Dishonored

Súmrak na obzore ponára svet okolo mňa do pochmúrnych farieb a dodáva môjmu okoliu temný nádych. Oči ma štípu od chemických výparov, ktorými je presýtené ovzdušie a pri bližšom pohžade si uvedomujem, že rieka je jedna vežká mastná mláka, o ktorej sa dá už len vežmi ažko poveda, že tečie.

pridal dickie 8.2.2013 o 13:02 pod používatežské recenzie

9.0

Sledujem, ako sa nákladná loď pomaly sunie po hladine rieky. Jej trup je zahalený lišajníkmi a riasami. Posiaty hrdzou, ktorá vo mne prebúdza spomienky na rany osudu, ktoré toto kedysi vznešené plavidlo utrpelo. Na jej palube je pevne uchytené čierne telo zatiaž ešte žijúcej vežryby, pretože stále dokáže produkova prírodný olej, najdôležitejšie palivo tohto sveta. Surovinu, ktorá vie rozzúri človeka, kvôli ktorej sa vedú vojny, a kvôli ktorej sa oplatí zabíja. Súmrak na obzore ponára svet okolo mňa do pochmúrnych farieb a dodáva môjmu okoliu temný nádych. Oči ma štípu od chemických výparov, ktorými je presýtené ovzdušie a pri bližšom pohžade si uvedomujem, že rieka je jedna vežká mastná mláka, o ktorej sa dá už len vežmi ažko poveda, že tečie.

Rovnaké pocity naplnia pravdepodobne aj vás, pokiaž sa rozhodnete vstúpi do sveta Dishonored. V malom otlčenom člne, ktorý si snaží nájs cestu medzi majestátnymi rybárskymi loďami, vás dôstojník Curnow pomaly, ale isto, uvedie do mesta Dunwall ako aj do problémov, ktoré ho sužujú. Toto kedysi prosperujúce sídlo cisárovnej chátra pod tiahou epidémie moru, proti ktorej sa jej obyvatežstvo nevie bráni. Celá úvodná scéna je ponurá vo svojej majestátnosti a krásna vo svojej bezútešnosti. Osobne som vežmi rád, že v podobnom duchu sa ahá pomyselná ni atmosféry celým Dishonored.

Ako som už spomenul, na Dunwall padol čierny závoj morovej epidémie. Choroba sa šíri mestom ako lesný požiar. Z počiatku spoznáte jej obete podža krvavých sĺz, zatiaž čo neskôr sú premenení na nemysliace, večne nariekajúce trosky, ktoré sa tácajú po uličkách mesta útočiac na kohokožvek, koho zbadajú. Všade je vidie húfy potkanov, ktorí tento mor vežmi efektívne prenášajú, a kvôli ktorým sa Dunwall zmenil na čakáreň pred bránami samotného pekla.

Vy ako hráč v koži Corva Attano, hlavného ochrancu cisárovnej a jej dcéry Emily, máte pred sebou prvú nežahkú úlohu. Odovzda svojej vládkyni ponuré zvesti. Okolité mestá vám totiž nepomôžu, skôr naopak. Rozhodli sa okolie Dunwallu uzavrie a na jeho obyvatežoch skúma účinky samotnej nákazy. Sotva si však cisárovná prečíta vami prinesený list, je zavraždená neznámym vrahom, jej dcéra unesená a vy zatknutý za zločin, ktorému ste aj napriek vašej snahe nedokázali zabráni.

A zatiaž čo prvých desa minút samotnej hry slúži ako tutoriál zoznamujúci vás so stealth a bojovou časou hry, samotný príbeh naozaj začína až po šiestich mesiacoch. Počas opakujúcich sa mučení, ktorých jediným ciežom je Corvovo priznanie, a ktoré Corvo tvrdošijne odmieta vyslovi, je jeho jediným svetlým bodom túžba po úniku a pomste. Splnenie oboch jeho túžieb sú mu ponúknuté v podobe skupiny lojalistov – rebelov, ktorí mu chcú pomôc zosadi nového uchádzača o cisársky trón, nájs unesenú Emily a dosadi ju na samotný trón. Nečakaná podpora prichádza aj od neznámeho menom Outsider, ktorý sleduje vlastné ciele, a ktorý obdarí Corva nadprirodzenými schopnosami.

Tu by bolo spravodlivé spomenú, že Arkane Studios išli čo sa týka samotného príbehu, tak povediac na istotu. Príbeh o pomste a vykúpení je prekvapivo jednoduchý a neobsahuje priveža zvratov. Tých pár nájdete až pri samotnom konci. Dishonored je vo svojom jadre akčná hra (aj keď dá sa prejs bez jediného zabitia), a preto aj samotné vyrozprávanie príbehu je tak povediac akčné, prehžadné, jasne uchopitežné a svojím spôsobom je to tak aj dobre, keďže vás príliš neruší od skvelej hratežnosti.

Než sa k nej však dostaneme, dovožte mi ešte pár slov venova grafickému spracovaniu, aj keď to nerobím často. Už od samotného ohlásenia hry bolo prezentované, že samotné vizuálne spracovanie sveta Dishonored bude aj umeleckým zážitkom. Musím poveda, že autori mali na to dobrý dôvod. Z technického pohžadu grafika hry určite nepatrí medzi špičku, ale v tomto prípade ide jednoznačne o zámernú vožbu. Dunwall je totiž jedna vežká olejomažba, niečo čo by Edward Hopper nakreslil ráno po výdatnom absintovom záahu. Jednotlivé postavy majú zámerne posunuté proporcie jednotlivých častí tela, sú celkovo dos mohutné (charakteristický to znak Unreal enginu), a doplnené rôznymi fyzikálnymi odchýlkami ako napríklad zväčšené ruky alebo rysy tváre.

Celkovo je hra plná drobných vizuálnych detailov, ktoré pridávajú ďalšie a ďalšie vrstvy k už aj tak bohatej atmosfére. Záblesky slnečných lúčov sa odrážajú od jemne sa vlniacej vody, obloha je plná jedovatého dymu, ktorý jej dodáva výraz špinavých odtlačkov prstov. Autori tvrdia, že použili Londýn okolo roku 1666 ako východiskový bod pri svojich návrhoch, a to ešte predtým, než bolo rozhodnuté o vežrybom oleji ako hlavnej surovine a použití technológie ala Nikolai Tesla. A je to vidie na každom kroku, aj keď miestami cíti aj atmosféru New Yorku, keď mu vládli gangy prisahovalcov. Dishonored nie je technicky dokonalý, ale ide o vizuálne nádhernú hru, ktorá umelecky spracováva alternatívnu podobu nášho skutočného sveta.

Vráme sa však k tomu najpodstatnejšiemu, a teda k doposiaž odkladanej hratežnosti. Tá pozostáva zo série misií posúvajúcich samotný príbeh. Corvo je vrah, a je postupne vyslaný zabi kžúčové osoby s ciežom podkopa mocenskú silu vládnuceho lorda Regenta a umožni tak Emily návrat na trón. Po každej dobre vykonanej vražde sa vraciate do skrýše lojalistov, kde si môžete vylepšova svoje vybavenie, dokúpi náboje, alebo len tak odpočinú a porozpráva sa s ostatnými členmi odboja. Jednotlivé udalosti sú pomerne priamočiare a dokonca aj vedžajšie úlohy pôsobia na prvý pohžad ako súčas hlavnej misie, často krát slúžiac ako akási predohra.

Takmer okamžite po prvom oukaní sa so samotnou hrou je vám jasné, že Dishonored pripomína zmes iných vysoko kvalitných hier. Počas úvodnej polhodinky bude ma v hlave Bioshock, neskôr počas rabovania všade roztrúsených mincí a jedla (krysy na grilovacej ihlici, plechovka hnijúcich rybičiek, atd.) si nejeden spomenie na Fallout 3. Samotný systém súbojov je tiež zmes rôznych nápadov a vypožičaných prvkov. V pravej ruke drží Corvo svoju vražedne ostrú dýku, v žavej všetko ostatné. To môžu by či už jednotlivé magické schopnosti (napr. teleportačné kúzlo na krátku vzdialenos), rôzne doplnkové vybavenie (ostnaté pasce), alebo strelné zbrane (kuša, pištož). Možnosti sú pôsobivé a je len na vás, čo si cez kruhové menu vyberiete na žavý trigger.

Aj keď vám hra svojím arzenálom dovolí rozpúta nefalšovaný elektricko-krvavý kokteil, vždy máte možnos všetko vyrieši v tichosti a bez zbytočného rozruchu. K tomu vám dopomáhajú aj rôzne magické schopnosti, ktoré síce môže podporova aj vaše bojové schopnosti, avšak určite sú zaujímavejšie a lákavejšie práve tie, ktorá vám užahčia by nevidený a nepočutý. Hra navyše vyhodnocuje váš postup a počet mŕtvych, ktorí ostávajú po vás a podža toho vás odmení jedným z dvoch možných koncov. Umelá inteligencia nepriatežov je celkom obstojná, aj keď si zriedkavo vyberie chvížu na odpočinok. Raz sú totiž stráže ostré ako lovecké psy, inokedy zasa behajú ako splašené kurence. Ale ako píšem, nestáva sa to často a pokiaž sa rozhodnete hra bez zabíjania, Dishonored predstavuje príjemnú, v žiadnom prípade však frustrujúcu,  výzvu. Nech sa však rozhodnete hra akokožvek, budete isto spokojný s tým, kožko rôznych možností sebarealizácie samotný dizajn hry dovožuje.

Na záver by som snáď dodal, že aj keď minulý rok nepovažujem za mimoriadne vydarený z pohžadu vydaných hier, Dishonored jednoznačne patrí k tomu najlepšiemu, čo vyšlo. Dishonored je šokujúci, neskutočne štýlovo spracovaný, prehžadný. Nastavuje temné zrkadlo našej vlastnej minulosti, kde si priemysel bezohžadne razí cestu vpred. Hra vám vo svojich deviatich misiách prináša poctivú vožnos vo výbere spôsobu hratežnosti, a ponúka dostatočnú mieru znovuhratežnosti. Sem tam sa zdá, že kvalita umelej inteligencie môže zatieni celkový výnimočný zážitok, avšak v konečnom zúčtovaní bledne vedža ohromného množstva pozitív. Túto hru treba zahra, zamilova si, zahra znova a spomenú si, prečo ju milujete.

dickie_worriedmuschroom

Plusy: atmosféra, výtvarný štýl, herný dizajn, prehžadnos, znovuhratežnos

Mínusy: slabší príbeh, občasne absentujúca AI