Crysis

Kráľ FPS prichádza

pridal Boss Marťas 24.2.2013 o 8:57 pod používateľské recenzie

10

V časoch, keď  boli súčasné konzoly na trhu, PC platforma mala jeden titul s ktorým sa mohla pýšiť. Nebol to žiadny Half Life(aj keď vtedy vyšla 2.epizóda) , ale Crysis od tvorcov výbornej hry Far Cry. Vzdal som sa vtedy Xboxu 360 a investoval do výkonného PC práve kvôli Crysis, pretože demoverzia mi takmer vypálila PC.

Revolučná grafika

Crysis v roku 2007 a aj dnes vyzerá úchvatne. Celá reklamná kampaň bola postavená na excelentnej grafike. Už keď som hral Far Cry som tomu nemohol uveriť, ale to čo ukázal Crysis bolo úžasné. V tej dobre prišiel na trh Gears of War (PC verzia), Unreal Tournament 3, Call of Duty 4, ale CryEngine 2,0 mal jasne navrch v prevedení prírody a interaktivite. Až budete prechádzať po zelenkastej džungli a uvidíte tú krásne spracovanú vodu tak si budete pripadať ako v skutočnosti. Modely postáv nemajú konkurenciu a keď beží nejaká in-game animácia tak to beží naozaj v engine hry, žiadny render. Mňa, ale oveľa viac zaujala fyzika, ktorá ma vplyv na hrateľnosť. Aj napriek tomu, že sa nedá pokálať každý strom a zničiť každá budova mi to nevadilo, pretože výsledný dojem to nekazí(a prečo by som mal všetko ničiť?). Ak sú nepriatelia v nejakej malej chatrči tak ich v nej môžete zlikvidovať, tým že na nich doslova spadne a vďaka schopnosti nanoobleku nemusíte minúť ani jeden náboj a hodiť po nich nejaký ťažký predmet.

Mala to byť obyčajná misia

Príbeh Crysis nás opäť zavedie na tropický ostrov, ale oproti Far Cry je hlavný Nomand členom špeciálnej jednotky, ktorou úlohou je zachrániť amerických archeológov, ktorých väznia Kórejci. Čo však celému príbehu škodí je, že ho autori vyspoilerovali a tak hráčov pripravili o prekvapenie tak nie je dôvod prítomnosť votrelcov v druhej polovici hry tajiť. Bola to obrovská chyba. Na jednej strane chápem, že chceli ukázať grafické možnosti enginu zamrznutého ostrova, ale keby sme o tom nevedeli bolo by to oveľa príjemnejšie prekvapenie.

Far Cry na vyššej úrovni

Ako som prechádzal prvými úrovňami som si pripadal presne ako vo Far Cry. Chodil som po džungli, likvidoval Kórejcov, vozil sa v džípe, na motorom člne, chytal do rúk korytnačky. Jediné čo Crysis odlišuje od Far Cry je nanooblek a mimozemská technológia.

Nanooblek – najlepší kamarát

Veľa ľudí pri vydaní tvrdilo, že umelá inteligencia je slabá, veď stačí zapnúť neviditeľnosť a nevedia čo majú robiť. Ja som si to tiež myslel, ale bol to omyl. Nanooblek z vás neurobí nadčloveka a popri kombinovaní daných schopností stačí menšie zaváhanie a je po vás. Vojaci reagujú ľudsky a je im podozrivý každý zvuk a pohyb. Akonáhle vás spozoruje menšia skupina tak okamžite po vás pália a agresívne na vás útočia. Ak aktivujete neviditeľnosť tak vás hľadajú a strieľajú zo strachu na slepo. Každá schopnosť nanoobleku vás však stojí energiu a tak nemôžete celú úroveň preskákať alebo prejsť neviditeľný. Vývojári dokázali schopnosti nanoobleku správne vybalansovať. Dalo by sa povedať, že som si s chudákmi nepriateľmi neustále pohrával a menil štýl hrania.

Raz som na základňu zaútočil ako neohrozený Rambo, inokedy som potichu obišiel veľkú skupinu nepriateľov, potichu budete likvidovať nepriateľa za nepriateľom(uspávacími šípkami), jednou ranou za využitia sily odstránite Jozefa pri guľomete a dáte im vyžrať vlastnú medicínu. Chytíte do rúk sud, ktorý bude slúžiť aj ako kryt a hodíte ho po nepriateľovi(čo tak si chytiť nepriateľa a využiť ho ako kryt?), odstránite snipera a na sniperku si dáte tlmič a aj keď budú o vás vedieť tak vďaka tlmiču nebudú vedieť kde ste. Obsadíte džíp, čln. Je to len a len na vás. Aby ste to však správne pochopili tak by som vám rád v krátkosti popísal jedno schopnosti.

Nanosuit

Nanooblek vám okrem daných schopností aj pokoji doplňuje zdravie. Ovládanie nanoobleku je geniálne vymyslené. Kolečkom na myške netrvá ani sekundu výber danej schopnosti.

Obrana: túto schopnosť máte stále aktivovanú ak nevyužívate inú. Urýchľuje automatickú regeneráciu zdravia a ste viac odolný voči guľkám.

Sila: nepriateľa zabijete jednou ranou, dokážete vyššie vyskočiť alebo hodiť predmet do väčšej vzdialenosti.(najviac som ju využíval na taktický skok).

Rýchlosť: šprintovať dokážete aj bez jej aktivovania, najvýhodnejšie je ju použiť ak po vás ide väčšie skupinka Kórejcov aj s vrtuľníkom. Zrýchlenie však trvá len pár sekúnd a rýchlosť závisí aj od toho akú ťažkú zbraň držíte v ruke(najlepšie nedržať nič).

Neviditeľnosť: Pre mňa osobne najobľúbenejšia a najlepšia schopnosť obleku. Hodí sa k infiltrácií základne, alebo úniku nebezpečnej situácie. Pri pohybe sa energia míňa veľmi rýchlo, ale keď stojíte vydržíte tak akurát. Na najvyššej obtiažnosti bez nej nemáte šancu.

Poskladaj si svoju zbraň

Máte tu FPS hru tak zbrane vám nemôžu chýbať. Arzenál nie je ničím neobvyklý(až na jednu futuristickú zbraň). Čím je však samotný arzenál zaujímavý, je možnosť si zo samopalu urobiť sniperku a okrem namontovania tlmiču počítajte aj s viacerými druhmi streliva. Vďaka laserovému zameriavaču budú strely na blízko presné a namontovanie menšej optiky vám zaručí väčšiu presnosť z väčšej vzdialenosti. Modifikovanie arzenálu je veľmi rýchle a zároveň jednoduché a takisto patrí medzi vymoženosť nanoobleku.

Keď nikde nie je žiadny autobus

Keď už vás hrajkanie so zbraňami prestane baviť tak sa dostanete do rúj aj vozidlá. Hneď ako prvú musím spomenúť tankovú bitku, ktorá má lepšiu atmosféru než podobné boje z hier z obdobia 2.svetovej vojny. Pomocou džípu s guľometom sa nielenže rýchlejšie presuniete inam, ale môžete aj strieľať s guľometu(na najvyššej obtiažnosti to zároveň nejde) a v jednej misií na rýchly útek využijete aj motorový čln keďže po vás pôjde aj vrtuľník, ale už som prezradil viac než dosť.

Keď sa z ostrova stal zamrznutý nanuk

Obrovský zlom(keby ho nevyspoilerujú) prichádza v druhej polovici hry, kedy sa pozriete priamo do úkrytu mimozemskej rasy. U mňa osobne táto pasáž patrí medzi najlepšiu v hre. Zmení sa grafické spracovanie, zvuky a funguje tu gravitácia. Sám som ani nevedel kam mám ísť a len som v nemom úžase sledoval čo sa to vlastne deje. Neznámy protivník sa prebudí priamo pred vami a ako vyjdete von tak veľká časť ostrova je zmrznutá. Začne skutočný boj o život. Votrelci sú väčší než vy a ich zbrane silnejšie. Nebyť nanoobleku by ste doslova zamrzli. Všetci vaši nadriadený sú z toho hotový čo sa to do pekla deje a vy neviete či vôbec máte proti tejto rase šancu. Atmosféra tu naozaj graduje a až budete musieť chrániť kolegu, ktorého nanooblek je poškodený a tak budete musieť hľadať miesto s ohňom pochopíte potencionálnu hrozbu. Koniec je možno vygradovaný až príliš, ale tak perfektnú atmosféru som naozaj doteraz nezažil.

Konzolové verzie

Crytek vravel, že urobiť konzolový port je nemožné kvôli ich slabému výkonu. No nakoniec sa s miernymi úpravami prvý Crysis objavil v roku 2011 na XBOXE 360 a PS 3 na CryEngine 3. Prešiel som obidve verzie a čo je paradoxom v celom tomto diely je, že hra vyzerá krajšie ako konzolový Crysis 2 a netrpí hra framedropmi. Predsa len vývojári sa naučili pri Crysise 2 na konzolách pracovať a tak jednotku urobili na jednotku s hviezdičkou. Čo sa týka grafickej stránky tak v niečom je konzolová verzia lepšia a v niečom slabšia. Keďže hra beží na novšom CryEngine 3 tak niektoré sveteľné efekty sú oveľa krajšie na PC. V hre je však menej objektov čo je pri ich výkone pochopiteľný faktor, ale chýbajú len také nepodstatné objekty. Pri hraní som si nepripadal, že som od PC verzie o niečo ochudobnený. Konzolová verzia neobsahuje len jednu pasáž kedy ovládate VTOL, ale dodnes mi tá úroveň pripadá do hry ako nedorobená a len nasilu vložená. Crysis 1 sa dá kúpiť len digitálnou formou na Xboxlive alebo PSN a ak už Crysis máte tak aktuálny Crysis 3:Hunter edition obsahuje kód na stiahnutie jednotky tak ho môžete niekomu darovať.

Má vôbec Crysis nejaké nedostatky?

Premýšľal som nad tým naozaj dlho, ale Crysis netrpí ničím závažným čo by kazilo celkový dojem. Síce si potrpím na príbehu a v iných hrách to kritizujem, ale tu mi klišovitosť nevadila. Mne prekážajú len stupídne nelogické veci. Tu bolo všetko správne uveriteľné. HW náročnosť bola v dobe vydania kritizovaná neprávom, pretože Crytek sa chcel posunúť v oblasti technológie naozaj vysoko a to sa mu aj podarilo. Crysis veľa sľuboval a aj to splnil.

Čakali sme úplnú bombu a to sme aj dostali. A keď sa na to tak pozerám, tak kvalitám Crysisu sa od vydania žiadna hra nepriblížila. A hej je tu tá úžasná grafika ak niekto zabudol.

O to viac ma mrzí, že PC verzie hry neboli uspokojivé, lebo ak by hra zostala exkluzivitou na PC tak si ani nedokážem predstaviť aké úžasné veci by táto séria priniesla. Za to všetko, ale môže aj samotná EA a Crytek. Hra ako nová značka vyšla v preplnenom predvianočnom období a unikla skôr na internet. Je to biznis a také veci sa stávajú.

Keďže práve vychádza tretie pokračovanie, ktoré by malo ukončiť túto trilógiu tak som sa rozhodol pozrieť na celú sériu. Čo nové priniesla do herného sveta, čo sa v sérií v ďalších pokračovaniach zmenilo k lepšiemu alebo horšiemu.

napísal Boss Marťas 24.2.2013

10
CRYSIS