chyby v umelej inteligencií a narazíte na miesta, kde sa nelogicky zachovajú, a keď vy odbehnete tam kam nemáte tak to končí vašou smrťou. Potešilo ma však, že túto vec majú vývojári už pod väčšou kontrolou. Samotná AI sa dokáže lepšie vyhodnotiť vašu novú pozíciu a prispôsobiť sa jej. Samozrejme nepriatelia prídu na scénu daným skriptom, ktorých je v hre naozaj veľa, ale nie vždy sa už zachová rovnako a kde už máte v pamäti daný nábeh protivníka, ktorí očakávajú, že teraz sa budete, napr. nachádzať za ich chrbtom tak pri opakovanom hraní som na to šiel inak a daní vojaci tam neboli. Zrejme si teraz vravíte. No a čo prd v trenkách? Spomeňte si ako som nadával na AI v Call of Duty 4, kedy vojaci čakali až prejdete cez neviditeľné tlačidlo a spustí sa skript aj s odporným respawnom. Respawn tvorcovia eliminovali už minule a tak sa nenachádza ani tu a o to viac poteší, že sa autori pokúsili s AI ešte niečo urobiť. Nevypilovali síce každé miesto, ale poteší že AI sa snaží trochu inak reagovať a kolegovia takisto reagujú a nerobí im problém dať dole niekoľko vojakov. Keď sa budú tohto pravidla autori držať tak v ďalšom dieli bude AI ešte lepšia.

Nie je to Frostbite engin 2, ale takisto neurazí

Call of Duty sa mi páči aj po grafickej stránke. Battliefield 3 som takisto hral na XBOXE 360 a je jasné, že tu víťazí Battlefield 3, ale Modern Warfare 3 víťazí v iných veciach. Framerate je tu stabilný a v pohybe hra vyzerá lepšie než na obrázkoch a v niektorých momentoch je hra lepšia než BF-ko. Netvrdím, že by som si neprial, aby mala hra takú kvalitnú textúr ako uvedený konkurent, ale s výsledným dojmom som spokojný. Nádherné explózie, efekty dymu boli v Call of Duty vždy vynikajúce a inak tomu nie je ani teraz. Oceniť musím aj priestrelnosť materiálov a s niečím takým som sa nestretol ani už s uvedeným Battlefieldom. Opadne síce nejaká omietka, ale protivník bol v danom kryte stále v bezpečí. Battlfield 3 nad Call of Duty víťazi vyššou kvalitou ozvučenia a Call of Duty nulovým výskytov bugov(BF 3 ho malo pri vydaní požehnane). Jedna hra vyhráva vo využitej technológií a druhá celkovým dojmom. Alebo aj inak. Jedna hra vsádza na kvalitu grafiky a druhá na epickej zábave. Čomu dávate prednosť vy je čisto na vás.

Do tretice všetko dobré

Je to neuveriteľné, ale vývojárom sa podarilo vytvoriť Call of Duty hodné svojho mena aj bez prítomnosti bývalých zamestnancov a opäť hra o trochu posunula hranice skriptu v lineárnych strieľačkách. Rýchlo rozbehnutý vlak, ktorý vás nenechá vydýchnuť až do záverečných titulkov so skvelou hudbou od Briana Tylera. Nie som zaslepený fanboy série. Hral som aj Battlefield 3 a hra má svoje klady a zápory podobne aj ako Call of Duty. Nebudem, ale na Call of Duty sériu nadávať len preto že je to dnes IN, ale proste k tomu nemám dôvod. Dostal som presne to čo som čakal a hra ma dokázala aj milo prekvapiť a hlavne som sa výborne tých 7-8 hodín zabavil.

Jedná sa o môj celkový pohľad na celú sériu Call of Duty:Modern Warfare a aj o osvetlenie jej neopodstatnenej nenávisti. Hra ponúka čistú zábavu a o tú ide predovšetkým, čo potvrdzujú aj vysoké predaje a multiplayer hrajú dennodenne milióny hráčov na celom svete.

napísal Boss Marťas 5.2.2013

9.0
CALL OF DUTY: MODERN WARFARE 3