Assassin's Creed

V spomienkach je odpoveď na všetko.

pridal dannyd14 4.3.2013 o 8:20 pod používateľské recenzie

8.5

Assassins Creed, vrahova viera je akčná,e historicko-dobrodružná hra z pohľadu tretej osoby s obsahom stealth prvkov.  Hra bola vydaná v roku 2007 na konzoly a na počítače až v roku 2008. Bola vydaná firmou ubisoft a na jej vývoji sa podieľala kanadská producentka Jane Raymondová. Autori čerpali z čias tretej krížovej výpravy, odohrávajúcej sa na začiatku 12. storočia. Zaujímavým javom je, že soundtracky zložil Jesper Kyd, ktorý sa zaoberal aj hrami ako hitman či Kane & Lynch.

Ste Desmond Miles, barman s dušou zabijaka, o ktorého sa zaujíma spoločnosť Absberg. Chcú vás využiť na získanie poznatkov o bájnom poklade z vašich spomienok. Pomocou prístroja  Animus sa ocitávate v stredoveku v koži vašeho potomka Altaira. Najskôr ste prenesený do tutoriálu, kde sa budete zoznamovať so základným ovládaním postavy. Po úspešnej skúške sa nachádzate pred šalamúnovým chrámom spolu s vašimi bratmi. Tu je totižto hodnotný poklad, lenže celá situácia sa zvrtne keď sa stretnete s obávanými templármi. Neskôr sa vraciate naspäť do zámku za kráľom v Masyafe. Hovorí vám, že ste porušili tri zásadné pravidlá- Nezabíjať nevinných, nezradiť svojich blížnych a nebyť príliš nápadný na verejnosti. Degraduje sa  vám značná časť výbavy (ostane vám len meč) spolu so schopnosťami a na postupnú kompenzáciu vám kráľ Al Mualin zadáva úlohu odstrániť 9 cieľov. Lov na myš sa začína.

Deväť cieľov znamená niekoľko rôznych miest ako Jeruzalem či Damašk, do ktorých sa vrátite zopár krát. Nechajte sa uniesť nádhernými scenériami, palmy, mešity, skalné útesy sú prostriedkami, z ktorých nespustíte ani na chvíľu oči. Na prechod z bodu A do bodu B tu slúžia kone alebo môžte putovať peši na vlastné riziko. Najlepším riešením však je fast travel z podhradia, kedy vás hra presunie rovno do ústredňe. Ak ste si zvolili možnosť A, musíte sa v niektorých mestách prebojovať cez múry hradu, pretože stráž vás len tak nepustí. Altair vylezie takmer všade, chodí plynulo po drevených brvnách a skáče ako skokan zelený. Po tom, čo sa dostanete za hradby, musíte ísť do utajenej ústredne. Tu sídlia úradníci, teda vaši bratia, pre ktorých musíte splniť minimálne tri vyšetrovania zo šiestich na získanie informácií. Na orientáciu je v hre HUD a neodkrytá mapa. Na odkrývanie mesta sa musíte dostať na rozhľadňu, ktorých je tu niekoľko. Po vyšplhaní treba použiť orlie oko, schopnosť, kedy pri plnom živote/ synchronizácii môžete odhaľovať ciele, nevinný, nepriateľ, hlavný nepriateľ a podobne. Po dokončení odkrytia mapy je najvýhodnejší skok z rozhľadne do sena. Po určitých aktivovaných rozhliadňach sa vám zjaví jeden alebo viac vedľajších úloh. Budete tajne kradnúť kapsy, vypočúvať arogantných ľudí či dostať sa z miesta na miesto, predtým než vyprší limit. Po zavŕšení sa už len vrátite naspäť do ústredne, kde vám váš spojenec dá pierko, ktoré sa kedysi používalo na označenie smrti nepriateľa a sprístupní sa vám výskyt hlavného cieľa. Predtým si môžete pochodiť cez uličky zaplnené davom ľudí alebo pomôcť nevinným, ktorých ohrozujú nepriatelia. Pokiaľ im pomôžete, pomôžu oni vám tým, že budú brzdiť stráž, ktorá vás prenasleduje. Ďalšou nepovinnou aktivitou je aj zbieranie predmetov, ktorých sú tu hojne.

Najväčšiu rolu plnia súboje s nepriateľmi (môžete sa aj precvičiť pod hradom v Masyafe). Budete sa musieť kryť, využívať rýchle protiúdery i údery, doplňujú to rôzne smrteľné  kombá. Spočiatku sú to len obyčajní, slabo vycvičení strážnici, ktorých zabijete po pár sekundách, neskôr sú to aj tvrdí templári, ktorých len tak ľahko nezložíte dolu alebo lukostrelci. Po výraznom poklese života sa radšej dajte na útek, doplní sa vám po chvíli život a ak sa chcete vyhnúť konfliktu, skryte sa (pri žltom indikátore) do sena či malej strešnej záhrady. Nepriatelia dôjdu a po chvílke zmiznú. Neodporúčam však liezť príliš dlho po stenách, pretože AI nepriateľov je taká vysoká, že začnú po vás hádzať kamene, ktoré vám zabránia šplhaniu. Samozrejme, tam kde sa dostanete vy, dostanú sa aj oni. Pri zabití nepriateľa prichádzajú stráže, indikátor pípa na červeno a na oklamanie nepriateľa sa dá kedykoľvek použiť tzv. modlenie učencov.  Ak preferujete stealth štýl, nepriateľov je možné zabíjať aj zozadu pomocou skrytej čepeľa alebo zo strechy vrhacími nožmi.

Celý proces misií je podľa prvého dojmu zábavný, ale zdanie niekedy klame, pretože po dvoch-troch misiách nastane stereotyp. Celý proces sa len opakuje tým, že šplháte na rozhľadne, spĺňate vedľajšie misie, vraciate sa do ústredne, idete za hlavným nepriateľom a znovu sa vraciate do ústredne, pričom autori mohli kľudne zaviesť možnosť  ísť priamo na cieľ stealth režimom (ani čupnúť sa nedá). Ďalším škripujúcim prvkom sú aj niekedy dlhé ukážky po zabití bossa, nedajú sa totižto preskočiť. Slabým článkom je bohužiaľ aj hrateľnosť. Skoro vždy som mal pri hraní pocit, že Altaira neovládam ja, ale on sa ovláda sám. Tak sa mi to stávalo pri lezení, chcel som ísť hore rebríkom, lenže Altair si zaumienil, že ide radšej dolu alebo keď som sa šplhal po múroch hore, Altair sa z ničoho nič odrazil a skočil dolu. V neposlednom rade je to nemožnosť plávať. Na druhej strane tu nechýba chutný, český dabing, ktorý je zvládnutý úplne trefne a spolu s ním aj historická ukážka pri spustení hry.

Herné mechaniky ako grafika a engine havok sa tiež nevyhnú chvále. Musím v prvom rade zmieniť priehľadné textúry ľudí a textu a hlavne božský pohľad z vrcholu rozhľadne. Kochať sa budete aj pri prechádzaní naprieč "živým" mestom, ktoré je obklopené masou ľudí. Ľudia budú postávať pri stánkoch, vykecávať, chudobní vás budú otravovať za peniaze (nemožnosť datia almužny) a pri spozorovaní hrozby na vás volajú stráž. Najväčšou psinou je sácanie ľudí, ktorí nosia vázu nad hlavou. Niečo vám odvrknú a inak je všetko v poriadku.

Altair je zabijak ako sa patrí s miernou štipkou svedomia. Je rýchly ako šíp, nenápadný ako ihla v kope sena a koná rýchlo a bez váhania. Assassins Creed nie je niečo prevratné, z čoho by vám padla sánka dolu, ale patrí k tým lepším hrám, ktoré si treba určite raz zahrať. Pri hraní sa vám vybaví zoznam hier, ktoré majú s týmto niečo spoločné. Je to napríklad Dishonored, zničiť 9 cieľov alebo Far Cry III pri interaktívnom zahájení rozhľadne. Hra vás od začiatku pripúta k obrazovke svojim úžasným príbehom, ktorý vám potrvá prejsť 10-12 hodín podľa štýlu hrania. Čaká na vás aj kopec zaujímavých zvratov, ktoré kvalite hry pridávajú na váhe.

+ Príbeh                                                                            - Po čase stereotyp

+ Dabing a soundtracky                                                - Hrateľnosť

+ Grafika a engine                                                          - Nemožnosť plávať a ani preskočiť ukážky